ارائه مدل مفهومی شناسایی مدیریت دادههای پژوهشی در کتابخانههای دانشگاه های علوم پزشکی قطب ۷
الموضوعات :حسن قهنویه 1 , محمدرحیم رسولی آزاد 2 , فهیمه باب الحوائجی 3 , نجلا حریری 4
1 - دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی داده, مراکز آموزشی, سیستم&lrm, های مدیریت داده,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههائی چند از مدیریت دادههای پژوهشی در کتابخانههای دانشگاهی قطب 7؛ بررسی وضعیت موجود و ارائه یک مدل مفهومی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی با استفاده از رویکرد دلفی است که در 3 مرحله انجام گردید. جامعه آماری پژوهش خبرگان کتابخانههای دانشگاهی قطب 7 کشور بودند؛ برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازهگیری نیز از آلفای کرونباخ، و روایی محتوایی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش داده بنیاد و دادههای کمی از شاخصهای توصیفی، برازش و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافتهها: میانگین بارهای عاملی مولفههای مدیریت داده بالاتر از 8/0و قابل قبول بوده است. با اطمینان 99 درصد، نکوئی برازش مدلهای اندازهگیری مؤلفههای 12گانه (زیرساختهای داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ خدمات اطلاعاتی؛ اشتراکگذاری؛ آموزش و بهروزرسانی؛ توزیع و انتشار؛ سیاستگذاری؛ ذخیره و نگهداری؛ حفاظت محتوای دادهها) تایید شد. نتایج آزمون t در بخشکمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و موجود مدیریت داده در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی قطب7، تفاوت معناداری (50/80= t-value) وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به مطلوب در حد پایینتر از متوسط بوده است. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که مقوله محوری مطالعه حاضر مشتمل بر 12 بعد و 38 مولفه است که با توجه به شرایط علی، زمینهای و میانجی، مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفت و راهبردهای تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.
_||_