هدف: ضمن پذیرش اینکه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (ITBS) در کتابخانه های دانشگاهی به طور قابل ملاحظه ای فراگیر شده اند، و تاکید اینکه سنجش کیفیت این خدمات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مقاله حاضر بر آنست که ضمن مرور متون مرتبط با سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی أکثر
هدف: ضمن پذیرش اینکه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (ITBS) در کتابخانه های دانشگاهی به طور قابل ملاحظه ای فراگیر شده اند، و تاکید اینکه سنجش کیفیت این خدمات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مقاله حاضر بر آنست که ضمن مرور متون مرتبط با سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی، مؤلفه ها و معیارهای مرتبط با ITBS را استخراج نماید. بر این اساس، این مقاله تحقق دو هدف یعنی شناسایی معیارهای مرتبط با سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، و طراحی یک ابزار سنجش پیشنهادی برای سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی را دنبال می کند.
روش: پژوهش حاضر، با رویکرد متن پژوهانه انجام گرفته است. به طوری که برای نگارش آن از متون موجود مرتبط با سنجش کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاهی استفاده شده است.
یافته ها: بر اساس متون موجود، ارزیابی ITBS در کتابخانه های دانشگاهی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از این رو، به مطالعات ارزیابانه بر مبنای ابزارهای سنجش کیفیت نیاز است.
نتیجه گیری: امید می رود به منظور سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، این سیاهه یا قسمتهایی از آن، توسط مطالعات آتی مورد استفاده قرار گیرد. بی شک، سیاهه پیشنهادی در پژوهش حاضر می تواند توسط مطالعات آتی، غنی تر شود.
تفاصيل المقالة
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی جریان اطلاعات در پژوهشکدههای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه پژوهشگران، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است.
روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل: 7 مرکز تحقیقاتی وابسته ب أکثر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی جریان اطلاعات در پژوهشکدههای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه پژوهشگران، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است.
روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل: 7 مرکز تحقیقاتی وابسته به "دانشگاه آزاد اسلامی" بودT که در هر مرکز معاونین پژوهشی، مدیران گروههای علمی، مدیران کتابخانهها و اعضای هیأت علمی پژوهشکدههای وابسته به مراکز مذکور، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد و تعداد 25 پرسشنامه ارسال و تعداد 24 پرسشنامه (96 درصد) تکمیل شد.
یافته ها: در مرحله درونداد (گردآوری و استفاده از اطلاعات)، قالبهای الکترونیکی بیشتر از قالبهای چاپی، در مرحله پردازش (تولید و ذخیره اطلاعات)، قالبهای چاپی بیشتر از قالبهای الکترونیکی و در مرحله برونداد (اشاعه اطلاعات)، قالبهای چاپی بیشتر از قالبهای الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین پژوهشگران از منابع الکترونیکی بیشتر از منابع چاپی استفاده میکنند. ولی، در مرحله تولید و اشاعه این وضعیت بر عکس بوده و قالب چاپی بیشتر از الکترونیکی مورد تأکید پژوهشگران است.
نتیجه گیری: تحلیل یافتهها با استفاده از آزمون آنوا نشان میدهد در استفاده از انواع مختلف قالبها در هر سه مرحله درونداد، پردازش و برونداد اطلاعات در اکثر گزارهها معنیدار نبوده و اختلاف کمی وجود دارد. وضعیت کلی جریان اطلاعات در پژوهشکدههای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی حاکی از وضعیت قابل قبول در مرحله درونداد و ضعیف در مرحله پردازش دارد.
تفاصيل المقالة
هدف: کشورهای عضو اکو آثار و گنجینههای ادبی و فرهنگی مشترکی دارند. در کنار هم قرار گرفتن این اشتراکها و تقویت روزافزون آنها، به واسطه همکاری کتابخانههای ملی به عنوان حافظه علمی و فرهنگی ملتها هدفی متعالی است. این کار در سایه راهاندازی یک مرکز اطلاعرسانی میتواند م أکثر
هدف: کشورهای عضو اکو آثار و گنجینههای ادبی و فرهنگی مشترکی دارند. در کنار هم قرار گرفتن این اشتراکها و تقویت روزافزون آنها، به واسطه همکاری کتابخانههای ملی به عنوان حافظه علمی و فرهنگی ملتها هدفی متعالی است. این کار در سایه راهاندازی یک مرکز اطلاعرسانی میتواند محقق شود. هدف مقاله حاضر شناخت دیدگاه مسئولان و صاحبنظران فرهنگی ایران درباره راهاندازی مرکز اطلاعرسانی اکو است.
روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی انجام گرفته است. در این پژوهش برای اخذ نظرات مسئولین و صاحبنظران فرهنگی کشور، مصاحبههایی با 22 صاحبنظر از 7 سازمان مختلف ترتیب داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها نیز از نظریه زمینهای استفاده شد و از سه مرحله رمزگذاری باز، محوری و گزینشی بهره گرفته شد. به منظور برقراری پیوند بین مقولهها، از مدل پارادایمی پیشنهادی استراس و کوربین استفاده شد.
یافتهها: 100 درصد افراد مصاحبه شده تا حدی با بحث ایران فرهنگی آشنا بودند و با توجه به اهمیت چنین مرکز اطلاعرسانی جز درصد اندکی (55/4 درصد) از افراد صاحبنظر و سیاستگذار فرهنگی، موافق راهاندازی مرکز اطلاعرسانی اکو در ایران بودند. اکثر افراد صاحبنظر فرهنگی (بیش از 90 درصد) راهاندازی چنین مرکزی را در تقویت ایران فرهنگی مؤثر قلمداد نمودند. در مرحله رمزگذاری باز 123 مفهوم، در مرحله رمزگذاری محوری، 16 مقوله پدیدار گشت. مقولهی مرکزی شناسایی شده در این پژوهش، موجودیت واحد بود که بقیه مقولهها در رابطهی با آن معنا پیدا میکنند.
نتیجهگیری: راهاندازی هر مرکز اطلاعرسانی در کشور، کارکردهای مناسبی دارد. اما با توجه به ویژگیهای کشورهای منطقه و شرایط کنونی ایران، راهاندازی چنین مرکزی با چالشهایی روبهرو است. البته راهکارهایی وجود دارد که میتواند مرکز اطلاعرسانی را در صورت طراحی، بهرهور نماید.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications