فهرس المقالات مجتبی رمضانی


  • المقاله

    1 - ارائه الگوی تبیین عوامل موثر بر اهمال‌کاری
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 4 , السنة 14 , زمستان 1402
    تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر اهمال کاری به منظور، ارائه الگو در اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی می‌پردازد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی و کمی (روش آمیخته اکتشافی) است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی می باشد که أکثر
    تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر اهمال کاری به منظور، ارائه الگو در اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان‌شرقی می‌پردازد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی و کمی (روش آمیخته اکتشافی) است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی می باشد که در قسمت اول حداقل 15 نفر از خبرگان در دسترس و متخصصین و در قسمت دوم، نمونه ای 277 نفر از پرسنل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های آماری از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده و با انجام تکنیک FTopsis شاخص های اصلی منتخب و طبقه بندی شده رتبه بندی شده و برای ارزیابی سطح اهمال کاری، آزمون t تک متغیره برای سنجش سطح عملکرد انجام گرفته است. در اینجا از نرم افزارهای FTopsis و SPSS استفاده شده است که طبق نتایج اولویت بندی شاخص های 19 گانه اهمال کاری در جامعه مورد مطالعه، نارضایتی پرسنل، تنبلی، بوروکراسی ناکارآمد و رابطه گرایی به جای ضابطه گرایی به ترتیب به عنوان با اهمیت ترین عوال اهمال کاری مطرح شد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل عوامل حیاتی موفقیت طرح های جدید تولیدی خودرو سازان و پیش بینی تحقق آنها با تلفیق روش‌های تحلیل عاملی و سیستم عصبی- فازی تطبیقی
    دانش کارآفرینی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1403
    هدف پژوهش تحلیل عوامل حیاتی موفقیت طرح های جدید تولیدی خودرو سازان و پیش بینی تحقق آنها با تلفیق روش‌های تحلیل عاملی و سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی بوده است این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق، توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش در دو بخش أکثر
    هدف پژوهش تحلیل عوامل حیاتی موفقیت طرح های جدید تولیدی خودرو سازان و پیش بینی تحقق آنها با تلفیق روش‌های تحلیل عاملی و سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی بوده است این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق، توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش در دو بخش بوده است. در بخش اول که به شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اختصاص داشته، شامل 80 نفر از کارشناسان و خبره های صاحب نظر با نمونه 66 نفری و جامعه آماری مربوط به استفاده از شبکه های عصبی چند لایه شامل 250 طرح سرمایه گذاری موفق و ناموفق( کلیه طرح های اجرا شده از سال 1390) در صنایع خودرو سازی بوده است. بر اساس نتایج بدست آمده ،شش عامل اصلی با 40 شاخص مرتبط پیش بینی کننده موفقیت طرح های جدید سرمایه گذاری خودرو سازی شناسایی و بعد از توصیف متغیرها و آزمون نرمال بودن، با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی متغیرها صورت گرفت که همگی عوامل از تحلیل عاملی تاییدی مناسبی برخوردار بودند سپس با استفاده از رگرسیون خطی و آزمون آنالیز واریانس تاثیر هر یک از عوامل بر موفقیت طرح های جدید سرمایه گذاری خودرو سازی بررسی گردید که نتایج این آزمون نشان دهنده تایید تاثیر هر یک از عوامل بوده است و در ادامه نتایج نشان دهنده این بود که مدل سیستم عصبی- فازی تطبیقی طراحی شده قدرت پیش بینی موفقیت طرح های جدید سرمایه گذاری را با خطای کمتر از 5 درصد دارا بوده است که نشان دهنده ی قدرت پیش بینی بالای مدل است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Designing and Validating the Model for Job Requirements and Job Resources Affecting Employees' Job Engagement
    Iranian Sociological Review , العدد 49 , السنة 13 , تابستان 2023
    The purpose of this research is to designing and validating the model of job requirements and job resources that affect employees' job engagement. The research is of mixed exploratory type (qualitative and quantitative). To collect qualitative data, thematic analysis me أکثر
    The purpose of this research is to designing and validating the model of job requirements and job resources that affect employees' job engagement. The research is of mixed exploratory type (qualitative and quantitative). To collect qualitative data, thematic analysis method and semi-structured interview (with 17 experts using purposive sampling method) were used, and to collect data in the quantitative part, a researcher-made questionnaire titled (Importance of items) was used. The statistical population includes all 200 employees of the cinema and audio-visual organization in Iran. In the quantitative section, 127 people were randomly selected as a sample using Morgan's sampling table. The validity of the questionnaires was measured through face validity and confirmatory factor analysis. Thematic analysis method was used to analyze qualitative data, and confirmatory factor analysis and Lisrel software were used to validate the qualitative model Based on the qualitative results of the research, 7 main components were identified and the theme network model was drawn. The results of the quantitative analysis have also confirmed the significance of the relationship between the indicators, components and dimensions of the model. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی و ارزیابی مولفه های برند کارفرما در صنایع کوچک ایران (مطالعه موردی شرکتهای فعال شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی)
    مدیریت صنعتی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 2023
    امروزه در سازمان‌ها تنها جلب رضایت مشتری یا تکریم ارباب‌رجوع و تمرکز بر فروش موفق و ارایه خدمات با کیفیت بالا برای ارتقاء دارایی‌های سازمان و حفظ جایگاه رقابتی در بازار کافی نبوده و از این‌رو سازمان‌ها باید تدابیر و استراتژی‌های لازم برای جذب و حفظ منابع انسانی کارآمد و أکثر
    امروزه در سازمان‌ها تنها جلب رضایت مشتری یا تکریم ارباب‌رجوع و تمرکز بر فروش موفق و ارایه خدمات با کیفیت بالا برای ارتقاء دارایی‌های سازمان و حفظ جایگاه رقابتی در بازار کافی نبوده و از این‌رو سازمان‌ها باید تدابیر و استراتژی‌های لازم برای جذب و حفظ منابع انسانی کارآمد و اثرگذار را اتخاذ نمایند. بدیهی است بدون در اختیار داشتن منابع انسانی کارآمد، سازمان قادر به ایجاد تحول، توسعه و تعالی و نیل به اهداف تعیین شده نخواهد بود. راه دسیابی به این امر، توسعه مدیریت و راهبری سازمان و ایجاد ساختار اثربخش برای مدیریت برندکارفرما می باشد. این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی متغیرهای برند کارفرما در شرکتهای فعال شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی و اثرسنجی هر یک از مولفه ها در این شرکتها شکل گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کمی و کیفی می باشد که ابتدا متغیرها بوسیله روش دلفی مورد غربالگری و تدقیق قرار گرفته و سپس در مرحله کمی با استفاده از نرم افزار جی ام پی (JMP) و روش علی-مقایسه ای و بهره گیری از آماره های توصیفی و استنباطی اثرسنجی عاملی متغیرهای برند کارفرما انجام شده است. نتایج نشان داد که مولفه آموزش برای بهبود کیفیت با مقدار ضریب تعیین (246/0) کمترین سهم عاملی را داشته و بیشترین سهم عاملی مربوط به استفاده از مدیریت مشارکتی با مقدار(000/1) می باشد. همچنین بیشترین همبستگی با دیگر مولفه ها مربوط به شاخصه آموزش متناسب با نیاز کارکنان با مقدار880/0 و کمترین همبستگی مربوط به استفاده از مدیریت مشارکتی با مقدار246/0 است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - طراحی مدل توسعه پایدار در صنعت خودرو ایران با رویکرد انقلاب صنعتی چهارم
    مدیریت صنعتی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 2022
    انقلاب صنعتی چهارم در حال دگرگونی صنایع تولیدی و خدماتی در سطح دنیا و به ویژه کشورهای پیشرو در این زمینه می باشد. این پدیده، می‌تواند همزمان فرصتها و تهدیدهای گسترده‌ای برای صنایع کشورمان به همراه داشته باشد. با تدوین برنامه‌های راهبردی متناسب با اتکا به توان و مزیتهای أکثر
    انقلاب صنعتی چهارم در حال دگرگونی صنایع تولیدی و خدماتی در سطح دنیا و به ویژه کشورهای پیشرو در این زمینه می باشد. این پدیده، می‌تواند همزمان فرصتها و تهدیدهای گسترده‌ای برای صنایع کشورمان به همراه داشته باشد. با تدوین برنامه‌های راهبردی متناسب با اتکا به توان و مزیتهای رقابتی ایران، می‌توان ضمن حفظ و ارتقای سطح رقابت‌پذیری صنایع کشور از این فضای در حال شکل‌گیری در جهت بهینه‌سازی فرآیندهای توسعه صنعتی استفاده بهینه نمود. در مقاله حاضر به ارائه الگوی توسعه پایدار با رویکرد انقلاب صنعتی 4 در صنعت خودرو پرداخته شده است. در این مطالعه، سعی شد تا موانع توسعه پایدار و همچنین فرصتهای انقلاب صنعتی 4 در جهت ایجاد توسعه پایدار، با بررسی ادبیات موضوع و نظر خبرگان طی اجرای تکنیک دلفی، شناسایی و دسته‌بندی گردد. سپس از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی و تعیین روابط بین موانع پایداری استفاده شد. در گام بعد، فرصتهای انقلاب صنعتی 4 توسط روش AHP فازی، رتبه‌بندی گردید. در نهایت، با استفاده از نظر خبرگان صنعت خودرو، پیشنهاداتی جهت تخصیص، فرصتهای انقلاب صنعتی 4 برای رفع موانع پایداری ارائه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد: 1) بیشترین تاثیر را به ترتیب موانع سیاسی، فنی و اقتصادی بر پایداری و توسعه پایدار در صنعت دارند؛ 2) ابعاد محیطی و اجتماعی به ترتیب بیشترین تاثیر را از موانع سیاسی و فنی می‌پذیرند؛ 3) در بین فرصتهای انقلاب صنعتی ۴) فرصتهای اطلاعاتی و تکنولوژیکی انقلاب صنعتی 4 دارای بالاترین رتبه و مدیریت زنجیره تامین دارای کمترین رتبه می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی مدل برندکارفرما در صنایع کوچک و متوسط ایران به روش فراترکیب (در راستای بهره‌وری منابع انسانی)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 63 , السنة 16 , زمستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برند کارفرما در صنایع کوچک و متوسط ایران انجام شد. بدین منظور برای استخراج مقولات، مفاهیم و کدها از روش فراترکیب هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007)، استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مجموعه‌ای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه برندسازی ک أکثر
    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برند کارفرما در صنایع کوچک و متوسط ایران انجام شد. بدین منظور برای استخراج مقولات، مفاهیم و کدها از روش فراترکیب هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007)، استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مجموعه‌ای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه برندسازی کارفرما و مفاهیم مربوط است. در این تحقیق، پارامترهای مختلفی مانند عنوان، چکیده، محتوا، کیفیت متدولوژی تحقیق در نظر گرفته شد و در نتیجة غربال‌گری، بازبینی و انتخاب از بین 218 مقاله، 60 نمونه مقاله معتبر به‌ دست ‌آمد. برای تعیین روایی روش فراترکیب از ابزار ارزیابی حیاتی گلین و برای تعیین پایایی روش فراترکیب از روش پایایی ارزیاب‌ها استفاده شد و ضریب پایایی ارزیاب‌ها 0/83 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که هر سه بعد؛ 1. ارزش‌های توسعهء فردی، 2. ارزش‌های سازمانی و 3.ارزش‌های اجتماعی-اقتصادی، در برند کارفرما در صنایع کوچک و متوسط ایران نقش به سزایی دارند و مدل طراحی‌شده به‌عنوان مناسب‌ترین مدل برند کارفرما از لحاظ شرایط فرهنگی، سازمانی و ساختاری موجود در صنایع کوچک و متوسط ایران است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی های رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (مورد مطالعه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شمالغرب کشور)
    مدیریت بهره‌وری , ستأتي المقالات قريبًا

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر شایستگی های روسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شمالغرب کشور) انجام شد. مطالعه حاضر یک پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود که در دو مرحله کیف أکثر

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر شایستگی های روسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (مورد مطالعه: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شمالغرب کشور) انجام شد. مطالعه حاضر یک پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود که در دو مرحله کیفی و کمی در طول سال های 1400 تا 1401 در میان روسا و معاونین واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شمالغرب کشور صورت گرفت. در مرحله اول این پژوهش ابتدا یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی جهت کشف و شناسایی عوامل موثر بر شایستگی های روسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صورت گرفت و سپس در مرحله دوم جهت بررسی و تکمیل مؤلفه های یادشده، مطالعه ای با تکنیک دلفی طراحی و اجرا گردید. در نهایت، مطالعه ای مقطعی با رویکرد توصیفی عوامل شناسایی شده را در جامعه بزرگ تر مورد آزمون قرار داد و میزان تاثیر عوامل شناسایی شده تعیین گردید. در قسمت کیفی تحقیق جهت شناسایی عوامل از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در قسمت کمی از پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری داده ها استفاده شد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - طراحی الگوی مدیریت سایش اجتماعی در سازمان‌های دولتی ایران
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , العدد 3 , السنة 20 , پاییز 1402
    یکی از مباحث در مدیریت به‌ویژه حوزه مدیریت منابع انسانی مفهوم مدیریت سایش اجتماعی است. سایش اجتماعی رفتارهای منفی کارکنان در طول مدت خدمت در سازمان می باشد و باعث تضعیف توانایی‎های فرد می‎شود. این تحقیق از نوع پژوهش‎های کیفی عام بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش أکثر
    یکی از مباحث در مدیریت به‌ویژه حوزه مدیریت منابع انسانی مفهوم مدیریت سایش اجتماعی است. سایش اجتماعی رفتارهای منفی کارکنان در طول مدت خدمت در سازمان می باشد و باعث تضعیف توانایی‎های فرد می‎شود. این تحقیق از نوع پژوهش‎های کیفی عام بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل صاحب‌نظران، مدیران، معاون مدیران، کارشناسان سازمان‎های دولتی فنی و حرفه‎ای، شهرداری، تأمین اجتماعی و اعضای هیأت علمی دانشگاه‎های استان آذربایجان‌شرقی بود که تعداد 26 نفر از آنان به روش نمونه‎گیری هدف‌مند انتخاب شدند. جهت روایی و اعتبار داده‎ها از روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور صاحب‌نظران غیرمشارکت‌کننده در تحقیق استفاده شد. داده‎ها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم‎افزار تحلیل داده‎های کیفی MAXQDA در طی سه مرحله شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. بر اساس یافته‎های این پژوهش، 55 کد باز استخراج شد و این کدها به 14 مؤلفه تقسیم و در نهایت به سه بُعد تبدیل شدند. یافته‎ها بیانگر این است که مدیریت ارزش‎ها، مدیریت نگرش و رفتار، توانمندسازی کارکنان، پرورش اخلاق حرفه‎ای و راهبردهای مدارا و تنش در مدیریت سایش اجتماعی مرتبط با ارتباط همکاران نقش اساسی دارد. مدیریت فرایند، مدیریت اختیارات و وظایف، مدیریت مسیر شغلی و مدیریت فرهنگ سازمانی در مدیریت سایش اجتماعی مرتبط با ارتباط مدیر با کارمند شناخته شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1402
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته (با حجم نمونه 17 نفر از متخصصین با روش نمونه گیری هدفمند)، استفاده شده و برای جمع آوری داده های کمّی از پرسشنامه طراحی شده که در بین کارکنان سازمان سینمایی و سمعی بصری (127نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده) توزیع شده اند، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل داده های کمّی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بر اساس نتایج کیفی تحقیق 7 مولفه اصلی متشکل از 64 گویه برای الزامات شغلی و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی ، شناسایی شده است. نتایج تحلیل کمّی نیز معنادار بودن ارتباط میان شاخص ها ، مولفه ها و ابعاد تشکیل دهنده مدل را تایید کرده است. این مدل می تواند برای مدیران منابع انسانی زمینه ساز طراحی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء اشتیاق شغلی کارکنان بر اساس الزامات شغلی و منابع شغلی متناسب با سازمان تابعه خود باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - طراحی زنجیره تامین سبز حلقه بسته در شرایط رقابتی بودن تقاضا و قیمت گذاری محصولات به صورت همزمان با استفاده از الگوریتم جهش قورباغه
    مدیریت زنجیره ارزش , ستأتي المقالات قريبًا
    در این پژوهش پس از بررسی دقیق و تفصیلی تحقیقات گذشته در حوزه زنجیره تامین، شکاف تحقیق و نوآوری آن مشخص شد. نوآوری تحقیق شامل در نظر گرفتن رفتار تقاضا به عنوان تابعی از قیمت محصولات در شرایط رقابتی بوده و بر اساس آن هدف توسعه یک مدل ریاضی جهت طراحی یک زنجیره تامین حلقه ب أکثر
    در این پژوهش پس از بررسی دقیق و تفصیلی تحقیقات گذشته در حوزه زنجیره تامین، شکاف تحقیق و نوآوری آن مشخص شد. نوآوری تحقیق شامل در نظر گرفتن رفتار تقاضا به عنوان تابعی از قیمت محصولات در شرایط رقابتی بوده و بر اساس آن هدف توسعه یک مدل ریاضی جهت طراحی یک زنجیره تامین حلقه بسته در شرایط رقابتی بوده است. در چنین زنجیره‌ای قیمت یک عامل اساسی است که می‌تواند مقدار تقاضا را تعیین کند و به تبع آن ساختار زنجیره را تغییر دهد. به همین منظور در فصل سوم ابتدا یک تابع بین مقدار تقاضا و نیز قیمت محصولات ارائه شد. سپس با تکمیل مفروضات تحقیق، مدل ریاضی دوهدفه تحقیق ارائه شد. هدف اول کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد زنجیره است. به عبارت دیگر هدف اول به دنبال بیشینه‌سازی سود زنجیره تامین است. در هدف دوم تمرکز بر روی سهم بازار است و با افزایش مطلوبیت مراکز فروش، به دنبال بیشینه‌سازی سهم بازار هستیم.با ارائه چنین مدلی لازم است تکنیک های دستیابی به چند هدف برای آن ارائه شود. در همین راستا الگوریتم SFLA جهت حل این مدل ریاضی تشریح گردید. این روش یک الگوریتم فراابتکاری جدید می باشد که بر اساس رفتار قورباغه ها عمل می کند.برای این منظور ابتدا با حل مدل به صورت تک‌هدفه، اعتبارسنجی مدل و اثبات درست و منطقی و قابل اعتماد بودن نتایج انجام گردید. سپس با توجه به نبود دیتای مقایسه ای که دقیقا مطابق مدل این تحقیق باشد، مثال‌های نمونه از توزیع‌های آماری تولید گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی زنجیره تأمین سبز حلقه بسته در شرایط رقابتی بودن تقاضا و قیمت گذاری محصولات به صورت همزمان با استفاده از الگوریتم جهش قورباغه
    مدیریت زنجیره ارزش , العدد 1 , السنة 4 , زمستان 1398
    در این پژوهش پس از بررسی دقیق و تفصیلی تحقیقات گذشته در حوزه زنجیره تأمین، شکاف تحقیق و نوآوری آن مشخص شد. نوآوری تحقیق شامل در نظر گرفتن رفتار تقاضا به عنوان تابعی از قیمت محصولات در شرایط رقابتی بوده و بر اساس آن هدف توسعه یک مدل ریاضی جهت طراحی یک زنجیره تأمین حلقه ب أکثر
    در این پژوهش پس از بررسی دقیق و تفصیلی تحقیقات گذشته در حوزه زنجیره تأمین، شکاف تحقیق و نوآوری آن مشخص شد. نوآوری تحقیق شامل در نظر گرفتن رفتار تقاضا به عنوان تابعی از قیمت محصولات در شرایط رقابتی بوده و بر اساس آن هدف توسعه یک مدل ریاضی جهت طراحی یک زنجیره تأمین حلقه بسته در شرایط رقابتی بوده است. در چنین زنجیره ای قیمت یک عامل اساسی است که می تواند مقدار تقاضا را تعیین کند و به تبع آن ساختار زنجیره را تغییر دهد. به همین منظور ابتدا یک تابع بین مقدار تقاضا و نیز قیمت محصولات ارائه شد. سپس با تکمیل مفروضات تحقیق، مدل ریاضی دوهدفه تحقیق ارائه شد. هدف اول کاهش هزینه ها و افزایش درآمد زنجیره است. به عبارت دیگر هدف اول به دنبال بیشینه سازی سود زنجیره تأمین است. در هدف دوم تمرکز بر روی سهم بازار است و با افزایش مطلوبیت مراکز فروش، به دنبال بیشینه سازی سهم بازار هستیم. با ارائه چنین مدلی لازم است تکنیک‌های دستیابی به چند هدف برای آن ارائه شود. در همین راستا الگوریتم SFLA جهت حل این مدل ریاضی تشریح گردید. این روش یک الگوریتم فراابتکاری جدید می‌باشد که بر اساس رفتار قورباغه‌ها عمل می‌کند. برای این منظور ابتدا با حل مدل به صورت تک هدفه، اعتبارسنجی مدل و اثبات درست و منطقی و قابل اعتماد بودن نتایج انجام گردید. سپس با توجه به نبود دیتای مقایسه‌ای که دقیقاً مطابق مدل این تحقیق باشد، مثال های نمونه از توزیع‌های آماری تولید گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - مدل مسیری بهره‌وری صادراتی از طریق استراتژی‌های ورود به بازارهای جدید بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع
    مدیریت زنجیره ارزش , العدد 1 , السنة 4 , تابستان 1398
    تأمین و تخصیص منابع لازم از طرف مدیران به فعالیت های صادراتی کمک قابل توجهی برای برنامه ریزی های صادراتی شرکت ها می کند. صادرات سودآوری را افزایش داده منجر به بهبود بهره وری گردیده و زمینه اشتغال را برای جامعه به ارمغان می آورد. بنابراین لازم است تا به منابع داخلی و مح أکثر
    تأمین و تخصیص منابع لازم از طرف مدیران به فعالیت های صادراتی کمک قابل توجهی برای برنامه ریزی های صادراتی شرکت ها می کند. صادرات سودآوری را افزایش داده منجر به بهبود بهره وری گردیده و زمینه اشتغال را برای جامعه به ارمغان می آورد. بنابراین لازم است تا به منابع داخلی و محیطی در امر توسعه صادرات توجه جدی شود. بر همین اساس نیز هدف این مقاله تدوین مدل مسیری بهره وری صادراتی از طریق استراتژی های ورود به بازارهای جدید بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع بوده است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش انجام کار توصیفی بوده است. نمونه آماری تحقیق مشتمل بر 143 شرکت تعیین گردیده است. به منظور جمع آوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه و اسناد و مدارک شرکت ها استفاده شده است. پرسشنامه های تدوین شده بعد از اطمینان از روایی و پایایی آن در بین جامعه آماری توزیع گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز در این تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی با چرخش واریماکس، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که انتخاب استراتژی ورودی بر بهره وری صادراتی شرکت ها تأثیر مثبت و معنی داری داشته است. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که ویژگی های شرکت و محصول، ویژگی های بازار صادرکننده و ویژگی های بازار میزبان می تواند بر استراتژی نفوذ تأثیرگذار باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - مدلسازی شایستگی های نیروی کار در صنایع تولیدی انقلاب صنعتی چهارم
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1404

    انقلاب صنعتی چهارم چالش جدیدی را برای افراد به عنوان نیروی کار ایجاد کرده است، زیرا فناوری¬های جدید به مهارت¬ها و شایستگی¬های جدید نیاز دارند. بر همین اساس هدف این پژوهش مدلسازی شایستگی¬های نیروی کار در صنایع تولیدی انقلاب صنعتی چهارم، روش تحقیق آن تو أکثر

    انقلاب صنعتی چهارم چالش جدیدی را برای افراد به عنوان نیروی کار ایجاد کرده است، زیرا فناوری¬های جدید به مهارت¬ها و شایستگی¬های جدید نیاز دارند. بر همین اساس هدف این پژوهش مدلسازی شایستگی¬های نیروی کار در صنایع تولیدی انقلاب صنعتی چهارم، روش تحقیق آن توصیفی- مدلسازی و جامعه آماری آن شامل دو بخش خبرگان و مدیران شرکت¬های تولیدی در استان آذربایجان شرقی می¬باشد. در این پژوهش 17 نفر از خبرگان در بخش اول مشارکت داشته و 175 نفر از مدیران شرکت-های تولیدی بزرگ در بخش دوم پژوهش به پرسشنامه¬ها پاسخ داده¬اند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها تحلیل داده¬ها از مدلسازی ساختاری- تفسیری و مدلسازی مسیری- ساختاری بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفته می¬شود. یافته¬های نشان می¬دهد که مدل شایستگی¬های نسل چهارم نیروی کار در صنایع تولیدی در پنج سطح قرار می¬گیرد. شایستگی مهارت¬های فکری بیشترین تأثیر¬گذاری و مهارت¬های فنی بیشترین تأثیرپذیری را در مدل شایستگی¬های نیروی کار در صنایع تولیدی دارند. آزمون مدل تدوین شده در بین شرکت¬ها نشان دهنده روایی و پایایی مناسب مدل تبیین شده است. بررسی ضرایب مسیر نشان دهنده تأیید روابط مستقیم و غیر مستقیم مولفه¬های اصلی شایستگی¬های نسل چهارم نیروی کار و تأیید معنی¬داری این روابط در شرکت-های تولیدی می¬باشد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - طراحی الگوی انگیزه های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری
    مدیریت عملیات , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1400
    چکیدهخرید گروهی آنلاین تبدیل به یک کانال فروش مهم و سریع برای ارائه دهندگان محصولات و خدمات شده است، با این حال تحقیقات انجام شده به طور کامل به بررسی انگیزه های مختلف مشتریان در خرید گروهی آنلاین توجه نداشته اند. بر همین اساس هدف این تحقیق طراحی الگوی انگیزه های مصرف ک أکثر
    چکیدهخرید گروهی آنلاین تبدیل به یک کانال فروش مهم و سریع برای ارائه دهندگان محصولات و خدمات شده است، با این حال تحقیقات انجام شده به طور کامل به بررسی انگیزه های مختلف مشتریان در خرید گروهی آنلاین توجه نداشته اند. بر همین اساس هدف این تحقیق طراحی الگوی انگیزه های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری بوده است. روش تحقیق توصیفی و نمونه آماری تحقیق در بخش شناسایی انگیزه‌های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین شامل 217 کاربر وبسایت های خرید گروهی بوده است. در بخش دوم برای طراحی الگو و سطح بندی از ده فرد خبره استفاده شده است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه بهره گرفته شده است. پرسشنامه اول برای شناسایی انگیزه های خرید گروهی آنلاین و پرسشنامه دوم به منظور طراحی الگو و سطح‌بندی بر اساس روش مدلسازی ساختاری- تفسیری بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی روایی پرسشنامه، از آزمون t برای شناسایی انگیزه های کاربران برای خرید گروهی آنلاین و برای طراحی الگوی انگیزه های مصرف کننده از مدل سازی ساختاری- تفسیری استفاده شده است. نتایج در بخش شناسایی نشان داد که از مجموع شانزده عامل مستخرج از ادبیات تحقیق، ده عامل به عنوان انگیزه‌های مصرف کننده برای خرید گروهی آنلاین محسوب می گردند. همچنین نتایج روش مدل سازی ساختاری- تفسیری نشان داد که کیفیت وبسایت در سطح هفتم قرار گرفته و به عنوان اساس سیستم محسوب می گردد. تفاصيل المقالة