فهرس المقالات سید نعمت خلیفه


  • المقاله

    1 - بررسی رابطه موانع تدریس و دلبستگی شغلی با میانجی‌گری استراتژی حمایتی معلمان زن تربیت‌بدنی مدارس متوسطه شهر تهران
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1400
    در پژوهش حاضر، ارتباط موانع‌تدریس و دلبستگی‌شغلی با میانجی‌گری استراتژی‌های حمایتی معلمان زن تربیت‌بدنی در مدارس متوسطه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد توصیفی- همبستگی، به بررسی نظرات معلمان زن تربیت‌بدنی مناطق 19گانه تهران به‌عنوان جامعه پژوهش (1071 أکثر
    در پژوهش حاضر، ارتباط موانع‌تدریس و دلبستگی‌شغلی با میانجی‌گری استراتژی‌های حمایتی معلمان زن تربیت‌بدنی در مدارس متوسطه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد توصیفی- همبستگی، به بررسی نظرات معلمان زن تربیت‌بدنی مناطق 19گانه تهران به‌عنوان جامعه پژوهش (1071نفر) پرداخت. براساس فرمول کوکران 387 نفر به‌عنوان نمونه فرض شد که به‌شیوه طبقه‌ای-‌نسبتی، به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای سنجش اعتبار پژوهش از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری استفاده شد برای این منظور سوالات در سه مرحله توسط 30 نفر از متخصصان آموزشی مورد بازبینی، چک و اصلاح قرار گرفته و در مرحله آخر نهایی شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ از روش آلفای کرونباخ که نوعی همسانی درونی می‌باشد، استفاده شده است که میانگین آن برای مفاهیم تحقیق 0,883 محاسبه شده است. جهت بررسی فرضیه‌های پژوهش از ضرایب همبستگی پیرسون و اتا و آزمون تحلیل واریانس آنووا بهره برده شد. یافته‌ها نشان داد، موانع‌تدریس با تغییر در نوع استراتژی‌حمایتی معلم بر دلبستگی شغلی ایشان موثر است و به‌صورت مستقیم، موانع تدریس بر دلبستگی شغلی معلمان اثری ندارد. بر اساس یافته‌ها پیشنهاد شد به منظور حل مشکلات موانع تدریس در مدارس مورد مطالعه در ابتدا به حل موانع ساختاری، سپس موانع فرهنگی و در آخر به موانع مادی پرداخته شود و از آنجایی که تعهد شغلی در معلمانی که به ترتیب از استراتژی حمایتی ارتباطی-منطقی، اجتماعی- منطقی، ارتباطی- عاطفی و اجتماعی- عاطفی بهره می‌برند کمتر است، لازم است در به کارگیری این افراد، توجه کافی به عمل آید و در پایاین پیشنهاد شد به منظور افزایش قدرت شغلی معلمان، معلم‌ها از روش ارتباطی-عاطفی بیشتر بهره ببرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اولویت بندی عوامل موثر بر بازاریابی کمینی محصولات ورزشی
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1401
    هدف تحقیق حاضر اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی کمینی محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه‌آماری در بخش کیفی شامل خبرگان بازاریابی و اساتید مدیریت ورزشی که در زمیته تحقیق مقاله یا تالیفاتی داشتند می‌باشند و در بخش کمی مصرف کنندگان أکثر
    هدف تحقیق حاضر اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی کمینی محصولات ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه‌آماری در بخش کیفی شامل خبرگان بازاریابی و اساتید مدیریت ورزشی که در زمیته تحقیق مقاله یا تالیفاتی داشتند می‌باشند و در بخش کمی مصرف کنندگان محصولات ورزشی بود. نمونه آماری در بخش کیفی 11 نفر از خبرگان تا رسیدن به حد اشباع نظری با بهره‌گیری از تکنیک‌های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد و در بخش کمی برای هر گویه بین 5 تا 10 نمونه لازم بود، بنابراین تعداد 308 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی مصاحبه‌ها با روش مطالعه توافق درون موضوعی 85/0 بدست آمد. روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. در نهایت شش عامل یه ترتیب اخلاق کسب و کار، خلاقیت و نوآوری، حقوق شهروندی، فایده‌گرایی، تبلیغات غافلگیرانه و قوانین و مقرارت بر بازاریابی کمینی محصولات ورزشی تاثیر دارد. از اینرو تازگی و طراحی جذاب در تبلیغات، عدم تبیض اجتماعی، توجه به تعهدات شهروندی، ایجاد و تقویت عدات اجتماعی، ماندگاری تبلیغات، افزایش اشتیاق به اشتراک گذاشتن تبلیغات در مخاطبین، فایده گرایی فرهنگی پیشنهاد می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد شرکت ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1401
    هدف از پژوهش حاضر، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری و بر اساس زمان، حال‌نگر، ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل م أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران می‌باشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری و بر اساس زمان، حال‌نگر، ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات میدانی می‌باشد. جامعه آماری شامل مدیران شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی استان تهران می‌باشد جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می باشند. نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری از دو پرسشنامه قابلیت‌های بازاریابی آثاهن و گیما (1995) و عملکرد شرکت پرتوسا ارتگا و همکاران (2010) استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که قابلیت بازاریابی بر عملکرد شرکت‌ها در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران تأثیر دارد؛ بنابراین مدیران با استفاده از قابلیت‌های بازاریابی می توانند به عملکرد بهتر در صنعت ورزش دست پیدا می‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود مدیران شرکت‌های تولیدی ورزشی با اجرای بازاریابی و توجه به قابلیت‌های ورزشی، زمینه بهبود عملکرد خود را بیش از پیش ارتقاء دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار نوع‌شناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 26 , تابستان 1399
    استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی‌ است‌ ‌که زمینه ‌را برای رشد باور ورزشکاران آماده می‌کند؛ اما براساس مطالعه‌های صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابل‌انکار نیست و همچنین سنجه‌ای برای نوع‌شناسی و شدت‌سنجی آن وجود ندارد. بر ‌این ‌اساس در این پژوهش به أکثر
    استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی‌ است‌ ‌که زمینه ‌را برای رشد باور ورزشکاران آماده می‌کند؛ اما براساس مطالعه‌های صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابل‌انکار نیست و همچنین سنجه‌ای برای نوع‌شناسی و شدت‌سنجی آن وجود ندارد. بر ‌این ‌اساس در این پژوهش به استناد مبانی نظری موجود، ساخت پرسشنامه‌ جهت سنجش این مفهوم هدف‌گذاری شد. بر‌اساس‌‌ادبیات‌ تجربی پژوهش مفهوم استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی بر اساس چهار بردار و 10 سازه قابلیت تعریف داشت که در این پژوهش به‌عنوان فرضیه در نظر گرفته شد. جهت بررسی فرضیه‌ها با رویکرد توصیفی-تحلیلی، به‌صورت مقطعی در سال 1398، به بررسی نظرات معلمان زن تربیت‌بدنی مناطق 19 گانه تهران به‌عنوان جامعه پژوهش (1071 نفر) پرداخته شد. براساس فرمول کوکران 387 نفر به‌عنوان نمونه فرض شد که به تفکیک مناطق شهری تهران به‌شیوه طبقه‌ای ‌نسبتی و به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. برای سنجش روایی ابزار از شاخص‌های CVR و CVI، آزمون علامت زوج‌نمونه‌ای و تحلیل‌عاملی و جهت سنجش پایایی از روش بازآزمایی و ضریب آلفای‌کرونباخ استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و SmartPLS انجام گرفت و یافته‌ها نشان داد ابزار طراحی‌شده در این پژوهش با روایی و پایایی قابل‌قبولی توانایی سنجش و نوع‌شناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی را بر اساس 4 بردار و 10 سازه با مقیاس زوجی داراست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - الگو پارادایمی بازاریابی کمینی محصولات ورزشی
    علوم ورزش , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    بازاریابی کمینی جزء روش های خلاقانه و جسورانه به حساب می آیند، در حالی که از بسیاری لحاظ نیز برای این روش موانع قانونی به وجود می آورند، اما روش های زیادی وجود دارد که بازاریابی کمینی را به روش قانونی انجام می دهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو پارادایمی بازاریابی کمینی أکثر
    بازاریابی کمینی جزء روش های خلاقانه و جسورانه به حساب می آیند، در حالی که از بسیاری لحاظ نیز برای این روش موانع قانونی به وجود می آورند، اما روش های زیادی وجود دارد که بازاریابی کمینی را به روش قانونی انجام می دهند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگو پارادایمی بازاریابی کمینی محصولات ورزشی با رویکرد داده بنیاد انجام شد. روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر گراندد تئوری به روش استراس و کوربین بود. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان بازاریابی و اساتید مدیریت ورزشی که در زمیته تحقیق مقاله یا تالیفاتی داشتند می باشد که نظرات 11 نفر از خبرگان تا رسیدن به حد اشباع نظری به شکل کاملاً غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد. پایایی مصاحبه ها به روش مطالعه توافق درون موضوعی 85/0 بدست آمد. در مجموع 89 گزاره مفهومی از کد باز و 6 محور از فرایند ارتباط بین کدها و 6 کد انتخابی جهت توسعه پدیده اصلی ایجاد شد. نتایج نشان داد 6 عامل اخلاق کسب و کار، خلاقیت و نوآوری، حقوق شهروندی، قوانین و مقررات، تبلیغات غافلگیرانه و فایده گرایی تاثیر دارد. از اینرو تازگی و طراحی جذاب در تبلیغات، عدم تبیض اجتماعی، توجه به تعهدات شهروندی، ایجاد و تقویت عدات اجتماعی، ماندگاری تبلیغات، افزایش اشتیاق به اشتراک گذاشتن تبلیغات در مخاطبین، فایده گرایی فرهنگی پیشنهاد می شود. تفاصيل المقالة