طراحی الگوی مدیریت سایش اجتماعی در سازمانهای دولتی ایران
الموضوعات :رحیم ابراهیمی 1 , جعفر بیگزاد 2 , مجتبی رمضانی 3 , یوسف بیگ زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی ، واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل کیفی, : سایش اجتماعی, سازمانهای دولتی ایران,
ملخص المقالة :
یکی از مباحث در مدیریت بهویژه حوزه مدیریت منابع انسانی مفهوم مدیریت سایش اجتماعی است. سایش اجتماعی رفتارهای منفی کارکنان در طول مدت خدمت در سازمان می باشد و باعث تضعیف تواناییهای فرد میشود. این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی عام بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل صاحبنظران، مدیران، معاون مدیران، کارشناسان سازمانهای دولتی فنی و حرفهای، شهرداری، تأمین اجتماعی و اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان آذربایجانشرقی بود که تعداد 26 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت روایی و اعتبار دادهها از روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور صاحبنظران غیرمشارکتکننده در تحقیق استفاده شد. دادهها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA در طی سه مرحله شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، 55 کد باز استخراج شد و این کدها به 14 مؤلفه تقسیم و در نهایت به سه بُعد تبدیل شدند. یافتهها بیانگر این است که مدیریت ارزشها، مدیریت نگرش و رفتار، توانمندسازی کارکنان، پرورش اخلاق حرفهای و راهبردهای مدارا و تنش در مدیریت سایش اجتماعی مرتبط با ارتباط همکاران نقش اساسی دارد. مدیریت فرایند، مدیریت اختیارات و وظایف، مدیریت مسیر شغلی و مدیریت فرهنگ سازمانی در مدیریت سایش اجتماعی مرتبط با ارتباط مدیر با کارمند شناخته شد.
_||_