فهرس المقالات مهوش نوربخش


  • المقاله

    1 - شناسایی شاخص‌های سلامت محور ‌مؤثر بر سرمایه فرهنگی در سازمان‌های ورزشی
    نوآوری در مدیریت ورزشی , العدد 3 , السنة 1 , پاییز 1401
    این پژوهش با هدف شناسایی شاخص‌های سلامت محور ‌مؤثر بر سرمایه فرهنگی در سازمان‌های ورزشی انجام شد. روش تحقیق، کیفی بود که از طریق تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش را 14 نفر از متخصصین حوزه رفتار سازمانی که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند تشک أکثر
    این پژوهش با هدف شناسایی شاخص‌های سلامت محور ‌مؤثر بر سرمایه فرهنگی در سازمان‌های ورزشی انجام شد. روش تحقیق، کیفی بود که از طریق تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش را 14 نفر از متخصصین حوزه رفتار سازمانی که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند تشکیل دادند. روش گردآوری داده‌ها، انجام مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته با متخصصین بود. روایی پژوهش از طریق نمایش روند انجام تحلیل مصاحبه‌ها به متخصصین مورد تأیید قرار گرفت و در خصوص تأیید پایایی از دو نفر از افرادی که هیچ رابطه‌ای با پژوهش نداشتند، اما متخصص این حوزه به‌لحاظ روش‌شناختی و محتوایی بودند، دربارة درستی جنبه‌های مختلف پژوهش از گردآوری تا تحلیل داده‌ها نظرخواهی شد. از طریق تأیید آنها بر رویه‌ها و شیوه‌های گردآوری و تفسیر داده‌ها، ممیزی بیرونی پژوهش نیز بررسی شد. پس از تحلیل داده‌ها از تعداد 97 کد باز، 18 منظر و 7 مضمون اصلی از کدبندی مصاحبه‌ها به دست آمد که شامل تعامل با دیگران، ارزشمندی زندگی، معنویت، تغییرات مثبت در زندگی، سرمایه اجتماعی، مدیریت بدن و هویت‌یابی بود. بر اساس یافته‌های تحقیق پیشنهاد می‌شود در جهت موفقیت الگوی سرمایه فرهنگی به شاخص‌های شناسایی شده متمرکز شده و در جهت موفقیت سازمانی کوشید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش‏ آموزان ایرانی در فعالیت ‏های ورزشی
    نوآوری در مدیریت ورزشی , العدد 9 , السنة 3 , بهار 1403
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن‏ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه‏ ریزی و سیاست‏گذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه‏ سازی شود. از این‏رو پژ أکثر
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن‏ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه‏ ریزی و سیاست‏گذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه‏ سازی شود. از این‏رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش‏ آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شده است. روش این پژوهش مرور نظام ‏مند و با هدف ترکیب پژوهش‏های کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات کیفی (مقالات و پایان نامه‏ های) بازۀ زمانی سال‏های 1390 تا 1400 که در داخل کشور به‏ صورت تمام متن در پایگاه‏ های اطلاعاتی و کتابخانه های دانشگاه‏ها در دسترس بودند تشکیل می‏ دادند. براساس ملاک‏ های ورود و خروج 12 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر به ‏منظور جمع ‏آوری اطلاعات، از چک‏ لیست طراحی شده استفاده شد. جهت کنترل کیفیت، روایی و پایایی، کدهای استخراجی مورد سنجش قرار گرفت و روایی کدها با استفاده از ابزار گلین ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و نرم افزار مکس ‏کیودا استفاده شد. یافته ها نشان داد در تبیین عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه عامل و مانع محیطی کلی به نام های عوامل و موانع محیط عمومی، عوامل و موانع محیط عملیاتی و عوامل و موانع محیط داخلی قرار دارند. در این بین عوامل و موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. براساس این نتیجه، لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانش‏ آموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت عوامل و موانع محیطی معطوف گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1402
    هدف این پژوهش آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414 بود. روش این پژوهش آمیخته و طرح آن از نوع همسوسازی بود. در مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون و در مطالعه کمی از روش آینده پژوهی استفاده شد. مشارکت کنندگان این مطالعه را صاحب نظران تشکیل می دادند که براساس أکثر
    هدف این پژوهش آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414 بود. روش این پژوهش آمیخته و طرح آن از نوع همسوسازی بود. در مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون و در مطالعه کمی از روش آینده پژوهی استفاده شد. مشارکت کنندگان این مطالعه را صاحب نظران تشکیل می دادند که براساس روش نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اشباع نظری 17 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا استفاده شد و به منظور تأیید اعتبار ابزار اندازه گیری در بخش کمی، از روش روایی صوری و برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از آلفای کرونباخ استفاده شد. در بخش کیفی جهت تحلیل اطلاعات از کدگذاری و در بخش کمی از تحلیل اثرات متقاطع و تحلیل اثرات متقابل استفاده شد. یافته ها نشان داد آینده مدیریت سازمان های ورزشی متأثر از 36 عامل می باشد و از بین آن ها 7 نیروی پیشران به نام های سازمان های چندوجهی، تیم سازی، تفکر سیستمی، تصمیم گیری سریع، منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی بدیل های احتمالی آینده مدیریت سازمان های ورزشی هستند که منجر به تولید دو سناریوی گروه اندیشی و گروه زدگی می شوند. بر این مبنا لازم است مدیران ورزش را برای رویایی رویی با این موقعیت آماده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1402
    هدف پژوهش حاضرشناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود که به صورت کیفی انجام شد؛ شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بود. اط أکثر
    هدف پژوهش حاضرشناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود که به صورت کیفی انجام شد؛ شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بود. اطلاعات موردنیاز توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 23 نفر از خبرگان انجام شد؛ این افراد اعضای هیئت علمی دانشگاه های فرهنگیان با تخصص علوم ورزشی، معلمان تربیت بدنی، کارکنان دانشگاه فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش افرادی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حوزه پژوهش می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ماتریس 9 در 9 اثرات متقاطع توسط نرم افزار میک مک انجام شد. نتایج نشان داد پیشران های پشتیبانی و زیرساخت سازمانی، عوامل مدیریتی و محتوا نقش مهمی در بهبود روابط سیستم دارند که هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر هستند. پیشران های همراستایی استراتژیک مدیریت دانش و محیط مدیریت دانش کمترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری را داشتند که با توجه به شرایط مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش توجه به این شاخص‎ها ضروری است. همچنین پیشران های فرایندها و جریان مدیریت دانش، زیرساخت فناوری اطلاعات و کارکنان بیشتر تاثیرپذیر و کمتر تاثیر گذار هستند. پیشران‎ ارزیابی فاقد نقش کلیدی و مهم در شکل‎گیری سازمان فضایی بلوغ مدیریت دانش هستند. ب تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد شرکت ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1401
    هدف از پژوهش حاضر، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری و بر اساس زمان، حال‌نگر، ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل م أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری و بر اساس زمان، حال‌نگر، ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل مدیران شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی استان تهران می‌باشد جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می باشند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری از دو پرسشنامه قابلیت‌های بازاریابی آثاهن و گیما (1995) و عملکرد شرکت پرتوسا ارتگا و همکاران (2010) استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که قابلیت بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران تأثیر دارد؛ بنابراین مدیران با استفاده از قابلیت‌های بازاریابی می توانند به عملکرد بهتر در صنعت ورزش دست پیدا می‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود مدیران شرکت‌های تولیدی ورزشی با اجرای بازاریابی و توجه به قابلیت‌های ورزشی، زمینه بهبود عملکرد خود را بیش از پیش ارتقاء دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار نوع‌شناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 26 , تابستان 1399
    استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی‌ است‌ ‌که زمینه ‌را برای رشد باور ورزشکاران آماده می‌کند؛ اما براساس مطالعه‌های صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابل‌انکار نیست و همچنین سنجه‌ای برای نوع‌شناسی و شدت‌سنجی آن وجود ندارد. بر ‌این ‌اساس در این پژوهش به أکثر
    استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی‌ است‌ ‌که زمینه ‌را برای رشد باور ورزشکاران آماده می‌کند؛ اما براساس مطالعه‌های صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابل‌انکار نیست و همچنین سنجه‌ای برای نوع‌شناسی و شدت‌سنجی آن وجود ندارد. بر ‌این ‌اساس در این پژوهش به استناد مبانی نظری موجود، ساخت پرسشنامه‌ جهت سنجش این مفهوم هدف‌گذاری شد. بر‌اساس‌‌ادبیات‌ تجربی پژوهش مفهوم استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی بر اساس چهار بردار و 10 سازه قابلیت تعریف داشت که در این پژوهش به‌عنوان فرضیه در نظر گرفته شد. جهت بررسی فرضیه‌ها با رویکرد توصیفی-تحلیلی، به‌صورت مقطعی در سال 1398، به بررسی نظرات معلمان زن تربیت‌بدنی مناطق 19 گانه تهران به‌عنوان جامعه پژوهش (1071 نفر) پرداخته شد. براساس فرمول کوکران 387 نفر به‌عنوان نمونه فرض شد که به تفکیک مناطق شهری تهران به‌شیوه طبقه‌ای ‌نسبتی و به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. برای سنجش روایی ابزار از شاخص‌های CVR و CVI، آزمون علامت زوج‌نمونه‌ای و تحلیل‌عاملی و جهت سنجش پایایی از روش بازآزمایی و ضریب آلفای‌کرونباخ استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و SmartPLS انجام گرفت و یافته‌ها نشان داد ابزار طراحی‌شده در این پژوهش با روایی و پایایی قابل‌قبولی توانایی سنجش و نوع‌شناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی را بر اساس 4 بردار و 10 سازه با مقیاس زوجی داراست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - طراحی و تبیین مدل عوامل موثر بر رفتاراخلاقی کارکنان
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل رفتار اخلاقی کارکنان بر اساس مدل سازی معادله ساختاری در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ انجام شد. با مرور ادبیات و مبانی نظری مدل پیشنهادی ارایه گردید. پس از انجام مراحل کیفی عوامل مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. در م أکثر
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل رفتار اخلاقی کارکنان بر اساس مدل سازی معادله ساختاری در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ انجام شد. با مرور ادبیات و مبانی نظری مدل پیشنهادی ارایه گردید. پس از انجام مراحل کیفی عوامل مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. در مرحله اول جهت مدل سازی تحقیق، تعداد 150 نفر از کارکنان و در مرحله اصلی تحقیق تعداد 450 نفر از کارکنان با روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت شناسایی عوامل موثر بر رفتاراخلاقی کارکنان از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد و برای ارائه مدل از مدل سازی معادله ساختاری استفاده گردید. یافته ها نشان داد مقادیر شاخص های برازش مدل، مناسب بوده است و مدل نهایی متشکل از عامل فردی (وجدان، مرکز کنترل، عزت نفس، باورهای دینی)؛ عامل گروهی (همکاران، ارباب رجوع) و عامل سازمانی(کد اخلاقی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی) را تاثیر گذار بر رفتار اخلاقی کارکنان معرفی نمود. بنابراین می توان با ارتقای سه عامل فردی، گروهی و سازمانی رفتار اخلاقی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ را بهبود بخشید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - رابطه سبک رهبری مربیان و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی بازیکنان برتر تنیس کشور
    علوم ورزش , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1398
    هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه سبک رهبری مربیان و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی بازیکنان برتر تنیس کشور بود. روش تحقیق حاضر با توجه به اهداف توصیفی-همبستگی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان شرکت کننده در مسابقات سطح أکثر
    هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه سبک رهبری مربیان و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی بازیکنان برتر تنیس کشور بود. روش تحقیق حاضر با توجه به اهداف توصیفی-همبستگی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان شرکت کننده در مسابقات سطح A تنیس کشور بود (120=N). با توجه به مشخص بودن تعداد جامعه آماری، در هر دو بخش آقایان و بانوان، طبق جدول مورگان تعداد نمونه بازیکنان آقا 70 نفر و تعداد نمونه بازیکنان خانم 30 نفر هستند. از پرسشنامه های سبک رهبری باس و الیو (۲۰۰۲)، اثربخشی مربیان کاووسانو و همکاران (۲۰۰۸ )، موفقیت ورزشی واعظ موسوی و موسوی (1394) استفاده شد. در این تحقیق ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری 90/0 و برای ابعاد رهبری تحول گرا 89/0، رهبری عمل گرا 71/0، سبک عدم مداخله 71/0، مربیگری اثر بخش 90/0 و موفقیت ورزشی 89/0 بدست آمد. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و جهت بررسی پیش بین های متغیر ملاک از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک رهبری عملگرا، تحولگرا و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی رابطه وجود دارد. رهبری تحولگرا و عملگرا، موفقیت ورزشی بازیکنان تنیس را پیش بینی می کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی
    علوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند. 160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمو أکثر
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند. 160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمونه آماری را تشکیل داد. از پرسشنامه های سایش اجتماعی دافی و دیگران (2002)، تناسب فرد- سازمان فاندیک و دیگران (2013) و عملکرد شغلی مورنو و دیگران (2015) استفاده شد.. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سایش اجتماعی با تناسب فرد- سازمان و نیز سایش اجتماعی با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند گانه نشان داد که تناسب فرد- سازمان و سایش اجتماعی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را پیش بینی می کنند. بنابراین مدیران سازمان بایستی به عواملی که تاثیر منفی بر عملکرد شعلی معلمان دارند را مورد توجه قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - شناسایی عوامل زمینه ای مؤثر بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی
    علوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    هدف از این تحقیق شناسایی عوامل زمینه ای مؤثر بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات پیمایشی قرار دارد که به صورت میدانی به اجرا در آمده است. جامعه آماری، اساتید، خبرگان د أکثر
    هدف از این تحقیق شناسایی عوامل زمینه ای مؤثر بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات پیمایشی قرار دارد که به صورت میدانی به اجرا در آمده است. جامعه آماری، اساتید، خبرگان دانشگاهی و اجرایی آموزش و پرورش که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با مسائل تربیت بدنی در ارتباط بوده و در در زمینه مدیریت ورزش، درس تربیت بدنی و توانمندسازی، تخصص و اطلاعات منحصر به فرد داشتند. همچنین معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی می باشند نمونه آماری در بخش خبرگان به شیوه اشباع نظری و در بخش معلمان تربیت بدنی به صورت خوشه ای نسبی از مناطق و نواحی مختلف آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. از ابزار پرسشنامه و مصاحبه به منظور گرد آوری اطلاعات استفاده شده است. برای اطمینان از روایی محتوایی و سازه از نظر اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی و تحلیل عاملی، پایایی از شاخص‌ آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS و به روش مدل یابی معادله ساختاری انجام شده است. نتایج مدل یابی ساختاری ضمن برازش مدل نشان داد عوامل فرهنگی، ارتباطات، فناوری وعوامل اقتصادی از عوامل زمینه ای تأثیر گذار بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی هستند و فناوری و ارتباطات بیشترین تأثیر را بر توانمند سازی معلمان تربیت بدنی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی مدل موانع شرکت زنان معلول جسمی- حرکتی در ورزش های تیمی و رابطه آن با انگیزه مشارکت
    علوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل موانع شرکت زنان معلول جسمی- حرکتی در ورزش‌های تیمی و رابطۀ آن با انگیزۀ مشارکت است. با مرور پیشینه ادبیات و مبانی نظری، مدل پیشنهادی ارائه شد. پس از انجام مراحل کیفی، عامل‌های مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. برای مدل‌سازی ابتدا تعداد 150 أکثر
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل موانع شرکت زنان معلول جسمی- حرکتی در ورزش‌های تیمی و رابطۀ آن با انگیزۀ مشارکت است. با مرور پیشینه ادبیات و مبانی نظری، مدل پیشنهادی ارائه شد. پس از انجام مراحل کیفی، عامل‌های مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. برای مدل‌سازی ابتدا تعداد 150 نفر و در مرحلۀ نهایی تعداد 300 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی انجام و عوامل شناسایی شدند. برای ارائۀ مدل از مدل‌سازی معالۀ ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد شاخص‌های برازش مدل از مطلوبیت قوی مدل حمایت می‌کند و مدل نهایی متشکل از عوامل فردی، فیزیکی، روانشناختی، مدیریتی، اقتصادی، حمایت رسانه، نقش مربی، فرهنگی- مذهبی، نگرش دیگران، حمایت اجتماعی، معرفی شد. بین عوامل روانشناختی، مدیریتی، حمایت رسانه، اقتصادی، نگرش دیگران و انگیزه مشارکت رابطه علّی وجود دارد و بین عوامل فردی، ساختاری، تقس مربی، حمایت اجتماعی، فرهنگی- مذهبی و انگیزه مشارکت رابطه علی وجود ندارد. هرگاه مسئولین و متولیان ورزش زنان معلول جسمی- حرکتی با ایجاد بسترهای مناسب موانع موجود را برطرف نمایند، انگیزه مشارکت در آنان افزایش می‌یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کننده ورزشی با میانجگری بازاریابی رابطه مند درباشگاه های ورزشی شمالغرب کشور
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1399
    هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کنند گان خدمات ورزشی با میانجیگری بازاریابی رابطه مند و همچنین کاربرد تحقیقات بازاریابی عصبی و ارزیابی سهم بالقوه آن در بهبود عملکرد بازاریابی و در مورد خاص باشگاه های تیمی شمالغرب ایران بود. این موضوع همراه أکثر
    هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کنند گان خدمات ورزشی با میانجیگری بازاریابی رابطه مند و همچنین کاربرد تحقیقات بازاریابی عصبی و ارزیابی سهم بالقوه آن در بهبود عملکرد بازاریابی و در مورد خاص باشگاه های تیمی شمالغرب ایران بود. این موضوع همراه با مرور کلی رفتار مصرف کننده و بازاریابی رابطه مند ارتقاء یافته است و تمرکز بر روی مصرف کنند گان خدمات ورزشی باشگاه های تیمی می باشد. روش نمونه گیری بصورت خوشه ای، تصادفی و نسبتی می باشد. جامعه آماری تحقیق استفاده کنندگان خدمات ورزشی باشگاه های ورزشی در مراکز 4 استان آذربایجانغربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بود. پس از طی مراحل کمی و همچنین پخش و جمع آوری داده های خام به تعداد 429 نفر از ورزشکاران باشگاه های تیمی اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها نمود. نتایج تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از طریق نرم افزار لیزرل 3/9 نشان داد هر دو متغیر بازاریابی عصبی با میزان 78/0 و متغیر میانجی بازاریابی رابطه مند با میزان 56/0 در تبیین رفتار مصرف کننده ورزشی نقش ایفا می کنند شاخصهای برازش مدل کلی پژوهش دارای برازشی نسبتاً مناسب با داده های پژوهش است؛ 93/0NFI است و شاخص های جذر واریانس تقریب برابر با 065/0 شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - رابطه سبک مربیگری و عوامل استرس زا با عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ارتباط سبک مربیگری و عوامل استرسزا با عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز تشکیل داد (250=N) که بر اساس جدول مورگان تعداد 1 أکثر
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ارتباط سبک مربیگری و عوامل استرسزا با عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه بازیکنان فوتبال لیگ برتر استان البرز تشکیل داد (250=N) که بر اساس جدول مورگان تعداد 148 نفر به صورت در دسترس نمونه آماری تحقیق را تشکیل دادند (148=n). از پرسشنامه های سبک رهبری باس و آویلو (2000)، منابع استرس انشل و ساتارسو (2007)، عملکرد ورزشکاران قاسمی (1391) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر سبک رهبری تحول گرا 88/0، سبک رهبری عمل گرا 80/0، سبک رهبری عدم مداخله 59/0، عوامل استرس زا 84/0 و عملکرد ورزشی 82/0 محاسبه شد. نتایج همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سبک‌های تحولگرا، عملگرا و عدم مداخله با عملکرد ورزشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین عوامل استرس‌زا و عملکرد ورزشی رابطه معنی-داری مشاهده نشد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که سبک رهبری تحولگرا عملکرد ورزشی را پیش بینی می کند. تفاصيل المقالة


  • المقاله

    15 - طراحی مدل مدیریت شطرنجی در سازمان های ورزشی ایران
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401
    ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان‌ﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪ‌ﻫﺎی روزاﻧﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﻐﯿﺮ آن ﮐﺴﺐ ﻣﯽ‌کنند. شطرنج که یک ورزش فکری است، تفکر استراتژیک به همراه دارد و یک شطرنج‌باز با این مهارت مهره‌های خود را روی صفحه شطرنج در مقا أکثر
    ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان‌ﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪ‌ﻫﺎی روزاﻧﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﻐﯿﺮ آن ﮐﺴﺐ ﻣﯽ‌کنند. شطرنج که یک ورزش فکری است، تفکر استراتژیک به همراه دارد و یک شطرنج‌باز با این مهارت مهره‌های خود را روی صفحه شطرنج در مقابل حریف حرکت می‌دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت شطرنجی در سازمان‌های ورزشی ایران بود. به همین منظور پرسشنامه محقق ساخته در اختیار همه‌ی 348 نفر جامعه آماری که از مدیران شطرنج بودند قرار گرفت. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصین و ثبات درونی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد تایید قرار گرفت. به منظور برازش مدل از تحلیل مسیر در سطح معنی‌داری 0/05=P استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین تعیین هدف، تصمیم گیری و پیاده سازی و کنترل و مدیریت شطرنجی آزمودنی‌ها رابطه معنی‌داری وجود دارد(0/05>P). بر مبنای یافته‌ها، شطرنج‌بازان همواره از الگوهای استراتژیکی پایه و خلاقانه‌ی خود برای برطرف کردن مشکلات و مواجهه با بحران‌ها و کسب پیروزی استفاده می‌کنند. الگوهای پایه‌ای که اساتید شطرنج برای مدیریت مهره‌های خود در صفحه‌ی شطرنج به کار می-گیرند، می‌تواند الگوی مناسبی برای مدیران باشد که در صحنه‌ی واقعی بتوانند کارکنان خود را مدیریت و آن‌ها را در راستای اهداف سازمانی هدایت کنند. در این تحقیق مدل مدیریت شطرنجی در قالب الگوی کلی از بازی شطرنج با بررسی ذهن مدیرانی که با مفاهیم شطرنج آشنا بودند استخراج شده و براساس یافته‌های به دست آمده از این تحقیق تمامی مدیران می توانند از مدل مدیریت شطرنجی ارائه شده استفاده کنند. تفاصيل المقالة



  • المقاله

    18 - شناسایی عوامل زمینه ای مؤثر بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی
    علوم ورزش , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1400
    هدف از این تحقیق شناسایی عوامل زمینه ای مؤثر بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات پیمایشی قرار دارد که به صورت میدانی به اجرا در آمده است. جامعه آماری، اساتید، خبرگان د أکثر
    هدف از این تحقیق شناسایی عوامل زمینه ای مؤثر بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات پیمایشی قرار دارد که به صورت میدانی به اجرا در آمده است. جامعه آماری، اساتید، خبرگان دانشگاهی و اجرایی آموزش و پرورش که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با مسائل تربیت بدنی در ارتباط بوده و در در زمینه مدیریت ورزش، درس تربیت بدنی و توانمندسازی، تخصص و اطلاعات منحصر به فرد داشتند. همچنین معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی می باشند نمونه آماری در بخش خبرگان به شیوه اشباع نظری و در بخش معلمان تربیت بدنی به صورت خوشه ای نسبی از مناطق و نواحی مختلف آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. از ابزار پرسشنامه و مصاحبه به منظور گرد آوری اطلاعات استفاده شده است. برای اطمینان از روایی محتوایی و سازه از نظر اساتید و خبرگان مدیریت ورزشی و تحلیل عاملی، پایایی از شاخص‌ آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Smart PLS و به روش مدل یابی معادله ساختاری انجام شده است. نتایج مدل یابی ساختاری ضمن برازش مدل نشان داد عوامل فرهنگی، ارتباطات، فناوری وعوامل اقتصادی از عوامل زمینه ای تأثیر گذار بر توانمندسازی معلمان تربیت بدنی هستند و فناوری و ارتباطات بیشترین تأثیر را بر توانمند سازی معلمان تربیت بدنی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی
    علوم ورزش , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند.160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمونه أکثر
    هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند.160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمونه آماری را تشکیل داد. از پرسشنامه های سایش اجتماعی دافی و دیگران (2002)، تناسب فرد- سازمان فاندیک و دیگران (2013) و عملکرد شغلی مورنو و دیگران (2015) استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سایش اجتماعی با تناسب فرد- سازمان و نیز سایش اجتماعی با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند گانه نشان داد که تناسب فرد- سازمان و سایش اجتماعی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را پیش بینی می کنند. بنابراین مدیران سازمان بایستی به عواملی که تاثیر منفی بر عملکرد شعلی معلمان دارند را مورد توجه قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    20 - ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمی) و از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگانی هستند أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمی) و از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگانی هستند که در زمینه بازاریابی ورزشی تخصص دارند و دارای سابقه مدیریت در شرکت های تولیدی لوازم ورزشی می باشند. همچنین در بخش کمی شامل همه مدیران شرکت های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می باشند. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد و با این تفاوت که تنها تعداد 238 پرسشنامه سالم از طرف مدیران عودت داده شد و تعداد نهایی نمونه آماری 238 نفر (223 نفر مرد و 15 نفر زن) می باشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در قالب یک پرسشنامه با 4 عامل اصلی طراحی شد. برای روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)، برای پایایی از آلفای کرونباخ و استفاده شد. نتایج مدل نهایی را در 4 عامل فنآوری، ترویج، امکان سفارش آنلاین و پاسخ به سوالات مشتریان مورد تایید قرار داد. لذا پیشنهاد می شود مدیران در شرکت های تولیدی خود از فناوری استفاده کنند تا شرکت به روزرسانی شود و در بازاریابی الکترونیکی شرایطی را فراهم نمایند که هر چه بهتر از این فضا جهت ترویج بهتر استفاده نمایند. همچنین زمینه برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان در خصوص پاسخگویی و برخورد مناسب با مشتریان پیش بینی شود و جهت دریافت سفارشات، یک دوره جهت آشنایی کارکنان جهت دریافت سفارشات برگزار کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    21 - تأثیر مدیریت خطر بر اضطراب آسیب‌های ورزشی با نقش میانجی رفتار ایمنی شناگران
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت خطر بر اضطراب آسیب های ورزشی با نقش میانجی رفتار ایمنی شناگران استان البرز بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شناگران استان البرز در رده سنی بزرگسالان بود. با توجه به نامشخ أکثر
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت خطر بر اضطراب آسیب های ورزشی با نقش میانجی رفتار ایمنی شناگران استان البرز بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شناگران استان البرز در رده سنی بزرگسالان بود. با توجه به نامشخص بودن تعداد شناگران برای انتخاب نمونه آماری از استان البرز از نظر جغرافیایی به 5 بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم شد. در نهایت تعداد 200 شناگر نمونه آماری را به روش سهل الوصول تشکیل دادند. از پرسشنامه مدیریت خطر آرون (2004)، رفتار ایمنی مارتینز- کورکولز و همکاران (2011)، اضطراب آسیب ورزشی اسمیت و همکاران (2006) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. برای بررسی شاخص‌های پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا و مدل‌سازی معادلات‌ساختاری از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت خطر و رفتار ایمنی بر اضطراب آسیب های ورزشی شناگران استان البرز تاثیر منفی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    22 - موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی رهیافت روش فراترکیب و فراتحلیل
    علوم ورزش , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن¬ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، از این¬رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب و فراتحلیل موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شد. روش این پژوهش مرور نظام¬مند و با ه أکثر
    وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن¬ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، از این¬رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب و فراتحلیل موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شد. روش این پژوهش مرور نظام¬مند و با هدف ترکیب پژوهش¬های کمی و کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات کیفی و کمی و در دسترس که در فاصلۀ سال¬های 1385 تا 1400 در داخل کشور می باشند که براساس ملاک¬های ورود و خروج در فراترکیب 12 تحقیق و در فراتحلیل 22 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در بخش فراترکیب جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و استفاده شد. یافته های بخش فراترکیب نشان داد در تبیین موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه مانع محیطی کلی به نام های موانع محیط عمومی، موانع محیط عملیاتی و موانع محیط داخلی قرار دارند در این بین موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. در فراتحلیل نتایج مربوط به اندازه اثر ترکیبی هم برای مدل اثرات تصادفی و برای مدل اثرات ثابت برابر با 35/0 بود. موانع مؤثر نگرش والدین به ورزش دختران جزء مهم¬ترین¬ متغیرها هستند و در بیشتر موارد یافته¬های تحقیقات گذشته بازتایید و در برخی موارد نقض شد. تفاصيل المقالة