طراحی الگوی مدیریت سایش اجتماعی در سازمانهای دولتی ایران
محورهای موضوعی : تحولات اجتماعیرحیم ابراهیمی 1 , جعفر بیگزاد 2 , مجتبی رمضانی 3 , یوسف بیگ زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی ، واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، ایران
کلید واژه: تحلیل کیفی, : سایش اجتماعی, سازمانهای دولتی ایران,
چکیده مقاله :
یکی از مباحث در مدیریت بهویژه حوزه مدیریت منابع انسانی مفهوم مدیریت سایش اجتماعی است. سایش اجتماعی رفتارهای منفی کارکنان در طول مدت خدمت در سازمان می باشد و باعث تضعیف تواناییهای فرد میشود. این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی عام بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل صاحبنظران، مدیران، معاون مدیران، کارشناسان سازمانهای دولتی فنی و حرفهای، شهرداری، تأمین اجتماعی و اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان آذربایجانشرقی بود که تعداد 26 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت روایی و اعتبار دادهها از روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور صاحبنظران غیرمشارکتکننده در تحقیق استفاده شد. دادهها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA در طی سه مرحله شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، 55 کد باز استخراج شد و این کدها به 14 مؤلفه تقسیم و در نهایت به سه بُعد تبدیل شدند. یافتهها بیانگر این است که مدیریت ارزشها، مدیریت نگرش و رفتار، توانمندسازی کارکنان، پرورش اخلاق حرفهای و راهبردهای مدارا و تنش در مدیریت سایش اجتماعی مرتبط با ارتباط همکاران نقش اساسی دارد. مدیریت فرایند، مدیریت اختیارات و وظایف، مدیریت مسیر شغلی و مدیریت فرهنگ سازمانی در مدیریت سایش اجتماعی مرتبط با ارتباط مدیر با کارمند شناخته شد.
The One of the topics in management, especially in the field of human resource management, is the concept of social wear management. Social wear is the negative behaviors of employees during their service in the organization and weakens the individual's abilities. This research was a general qualitative research. The study population consisted of experts, managers, deputy managers, experts of government organizations (technical and professional, municipal and social security) and faculty members of universities in East Azerbaijan province, 26 of whom by sample Targeted selections were selected. For data validity and validity, the method of reviewing participants and reviewing non-participating experts in the research was used. Data were analyzed by content analysis method and using Max QDE qualitative data analysis software in three stages including open, axial and selective coding. Based on the findings of this study, 55 open codes were extracted and these codes were divided into 14 components and finally turned into three dimensions. Findings indicate that value management, attitude and behavior management, employee empowerment, professional ethics development and tolerance and stress strategies play a key role in managing the social wear and tear associated with peer communication. Process management, authority and task management, career path management, and organizational culture management were recognized in social wear management related to the manager-employee relationship. Regarding the reduction of social wear in relation to the organization and the job, the dimensions of performance improvement and development, identification,
_||_