سنجش هوش سازمانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
الموضوعات : دانش شناسی
1 - دانشیار علوم کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: هوش سازمانی, سرنوشت مشترک, اتحاد و توافق, روحیه, کاربرد دانش, فشار عملکرد, کتابداران, پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران, چشم انداز استراتژیک,
ملخص المقالة :
هدف:هدف پژوهش سنجش هوش سازمانی در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی بین جامعه ای مشتمل بر 150 نفر انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بر اساس هفت مهارت کارل آلبرشت است. کارل آلبرشت برای هوش سازمانی مدلی را ارائه می نماید که دارای هفت بعد است: چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد. یافته ها: براساس یافته های پژوهش هوش سازمانی جامعه مورد مطالعه با میانگین 2/3 از میانگین نظری 3 یعنی از حد متوسط بالاتر است. بالاترین میانگین بدست آمده مربوط به مؤلفه کاربرد دانش(76/3) و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه میل به تغییر (66/2) است. نتیجه گیری: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران هر چند که در بیشتر ابعاد هوش سازمانی نمره ای بالاتر از متوسط کسب کرده است، لازم است جهت ارتقاء هر چه بیشتر هوش سازمانی، تمامی ابعاد و مؤلفه های آن مورد بازبینی قرار گرفته، نسبت به تقویت هوش سازمانی اقدام شود.
اسکندری، کریم(1389). بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان در سازمان های دولتی استان آذربایجان شرقی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
عرفانی خانقاهی، معصومه(1388). ارزیابی هوش سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن در دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه مدلی جهت تبیین آن. پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
فقیهی، علیرضا(1387). بررسی وضعیت هوش سازمانی وزارت آموزش و پرورش (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش) و ارائه چارچوب مفهومی مناسب. پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران.
هال، ریچارد اچ. (1386). سازمان: ساختار، فرایند و رهاوردها. ترجمه علی پارسائیان، سیدمحمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
حاجیحسیننژاد، غلامرضا؛ بالغیزاده، سوسن(1381). نظریههای هوش چندگانه گاردنر و کاربرد آن در آموزش. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت معلم.
Albrecht, K. (2003a). Organizational intelligence survey. Australian Institute of Management .Retrieved2011,from.http://www. Karl Albrecht .com
Albrecht, K. (2003b). The power of mind at work: Organizational intelligence in action. Broadway, New York: American Management Association.
Glyn, M.A. (1996). Innovate genius: a framework for relating individuals and organization intelligence to innovation Academy of management. Journal of Applied Psychology, 22-25
Halal, William E. (1997). Measuring organizational intelligence .Retrieved ,2011 from.www.startegy-bussiness.com.
Hutinchis, E. (1991). the social organize "action of distributed cognition"-American Psychological Association, Washington, DC, pp.283-07
Lefter, V., Prejmerean, M. & Vasilache, S. (2008). The Dimension of organizational intelligence Romanian companies-A human capital perspective. Academy of Economic Studies
Matsuda. T. (1992). Organizational intelligence Significance as a process an as a product. Processing of International Conference of Economics/Management and Information Technology. Tokyo. Japan
Simic, Ivana. (2005). Organizational Learning as A component of organizational intelligence-Article provide by department of management and Informatics: University of National and World Economy in Its Journal Information and Marketing Aspects of the Economically Development of the Balkan