مقایسهی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهواز
الموضوعات :مهناز خیاط 1 , فریبا حافظی 2 , پرویز عسگری 3 , مرضیه طالبزاده شوشتری 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکدهی علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش سنتی, نگرش تحصیلی, آموزش معکوس, ادراک کلاس,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی روش آموزش معکوس و آموزش سنتی بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی دانشجویان در درس آمار صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل 150 نفر از دانشجویان دختر رشتهی مشاورهی دانشگاه فرهنگیان-پردیس فاطمه زهرا (س) در اولین نیمسال 99-98 بود. از میان آنها، 36 نفر از افرادی که درس آمار را انتخاب کرده بودند، به عنوان نمونهی تحقیق به صورت هدفمند، در نظر گرفته شدند. دانشجویان به روش تصادفی ساده، در گروههای آموزش معکوس (18 نفر) و آموزش سنتی (18 نفر) جای گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای ادراک کلاس فراسر، فیشر و مکروبی (1996) و نگرش تحصیلی اکبری (1383) جمعآوری شد. گروه مداخله، برنامهی آموزش معکوس را در قالب ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقهای و هفتهای یکبار دریافت کرد؛ در حالی که برای گروه کنترل، روش تدریس سنتی اجرا شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا)، روش تجزیه و تحلیل تکمتغیری (آنکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی، مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد بین اثربخشی روش آموزش معکوس (0.05>P) و آموزش سنتی (0.01>P) بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی، تفاوت معنیدار وجود داشت. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، استفاده از روش آموزش معکوس نسبت به آموزش سنتی، اثربخشی بیشتری بر ادراک کلاس و نگرش تحصیلی داشته است.
_||_