هدف: تعیین پرکاربرد‎ترین مؤلفه‎های مدیریت دادههای پژوهشی از دید کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده است.روش‎ پژوهش: در پژوهش حاضر از روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. دادههای بخش کیفی متشکل از 20 نفر از خبرگان رشته، انتخاب و أکثر
هدف: تعیین پرکاربرد‎ترین مؤلفه‎های مدیریت دادههای پژوهشی از دید کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده است.روش‎ پژوهش: در پژوهش حاضر از روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. دادههای بخش کیفی متشکل از 20 نفر از خبرگان رشته، انتخاب و فرمهای نظرسنجی با هدف اجماع نظرات، در 3 راند برای ایشان ارسال و ارزیابی انجام شد. در بخش کمی پرسشنامه محققساخته، نظرات 127نفر از کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی مورد نظر ‎گردآوری شد. دادههای کمی بوسیله آزمونهای t ، فریدمن، تحلیلعاملی و مدلیابی معادلاتساختاری با نرمافزار PLS، تجزیه وتحلیل شدند. یافتهها: 6 مؤلفه در مدیریت داده پژوهشی از میان مؤلفههای دوازدهگانه شناسایی شده در فازهای دلفی، پرکاربردترین آنها در کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بودهاند که به ترتیب شامل: زیرساخت داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ اشتراکگذاری) بودهاند. میانگین بارهایعاملی 6 مؤلفه مذکور در کتابخانههای دانشگاهی مورد پژوهش، بالاتر از 6/0 (قابلقبول) بود. ضریب آلفایکرونباخ، پایاییترکیبی و مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان، در محدوده قابلقبول بودهاند. نتایج آزمونهای t و فریدمن در بخشکمی نشان داد که از نگاه کتابداران در مقولههای فوق الذکر تفاوت معناداری نسبت به سایر مؤلفهها وجود دارد.نتیجه‎گیری: بنابر نظر کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور، مؤلفههای زیرساخت داده، نقش نظارتی، استفاده مجدد، بودجه، سازماندهی و اشتراکگذاری، کاربردی ترین مؤلفهها در مدیریت دادههای پژوهشی در اینگونه کتابخانهها هستند که میتوان از آنها به عنوان معیاری برای اجرای پژوهش‎های آتی و نیز جهت ساخت ابزاری برای انجام پژوهش‎های مرتبط استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
پژوهش فوق ارزیابی انطباق کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمان های یاد گیرنده است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کمّی و کیفی) انجام گرفته است. جام أکثر
پژوهش فوق ارزیابی انطباق کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با مؤلفه های سازمان یادگیرنده جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمان های یاد گیرنده است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کمّی و کیفی) انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش برای بخش کمّی کارکنان و مدیران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور و در بخش کیفی 15 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته با 29 گویه مستخرج از فرایند دلفی فازی و در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمه ساختاریافته بود. جهت ارائه مدل پژوهش، از روش تحلیل عاملی تأییدی، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شده است. بارهای عاملی شاخص های مدل الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان یادگیرنده، همگی بالاتر از محدوده 1/1 (قابل قبول) قرار داشتند که حاکی از تأثیرگذاری شاخص ها در شکل گیری مؤلفه های مدل میباشد. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 1/5 بود، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابل قبول قرار دارند. با اطمینان99 درصد مناسب بودن وضعیت برازش مدلهای اندازه گیری مؤلفههای پژوهش مورد تایید قرار گرفتند. پس از اجرای فازهای دلفی، 7 مؤلفه و29 شاخص باقی ماند. نتایج آزمون tدر بخش کمّی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفههای تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهای یادگیرنده، تفاوت معنا داری وجود دارد و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در محدوده پایینتر از متوسط قرار دارد.با توجه به برازش مناسب مدل، الگوی تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان های یادگیرنده با مولفه های یادگیری مداوم، یادگیری گروهی، توانمندسازی، رهبری راهبردی، پرسشگری و گفتگو، تفکر نظام گرا و ادغام سیستم ها ارائه گردیده است.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی أکثر
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گردیده. جامعه آماری شامل15 نفر از خبرگان متخصص در علم اطلاعات و دانششناسی برای بخش کیفی و کلیه کارکنان و مدیران کتابخانههای دانشگاه آزاد در کل کشور برای بخش کمی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمهساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته با هفت مؤلفه و 39 شاخص تعیین شده از فرایند دلفی فازی بود. تحلیل دادههای کیفی با فنون دلفی در سه فاز انجام و برای دادههای کمی، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، مورد استفاده قرار گرفت. بارهای عاملی شاخصهای مدل ، همگی بالاتر از 6/0 (محدوده قابلقبول) قرار داشته که حاکی از تأثیرگذاری شاخصها در شکلگیری مؤلفههای مدل است. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابلقبول قرار داشتهاند. با اطمینان 99درصد، مناسببودن وضعیت برازش مدلهای اندازهگیری مؤلفههای پژوهش مورد تاییداست. پس از تحلیل دلفی، 7 مؤلفه و 39 شاخص باقیماند. نتایج آزمون t در بخش کمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفههای تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهای یادگیرنده، تفاوت معناداری وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در حد پایینتر از متوسط است. با توجه به برازش مناسب، ارائه الگو ارائه شده است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، تحقیق،جستجو، گفت و شنود و یادگیری تیمی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است.
تفاصيل المقالة
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده اس أکثر
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت و مقایسه سلامت اجتماعی در بین جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در منطقه5 شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی- تحلیلی و به لحاظ هدف، از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه جوانان کاربر و ناکاربر کتابخانه های عمومی در منطقه 5 شهر تهران و حجم نمونه برابر 342 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد سلامت اجتماعی کییز (2004) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب شاخصهای پراگندگی، آزمون اسپیرمن، آزمون لوین، آزمون تی استیودنت، آزمون ANOVA استفاده شد و یافته ها با نرمافزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سلامت اجتماعی و استفاده از کتابخانه عمومی در میان جوانان کاربر و ناکاربر، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. لیکن میزان تفاوت اندک و از نوع ضعیف بوده است. براساس فرضیه های پژوهش میان ویژگیهای جنسیت، سن، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و وضعیت اشتغال، بین جوانان کاربر و ناکاربر، رابطه معنادار و مثبتی مشاهده نشد. این عدم معناداری ناشی از رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی جوانان به محملهای اطلاعاتی نوین مانند: اینترنت، شبکه های اجتماعی و برنامههای کاربردی کتابخوانی بوده است.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان مهارتهای شادکامی و کنترل خشم با رضایت شغلی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی- توصیفی با روش همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر أکثر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان مهارتهای شادکامی و کنترل خشم با رضایت شغلی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی- توصیفی با روش همبستگی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مدیران و کارکنان بهزیستی شهر تهران به تعداد 527 نفر بوده که از این میان 221 نفر با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، کنترل خشم حاجتی، اکبرزاده و خسروی (1387) و رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شده است. روایی پژوهش با نظر استادان تأیید و برای اندازهگیری پایایی ابزار، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آمار توصیفی و استنباطی (شاخصهای مرکزی، آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شده است. یافتههای پژوهش، نشاندهنده آن است که بین مهارتهای شادکامی کارکنان بهزیستی شهر تهران با رضایت شغلی آنها رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد. همچنین بین مهارتهای کنترل خشم و رضایت شغلی کارکنان بهزیستی شهر تهران رابطه مستقیم و معنیدار وجود دارد.کلید واژه ها: شادکامی، کنترل خشم، رضایت شغلی، سازمان بهزیستی، شهر تهران.
تفاصيل المقالة
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‎هائی چند از مدیریت داده‎های پژوهشی در کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7؛ بررسی وضعیت موجود و ارائه یک مدل مفهومی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی با استفاده از رویکرد دلفی است که در 3 مرحله انجام گر أکثر
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‎هائی چند از مدیریت داده‎های پژوهشی در کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7؛ بررسی وضعیت موجود و ارائه یک مدل مفهومی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی با استفاده از رویکرد دلفی است که در 3 مرحله انجام گردید. جامعه آماری پژوهش خبرگان کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7 کشور بودند؛ برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه‎گیری نیز از آلفای کرونباخ، و روایی محتوایی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده‎های کیفی از روش داده بنیاد و داده‎های کمی از شاخصهای توصیفی، برازش و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافتهها: میانگین بارهای عاملی مولفه‎های مدیریت داده بالاتر از 8/0و قابل قبول بوده است. با اطمینان 99 درصد، نکوئی برازش مدلهای اندازهگیری مؤلفههای 12گانه (زیرساخت‎های داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ خدمات اطلاعاتی؛ اشتراکگذاری؛ آموزش و بهروزرسانی؛ توزیع و انتشار؛ سیاستگذاری؛ ذخیره و نگهداری؛ حفاظت محتوای دادهها) تایید شد. نتایج آزمون t در بخشکمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و موجود مدیریت داده در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی قطب7، تفاوت معناداری (50/80= t-value) وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به مطلوب در حد پایینتر از متوسط بوده است. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که مقوله محوری مطالعه حاضر مشتمل بر 12 بعد و 38 مولفه است که با توجه به شرایط علی، زمینه‎ای و میانجی، مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفت و راهبردهای تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications