طراحی مدل برند ملی ورزشی در ورزش کشور
الموضوعات : علوم ورزشحمید معین فرد 1 , پریوش نوربخش 2 , سید نعمت خلیفه 3 , عباس خدایاری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2 - استادگروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: ارزش های دینی و مذهبی, برندملی, تعاملات بین المللی, سیاست زدایی ورزش,
ملخص المقالة :
چکیده برندسازی ملی به عنوان وسیله ای برای دستیابی به مزیت رقابتی به منظور افزایش سرمایه گذاری داخلی و گردشگری و همچنین برای ارتقای تصویر کشور، توسعه جامعه و شناخت تصویر شهر توسط شهروندان شناخته می شود. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدل برند ملی ورزشی در ورزش کشور بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت پژوهش، اکتشافی-کاربردی؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ پارادایم حاکم بر پژوهش، تفسیری؛ و روش تجزیه و تحلیل دادهها تئوری داده بنیاد روش ناساختاریافته گلیزر و منبع گردآوری دادهها شامل مصاحبه میباشد. جامعه آماري متشکل از مدیران و خبرگانی است كه در زمینه مدیریت ورزشی در حوزه برندسازی ملی از طریق ورزش تخصص علمی را دارند. برای انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، مدیران، متخصصین مدیریت ورزشی کشور به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند و سپس به بیان آراء و دیدگاههای خود درباره سؤالات مصاحبه پرداختهاند. در پژوهش حاضر نظرات 12 نفر تا رسیدن به حد اشباع نظری جمعآوری گردید. پایایی مصاحبهها با استفاده از روش مطالعه توافق درون موضوعی 80/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرم¬افزار مکس کیودا نسخه ۲۰۱۸ استفاده شده است. 51 کد در مرحله کدگذاری باز و 9 محور در کدگذاری محوری بهدست آمد و در نهایت سیاست زدایی ورزشی، ارزش های دینی و مذهبی، تعاملات بین المللی، حمایت دولتی، فرهنگسازی ورزشی، بسترسازی تعالی فناوری ورزشی شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان داد که برای رسیدن به برندملی در ورزش کشور نیاز به الزاماتی است که بخشی از این الزامات مربوط به عوامل شناسایی شده می باشد و مدیران ورزشی کشور باید در این زمینه گام های موثری بردارند. استفاده از نخبگان ورزشی با گرایش های سیاسی مختلف، عدم تبغیض نژادی یا قومیتی، استفاده از تمدن غنی، تقویت افکارعمومی ورزشی جهان، تقویت دیپلماسی ورزشی با جهان، تقویت توریسم ورزشی در ایران، توسعه تعاملان بین المللی ورزشی، بازنگری قوانین دست و پاگیر برای توسعه ورزش، برآورد شدن نیازهای و منافع ورزشی پیشنهاد می شود.
منابع
o عیدی، ح؛ رحمتی اصل، ز؛ سلطانیان، ل. (1401). راهبردها و پیامدهای برند سازی موفقیتهای بینالمللی ورزشکاران نخبه در رویدادهای ورزشی. مدیریت و توسعه ورزش.
o نجف ابادی، ر. م؛ ندایی فرد، ا. (1398). طراحی و معماری مدل برندسازی ملی ایران (مقاله علمی وزارت علوم). چشم انداز مدیریت بازرگانی، 18(38)، 133-151.
• Alderman, P., & Eggeling, K. A. (2023). Vision Documents, Nation Branding and the Legitimation of Non-democratic Regimes. Geopolitics, 1-31.
• Castro, A. S. (2013). “South Africa’s Engagement in Sports Diplomacy: The Successful Hosting of the 2010 FIFA World Cup”. The Hague Journal of Diplomacy, 8(3-4), pp: 197-210. Li, X., & Feng, J. (2021). Nation branding through the lens of soccer: Using a sports nation branding framework to explore the case of China. European Journal of Cultural Studies, 13675494211011179.
• Dubinsky, Y. (2022). The Olympic Games, Nation Branding, and Public Diplomacy in a post-pandemic world: Reflections on Tokyo 2020 and beyond. Place Branding and Public Diplomacy, 1-12.
• Dubinsky, Y. (2023). Country image, cultural diplomacy, and sports during the COVID19 pandemic: Brand America and Super Bowl LV. Place Branding and Public Diplomacy, 19(3), 249-265.
• Fan, Y. (2010). Branding the nation: Towards a better understanding. London: Brunel Business School.
• GfK Roper Public Affair & Media. (2009). The Anholt-GfK Roper Nation Brands Index 2009 Highlights Report. GfK Custom Research North America.
• Hong, M., & Hardy, I. (2022). China’s higher education branding: Study in China as an emerging national brand. Journal of Marketing for Higher Education, 1-21.
• Papadopoulos, N., Hamzaoui-Essoussi, L. & El Banna, A. (2016). Nation branding for foreign direct investment: An Integrative review and directions for research and strategy. Journal of Product & Brand Management, 25(7), 615-628.
• Perskaya, V., Khairov, B. G., Revenko, N., & Khairova, S. M. (2020). Shaping a comprehensive government-supported country brand program. Entrepreneurship and sustainability, (2020), 8.
• Swoboda, B., & Sinning, C. (2020). How country development and national culture affect the paths of perceived brand globalness to consumer behavior across nations. Journal of Business Research, 118, 58-73.
• Taks, M., Seguin, B., Naraine, M. L., Thompson, A., Parent, M. M., & Hoye, R. (2020). Brand governance practices in Canadian national sport organizations: An exploratory study. European Sport Management Quarterly, 20(1), 10-29.
• Tien, N. H., Dung, H. T., & Tien, N. V. (2019). Branding building for Vietnam tourism industry reality and solutions. International Journal of Research in Marketing Management and Sales, 1(2), 63-68.
• Wei, H., Yu, Y., & Yuan, Z. (2022). Heritage Tourism and Nation-Building: Politics of the Production of Chinese National Identity at the Mausoleum of Yellow Emperor. Sustainability, 14(14), 87-98.