مدل مسیری بهرهوری صادراتی از طریق استراتژیهای ورود به بازارهای جدید بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع
الموضوعات : دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزشمجتبی رمضانی 1 , رضا نصرالهی سعیدلو 2
1 - عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: دیدگاه مبتنی بر منابع, بهرهوری صادراتی, استراتژی نفوذ,
ملخص المقالة :
تأمین و تخصیص منابع لازم از طرف مدیران به فعالیت های صادراتی کمک قابل توجهی برای برنامه ریزی های صادراتی شرکت ها می کند. صادرات سودآوری را افزایش داده منجر به بهبود بهره وری گردیده و زمینه اشتغال را برای جامعه به ارمغان می آورد. بنابراین لازم است تا به منابع داخلی و محیطی در امر توسعه صادرات توجه جدی شود. بر همین اساس نیز هدف این مقاله تدوین مدل مسیری بهره وری صادراتی از طریق استراتژی های ورود به بازارهای جدید بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع بوده است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش انجام کار توصیفی بوده است. نمونه آماری تحقیق مشتمل بر 143 شرکت تعیین گردیده است. به منظور جمع آوری داده ها در این تحقیق از پرسشنامه و اسناد و مدارک شرکت ها استفاده شده است. پرسشنامه های تدوین شده بعد از اطمینان از روایی و پایایی آن در بین جامعه آماری توزیع گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز در این تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی با چرخش واریماکس، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که انتخاب استراتژی ورودی بر بهره وری صادراتی شرکت ها تأثیر مثبت و معنی داری داشته است. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که ویژگی های شرکت و محصول، ویژگی های بازار صادرکننده و ویژگی های بازار میزبان می تواند بر استراتژی نفوذ تأثیرگذار باشد.
_||_