فهرس المقالات نجلا حریری


  • المقاله

    1 - شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک دلفی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1399
    زمینه : این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی می پردازد و طرحی نوین از نوآوری سازمانی ارائه می نماید و در صدد توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و روابط شاخص های نوآوری سازمانی است، بر حسب هدف یک پژوهش بنیادی محسوب أکثر
    زمینه : این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی می پردازد و طرحی نوین از نوآوری سازمانی ارائه می نماید و در صدد توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و روابط شاخص های نوآوری سازمانی است، بر حسب هدف یک پژوهش بنیادی محسوب می شود. روش : از آنجا که در این پژوهش نیز بدنبال حل مسئله ای تحت عنوان نحوه نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاهی هستیم، روش پژوهش کاربردی می باشد. همچنین براساس طرح تحقیق و از حیث نحوه گردآوری داده ها، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و برای گردآوری اطلاعات از دو روش مطالعه اسنادی و دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 نفر از صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی(اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت و علم اطلاعات) می باشند که به روش هدفمند گلوله برفی از آنها نمونه گیری شده و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاه های آنها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است. یافته ها: نشان می دهد بیـشترین میزان موافقت خبرگان در سومین نظرسنجی در بعد فردی مربوط به دانش و تخصص، در بعد گروهی سیستم ارتباطات، در بعد سازمانی مدیریت دانش، در بعد محیطی زیرساخت‌ها و پیچیدگی‌های فناوری و در بعد انسانی و آموزشی سرمایه فکری است. همچنین در بین ابعاد بالاترین میزان موافقت مربوط به بعد گروهی و پایین‌ترین میزان موافقت مربوط به بعد انسانی و آموزشی است. نتیجه گیری: بر اساس خروجی تحلیل تمامی ابعاد و مولفه ها در مدل باقی مانده اند و مدل نهایی تحقیق شامل 5 بعد و 11 مولفه شناسایی گردیده است. مدل ارائه شده در این مقاله قادر است زمینه را جهت نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی فراهم نموده و آنها را قادر سازد تا ضمن آسیب شناسی نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی، طرح ها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعیت خود را در فرایند نوآوری سازمانی مورد ارزیابی قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی میزان استفاده نابینایان ایران از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1393
    این پژوهش، با هدف بررسی میزان استفاده نابینایان از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه‌های اطلاعاتی خاص جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی، انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از تحقیقات پیمایشی تحلیلی است که در سال ۱۳۹۱ انجام شده است. حجم نم أکثر
    این پژوهش، با هدف بررسی میزان استفاده نابینایان از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه‌های اطلاعاتی خاص جهت تأمین نیازهای اطلاعاتی، انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از تحقیقات پیمایشی تحلیلی است که در سال ۱۳۹۱ انجام شده است. حجم نمونه آماری پژوهش، بر اساس جدول کرجسی و مورگان، ۳۸۴ نفر تعیین شد. به منظور گردآوری داده‌ها، از پرسش‌نامه محقق‌ساخته با ضریب پایایی ۰/۸۵ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و درصد و آمار استنباطی شامل آزمون فریدمن و آزمون دو جمله‌ای استفاده شده است. یافته‌ها در بررسی رسانه‌های اطلاعاتی خاص نشان داد، گویه‌های شنیداری دارای بیشترین کاربرد و گویه‌های پادکست و ودکست هیچ کاربردی نداشتند؛ بیشترین میزان استفاده نابینایان از منابع اطلاعاتی خاص، منبع شنیداری و کمترین میزان استفاده نابینایان از منابع اطلاعاتی خاص گویا بود. هم‌چنین حدود نیمی از نابینایان کمتر از حد متوسط از فن‌آوری اطلاعات (منابع الکترونیکی و شبکه‌ جهانی اینترنت) استفاده می‌کردند، و بیشترین میزان استفاده از ابزارها و فن‌آوری‌های موجود نابینایان، رایانه و کمترین مؤلفه مورد استفاده طراحی وبلاگ و وبلاگ‌نویسی بود. علاوه بر آن، نتایج نشان داد، از نظر نابینایان، بیشترین منبع مورد نیاز برای آموزش و راهنمایی استفاده از نرم‌افزارهای ویژه، راهنمایی کتابداران و کتاب‌های گویا و کمترین منبع مورد نیاز خودآموزی بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - آزمون مدل ارتقای امنیت اجتماعی توسط نهادکتابخانه‌های عمومی کشور
    دانش شناسی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1399
    هدف: هدف پژوهش حاضر این بود که عوامل ارتقای امنیت اجتماعی مورد تایید خبرگان را با استفاده از نظر کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب مدل ارائه دهد، و برازش آن را با شاخص‌های آماری مناسب بررسی نماید. روش پژوهش: پژوهش، از نظر هدف کاربردی بوده و از ر أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر این بود که عوامل ارتقای امنیت اجتماعی مورد تایید خبرگان را با استفاده از نظر کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب مدل ارائه دهد، و برازش آن را با شاخص‌های آماری مناسب بررسی نماید. روش پژوهش: پژوهش، از نظر هدف کاربردی بوده و از روش پیمایشی –تحلیلی استفاده کرده است. جامعه پژوهش شامل مدیران کتابخانه‌های عمومی نهاد و کارشناسان ادارات کل استان‌ها بود که حجم نمونه برای آن، 428 نفر تعیین شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه تحقیق مصیب زاده، میرحسینی، اباذری، حریری (1398) بود که مورد تایید 50 تن از خبرگان در زمینه کتابداری و امنیت اجتماعی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. در نهایت با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، اهمیت عوامل موثر مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آموس[1] استفاده شد. یافته ها: در مدل نهایی بر اساس نظرات کارشناسان و مسئولان کتابخانه‌ها، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر ارتقای امنیت اجتماعی شامل چهار مؤلفه اصلی امنیت و سرمایه اجتماعی، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، غنی‌سازی اوقات فراغت و ترویج خواندن بود که با آزمون فرضیه‌های تحقیق تأیید شده و می‌توانند تأثیر معناداری بر امنیت اجتماعی داشته باشند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتابخانه‌های عمومی به عنوان مؤسسه‌ای اجتماعی می‌توانند در راستای ارتقای امنیت اجتماعی جامعه گام‌های مؤثری بردارند. مؤلفه‌ها و زیرمولفه‌های شناسایی شده حاصل از این پژوهش درقالب مدل می‌تواند توسط مسئولان و دست‌اندرکاران کتابخانه‌های عمومی به عنوان ابزاری در جهت برنامه‌ریزی برای ارتقای امنیت اجتماعی استفاده شود. [1] Amos تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه ابعاد و مولفه های رفتار جست‌وجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران چند زبانه در وب
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1398
    هدف:این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های مؤثر بر رفتار جست‌وجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران چند زبانه که باعث ایجاد تفاوت در ماهیت بازیابی اطلاعات در محیط وب می‌شوند، انجام شده است. روش‌ پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی از نوع داده های کیفی و شیوه پژوهش تحل أکثر
    هدف:این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های مؤثر بر رفتار جست‌وجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران چند زبانه که باعث ایجاد تفاوت در ماهیت بازیابی اطلاعات در محیط وب می‌شوند، انجام شده است. روش‌ پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی از نوع داده های کیفی و شیوه پژوهش تحلیل محتوا بوده است. مشارکت کنندگان در این تحقیق بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 35 نفر از دانشجویان دکتری و افراد صاحب نظر و خبرگان که از وب برای جستجو استفاده می‌کردند که با روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها با استفاده از نرم افزار7 Camtasia Studioرفتارکاربران را از پایگاه اطلاعاتی WorldWideScienceضبط نمود و همچنین از تکنیک تفکر با صدای بلند نیز استفاده گردید. در آخر با استفاده از مصاحبه از تجربه و احساس کاربران سوال شد. داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار آن با استفاده از روش تائید پذیری توسط مشارکت کنندگان صورت پذیرفت. یافته ها: بر اساس یافته ها پژوهش ماهیت رفتار بازیابی اطلاعات توسط افراد چند زبانه شامل 5 بعد(تعریف وظایف، فرموله کردن استراتژی بازیابی، استفاده از ابزار ترجمه، روبرو شدن با چالش‌های بازیابی و مدیریت (کنترل) چالش‌های بازیابی) و 22 مؤلفه می‌باشد. نتیجه گیری: به طور کلی از میان مؤلفه‌ها می‌توان مؤلفه‌های شکست عملیات بازیابی، تعریف فعالیت، ماندن در صفحه اصلی سایت و استفاده از ابزار ترجمه را متعلق به دسته رفتار کاربر با فراوانی بالا قلمداد کرد. این در حالی است که بکارگیری عملگرهای منطقی، رها کردن بازیابی، فقدان دانش زمینه ای، عدم درک (فهمیدن) فعالیت و تدوین استراتژی‌های بازیابی با انتخاب بازیابی آسان (فیلتر چندگانه) به دسته رفتار کاربر با فراوانی پایین تعلق دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تأثیر مدیریت دانش بر قابلیت‌های کارآفرینی دانش در بین اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران
    دانش شناسی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1399
    هدف: هدف پژوهش تاثیر مدیت دانش بر قابلیت های کارآفرینی دانش در بین اعضای هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران با تاکید بر زمینه های کارآفرینی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و همبستگی بود و جامعه آماری آن تعداد 118 نفر از أکثر
    هدف: هدف پژوهش تاثیر مدیت دانش بر قابلیت های کارآفرینی دانش در بین اعضای هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران با تاکید بر زمینه های کارآفرینی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و همبستگی بود و جامعه آماری آن تعداد 118 نفر از اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بودند که براساس سرشماری از پرسشنامه های ارسالی تعداد 90 نفر پاسخگوی سوالات بودند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه مدیریت دانش و پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی دانش استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی آموزن t مستقل و تحلیل واریانس بهره گرفته شد. یافته‌ها: یافته ها نشان داد مدیریت دانش بر قابلیت‌های کارآفرینی دانش در بین اعضا هیات‌علمی علم اطلاعات و دانش شناسی تاثیر دارد و استفاده از قابلیت‌های کارآفرینی دانش در بین اعضای هیات‌علمی علم اطلاعات و دانش شناسی برحسب ویژگی‌های دموگرافیک (جنسیت) تفاوت وجود ندارد و بین استفاده از قابلیت‌های کارآفرینی دانش براساس سابقه کار، مرنبه علمی ،مدرک تحصیلی تفاوت وجود دارد. به میزان سابقه کار،مدرک تحصیلی و مرتبه علمی بالاتر باشد قابلیتهای کارآفرینی بیشتر بود . نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد مولفه‌های ایجاد دانش، ثبت دانش ،پالایش دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش بر قابلیت‌های کارآفرینی دانش تاثیر دارد. همچنین زمینه‌های کارآفرینی دانش در بین اعضای هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات فنی و فناوری اطلاعات وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - پرکاربردترین مؤلفه‎های مدیریت داده‎های پژوهشی (مورد پژوهی: کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور)
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    هدف: تعیین پرکاربرد‎ترین مؤلفه‎های مدیریت داده‌های پژوهشی از دید کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده است.روش‎ پژوهش: در پژوهش حاضر از روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. داده‌های بخش کیفی متشکل از 20 نفر از خبرگان رشته، انتخاب و أکثر
    هدف: تعیین پرکاربرد‎ترین مؤلفه‎های مدیریت داده‌های پژوهشی از دید کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده است.روش‎ پژوهش: در پژوهش حاضر از روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. داده‌های بخش کیفی متشکل از 20 نفر از خبرگان رشته، انتخاب و فرم‌های نظرسنجی با هدف اجماع نظرات، در 3 راند برای ایشان ارسال و ارزیابی انجام شد. در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته، نظرات 127نفر از کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی مورد نظر ‎گردآوری شد. داده‌های کمی بوسیله آزمون‌های t ، فریدمن، تحلیل‌عاملی و مدل‌یابی معادلات‌ساختاری با نرم‌افزار PLS، تجزیه ‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: 6 مؤلفه در مدیریت داده پژوهشی از میان مؤلفه‌های دوازده‌گانه شناسایی شده در فازهای دلفی، پرکاربردترین آنها در کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده‌اند که به ترتیب شامل: زیرساخت داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ اشتراک‌گذاری) بوده‌اند. میانگین بارهای‌عاملی 6 مؤلفه مذکور در کتابخانه‌های دانشگاهی مورد پژوهش، بالاتر از 6/0 (قابل‌قبول) بود. ضریب آلفای‌کرونباخ، پایایی‌ترکیبی و مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان، در محدوده قابل‌قبول بوده‌اند. نتایج آزمون‌های t و فریدمن در بخش‌کمی نشان داد که از نگاه کتابداران در مقوله‌های فوق الذکر تفاوت معناداری نسبت به سایر مؤلفه‌ها وجود دارد.نتیجه‎گیری: بنابر نظر کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور، مؤلفه‌های زیرساخت داده، نقش نظارتی، استفاده مجدد، بودجه، سازماندهی و اشتراک‌گذاری، کاربردی ترین مؤلفه‌ها در مدیریت داده‌های پژوهشی در اینگونه کتابخانه‌ها هستند که می‌توان از آنها به عنوان معیاری برای اجرای پژوهش‎های آتی و نیز جهت ساخت ابزاری برای انجام پژوهش‎های مرتبط استفاده کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - رفتار جست‌وجو و بازیابی اطلاعات دانشجویان دکتری بر اساس انتظار (مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه محقق اردبیلی)
    دانش شناسی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1402
    هدف: هدف از انجام این مطالعه بررسی انتظار دانشجویان دکتری دانشگاه محقق اردبیلی از فرایند جست‌وجو و بازیابی اطلاعات و شناسایی الگوهای اطلاع یابی آنهاست.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است و به روش ترکیبی(کمی و کیفی) اجرا شده است. در بخش کمی از روش نیمه تجربی و در بخش کیفی أکثر
    هدف: هدف از انجام این مطالعه بررسی انتظار دانشجویان دکتری دانشگاه محقق اردبیلی از فرایند جست‌وجو و بازیابی اطلاعات و شناسایی الگوهای اطلاع یابی آنهاست.روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است و به روش ترکیبی(کمی و کیفی) اجرا شده است. در بخش کمی از روش نیمه تجربی و در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی پرسشنامه و مشاهده و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری شامل 48 نفر از دانشجویان دکتری است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، فراوانی، انحراف معیار و آزمون تی تک متغیره تحلیل و در آزمون فرضیه از همبستگی پیرسون استفاده شده است.یافته ها: انتظار دانشجویان از توانمندی و موفقیتشان در جست‌وجو و بازیابی اطلاعات بالاتر از سطح متوسط (3) است. دانشجویان با انتظار بالا از جست‌وجو و بازیابی اطلاعات استراتژی ها و فنون مرتبط و دانشجویان با انتظار پایین استراتژی و فنون بیشتر، غیر مرتبط و تکراری استفاده می کنند و زمان بیشتری صرف می شود تا نتایج بازیابی شده بررسی شوند.نتیجه گیری: نظام های اطلاعاتی انگیزشی نظام‌هایی هستند که بر مبنای انتظارات افراد طراحی می‌شوند. انتظار فرد از نظام های اطلاعاتی بر مبنای خواسته های ذهنی وی از نتایجی است که از رفتار احتمالی او نشات می گیرد. انتظارات مطلوب سبب بروز رفتار اطلاع یابی انگیزه‌مند و انتظارات کم از جست‌وجو و بازیابی اطلاعات بروز رفتار انگیزه‌مند اطلاعاتی را به حداقل می‌رساند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - وضعیت وب سایت‌های دانشگاه‌های پیام نور مراکز استان بر اساس نرم‌افزارهای پیوسته کنسرسیوم جهانی وب
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1393
    هدف: وب سنجی ابعاد مختلف وب از جمله وب سایت‌ها، صفحات وب، واژگان موجود، فراپیوندها را مورد بررسی قرار می‌دهد. اهمیت این امر با توجه به نقش وب به عنوان یک رسانه ارتباطی و تعاملی مهم، واضح و مبرهن است. هدف از این پژوهش، تحلیل وضعیت وب سایت‌های دانشگاه های پیام نور مراکز أکثر
    هدف: وب سنجی ابعاد مختلف وب از جمله وب سایت‌ها، صفحات وب، واژگان موجود، فراپیوندها را مورد بررسی قرار می‌دهد. اهمیت این امر با توجه به نقش وب به عنوان یک رسانه ارتباطی و تعاملی مهم، واضح و مبرهن است. هدف از این پژوهش، تحلیل وضعیت وب سایت‌های دانشگاه های پیام نور مراکز استان است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی پیمایشی با روش وب سنجی است. جامعه پژوهش، وب سایت های دانشگاه های پیام نور مراکز استان ها هستند که همه آنها (30 وب سایت) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نرم افزارهای پیوسته کنسرسیوم جهانی وب است. داده های گردآوری شده توسط نرم افزارهای اکسل و اس پی اس اس و فرمول همبستگی پیرسون تحلیل شده است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که میزان پیوندهای کور در وب سایت های مورد بررسی در حد متوسط و قابل قبولی است. نرخ خطاهای اچ تی ام ال با توجه به تعداد صفحات بسیار زیاد است. زمان انتظار جهت بارگذاری محتوای وب سایت ها در سرعت‌های مختلف اینترنت، بسیار زیاد است. هم‌چنین همبستگی بین تعداد صفحات و پیوندهای کور و هم‌چنین حجم وب‌سایت ها و زمان بارگذاری به ترتیب 73/. و 69/. محاسبه شده است. نتیجه گیری: به کارگیری نرم افزارهای مختلف مانند تحقیق حاضر برای عیب یابی و افزایش سطح کمی و کیفی وب سایت‌ها از سوی طراحان می تواند موجب ارتقاء فرآیند تعاملی بین کاربران و سازمان ها شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - مدیریت استعداد و جانشین‌پروری در کتابخانه‌ها مطالعه‌ی موردی: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران
    دانش شناسی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1395
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران انجام گرفته است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و جامعه ی آماری آن شامل کتابداران کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران انجام گرفته است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و جامعه ی آماری آن شامل کتابداران کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران به تعداد 146 نفر است. مدل مورد استفاده در پژوهش مدل ستاره ای هفت سو است و برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه ی راث ول با عنوان ویژگی های برنامه ریزی جانشینی سازمان استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران برای اجرای مدیریت استعداد و جانشین پروری در همه ی ابعاد هفت‌گانه ی مدیریت استعداد و جانشین پروری با وضعیت مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد؛ به نحوی که در همه ی ابعاد هفت‌گانه، وضع موجود کمتر و پایین تر از وضع مطلوب قرار دارد. بر اساس سایر یافته ها در بررسی وضعیت کلی مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران، وضعیت موجود با میانگین 07/2 با وضعیت مطلوب با میانگین 29/4 تفاوت معنی داری دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، لزوم اجرای برنامه ی مدیریت استعداد و جانشین پروری نظام مند و هماهنگ با برنامه ریزی استراتژیک کتابخانه به منظور شناسایی، استخدام، پرورش، ارتقا و نگهداری افراد مستعد و جوان مورد تأکید قرار می گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - سنجش هوش سازمانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1391
    هدف:هدف پژوهش سنجش هوش سازمانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی بین جامعه ای مشتمل بر 150 نفر انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بر اساس هفت مهارت کارل آلبرشت است. کارل آلبرشت برای هوش سازمانی مدلی را ارائه می نماید که أکثر
    هدف:هدف پژوهش سنجش هوش سازمانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی بین جامعه ای مشتمل بر 150 نفر انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بر اساس هفت مهارت کارل آلبرشت است. کارل آلبرشت برای هوش سازمانی مدلی را ارائه می نماید که دارای هفت بعد است: چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد. یافته ها: براساس یافته های پژوهش هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین 2/3 از میانگین نظری 3 یعنی از حد متوسط بالاتر است. بالاترین میانگین بدست آمده مربوط به مؤلفه کاربرد دانش(76/3) و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه میل به تغییر (66/2) است. نتیجه گیری: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران هر چند که در بیشتر ابعاد هوش سازمانی نمره ای بالاتر از متوسط کسب کرده است، لازم است جهت ارتقاء هر چه بیشتر هوش سازمانی، تمامی ابعاد و مؤلفه های آن مورد بازبینی قرار گرفته، نسبت به تقویت هوش سازمانی اقدام شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتاب‌های فارسی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1394
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتاب‌های فارسی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش سه پرسش‌نامه مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تأمین داخلی (رابطه ن أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتاب‌های فارسی در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش سه پرسش‌نامه مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تأمین داخلی (رابطه ناشران با بخش سفارش کتابخانه‌ها) و مدیریت روابط با تأمین کنندگان منابع اطلاعاتی کتابخانه است. جامعه پژوهش شامل 397 نفر است که از 375 نفر مراجعان کتابخانه (دانشجویان) 10 ناشر و 12 کتابدار (مسئول سفارش) تشکیل شده است. کل جامعه ناشران و کتابداران و 313 نفر از جامعه مراجعان به پرسش‌نامه‌ها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی، یافته‌ها با استفاده از شاخص‌های آماری نظیر فراوانی، مجموع امتیازها، میانگین و انحراف معیار ارائه شدند. در آمار استنباطی نیز از آزمون تی برای تعیین روابط بین متغیرها استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که فرایند مدیریت ارتباط با مشتری با 001/0 P_ Value< و میانگین 12/2 در حد پایین‌تر از متوسط است. فرایند مدیریت زنجیره تأمین داخلی با 013/0 P_ Value =و میانگین 33/3 و فرایند مدیریت روابط با تأمین کنندگان با 005/0P_ Value = و میانگین 34/3 در حد بالاتر از متوسط قرار دارند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مهم‌ترین موانع و مشکلات یکپارچه سازی زنجیره تأمین از دیدگاه مسئولان بخش سفارش کتابخانه‌ها، تمرکز بر خرید منابع اطلاعاتی از طریق نمایشگاه‌های کتاب، و از دیدگاه ناشران، نداشتن ارتباط با کتابخانه، موانع ارتباطی و پستی با کتابخانه و تأخیر در اطلاع رسانی به موقع از آخرین انتشارات به کتابخانه‌ها بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - فرا تحلیل مطالعات حوزه پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو پایگاه استنادی ISI و Scopus
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1396
    هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر تعیین متغیرهای مؤثر در امر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین اندازه گیری اندازه اثر متغیرهای مورد بررسی در امر پذیرش فناوری در پایگاه های اطلاعاتی ISI و Scopus بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر با روش فراتحلیل انجام شد. در این پژوهش کلیه پ أکثر
    هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر تعیین متغیرهای مؤثر در امر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین اندازه گیری اندازه اثر متغیرهای مورد بررسی در امر پذیرش فناوری در پایگاه های اطلاعاتی ISI و Scopus بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر با روش فراتحلیل انجام شد. در این پژوهش کلیه پژوهش های انجام گرفته در حوزه پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات، از دو پایگاه استنادی ISI, Scopus جمع آوری شدند. سپس داده های مناسب فراتحلیل شامل نویسندگان، میانگین ها، خطای استنادی، تعداد نمونه ها، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، جواب نهایی آزمون های آماری و سطح معناداری، گردآوری، با نرم افزار STATA و Equal تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که جمعاً 21 متغیر در مطالعات این حوزه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بعد از آزمون سؤال اول مشخص شد تمامی 21 متغیر از لحاظ تاثیرگذاری بر پذیرش فناوری معنادار هستند. متغیرهای درک از مفید بودن، درک از سهولت، نگرش و تصمیم به استفاده در اغلب مطالعات مورد بررسی قرار گرفته اند و از نظر کاربران بیشترین تأثیر را در پذیرش فناوری دارند. همچنین در سطح زیرگروه ها، در زیرگروه عموم مردم متغیر لذت استفاده در رتبه بالاتری قرار گرفت. در زیرگروه دولت الکترونیک متغیرهای اعتماد و قابلیت دسترسی، در زیر گروه کارکنان سازمان ها مهارت و توانایی و تأثیر اجتماعی و در زیر گروه آموزش الکترونیک نیز متغیر لذت از تأثیر بالایی برخوردار بودند. نتیجه گیری: متغیرهای زیادی هستند که در امر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات دخیل و اثرگذارند. در این بین متغیرهایی که در اغلب مدل های رایج که در این زمینه وجود دارند، بیشترین نقش را در امر پذیرش فناوری ایفا می کنند. برخی مدل های پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند مدل دیویس بیشترین کاربرد را در بین محققین داشته و اغلب مطالعات بر اساس چنین مدل هایی انجام می گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - بررسی جریان اطلاعات در پژوهشکده‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1392
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی جریان اطلاعات در پژوهشکده‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه پژوهشگران، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل: 7 مرکز تحقیقاتی وابسته ب أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی جریان اطلاعات در پژوهشکده‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه پژوهشگران، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل: 7 مرکز تحقیقاتی وابسته به "دانشگاه آزاد اسلامی" بودT که در هر مرکز معاونین پژوهشی، مدیران گروه‌های علمی، مدیران کتابخانه‌ها و اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های وابسته به مراکز مذکور، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد و تعداد 25 پرسشنامه ارسال و تعداد 24 پرسشنامه (96 درصد) تکمیل شد. یافته ها: در مرحله درونداد (گردآوری و استفاده از اطلاعات)، قالب‌های الکترونیکی بیشتر از قالب‌های چاپی، در مرحله پردازش (تولید و ذخیره اطلاعات)، قالب‌های چاپی بیشتر از قالب‌های الکترونیکی و در مرحله برونداد (اشاعه اطلاعات)، قالب‌های چاپی بیشتر از قالب‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین پژوهشگران از منابع الکترونیکی بیشتر از منابع چاپی استفاده می‌کنند. ولی، در مرحله تولید و اشاعه این وضعیت بر عکس بوده و قالب چاپی بیشتر از الکترونیکی مورد تأکید پژوهشگران است. نتیجه گیری: تحلیل یافته‌ها با استفاده از آزمون آنوا نشان می‌دهد در استفاده از انواع مختلف قالب‌ها در هر سه مرحله درونداد، پردازش و برونداد اطلاعات در اکثر گزاره‌ها معنی‌دار نبوده و اختلاف کمی وجود دارد. وضعیت کلی جریان اطلاعات در پژوهشکده‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی حاکی از وضعیت قابل قبول در مرحله درونداد و ضعیف در مرحله پردازش دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی در کتابخانه‌های دیجیتالی ایران
    دانش شناسی , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1393
    هدف: هدف، شناخت وضعیت انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی به عنوان بخش مهمی از کار مجموعه سازی در کتابخانه های دیجیتال ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و داده های مربوط به 19 کتابخانه دیجیتال در سراسر ایران توسط پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شده اند. أکثر
    هدف: هدف، شناخت وضعیت انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی به عنوان بخش مهمی از کار مجموعه سازی در کتابخانه های دیجیتال ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و داده های مربوط به 19 کتابخانه دیجیتال در سراسر ایران توسط پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شده اند. برای تجزیه تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که بیشترین اولویت برای انتخاب منابع الکترونیکی با کتاب ها و نشریات است. توجه به درخواست های فعلی و نیازهای آتی، عوامل مهم در انتخاب منابع هستند و 79% از کتابخانه ها از کمیته انتخاب، برای انتخاب منابع بهره می گیرند. فهرست ناشران و جستجو در اینترنت با توزیع فراوانی 47% پرکاربردترین ابزارها برای انتخاب منابع الکترونیکی هستند. مهم ترین معیارهای ارزیابی برای کتاب ها و نشریات، ارتباط موضوعی و برای پایگاه های اطلاعاتی پوشش موضوعی است. نتیجه گیری: نتایج حاکی از این است که کتاب ها و نشریات الکترونیکی بیشترین اولویت انتخاب در بین همه انواع منابع الکترونیکی را دارند و توجه به نیاز کاربران و تلاش برای انتخاب و ارزیابی منابع الکترونیکی با استفاده از انواع روش های موجود در تمامی جامعه مورد مطالعه، صورت می گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - آینده نگاری فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی ایران در افق 1404
    دانش شناسی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1396
    هدف: از این پژوهش آینده‌نگاری فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران در افق 1404 است که با بهره‌گیری از رویکردهای آینده‌پژوهانه انجام گرفته است. روش: پژوهش به روش مطالعه دلفی انجام شده است. برای تعیین مولفةها، سیاهه‌ای تهیه و در قالب پرسشنامه‌ای تنظیم شد که میزا أکثر
    هدف: از این پژوهش آینده‌نگاری فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران در افق 1404 است که با بهره‌گیری از رویکردهای آینده‌پژوهانه انجام گرفته است. روش: پژوهش به روش مطالعه دلفی انجام شده است. برای تعیین مولفةها، سیاهه‌ای تهیه و در قالب پرسشنامه‌ای تنظیم شد که میزان اهمیت هریک از مولفةهای آینده‌نگاری فناوری اطلاعات را از دیدگاه اعضای پنل دلفی مورد سنجش قرار می‌دهد. جامعه آماری پنل دلفی خبرگان، اساتید و مدیران فعال حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات و صاحب‌نظران آینده‌نگاری بوده که از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند 25 نفر انتخاب گردیدند و 22 نفر از این متخصصان به پرسشنامه‌های دلفی پاسخ دادند. یافته‌ها: کتابخانه‌های دانشگاهی در آینده منابع الکترونیکی خود را توسعه داده و شبکه‌های خود را در زمینه استفاده از اینترنت و توسعه زیرساخت‌های آن گسترش خواهند داد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که در کتابخانه‌های دانشگاهی آینده پهنای باند دسترسی به اینترنت افزایش خواهد یافت و از شبکه اینترانت داخلی بهره‌مند خواهند شد و استفاده از فناوری سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در محیط پیوسته دانشگاه به عنوان منبع مهم برای مجامع دانشگاهی خواهد بود. نتایج در مورد تأثیر روندهای تأثیرگذار بر روی عوامل کلیدی فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های دانشگاهی آینده، نشان می‌دهد روند افزایش نرخ سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات، تأثیر شدید و در جهت مثبت و روند کاهش بودجه دانشگاه‌ها، بدون تأثیر خواهد بود. نتیجه‌گیری: در مجموع به نظر می‌رسد خبرگان کشور به آینده حوزه فناوری اطلاعات در کتابخانه‌ها و سطح فناوری‌هایی که کتابخانه در افق 1404 به آن‌ها دست خواهد یافت، نگاه‌ امیدوارانه‌ای دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - Benefiting from Knowledge Management in Agricultural Development of Iran: A Case Study of Pistachio
    Journal of Nuts , العدد 2 , السنة 12 , بهار 2021
    < p>Knowledge management and benefiting from the experiences and knowledge experts in Iranian Pistachio farming will be a method in order to achieve the development of Agriculture and Pistachio gardening in Iran. The present study is based on a qualitative approac أکثر
    < p>Knowledge management and benefiting from the experiences and knowledge experts in Iranian Pistachio farming will be a method in order to achieve the development of Agriculture and Pistachio gardening in Iran. The present study is based on a qualitative approach and grounded method theory. The research tool was based on interview with 22 members of the Rafsanjan Pistachio Producers Cooperative, and was conducted in three criteria of open (initial), core and selective. Open code includes 34 concepts and core code includes 4 major categories, including cost reduction, product quality enhancement, innovation and continuous improvement. Agricultural development was identified as the central criterion of the present study. In order to understand the experiences of growers in their own language, semi-structured interviews were conducted to provide solutions to develop pistachio agriculture and create a competitive situation. Thus, the interviews begin with general questions and are followed by the solutions of each grower. The interview questions are designed to transfer technical knowledge of the interviewees and achieve solutions in order to benefit from knowledge management in the development of pistachio agriculture in Iran. The findings of this study helps the presentation of strategies to develop agriculture and maintain the position of Iranian pistachio growers in competitive markets that will lead to greater profits. According to our research, establishing a powerful cooperative system could satisfy growers’ requirements and will lead to an expansion of agriculture in Iran. Additionally, our system could result into establish a more proactive farming society using knowledge management. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - Development of Iranian Pistachio Knowledge Management Model Based on Knowledge Management for Development (KM4D) Model
    Journal of Nuts , العدد 5 , السنة 13 , پاییز 2022
    The purpose of this study is to develop a model for knowledge management of Iranian pistachios based on the Knowledge Management for Development (KM4D) model. The knowledge of farmers and new scientific knowledge are complementary in terms of strengths and weaknesses. B أکثر
    The purpose of this study is to develop a model for knowledge management of Iranian pistachios based on the Knowledge Management for Development (KM4D) model. The knowledge of farmers and new scientific knowledge are complementary in terms of strengths and weaknesses. By combining the two, one can achieve the success that would not be achievable by using them on an individual basis of two. The present study is an exploratory mixed study. A study was designed based on the combination of library studies, documentation, and exploratory mixed studies to form a cross-sectional study in terms of data analysis and processing method, and correlational research. The statistical population of the research is divided into two parts: the qualitative section which includes 7 people and the quantitative part which includes 149 farmers, experts, specialists and experts in pistachio agriculture, and horticulture. Simple random selections are selected. To analyze the data in the qualitative part, the grounded theory method based on the KM4D model has been used. The quantitative part based on descriptive statistical analysis using SPSS software version 23 to generate relevant graphs, mean, median, and frequency table. Implementing knowledge management in agricultural organizations has a significant role in improving pistachio agriculture and horticulture development. It will result in reducing costs, increasing quality, innovation, and continuous improvement. The current study has presented a new model in knowledge management of Iranian pistachios agriculture, which will benefit from the quantitative and qualitative development of this agricultural product. The main application of this study is to increase added value of farmer's products. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - انطباق کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمان های یادگیری
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 4 , السنة 28 , پاییز 1401
    ‌پژوهش فوق ارزیابی انطباق کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمان های یاد گیرنده است.‌ این پژوهش ‌از‌ نوع‌ کاربردی ‌ ‌و ‌به ‌روش‌ آمیخته ‌اکتشافی ‌(‌کمّی و کیفی) ‌انجام گرفته ‌است.‌ جام أکثر
    ‌پژوهش فوق ارزیابی انطباق کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمان های یاد گیرنده است.‌ این پژوهش ‌از‌ نوع‌ کاربردی ‌ ‌و ‌به ‌روش‌ آمیخته ‌اکتشافی ‌(‌کمّی و کیفی) ‌انجام گرفته ‌است.‌ جامعه ‌آماری پژوهش ‌برای ‌بخش‌ کمّی کارکنان ‌و ‌مدیران‌‌ کتابخانه‌های ‌دانشگاه ‌آزاد ‌اسلامی ‌در ‌کل ‌کشور و در‌ بخش‌ کیفی‌ 15 نفر ‌از ‌متخصصان‌ علم‌ اطلاعات ‌و ‌دانش‌شناسی ‌بودند‌. ابزار ‌گردآوری‌ داده‌ها ‌در ‌بخش‌ کمّی، پرسشنامه ‌محقق ‌ساخته ‌با ‌‌29 گویه ‌مستخرج‌ از ‌فرایند ‌دلفی ‌ فازی ‌و ‌در ‌بخش کیفی‌، پرسشنامه‌‌ دلفی ‌نیمه ساختاریافته ‌ ‌بود.‌ جهت ‌ارائه مدل ‌پژوهش، از روش ‌تحلیل ‌عاملی‌ تأییدی، ‌تکنیک‌ مدل‌یابی ‌معادلات‌‌ ساختاری ‌با ‌نرم افزار‌‌ PLS ‌ ‌استفاده شده است‌.‌ بارهای‌ عاملی ‌شاخص های ‌مدل ‌الگوی‌ راهبردی ‌تبدیل ‌کتابخانه‌های‌ دانشگاه ‌آزاد ‌اسلامی ‌به ‌سازمان یادگیرنده، ‌همگی ‌بالاتر ‌از محدوده 1/1 ‌(قابل‌ ‌قبول) ‌قرار داشتند که ‌حاکی ‌از ‌تأثیرگذاری ‌شاخص ‌ها ‌در ‌شکل گیری‌‌ مؤلفه های ‌مدل می‌باشد. ‌با ‌توجه ‌به ‌ضریب ‌آلفای ‌کرونباخ ‌و ‌پایایی ‌ترکیبی، ‌مقدار ‌‌AVE برابر ‌با ‌‌1/5 بود، ‌لذا ‌تمامی معیارها ‌در ‌متغیرهای ‌پنهان ‌پژوهش، ‌در ‌محدوده ‌قابل قبول ‌قرار دارند.‌ با ‌اطمینان99 درصد مناسب‌ بودن ‌وضعیت ‌ برازش‌ مدل‌‌های ‌اندازه گیری ‌مؤلفه‌های ‌پژوهش‌ مورد ‌تایید ‌قرار گرفتند. ‌پس ‌از ‌اجرای فازهای ‌دلفی، 7 مؤلفه ‌و29 شاخص‌ باقی ‌ماند. ‌نتایج ‌آزمون‌ ‌ ‌tدر ‌بخش‌ کمّی ‌نشان داد ‌که ‌بین ‌وضعیت ‌مطلوب ‌و ‌وضعیت ‌موجود ‌در ‌همه ‌مؤلفه‌های تبدیل ‌کتابخانه‌های ‌دانشگاه‌ آزاد ‌اسلامی ‌به ‌سازمان‌های‌ یادگیرنده‌، تفاوت‌ معنا داری ‌وجود دارد ‌و ‌وضعیت‌ موجود ‌نسبت‌ ‌ به ‌وضعیت ‌مطلوب‌ در محدوده ‌پایین‌تر ‌از ‌متوسط ‌قرار ‌دارد‌.‌با ‌توجه ‌به ‌برازش ‌مناسب مدل، ‌الگوی ‌تبدیل‌ کتابخانه‌های ‌دانشگاه ‌آزاد ‌اسلامی ‌به ‌سازمان های ‌یادگیرنده‌ با ‌مولفه های ‌یادگیری ‌مداوم، ‌یادگیری‌ گروهی، ‌توانمندسازی، ‌رهبری ‌راهبردی، ‌پرسشگری ‌و ‌گفتگو، ‌تفکر ‌نظام گرا ‌و‌‌ ادغام ‌سیستم ها ‌ارائه گردیده ‌است.‌ تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - تاثیر مولفه های "یاگیری مداوم"،"پژوهش و گفتگو" و "یادگیری گروهی" جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه های دانشگاهی به سازمان های یادگیری (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1399
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه‌های دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گردیده. جامعه آماری شامل15 نفر از خبرگان متخصص در علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای بخش کیفی و کلیه کارکنان و مدیران کتابخانه‌های دانشگاه آزاد در کل کشور برای بخش کمی بودند. ابزار گردآوری داده‌ها‌ در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمه‌ساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه‌ محقق ساخته با هفت مؤلفه و 39 شاخص تعیین شده از فرایند دلفی فازی بود. تحلیل داده‌های کیفی با فنون دلفی در سه فاز انجام و برای داده‌های کمی، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، مورد استفاده قرار گرفت. بارهای عاملی شاخص‌های مدل ، همگی بالاتر از 6/0 (محدوده قابل‌قبول) قرار داشته که حاکی از تأثیرگذاری شاخص‌ها در شکل‌گیری مؤلفه‌های مدل است. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابل‌قبول قرار داشته‌اند. با اطمینان 99درصد، مناسب‌بودن وضعیت برازش مدل‌های اندازه‌گیری مؤلفه‌های پژوهش مورد تاییداست. پس از تحلیل دلفی، 7 مؤلفه و 39 شاخص باقی‌ماند. نتایج آزمون t در بخش کمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفه‌های تبدیل کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهای یادگیرنده، تفاوت معناداری وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در حد پایین‌تر از متوسط است. با توجه به برازش مناسب، ارائه الگو ارائه شده است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، تحقیق،جستجو، گفت و شنود و یادگیری تیمی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    20 - طراحی فرایند سازماندهی و اطلاع‌رسانی اسناد با کمک سیستم مدیریت اسناد در آرشیو ملی ایران
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1400
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرایندهای جاری آرشیو ملی ایران در حوزۀ سازماندهی و اطلاع‌رسانی اسناد، شناخت وضعیت موجود و چالش‌های آن و طراحی فرایندهای ایده آال این حوزه با توجه به الزامات و قوانین موجود انجام گرفته است. این پژوهش از حیث رویکرد به صورت آمیخته می‌باشد که در بخ أکثر
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرایندهای جاری آرشیو ملی ایران در حوزۀ سازماندهی و اطلاع‌رسانی اسناد، شناخت وضعیت موجود و چالش‌های آن و طراحی فرایندهای ایده آال این حوزه با توجه به الزامات و قوانین موجود انجام گرفته است. این پژوهش از حیث رویکرد به صورت آمیخته می‌باشد که در بخش کیفی آن از استراتژی تحلیل محتوا و در بخش کمی آن از استراتژی پیمایش استفاده شده است. اطلاعات در بخش کیفی از طریق ابزار مصاحبه با نخبگان آرشیو ملی جهت شناسایی وضعیت موجود و طراحی فرایندهای اید ه آل تهیه و در بخش کمی از پرسشنامه و پرسش از متخصصان در خصوص اینکه آیا فرایندهای طراحی‌شده ایده آل، وضعیت موجود در این حوزه را پوشش می‌دهد یا خیر، استفاده شده است. با توجه به پاسخ متخصصان آرشیو مشخص شد که وضعیت ایدئال طراحی‌شده در حوزۀ سازماندهی، رقمی سازی و اطلاع‌رسانی اسناد در صورت راه‌اندازی سیستم جامع مدیریت اسناد که طبق همین فرایندها طراحی می‌شود، پوشش‌دهنده وضعیت موجود می‌باشد و تفاوت معناداری ندارد؛ لذا ضمن تائید فرایندهای ایده آل طراحی‌شده، پیاده‌سازی سامانۀ یکپارچه مدیریت اسناد در این سازمان، ضرورت بسیار زیادی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    21 - تاثیر مدیریت اسلامی بر ابعاد عملکرد مدیریت کتابخانه‌های عمومی مراکز استان‌ها
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1397
    هدف پژوهش بررسی ارتباط هوش اخلاقی با رهبری موثق با نقش میانجیگری هوش فرهنگی بود. روش پژوهش کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی و جامعه آماری کلیه اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه امیرکبیر بودند.120 نفر به شیوه‌ نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. به‌منظور گردآوری داده‌ها أکثر
    هدف پژوهش بررسی ارتباط هوش اخلاقی با رهبری موثق با نقش میانجیگری هوش فرهنگی بود. روش پژوهش کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی و جامعه آماری کلیه اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه امیرکبیر بودند.120 نفر به شیوه‌ نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه های استاندارد هوش اخلاقی، رهبری موثق و هوش فرهنگی استفاده‌ شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. داده‌های پژوهش با آزمون‌های رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بررسی شاخص‌های برازش مدل، شاخص‌های ارائه‌شده همگی در سطح مطلوبی از برازش بودند و فرضیه‌های تحقیق مورد تائید قرار گرفتند. سطح مطلوب هوش اخلاقی و هوش فرهنگی رهبران و اعضای هیئت علمی دانشگاهی نقش مؤثری بر خودآگاهی و ایجاد فضای اعتماد و تعامل در دانشگاه ها به عنوان محیط های چند فرهنگی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    22 - طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی ‌اعضای ‌هیأت‌ علمی پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1397
    پژوهش حاضر در صدد است ضمن بررسی دیدگاه های موجود درخصوص مدیریت اطلاعات شخصی به طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی و شامل روش های اسنادی ودلفی است. گردآوری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی با روش اسنادی و طراحی مولفه های پ أکثر
    پژوهش حاضر در صدد است ضمن بررسی دیدگاه های موجود درخصوص مدیریت اطلاعات شخصی به طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی و شامل روش های اسنادی ودلفی است. گردآوری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی با روش اسنادی و طراحی مولفه های پرسشنامه با استفاده از نظرات پنل دلفی (15 نفر از خبرگان علم اطلاعات) انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد درداخل و خارج از کشور مقالات پژوهشی متعددی به بررسی جنبه های مختلف مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته اند اما منبعی که به طور مستقیم به تدوین ابزاری برای سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پرداخته باشد، شناسایی نشد. در خصوص سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پرسشنامه های لاتین اندکی موجود است. با توجه به تفاوت نظام آموزشی و برنامه های درسی، این ابزارها کارایی لازم برای ارزیابی مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران ایرانی را ندارد، بنابراین پیشنهاد می گردد با درنظرگرفتن نوع نیازهای اطلاعاتی افراد، ابزار سنجش مهارت های مدیریت اطلاعات شخصی گروه های مختلف طراحی گردد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    23 - مطالعه مفاهیم اخلاق اجتماعی قرآن کریم به منظور مقوله بندی آیات
    پژوهش اجتماعی , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1397
    اخلاق به عنوان یکى از مهم ترین و با ارزش ترین مباحث است که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است. از طرف دیگر تزکیه و تربیت انسان از اهداف مهم بعثت رسولان عظیم الهى در طول تاریخ زندگى بشر بوده است چنان چه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم أکثر
    اخلاق به عنوان یکى از مهم ترین و با ارزش ترین مباحث است که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است. از طرف دیگر تزکیه و تربیت انسان از اهداف مهم بعثت رسولان عظیم الهى در طول تاریخ زندگى بشر بوده است چنان چه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفى فرمود. جامعه پژوهش حاضر 427 آیه در موضوع اخلاق اجتماعی است و ابزار پژوهش حاضر منابع تفسیری قرآن با تاکید بر کتاب اخلاق در قرآن آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مکارم شیرازی است. روش تجزیه و تحلیل آیات روش آمیخته (کمی و کیفی) است. در بخش کمی سوره های قرآن و تعداد آیات آن در موضوع اخلاق اجتماعی به ترتیب الفبایی سوره ها تنظیم و در بخش کیفی بر اساس فن تحلیل محتوای مضمونی، گزاره های اخلاقی تعیین و بر مبنای واحد آیات ارتباط گزاره ها با مفهوم اصلی مشخص گردید از نرم افزارهای Spss و Excel برای بسامد آیات و ارائه مدل استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد تعداد 70 سوره قرآن در برگیرنده آیات اخلاق اجتماعی که بیشتزین آیات به ترتیب مربوط به سوره بقره با 68 آیه معادل (15.93) درصد، سوره نساء با 36 آیه معادل (8.43) درصد، سوره مائده با 25 آیه معادل (5.85) درصد، سوره توبه با 22 آیه معادل (5.15) درصد، سوره آل عمران با 20 آیه معادل (4.68) درصد، سوره نور با 18 آیه معادل (4.22) درصد، سوره نحل با 13 آیه معادل (3.04) درصد و سوره صافات با 11 آیه معادل (2.58) درصد است. پژوهش حاضر ضمن بررسی بسامد آیات و سوره های قرآن کریم در مفهوم اخلاق اجتماعی، مدل معنایی به تفکیک تعداد آیات در هر مقوله را ترسیم کرده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    24 - مطالعه تطبیقی سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی منطقه5 شهر تهران)
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1399
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده اس أکثر
    هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه های عمومی در منطقه 5 شهر تهران و حجم نمونه برابر 342 نفر بود. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (2004) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آمار‌ توصیفی و استنباطی در قالب شاخص‌های پراگندگی، آزمون اسپیرمن، آزمون لوین، آزمون تی استیودنت، آزمون ANOVA استفاده شد و یافته ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سلامت اجتماعی و استفاده از کتابخانه عمومی در میان جوانان کاربر و ناکاربر، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. لیکن میزان تفاوت اندک و از نوع ضعیف بوده است. براساس فرضیه های پژوهش میان ویژگی‌های جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و وضعیت اشتغال، بین جوانان کاربر و ناکاربر، رابطه معنادار و مثبتی مشاهده نشد. این عدم معناداری ناشی از رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی جوانان به محملهای اطلاعاتی نوین مانند: اینترنت، شبکه های اجتماعی و برنامه‌های کاربردی کتابخوانی بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    25 - ارائه مدل مفهومی شناسایی مدیریت داده‌های پژوهشی در کتابخانه‌های دانشگاه های علوم پزشکی قطب ۷
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1400
    چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‎هائی چند از مدیریت داده‎های پژوهشی در کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7؛ بررسی وضعیت موجود و ارائه یک مدل مفهومی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی با استفاده از رویکرد دلفی است که در 3 مرحله انجام گر أکثر
    چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‎هائی چند از مدیریت داده‎های پژوهشی در کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7؛ بررسی وضعیت موجود و ارائه یک مدل مفهومی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی با استفاده از رویکرد دلفی است که در 3 مرحله انجام گردید. جامعه آماری پژوهش خبرگان کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7 کشور بودند؛ برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه‎گیری نیز از آلفای کرونباخ، و روایی محتوایی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده‎های کیفی از روش داده بنیاد و داده‎های کمی از شاخصهای توصیفی، برازش و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافته‌ها: میانگین بارهای‌ عاملی مولفه‎های مدیریت داده بالاتر از 8/0و قابل ‌قبول بوده است. با اطمینان 99 درصد، نکوئی برازش مدل‌های اندازه‌گیری مؤلفه‌های 12گانه (زیرساخت‎های داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ خدمات اطلاعاتی؛ اشتراک‌گذاری؛ آموزش و به‌روزرسانی؛ توزیع و انتشار؛ سیاست‌گذاری؛ ذخیره و نگهداری؛ حفاظت محتوای داده‌ها) تایید شد. نتایج آزمون t در بخش‌کمی نشان داد که بین وضعیت ‌مطلوب و موجود مدیریت داده در کتابخانه‌های دانشگاههای علوم پزشکی قطب7، تفاوت معناداری (50/80= t-value) وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به مطلوب در حد پایین‌تر از متوسط بوده است. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که مقوله محوری مطالعه حاضر مشتمل بر 12 بعد و 38 مولفه است که با توجه به شرایط علی، زمینه‎ای و میانجی، مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفت و راهبردهای تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است. تفاصيل المقالة