فهرس المقالات مریم سه دهی


  • المقاله

    1 - مطالعه میزان رعایت استانداردهای بین المللی ایزو در چکیده‌های فارسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380-1386
    دانش شناسی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1390
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان رعایت استانداردهای بین المللی ایزو در چکیده‌های فارسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380-1386انجام گرفته است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع سندی-تحلیل محتوا و کاربرد أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان رعایت استانداردهای بین المللی ایزو در چکیده‌های فارسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از سال 1380-1386انجام گرفته است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع سندی-تحلیل محتوا و کاربردی می‌باشد. ابزارگردآوری اطلاعات سیاهه وارسی استاندارد ایزو214 است.جامعه مورد مطالعه چکیده‌های فارسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات از 1380-1386 است که از میان تعداد 262 پایان‌نامه موجود، 156 پایان‌نامه به روش نمونه گیری احتمالی از نوع طبقه بندی متناسب سیستماتیک انتخاب شد. اطلاعات گردآوری شده براساس آمار توصیفی و استنباطی (آزمونt،آزمونF، آزمون کای دو) و از طریق نرم‌افزارآماری spssمورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که وضعیت استانداردهای چکیده نویسی درپایان‌نامه‌های هردو واحد مورد بررسی در وضعیت قابل قبولی بوده وهرچه به سال‌های اخیر نزدیک می‌شویم میزان رعایت استانداردهای چکیده نویسی درپایان‌نامه‌ها بیشتر رعایت شده است بطوری که درسال 84و85هریک با 8/14درصدو سال86با9/53درصد دروضعیت خیلی خوب می‌باشند. چکیده پایان‌نامه‌های متعلق به مردان و زنان از لحاظ رعایت استانداردهای چکیده نویسی در وضعیت تقریبا مشابه یکدیگر قرار دارد.در بررسی مقوله‌های موضوعی بیشترین تعداد پایان‌نامه مربوط به مقوله فناوری اطلاعات و ارتباط اطلاعاتی با5/20درصد می‌باشد. در مولفه‌های گزینش شده استاندارد ایزو214، بیشترین میزان رعایت استاندارد مربوط بهجایگاه چکیده وبیان ضمایربصورت سوم شخص با 100درصد و کمترین میزان مربوط به کلیدواژه‌های برگرفته شده از متن چکیدهبا9/17درصد می‌باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که میان ارزیابی چکیده پایان‌نامه‌ها براساس استاندارد ایزو 214 در دو واحد مورد بررسی(میزانt =27/.-) و در دو گروه زنان و مردان (میزانt =44/.-) تفاوت معناداری وجود ندارد. میان ارزیابی چکیده پایان‌نامه‌ها براساس استاندارد ایزو و مرتبه علمی استاد راهنما رابطه معناداری وجود دارد (میزان کای دو=12/6). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی ‌اعضای ‌هیأت‌ علمی پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1397
    پژوهش حاضر در صدد است ضمن بررسی دیدگاه های موجود درخصوص مدیریت اطلاعات شخصی به طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی و شامل روش های اسنادی ودلفی است. گردآوری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی با روش اسنادی و طراحی مولفه های پ أکثر
    پژوهش حاضر در صدد است ضمن بررسی دیدگاه های موجود درخصوص مدیریت اطلاعات شخصی به طراحی ابزار سنجش مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیأت علمی بپردازد. این پژوهش از نوع کاربردی و شامل روش های اسنادی ودلفی است. گردآوری مولفه های مدیریت اطلاعات شخصی با روش اسنادی و طراحی مولفه های پرسشنامه با استفاده از نظرات پنل دلفی (15 نفر از خبرگان علم اطلاعات) انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد درداخل و خارج از کشور مقالات پژوهشی متعددی به بررسی جنبه های مختلف مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته اند اما منبعی که به طور مستقیم به تدوین ابزاری برای سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران و اعضای هیأت علمی پرداخته باشد، شناسایی نشد. در خصوص سنجش مدیریت اطلاعات شخصی پرسشنامه های لاتین اندکی موجود است. با توجه به تفاوت نظام آموزشی و برنامه های درسی، این ابزارها کارایی لازم برای ارزیابی مدیریت اطلاعات شخصی پژوهشگران ایرانی را ندارد، بنابراین پیشنهاد می گردد با درنظرگرفتن نوع نیازهای اطلاعاتی افراد، ابزار سنجش مهارت های مدیریت اطلاعات شخصی گروه های مختلف طراحی گردد تفاصيل المقالة