-
المقاله
1 - نقش سواد سلامت و خودمراقبتی مردان مبتلا به دیابت در پیش بینی رضایتمندی زناشویی زنانروان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش سواد سلامت و خودمراقبتی مردان مبتلا به دیابت در پیش بینی رضایتمندی زناشویی زنان انجام شد. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. با در نظر گرفتن معیارهای ورود 330 نفر از مردان مبتلا به دیابت و همسران آن ها به روش تصادفی ساده از انجمن أکثرهدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش سواد سلامت و خودمراقبتی مردان مبتلا به دیابت در پیش بینی رضایتمندی زناشویی زنان انجام شد. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. با در نظر گرفتن معیارهای ورود 330 نفر از مردان مبتلا به دیابت و همسران آن ها به روش تصادفی ساده از انجمن دیابت استان خوزستان در سال 1399 در این مطالعه مشارکت داشتند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس زوجی انریچ (فاورز و اولسون، 1989)، پرسشنامه سواد سلامت برای بزرگسالان ایرانی (منتظری و همکاران، 1393) و پرسشنامه خلاصه فعالیتهای خودمراقبتی دیابت (توبرت و همکاران، 2000) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت مندی زناشویی با سواد سلامت (001/0=p، 306/0=r) و خودمراقبتی (001/0=p، 543/0=r) همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتایج رگرسیون نشان داد فقط متغیر سواد سلامت در مردان می توان نقش پیش بینی کنندگی برای رضایت مندی زنان را داشته باشد (0001/0=p، 543/0=β) و در مجموع 29/0 از رضایت مندی زناشویی را تبیین می کند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده اهمیت توجه به ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی در مردان مبتلا به دیابت به منظور بهبود روابط زوجی پیشنهاد می شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - اثربخشی طرحواره درمانی بر روابط فرازناشویی و خشونت خانگی در زنان درگیر در طلاق عاطفیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 23 , پاییز 1401این پژوهش باهدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر روابط فرازناشویی و خشونت خانگی در زنان درگیر طلاق عاطفی انجام شد. این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان درگیر در طلاق عاطفی مراجعهکننده به کلینیکهای خ أکثراین پژوهش باهدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر روابط فرازناشویی و خشونت خانگی در زنان درگیر طلاق عاطفی انجام شد. این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان درگیر در طلاق عاطفی مراجعهکننده به کلینیکهای خدمات روانشناختی شهر دزفول در سال 1397 بودند که از میان آنان 40 نفر با روش در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 16 جلسه به مدت 2 ماه طرحواره درمانی دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با مقیاس های طلاق عاطفی (Gottman, Gottman & Silver, 1995)، خشونت علیه زنان (Haj-Yahia, 1999) و نگرش به خیانت زناشویی (Whatley, 2012) جمعآوری و با روش تحلیل واریانس با اندازه های مکرر در نرمافزارSPSS-24تحلیل شدند. نتایج نشـان داد کـه طرحواره درمانی بر کاهش روابط فرازناشویی و خشونت علیه زنان مؤثر است و این نتیجه در مرحله پیگیری پایدار بود (01/0>P). با توجه به این یافته ها و تداوم اثر آن در مرحله پگیری، استفاده از طرح واره درمانی برای کاهش روابط فرازناشویی و خشونت خانگی در زنان درگیر در طلاق عاطفی توصیه می شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - اثربخشی آموزش شفقت خود بر میل به طلاق و نگرشهای صمیمانه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانوادهدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1396هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش شفقت خود بر میل به طلاق و نگرشهای صمیمانه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده در سال 1394 بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل زنان مراجعهکننده به دو مرکز مشاوره شهر اهواز أکثرهدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش شفقت خود بر میل به طلاق و نگرشهای صمیمانه زنان متأهل مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده در سال 1394 بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه شامل زنان مراجعهکننده به دو مرکز مشاوره شهر اهواز بود که از بین آنها 30 زن متأهل (15 زن در گروه آزمایش و 15 زن در گروه کنترل) بود که بهصورت نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند؛ و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه صمیمیت باگاروزی (2001) و پرسشنامه میل به طلاق روزولت (1986) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، آموزش شفقت خود باعث افزایش نگرشهای صمیمانه و کاهش میل به طلاق زنان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0>p < /span>). با توجه به افزایش نرخ طلاق در دو دهه گذشته در کشور، درمان راهحل محور با کمک به زوجین برای توسعه راهحلهای مؤثر میتواند سازگاری زناشویی را افزایش و از طلاق جلوگیری نماید. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - اثربخشی آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه گاردنر بر هوش هیجانی و خلاقیت دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم شهر اصفهاندانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 19 , پاییز 1397هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی روش آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر هوش هیجانی، خلاقیت دانش آموزان دختر بود. روش تحقیق، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهرستان اصفهان در سا أکثرهدف از این پژوهش تعیین اثربخشی روش آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر هوش هیجانی، خلاقیت دانش آموزان دختر بود. روش تحقیق، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم و ششم شهرستان اصفهان در سال تحصیلی97-1396 بودند. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود.از این رو از دانش آموزان 4 مدرسه 30 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 15 نفر).داده های پژوهش با استفاده از هوش هیجانی بار- آن و خلاقیت عابدی جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که روش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر موجب بهبود هوش هیجانی(روابط بین فردی،P تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - بررسی تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، بر تابآوری و نگرشهای ناکارآمد زنان مبتلا به اماس شهر تهراندانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 21 , بهار 1399هدف پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر تابآوری و نگرشهای ناکارآمد زنان مبتلا به اماس شهر تهران بود. روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعة آماری این پژوهش، همة زنان مبتلا به اماس با نگرش ناکارآمد بالا و تابآوری پایین که در سال 1396 به ب أکثرهدف پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر تابآوری و نگرشهای ناکارآمد زنان مبتلا به اماس شهر تهران بود. روش پژوهش آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و جامعة آماری این پژوهش، همة زنان مبتلا به اماس با نگرش ناکارآمد بالا و تابآوری پایین که در سال 1396 به بخش بیماران سرپایی کهریزک مراجعه داشتند بود. روش نمونهگیری هدفمند بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة تابآوری (,2003 Cooner & Davidson) و پرسشنامة نگرش ناکارآمد داس، (Waisman & Beck, 1997) بود. آزمودنیها بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش با 8 جلسة 90 دقیقهای رواندرمانی اکت قرار گرفت؛ اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوآ) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشاندهندة تفاوت معنادار (000/0 p<) در گروه آزمایش بعد از اجرای رواندرمانی بود. نتایج نشاندهندة تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش تابآوری 001/0>p) و کاهش نگرشهای ناکارآمد (001/0>p) زنان مبتلا به اماس بودند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - رابطه علّی روانرنجورخویی، استرس شغلی و تعارض کار- خانواده با قصد ترک شغل و رضایت از زندگی با میانجیگری فرسودگی شغلی در کارکنان شرکت نفت و گاز کاروندانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 21 , پاییز 1399هدف این پژوهش، بررسی رابطه علّی روانرنجورخویی، استرس شغلی و تعارض کار- خانواده با قصد ترک شغل و رضایت از زندگی با میانجیگری فرسودگی شغلی بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ این پژوهش شامل 265 نفر از کارکنان این شرکت بودند که به رو أکثرهدف این پژوهش، بررسی رابطه علّی روانرنجورخویی، استرس شغلی و تعارض کار- خانواده با قصد ترک شغل و رضایت از زندگی با میانجیگری فرسودگی شغلی بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ این پژوهش شامل 265 نفر از کارکنان این شرکت بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامههای پنج عامل بزرگ شخصیت (Costa & McCrae, 1992)، استرس شغلی (Parker & De Cotiis, 1983)، تعارض کار- خانواده (Carlson et al., 2000)، فرسودگی شغلی (Maslach, 1982)، قصد ترک شغل (Camman et al.,1979) و رضایت از زندگی (Diener et al., 1985) بهمنظور جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS22 انجام گرفت. بهمنظور آزمون اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوتاستراپ استفاده شد. یافتهها نشاندهندۀ برازش مطلوب الگوی نهایی با دادهها بودند. نتایج نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم معنیدار بودند (05/0p < ). به عبارتی، روانرنجورخویی از طریق فرسودگی شغلی بر قصد ترک شغل (001/0p < strong>=، 074/0β=) و رضایت از زندگی (001/0p < strong>=، 092/0- β=)، استرس شغلی از طریق فرسودگی شغلی بر قصد ترک شغل (001/0p < strong>=، 058/0β=) و رضایت از زندگی (001/0p < strong>=، 072/0- β=) و تعارض کار- خانواده از طریق فرسودگی شغلی بر قصد ترک شغل (001/0p < strong>=، 124/0β=) و رضایت از زندگی (001/0p < strong>=، 154/0- β=) اثر غیرمستقیم دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 23 , تابستان 1401اضطراب اجتماعی از شایعترین بیماریهای مزمن است و عوامل روانشناختی بسیاری در بروز و وخامت آن دخیل هستند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح أکثراضطراب اجتماعی از شایعترین بیماریهای مزمن است و عوامل روانشناختی بسیاری در بروز و وخامت آن دخیل هستند. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری در زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بجنورد در سال 1398 بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از آنان انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای اضطراب اجتماعی (Connor, Davidson, et al, 2000)، دشواری در تنظیم هیجان (Garnefski & Kraaij, 2006) و نشخوار فکری (Nolen Hoeksema & Morrow, 1991) استفاده شد. گروه آزمایشی تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد درمان پذیرش و تعهد بر کاهش دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش بود(0.001p<). باتوجه به نتایج به دست آمده، میتوان از این درمان در جهت کاهش دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بهره برد و از این راه به کاهش تنش برای بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی کمک نمود. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - مقایسة اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر بخشودگی و تصویرسازی ارتباطی، بر گذشت زناشویی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان دارای کیفیت پایین زناشوییدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 22 , تابستان 1400هدف از این پژوهش، مقایسة اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر بخشودگی و تصویرسازی ارتباطی، بر گذشت زناشویی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان دارای کیفیت پایین زناشویی بود. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و حجم نمونه 75 زن بود که به روش نمونهگیر أکثرهدف از این پژوهش، مقایسة اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر بخشودگی و تصویرسازی ارتباطی، بر گذشت زناشویی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان دارای کیفیت پایین زناشویی بود. طرح پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و حجم نمونه 75 زن بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از این تعداد 25 نفر به گروه آزمایشی زوجدرمانی مبتنی بر بخشودگی و 25 نفر به گروه آزمایشی تصویرسازی ارتباطی و 25 نفر به گروه کنترل به صورت واگذاری تصادفی تخصیص یافتند. ابزارهای پژوهشی مورد استفاده پرسشنامة گذشت صفت (بری و همکاران، 2005) و پرسشنامة احساسات مثبت (الیری و ترکویتز، 1978) بود. گروه آزمایشی تصویرسازی ارتباطی، 8 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایش آموزشی زوجدرمانی مبتنی بر بخشودگی، 9 جلسة 90 دقیقهای آموزش دیدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تکمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد هر دو رویکرد درمانی در مرحلة پسآزمون بر گذشت زناشویی و احساس مثبت نسبت به همسر، تأثیر قابل توجهی داشته و منجر به افزایش معنادار بخشودگی و احساس مثبت نسبت به همسر میشود (p <0.005). همچنین بین دو روش مداخله در میزان تاثیرگذاری بر متغیرهای وابسته، تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس یافتهها میتوان گفت هریک از این رویکردها از جمله مداخلات مؤثر و موفق در حیطة زوجدرمانیاند. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر خستگی مزمن و احساس گرفتاری در زنان شاغلروانشناسی فرهنگی زن , العدد 36 , السنة 9 , تابستان 1397هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر خستگی مزمن و احساس گرفتاری در زنان شاغل شرکت ملی حفاری اهواز بود. نمونه پژوهش شامل30 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش تجربی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. أکثرهدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر خستگی مزمن و احساس گرفتاری در زنان شاغل شرکت ملی حفاری اهواز بود. نمونه پژوهش شامل30 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش تجربی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار پژوهش شامل مقیاس خستگی چالدر و همکاران (1993) و مقیاس گرفتاری گیلبرت والن(1998) بود. گروه آزمایش مداخله درمان شناختی-رفتاری را طی 8 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیری و تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر خستگی مزمن و احساس گرفتاری آزمودنی ها اثربخش است. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابله ایروانشناسی فرهنگی زن , العدد 48 , السنة 12 , تابستان 1400هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی روش درمانی مبتنی برشفقت و درمان مبتنی برتعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. جامعه آماری شامل تمام دختران دبیرستانی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونه گیری بدین صور أکثرهدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی روش درمانی مبتنی برشفقت و درمان مبتنی برتعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. جامعه آماری شامل تمام دختران دبیرستانی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونه گیری بدین صورت بود که از بین کلیه مدارس دخترانه جامعه مذکور، دانش آموزان دختری که طبق نظر متخصصین مراکز مشاوره آموزش و پرورش تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای گرفته بودند، تعداد 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 20 نفر بود. طرح پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004) بود. روش های مداخله برای گروه اول آزمایشی درمان مبتنی بر شفقت گیلبرت (2014) و گروه دوم آزمایشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش هیز و همکاران (2012) بود که هر کدام از درمان ها در 8 جلسه 90 دقیقهای و به صورت هفتهای یک بار اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر متغیر دشواری تنظیم هیجان در دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر داشت و نتایج حاکی از برتری روش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برکنترل بهتر هیجان بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - رابطه سبک اسناد و ویژگی های شخصیتی با رضایت از زندگی زناشویی در پرستاران زن شهر ایلامروانشناسی فرهنگی زن , العدد 3 , السنة 1 , بهار 1389هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک اسناد و عوامل پنچ گانه شخصتی نئو با رضایت از زندگی زناشویی در پرستاران زن شهر ایلام بود. حجم نمونه در این پژوهش شامل 135 نفر پرستاران زن متاهل بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبک اسناد، پرسشنامه پنج أکثرهدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک اسناد و عوامل پنچ گانه شخصتی نئو با رضایت از زندگی زناشویی در پرستاران زن شهر ایلام بود. حجم نمونه در این پژوهش شامل 135 نفر پرستاران زن متاهل بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سبک اسناد، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت، دپرسشنامه رضایت زناشویی. رای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیونن چند متغییری در سطح 05/0 استفده شده است. نتایج نشان داد: بین سبک اسناد مثبت و منفی و ابعاد آنها بازبودن نسبت به تجربه، وجوانی بودن با رضایت زناشویی رابطه معنی دار وجود دارد. بین بی ثباتی هیجانی، برون گرایی و توافق با رضایت زناشویی رابطه معنی دار وجود دارد. در ین متغییرهای سبک اسناد مثبت و مفی، و ویژگیهای شخصیتی، به عنوان متغییرهای پیش بین، متغییرهای توافق و برون گرای به ترتیب پیش بینی کننده برای رضایت زناشویی بودند. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - مقایسه هوش فرهنگی، هوش هیجانی، سازگاری فردی-اجتماعی دانشجویان زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازروانشناسی فرهنگی زن , العدد 12 , السنة 3 , تابستان 1391هدف از پژوهش حاضر، مقایسه هوش فرهنگی ، هوش هیجانی و سازگاری فردی-اجتماعی دانشجویان زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود.نمونه پژوهش 250 نفر (125 زن و 125 مرد ) بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس هوش فرهنگی انگ و هم أکثرهدف از پژوهش حاضر، مقایسه هوش فرهنگی ، هوش هیجانی و سازگاری فردی-اجتماعی دانشجویان زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود.نمونه پژوهش 250 نفر (125 زن و 125 مرد ) بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس هوش فرهنگی انگ و همکاران ،پرسشنامه هوش هیجانی شات و پرسشنامه سازگاری فردی – اجتماعی کالیفرنیا استفاده شد.پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه ای بود و برای تجزیه تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد . نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی ، هوش هیجانی و سازگاری فردی-اجتماعی دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد .بنابراین فرضیه های پژوهش تأیید شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - رابطه جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان زنروانشناسی فرهنگی زن , العدد 14 , السنة 4 , زمستان 1391هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنانزن یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. به کمک جدول مورگان و فرمول تعیین حجم نمونه و روش نمونهها از چهار پرسشنامۀ؛ گیری تصادفی ساده، تعداد 159 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنانزن یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. به کمک جدول مورگان و فرمول تعیین حجم نمونه و روش نمونهها از چهار پرسشنامۀ؛ گیری تصادفی ساده، تعداد 159 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهجو سازمانی نوآورانه سیگل و کایمر و اشتیاق شغلی سلانوا و شوفیلی و رفتار مدنی سازمانی لی و آلنها از ضریب همبستگی پیرسون و استفاده شد. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. برای تحلیل دادهها نشان دادند که بین جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافتهمدنی سازمانی در کارکنان زن رابطۀ مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که جوسازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی پیش بینی کننده بهتری برای متغیر ملاک یعنی رفتار مدنی سازمانی بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - رابطه ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان زن شهر اهوازروانشناسی فرهنگی زن , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1388هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان زن شهر اهواز بود. نمونه ی پژوهش شامل 200 نفر معلمان زن شهر اهواز بودند که به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با آزمون های ویژگی های شخصیتی، حمایت اجتماعی فیلیپ و رضایت أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی معلمان زن شهر اهواز بود. نمونه ی پژوهش شامل 200 نفر معلمان زن شهر اهواز بودند که به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با آزمون های ویژگی های شخصیتی، حمایت اجتماعی فیلیپ و رضایت شغلی JDI مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0< P نشان داد که از لحاظ مؤلفه های وجدانی بودن، برونگرایی و توافق و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود دارد، اما از لحاظ مؤلفه های روان نژندی و باز بودن با رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود ندارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - رابطه هوش معنوی، نظم جویی هیجانی و جرات ورزی با رضایت از زندگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازروانشناسی فرهنگی زن , العدد 27 , السنة 7 , بهار 1395هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی، نظم جویی هیجانی و جرات ورزی با رضایت از زندگی دانشجویان دختربود. نمونه پژوهش شامل 231 نفر از دانشجویان دختربود که به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی، نظم جویی هیجانی و جرات ورزی با رضایت از زندگی دانشجویان دختربود. نمونه پژوهش شامل 231 نفر از دانشجویان دختربود که به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی امرام و درایر (2007)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه جرات ورزی کمبریل و ریچی (1975) و پرسشنامه رضایت از زندگی داینر همکاران (1985) بود. برای تحلیل داده ها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی، نظم جویی هیجانی و جرات ورزی با رضایت از زندگی دانشجویان دختر رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد هوش معنوی بهترین پیش بینی کننده رضایت از زندگی بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - مقایسه اضطراب، افسردگی و امیدواری از نظردارودرمانی، دارودرمانی همراه با تصویر سازی ذهنی و تن آرامی زنان مبتلا به سرطان سینه بیمارستان گلستان اهوازروانشناسی فرهنگی زن , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1388هدف از این پژوهش مقایسه اضطراب، افسردگی و امیدواری از نظر دارو درمانی، دارودرمانی همراه با تصویر سازی ذهنی و تن آرامی در زنان مبتلا به سرطان سینه بیمارستان گلستان اهواز بود. به همین منظور، آزمودنی ها 40 زن بیمار مبتلا به سرطان سینه بودند، که به صورت تصادفی ساده ا أکثرهدف از این پژوهش مقایسه اضطراب، افسردگی و امیدواری از نظر دارو درمانی، دارودرمانی همراه با تصویر سازی ذهنی و تن آرامی در زنان مبتلا به سرطان سینه بیمارستان گلستان اهواز بود. به همین منظور، آزمودنی ها 40 زن بیمار مبتلا به سرطان سینه بودند، که به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری این پژوهش عبارتنداز: پرسشنامه اضطراب کتل (CAQ)، آزمون افسردگی بک (BDI) و مقیاس امیدواری میلر (MHS) که پیش آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش، یک ماه (4 هفته) و هر هفته 4 جلسه به مدت 45 دقیقه صبح و بعدازظهر تحت آموزش روش ها و تکنیک های تصویرسازی ذهنی و تن آرامی قرار گرفت. پس از اعمال مداخله بار دیگر از هر دو گروه آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیره(مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که روش های تصویرسازی ذهنی و تن آرامی در کاهش اضطراب، افسردگی و افزایش امیدواری زنان بیمار مبتلا به سرطان سینه مؤثر بود.(5% =α، 0001/0>P ) تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - رابطه پذیرش اجتماعی ونقش جنسیتی(آندروژنی) با بهزیستی روانشناختی دردانشجویان دخترروانشناسی فرهنگی زن , العدد 5 , السنة 2 , پاییز 1389هدف از این پژوهش بررسی رابطه پذیرش اجتماعی و آندروژنی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک بود. نمونه این پژوهش شامل 160 نفر بودند که به صورت تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک انتخاب شدند. برای گردآوری أکثرهدف از این پژوهش بررسی رابطه پذیرش اجتماعی و آندروژنی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک بود. نمونه این پژوهش شامل 160 نفر بودند که به صورت تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس پذیرش اجتماعی کراون –مارلو، پرسشنامه نقش جنسیتی بم و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(SPWB) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین پذیرش اجتماعی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختررابطه مثبت معناداری وجود دارد و بین آندروژنی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دختررابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که پذیرش اجتماعی و آندروژنی به ترتیب پیش بینی کننده بهزیستی روانشناختی می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - نقش واسطه ای سازگاری اجتماعی در رابطه بین نظریه ذهن و خودکارآمدی با گرایش به شبکه های مجازی در دانش آموزان تیزهوشنشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1401هدف پژوهش حاضر نقش واسطه ای سازگاری اجتماعی در رابطه بین نظریه ذهن و خودکارآمدی با گرایش به شبکه های مجازی در دانش آموزان تیزهوش بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی 300 دانش آموزان تیزهوش مدرسه سمپاد متوسطه دوم در پایه 11 رشته تحصیلی تجربی د أکثرهدف پژوهش حاضر نقش واسطه ای سازگاری اجتماعی در رابطه بین نظریه ذهن و خودکارآمدی با گرایش به شبکه های مجازی در دانش آموزان تیزهوش بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی 300 دانش آموزان تیزهوش مدرسه سمپاد متوسطه دوم در پایه 11 رشته تحصیلی تجربی در شهر گرگان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که تعداد 300 دانش آموز به روش سرشماری انتخاب شدند و با پرسشنامه گرایش به شبکه های مجازی مجردی و همکاران (1393)، پرسشنامه نظریه ذهن استیرمن (1994)، خودکارآمدی شرر (1982) و پرسشنامه سازگاری کالیفرنیا (1953) ارزیابی شدند. روش تجزیه و تحلیل از نوع تحلیل مسیر با نرم افزار 18SPSS و 23Amos استفاده شد. نتایج نشان داد، مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 58/0 از واریانس گرایش به شبکه های مجازی توسط نظریه ذهن، خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی مورد تبیین قرار گرفت و سازگاری اجتماعی در رابطه ی بین نظریه ذهن با گرایش به شبکه های مجازی نقش واسطه ای دارا بود. تغییرات گرایش به فضای مجازی بر مبنای مستقیم نظریه ذهن و خودکارآمدی و غیرمستقیم سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش قابل تبیین است و این پژوهش تلویحات کاربردی برای مشاوران مدارس دارا می باشد. نتایج نشان داد، مدل پژوهش دارای برازش بوده و تایید شد و 58/0 از واریانس گرایش به شبکه های مجازی توسط نظریه ذهن، خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی مورد تبیین قرار گرفت و سازگاری اجتماعی در رابطه ی بین نظریه ذهن با گرایش به شبکه های مجازی نقش واسطه ای دارا بود. تغییرات گرایش به فضای مجازی بر مبنای مستقیم نظریه ذهن و خودکارآمدی و غیرمستقیم سازگاری اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش قابل تبیین است و این پژوهش تلویحات کاربردی برای مشاوران مدارس دارا می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
19 - اثربخشی آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر مطلوبیت اجتماعی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم شهر اصفهاننشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1398پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر مطلوبیت اجتماعی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر انجام گردید. طرح این پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه دهم شهر ا أکثرپژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر بر مطلوبیت اجتماعی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر انجام گردید. طرح این پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه دهم شهر اصفهان در سال تحصیلی97-1396 بودند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی مرحله ای بود. نمونه مورد مطالعه از بین دانش آموزان 4 مدرسه و30 نفر بصورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند(هر گروه 15 نفر). از پرسشنامه مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو و مقیاس انگیزش تحصیلی والرند برای جمع آوری داده ها استفاده شد. سپس گروه آزمایشی طی 14 جلسه بصورت گروهی در جلسات آموزش هوش افزایی مبتنی بر نظریه گادرنر شرکت نمودند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که روش هوش افزایی مبتنی بر نظریه هوش های چندگانه گاردنر موجب افزایش مطلوبیت اجتماعی و انگیزش تحصیلی در گروه آزمایشی در مرحله ی پس آزمون شده است(p تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - تحلیل کانونی نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدائینشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1399هدف پژوهش بررسی رابطه نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-تشکیل دادند. به منظور انجام این پژوهش تعداد 250 نفر از أکثرهدف پژوهش بررسی رابطه نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-تشکیل دادند. به منظور انجام این پژوهش تعداد 250 نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش: مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001) ، مقیاس ارزیابی خلاقیت شیفر (1991) ، مقیاس عملکرد اجتماعی/ انطباقی کودک و نوجوان پرایس و همکاران (2004) ، و عملکرد تحصیلی توسط معلمان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلی دانش آموزان اندازهگیری شد. در این پژوهش دادهها با روش تحلیل کانونی به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نگرش به خلاقیت با عملکرد تحصیلی (01/0>P) و عملکرد اجتماعی (05/0>P) رابطه مثبت و معنی دار دارد. رابطه هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی (01/0>P) و عملکرد اجتماعی (01/0>P) نیز مثبت و معنی دار است. همچنین بین نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی رابطه کانونی قابل تفسیری وجود داشت. با توجه به اینکه متغیرهای پیش بین ویژه گیهای فردی و متغیرهای ملاک ویژه گیهای تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان را نشان میسنجد در یک تبیین کلی میتوان گفت ویژه گیهای فردی افراد و ترکیب هوش اجتماعی و خلاقیت به صورت کلی میتواند بروندادهای تحصیلی و اجتماعی آنها را پیش بینی کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
21 - آموزش ذهن آگاهی بر نگرش ناکارآمد و احساس اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگینشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1400این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نگرش ناکارآمد و احساس اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعد أکثراین پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نگرش ناکارآمد و احساس اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مراجعه کننده به متخصصین زنان در کلینیکها و بیمارستانهای شهرستان ملایر در سال 1396 به تعداد 200 نفر بود که از بین آنها از بین آنها 40 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس به عنوان گروه نمونه و روش نمونه گیری تصادفی ساده برای گروه جایگزین انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از، پرسشنامه نگرش ناکارآمد (وایزمن و بک، 1978؛ به نقل از شکری و همکاران، 1394)، پرسشنامه اضطراب (بک و استر، 1988؛ به نقل از کاویانی و موسوی، 1387) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و چند راهه تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر کاهش احساس اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است. اما بر نگرشهای ناکارآمد در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی اثر معناداری نداشت. با توجه به یافتههای پژوهش، چنین نتیجه گیری میشود آموزش ذهن آگاهی، نقش مهمی در کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارد.ما بر نگرشهای ناکارآمد در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی اثر معناداری نداشت. با توجه به یافتههای پژوهش، چنین نتیجه گیری میشود آموزش ذهن آگاهی، نقش مهمی در کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارد.چنین نتیجه گیری میشود آموزش ذهن آگاهی، نقش مهمی در کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
22 - ازدواج سفید و راه های مقابله با آننشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1402خانواده یکی از مهم ترین ارکان اساسی جامعه است که با ازدواج شکل می گیرد. در طول زمان، عوامل متعددی روال طبیعی و فطری ازدواج را متحول ساخته و تا حدودی آن را از حالت شرعی و عرفی خارج نموده است. ازدواج سفید یکی از مفاهیمی است که از سبک زندگی غربی، وارد فرهنگ ایران شده است. أکثرخانواده یکی از مهم ترین ارکان اساسی جامعه است که با ازدواج شکل می گیرد. در طول زمان، عوامل متعددی روال طبیعی و فطری ازدواج را متحول ساخته و تا حدودی آن را از حالت شرعی و عرفی خارج نموده است. ازدواج سفید یکی از مفاهیمی است که از سبک زندگی غربی، وارد فرهنگ ایران شده است. پیوندی که به مدت نامعلوم بین دو نفر برقرار است و فاقد مشروعیت اجتماعی و حقوقی در جامعه ما میباشد. همخانگی به طور کلی به عنوان زندگی مشترک در یک رابطه صمیمی بدون ازدواج تعریف میشود. علیرغم اینکه وضعیت تاهل نشان دهنده نهایی تعهد رابطه است، فرصت ازدواج همیشه برای همه فراهم نبوده است. برای بسیاری از افراد، همخانگی تنها راه برای نشان دادن چنین تعهدی است و برای برخی دیگر در اولویت قرار دارد. در پژوهش حاضر، که به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده است و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده تحقیق مروری میباشد، راههای مقابله با ازدواج سفید مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در کشور ما مسائلی که برسر راه ازدواج است، افراد را به سمت ازدواج سفید سوق میدهد. در کشورهای دیگر تغییرات فرهنگی و ارزشی باعث رواج این سبک از زندگی شده، ولی در کشور ما مسائلی مانند وضعیت اقتصادی، آداب و رسوم دست و پا گیر، تشریفات پرهزینه و ... باعث گرایش افراد به سمت ازدواج سفید میشود. بنابراین با توجه به شیوع این پدیده در میان افراد جامعه، نقش حاکمیت، رسانه ملی و خانواده به عنوان تاثیرگذارترین عوامل، بسیار حائز اهمیت است و نیازمند تدابیر آموزشی مفید و مؤثر میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
23 - بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با عملکرد کاری در کارکنان با سطوح مختلف تحصیلات شرکت پتروشیمی فجر ماهشهرنشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1395چکیده هدف ازپژوهش حاضربررسی رابطه بین کیفیت زندگی با عملکرد کاری کارکنان با سطوح مختلف تحصیلات در بین کارکنان پتروشیمی فجر ماههشر بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شاغل در این پتروشیمی در سال1394 بود که از بین آنها تعداد300 نفر به روش طبقه ای تصادفی طبقه ای انتخاب ش أکثرچکیده هدف ازپژوهش حاضربررسی رابطه بین کیفیت زندگی با عملکرد کاری کارکنان با سطوح مختلف تحصیلات در بین کارکنان پتروشیمی فجر ماههشر بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شاغل در این پتروشیمی در سال1394 بود که از بین آنها تعداد300 نفر به روش طبقه ای تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی بهداشت جهانی و پرسشنامه عملکرد کاری پاترسون بود. یافته ها نشان داد که بین کیفیت زندگی و عملکرد کاری کارکنان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (0001/0p= و 25/0 = r). همچنین نتایج تحقیق بیانگر آن بود که بین کارکنان با سطح تحصیلات فوق لیسانس و دکتری و کارکنان با سطح تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم و زیر دیپلم تفاوت معنی داری از لحاظ کیفیت زندگی وجود دارد. به عبارت دیگر، با توجه به میانگین ها، کارکنان با سطح تحصیلات فوق لیسانس و دکتری نسبت به کارکنان با سطح تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم و زیر دیپلم، از کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند. بین کارکنان با سطح تحصیلات لیسانس و کارکنان با سطح تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم و زیر دیپلم تفاوت معنی داری از لحاظ کیفیت زندگی وجود دارد. به عبارت دیگر، با توجه به میانگین ها، کارکنان با سطح تحصیلات لیسانس نسبت به کارکنان با سطح تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم و زیر دیپلم، از کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
24 - اثربخشی بهزیستی درمانی بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به افسردگی غیر بالینیتعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1399هدف: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسائل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بهزیستی درمانی بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به افسردگی غیربالینی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پ أکثرهدف: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسائل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بهزیستی درمانی بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به افسردگی غیربالینی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر را سالمندان مقیم در سرای سالمندان نشاط شهر مشهد در سال 1398 تشکیل دادند. از بین آنان 28 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بعد از کنترل معیارهای ورود و خروج، به صورت تصادفی در دو گروه 14 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. ابزارهای اندازه گیری عبارت بودند از مقیاس افسردگی سالمندان (یسویگ و همکاران، 1982)، مقیاس کوتاه اختلالات شناختی (هادکینسون، 1972) و مقیاس کیفیت زندگی سالمندان (هاید و همکاران، 2003). جلسات بهزیستی درمانی نیز طی 8 جلسه 90 دقیقه ای برای آزمودنی های گروه آزمایش ارائه شد. به منظور بررسی فرضیه پژوهش از آمار توصیفی و تحلیل واریانس به شیوه اندازه گیری مکرر در نرم افزار SPSS/24 استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری میان دو گروه به لحاظ نمره کل کیفیت زندگی (03/14=F، 001/0=P و 43/0=Eta) و مؤلفه کنترل (67/4=F، 041/0=P و 15/0=Eta) تفاوت معناداری وجود دارد، اما در مؤلفه خودیابی، کامیابی و استقلال بین میانگین نمره دو گروه در پس آزمون و پیگیری تفاوت معنادار نبود (05/0<P). نتیجه گیری: یافته های این مطالعه می تواند چشم انداز امیدوارکننده ای از اثربخشی درمان های مثبت گرا بر کیفیت زندگی سالمندان مقیم در سرای سالمندان ترسیم نماید. تفاصيل المقالة -
المقاله
25 - تاثیر آموزش چندحسی فرنالد بر نارساخوانی، اختلال دیکته و سازش یافتگیهای رفتاری دانش آموزان ابتدائی مبتلا به اختلال یادگیری شهر اهوازتعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1400هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش چندحسی فرنالد بر مشکل نارساخوانی، اختلال دیکته و سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری شهر اهواز بود. روش: روش پژوهش آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر عبارت ا أکثرهدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش چندحسی فرنالد بر مشکل نارساخوانی، اختلال دیکته و سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری شهر اهواز بود. روش: روش پژوهش آزمایشی (طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری در پژوهش حاضر عبارت از کلیه دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری کلاس اول و دوم ابتدایی مراکز اختلالات یادگیری شهر اهواز در سال 1398 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز دارای اختلال یادگیری کلاس اول و دوم ابتدایی (15 نفر گروه آزمایش 1 (آموزش چندحسی فرنالد)، و 15 نفر گروه کنترل بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. گروه های آموزش در طی 8 جلسه 45 دقیقهایی آموزش دریافت کردند. بعد از جلسات آموزش روش چندحسی فرنالد بر روی گروه آزمایش و گروه کنترل، پس آزمون نارساخوانی، اختلال دیکته و سازش یافتگیهای رفتاری اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نارساخوانی وکسلر (1945)، آزمون دیکته نویسی و پرسشنامه سازش یافتگیهایرفتاری لامبرت و همکاران (1974) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و کوواریانس چندمتغیره مانکوا، آنکوا استفاده شد. بافته ها: نتایج نشان داد، آموزش چندحسی فرنالد باعث کاهش نارساخوانی، اختلال دیکته و بهبود سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. نتیجهگیری: در نتیجه میتوان گفت روشهای آموزش چندحسی فرنالد موجب کاهش نارساخوانی، اختلال دیکته و بهبود سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری میشوند و آموزش چندحسی فرنالد روش موثرتری بر کاهش خشم نارساخوانی، اختلال دیکته و بهبود سازش یافتگیهای رفتاری دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری است. تفاصيل المقالة -
المقاله
26 - اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری بر افسردگی و رضایت جنسی در مبتلایان به دیابت نوع دوتعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1401هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری بر افسردگی و رضایت جنسی در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آزمایشی تک موردی از نوع خطوط پایه چندگانه ناهمزمان بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع دو شهر أکثرهدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری بر افسردگی و رضایت جنسی در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آزمایشی تک موردی از نوع خطوط پایه چندگانه ناهمزمان بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع دو شهر مشهد در سال 1398 بودند که از میان آنها 4 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. هر چهار نفر به صورت انفرادی تحت 6 جلسه 90 دقیقهای درمان فعالسازی رفتاری قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش مقیاسهای افسردگی بک (1967) و رضایت جنسی هادسون و همکاران (1981) بود. دادهها با استفاده از شاخص تغییر پایا (RCI) و ماکزیمم درصد بهبودی (MPI) تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که درمان فعالسازی رفتاری بهطورمعناداری باعث کاهش افسردگی و افزایش رضایت جنسی در هر چهار نفر از مبتلایان به دیابت نوع دو شد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامهریزی برای استفاده از این روش درمانی ضروری است. در نتیجه، مشاوران و درمانگران میتوانند از روش درمان فعالسازی رفتاری در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود ویژگیهای روانشناختی بهویژه کاهش افسردگی و افزایش رضایت جنسی استفاده کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
27 - مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزانپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1399هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند أکثرهدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر از آنان انتخاب، و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 دانشآموز) قرار گرفتند.به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر، گونزالز، تیلور، آلگازه و آنتون (1978) و اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. گروههای آزمایش تحت آموزش راهبردهای فراشناختی (6 جلسه 90 دقیقهای) و روش همشاگردی (6 جلسه 75 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر کاهش اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان اثربخش بودند (0.01p)، همچنین نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای فراشناختی نسبت به روش همشاگردی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بود (0.01p). لذا میتوان از این آموزشها در جهت کاهش اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بهره برد. تفاصيل المقالة -
المقاله
28 - مقایسهی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهوازپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی دانشجویان در درس آمار صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل 150 نفر از دانشجویان دختر رشتهی مشاورهی دانشگ أکثرپژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی دانشجویان در درس آمار صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل 150 نفر از دانشجویان دختر رشتهی مشاورهی دانشگاه فرهنگیان-پردیس فاطمه زهرا (س) در اولین نیمسال 99-98 بود. از میان آنها، 36 نفر از افرادی که درس آمار را انتخاب کرده بودند، به عنوان نمونهی تحقیق به صورت هدفمند، در نظر گرفته شدند. دانشجویان به روش تصادفی ساده، در گروههای آموزش معکوس (18 نفر) و آموزش سنتی (18 نفر) جای گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای ادراک کلاس فراسر، فیشر و مکروبی (1996) و نگرش تحصیلی اکبری (1383) جمعآوری شد. گروه مداخله، برنامهی آموزش معکوس را در قالب ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقهای و هفتهای یکبار دریافت کرد؛ در حالی که برای گروه کنترل، روش تدریس سنتی اجرا شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا)، روش تجزیه و تحلیل تکمتغیری (آنکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد بین اثربخشی روش آموزش معکوس (0.05>P) و آموزش سنتی (0.01>P) بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی، تفاوت معنیدار وجود داشت. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، استفاده از روش آموزش معکوس نسبت به آموزش سنتی، اثربخشی بیشتری بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی داشته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
29 - نقش تعدیلکننده اضطراب امتحان در تأثیر آموزش همشاگردی بر اهمالکاری تحصیلی: فایده اضطراب امتحانآموزش و ارزشیابی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1399هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلکننده اضطراب امتحان در تأثیر آموزش همشاگردی بر اهمالکاری تحصیلی: فایده اضطراب امتحان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 6۰ أکثرهدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلکننده اضطراب امتحان در تأثیر آموزش همشاگردی بر اهمالکاری تحصیلی: فایده اضطراب امتحان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 6۰ نفر به عنوان افراد اهمالکار تحصیلی انتخاب شدند و به صورت تصادفی، ۳۰ نفر در گروه آزمایشی (۱0 نفر گروه اضطراب امتحان بالا، ۱0 نفر گروه اضطراب امتحان متوسط و 10 نفر گروه اضطراب امتحان پایین) و 30 نفر در گروههای کنترل (۱0 نفر گروه اضطراب امتحان بالا، ۱0 نفر گروه اضطراب امتحان متوسط و 10 نفر گروه اضطراب امتحان پایین) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی استفاده شد. روش تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه دارای سه زیرمجموعه شامل اضطراب امتحان بالا، متوسط و پایین) بود. دادهها با استفاده از آزمون آماری آنکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش همشاگردی دردانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و متوسط مؤثر بوده اما در دانشآموزان با اضطراب امتحان پایین تأثیری نداشت. همچنین نتایج نشان داد که متغیر اضطراب امتحان به طور معناداری تأثیر آموزش همشاگردی بر اهمالکاری تحصیلی را تعدیل میکند تفاصيل المقالة -
المقاله
30 - نقش پایبندی مادر به تعالیم دینی بر سلامت معنوی فرزندان با نگاهی به فرهنگ ایرانیروانشناسی فرهنگی زن , العدد 59 , السنة 15 , بهار 1403هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش پایبندی مادر به تعالیم دینی بر سلامت معنوی فرزندان با نگاهی به فرهنگ ایرانی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی متون تعالیم دینی میباشد. نمونه پژوهش تعالیم دینی مادر در مورد سلامت معنوی فرزندان بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعا أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش پایبندی مادر به تعالیم دینی بر سلامت معنوی فرزندان با نگاهی به فرهنگ ایرانی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی متون تعالیم دینی میباشد. نمونه پژوهش تعالیم دینی مادر در مورد سلامت معنوی فرزندان بود. طرح پژوهش توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات ، متون و منابع مرتبط با موضوع، از روش کتابخانهای استفاده شد. سپس به تحلیل اطلاعات و دادهها پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان داد: مادران برای تربیت دینی و سلامت معنوی فرزندان خود، باید به تعالیم دینی پایبندی داشته باشند. هم¬چنین خانواده در فرهنگ ایرانی، پایه و ستون اصلی جامعه است و برای جامعه ایرانی واحدی بسیار ارزشمند محسوب میشود. در خانوادههای با نگرش مذهبی، نگرش فرزندان بر پایه اعتقادات مذهبی شکل گرفته و این اعتقادات سبب شکلگیری شخصیت دینی در فرزندان شده و به بروز رفتارهای مثبت از سوی آنها میشود. پایبندی مادر به تعالیم دینی شامل آداب شیر دادن به نوزاد، نماز خواندن و روزه گرفتن، تشویق مادر، اخلاق و تقوا، دعا و توکل، عفت و حیا وخودسازی میباشد. این تعالیم دینی به طور مستقیم و غیرمستقیم از دوران کودکی بر سلامت معنوی فرزندان اثر میگذارد و باعث شکلگیری شخصیت معنوی آنها میشود. تفاصيل المقالة