فهرس المقالات شادی رهبر یعقوبی


  • المقاله

    1 - تحلیل و آینده‌نگری سناریوهای هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402

    این پژوهش به تحلیل و آینده‌نگری سناریوهای هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده¬پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش¬های تحلیل آثار متقابل و برنامه¬ریز أکثر

    این پژوهش به تحلیل و آینده‌نگری سناریوهای هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش های جدید علم آینده¬پژوهی، تحلیلی اکتشافی محسوب می شود که با استفاده از روش¬های تحلیل آثار متقابل و برنامه¬ریزی سناریو انجام گرفته است. جامعه آماری شامل مقالات مرتبط و کارشناسان حوزه هوش مصنوعی و صنعت ورزش بود. نمونه‌گیری هدفمند انجام شد و از ۱۸ مطالعه و ۱۸ کارشناس با معیارهای مشخص استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل چک‌لیست، پرسشنامه و ماتریس‌های ۲۷×۲۷ و ۱۳×۱۳ بود. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند، دلفی در دو دور، روایی صوری و محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با روش تنصیف (دو نیمه کردن) استفاده شد. برای تحلیل مرور منابع و دیدگاه های خبرگان از تحلیل محتوا و در ادامه به ترتیب از تحلیل دلفی، تحلیل تأثیر متقابل (تحلیل ساختاری) و تحلیل موازنه تأثیر برگذر (سناریونویسی) استفاده شد. نتایج نشان داد ۲۷ پیشران کلیدی وجود دارد که ۵ مورد از آنها (دگرگونی شغلی، سرمایه گذاری، دامنه گسترش هوش مصنوعی، آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی و زیرساخت و تجهیزات) سازنده آینده هوش مصنوعی در ورزش هستند. دو سناریو با امتیاز بالا و احتمال وقوع بیشتر شناسایی شد؛ یکی با شرایط امیدوارکننده (جبر تکنولوژیک) و دیگری با شرایط بحرانی (خلق شگفتی). باورپذیرترین سناریو جبر تکنولوژیک بود که نشان می‌دهد همزیستی صنعت ورزش با هوش مصنوعی توسعه این صنعت را تسهیل می‌کند.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی اولویت‌های استراتژیک هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران با استفاده از روش آراس
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 15 , تابستان 1402

    هدف این پژوهش، ارزیابی اولویت‌های استراتژیک هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران با استفاده از روش آراس بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ راهبرد، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان حوز أکثر

    هدف این پژوهش، ارزیابی اولویت‌های استراتژیک هوش مصنوعی در صنعت ورزش ایران با استفاده از روش آراس بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ راهبرد، توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری شامل دو بخش منابع اطلاعاتی (مقالات مرتبط با موضوع تحقیق) و منابع انسانی (کارشناسان حوزه هوش مصنوعی، کارشناسان حوزه صنعت ورزش و اساتید دانشگاه) بود. روش نمونه‌گیری در هر دو بخش جامعه اطلاعاتی و انسانی هدفمند بود. در بخش جامعه اطلاعاتی، 18 مطالعه و مشارکت‌کنندگان جامعه انسانی شامل 18 نفر بودند. برای ارزیابی اعتبار و قابلیت اطمینان نتایج، از راهبردهای تأییدپذیری، مطالعه حسابرسی فرآیند، دلفی در دو دور ارزیابی، روایی صوری و محتوایی و روش تنصیف استفاده شد. برای تحلیل مرور منابع و دیدگاه‌های خبرگان از تحلیل محتوا و در ادامه به ترتیب از تحلیل دلفی و تحلیل تأثیر متقابل (تحلیل ساختاری) و تحلیل آراس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد گزینه‌های دامنه گسترش هوش مصنوعی و آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی مهم‌ترین اولویت‌های استراتژیک هستند و پس از آن دگرگونی شغلی، زیرساخت و تجهیزات و سرمایه‌گذاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بنابراین، نتیجه مشخص می‌شود که تمرکز بر دامنه گسترش هوش مصنوعی و آمادگی پذیرش فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به حداکثر استفاده از پتانسیل‌های هوش مصنوعی در بهبود عملکرد و مدیریت صنعت ورزش منجر شود.

    تفاصيل المقالة