سیاهه ای برای کیفیت سنجی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی
الموضوعات : دانش شناسیعلیرضا اسفندیاری مقدم 1 , فهیمه باب الحوائجی 2
1 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, فناوری اطلاعات, معیارهای ارزیابی, کتابخانههای دانشگاهی, کیفیتسنجی, مقیاسهای کیفیت, استانداردهای اندازهگیری, خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات,
ملخص المقالة :
هدف: ضمن پذیرش اینکه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (ITBS) در کتابخانه های دانشگاهی به طور قابل ملاحظه ای فراگیر شده اند، و تاکید اینکه سنجش کیفیت این خدمات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مقاله حاضر بر آنست که ضمن مرور متون مرتبط با سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی، مؤلفه ها و معیارهای مرتبط با ITBS را استخراج نماید. بر این اساس، این مقاله تحقق دو هدف یعنی شناسایی معیارهای مرتبط با سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، و طراحی یک ابزار سنجش پیشنهادی برای سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی را دنبال می کند. روش: پژوهش حاضر، با رویکرد متن پژوهانه انجام گرفته است. به طوری که برای نگارش آن از متون موجود مرتبط با سنجش کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاهی استفاده شده است. یافته ها: بر اساس متون موجود، ارزیابی ITBS در کتابخانه های دانشگاهی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از این رو، به مطالعات ارزیابانه بر مبنای ابزارهای سنجش کیفیت نیاز است. نتیجه گیری: امید می رود به منظور سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، این سیاهه یا قسمتهایی از آن، توسط مطالعات آتی مورد استفاده قرار گیرد. بی شک، سیاهه پیشنهادی در پژوهش حاضر می تواند توسط مطالعات آتی، غنی تر شود.