رابطه علی اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی دانش-آموزان
الموضوعات :عاطفه کمائی 1 , پرویز عسگری 2 , علیرضا حیدری 3 , بهنام مکوندی 4 , فرح نادری 5
1 - دانشجوی دکترا
2 - دانشیار، روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد اهواز
3 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
5 - گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: اهداف پیشرفت, درگیری تحصیلی, عملکرد تحصیلی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه¬¬ علی اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی در دانش¬آموزان دختر دوره¬ دوم متوسطه¬ شهر رامهرمز بود. طرح پژوهش، همبستگی، از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه¬ی آماری را کلیه¬ دانش¬آموزان دختر متوسطه¬ی دوم شهر رامهرمز در سال تحصیلی 1397 تشکیل دادند که تعداد 302 نفر به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، مقیاس اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی (1997) و مقیاس درگیری تحصیلی پینتریچ و دی¬گروت (1994) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش¬های آماری ماتریس همبستگی و تحلیل مسیر، از نرم¬افزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی اثر مستقیم معنی¬داری بر عملکرد تحصیلی داشتند. هم چنین، اثر غیرمستقیم تمام مسیرها بر عملکرد تحصیلی از طریق درگیری تحصیلی معنی¬دار بود (01/0> P). براساس یافته¬های پژوهش حاضر،توجه به این متغیرها در فرایند آموزشی، توسط معلمان ضروری به¬نظر می¬رسد. واژه¬های کلیدی: اهداف پیشرفت، درگیری تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانش¬آموزان.
The causal relationship achievement goals and academic performance with mediation of academic engagement in students