هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی شهرستان دماوند در سال تحصیلی 1402 – 1401جامعه این پژوهش دانشآموزان ابتدایی شهرستان دماوند بود که توسط روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 120 تن از آنها انتخاب چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان ابتدایی شهرستان دماوند در سال تحصیلی 1402 – 1401جامعه این پژوهش دانشآموزان ابتدایی شهرستان دماوند بود که توسط روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 120 تن از آنها انتخاب گردید. تحقیق مورد بررسی به این صورت میباشد که پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی در اختیار دانش آموزان که توسط نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند؛ داده خواهد شد تا به صورت هدفمند به هر یک از سوالات پاسخ دهند. برای روش تجزیه و تحلیل داده با توجه به اینکه دو گروه مستقل در نظر گرفته شده است (دانش آموزان برخوردار از ارزشیابی توصیفی، دانش آموزان برخوردار از ارزشیابی سنتی) و همچنین استفاده از لفظ میانگین در فرضیههای تحقیق، از آزمون T دو نمونه مستقل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه ارزشیابی توصیفی با مهارت اجتماعی در سطح خطای 05/. معنی دار است (05/.>sig). همچنین ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی در سطح خطای 05/. معنی دار نیست (05/.< sig).
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی عملی به منظور انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متوسطه کشور انجام شده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی صورت پذیرفته است که در مرحله کیفی به کمک تحلیل مضمون مصاحبه با 25 نفر از خبرگان و مدیران نظام آموزشی کشور، مولفه ها استخراج شده و در چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی عملی به منظور انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متوسطه کشور انجام شده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی صورت پذیرفته است که در مرحله کیفی به کمک تحلیل مضمون مصاحبه با 25 نفر از خبرگان و مدیران نظام آموزشی کشور، مولفه ها استخراج شده و در مرحله کمی با روش پیمایش مدل نهائی آزمون شده است. روایی مولفه های انتخاب شده حاصل از مرحله کیفی با استفاده از روش کاپا و پایایی آن به کمک معیارهای مقبولیت، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تاییدپذیری سنجش شد. با کدگذاری متون مصاحبه جمعاً 140 مضمون پایه به دست آمد که در 9 مقوله محوری دسته بندی شدند. پایبندی افراد به ارزش های دینی و اعتقادی، ویژگی های فردی و شخصیتی افراد، حسن سابقه، شهرت و مقبولیت افراد، مهارتها و تجربه های حرفه ای و شغلی افراد، توانایی های علمی و پژوهشی، مهارت های انسانی، اجتماعی و مهارتی ، شایستگی های فکری و ادراکی، توانایی های رهبری آزادمنشانه، مشارکتی و اثربخش افراد و علاقمندی، رضایت، انگیزه و تعهد شغلی و سازمانی مولفههای انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متوسطه کشور هستند. شبکه مضمون استخراج شده با استفاده از پیمایش یک نمونه 380 نفره و روش تحلیل عاملی تاییدی و به کمک نرم افزار PLS مورد تایید قرار گرفت.
پرونده مقاله
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیرگذاری بلوغ دانش بر نوآوری سازمانی در مراکز آموزشی درمانی استان مازندران بوده است. جامعۀ آماری این تحقیق مراکز آموزشی درمانی غرب استان مازندران می باشند که 320 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. در تحقیق موردنظر روش تحقیق روش توصیفی_پ چکیده کامل
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیرگذاری بلوغ دانش بر نوآوری سازمانی در مراکز آموزشی درمانی استان مازندران بوده است. جامعۀ آماری این تحقیق مراکز آموزشی درمانی غرب استان مازندران می باشند که 320 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. در تحقیق موردنظر روش تحقیق روش توصیفی_پیمایشی میباشد. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از (7/0) محاسبه شد. برای تعیین روایی این ابزارها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. در این تحقیق برای برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLSاستفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها تاثیر بلوغ دانش بر نوآوری سازمانی در مراکز آموزشی درمانی استان مازندران مورد تایید قرار داد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ارتقاء مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی براساس آسیب شناسی وضعیت موجود بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مش چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ارتقاء مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی براساس آسیب شناسی وضعیت موجود بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی، متخصصان آموزش ابتدایی و روانشناسان آموزش و پرورش بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با مشارکت کنندگان به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت و تا رسیدن به اشباع دادهها به تعداد 15 نفر ادامه یافت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه مدیران، معلمان و کارشناسان دوره ابتدایی کشور بودند که از بین آنها به صورت تصادفی چند مرحله ای تعداد 480 نفر انتخاب گردید. ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل محتوای کیفی، آسیبها در زمینه مسئولیت پذیری دانشآموزان ابتدایی شناسایی و پس از تأیید روایی محتوایی لاوشه، پرسشنامه 77 گویهای برمبنای آن طراحی و با روش پیمایشی و استفاده از تحلیل عامل تأییدی الگوی مسئولیت پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی اعتباریابی گردید. جهت روایی گویههای پرسشنامه از دو معیار روایی همگرا و روایی افتراقی و برای پایایی ابزارها از دو معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل عامل تاییدی و نرمافزارSmart PLS استفاده شده است با توجه به کدگذاری یافتههای حاصل از مصاحبه با اساتید و صاحبنظران، مسئولیت پذیری دانشآموزان دوره ابتدایی در شش بعد شناسایی شد. شاخصهای الگو از برازش مطلوبی برخوردار بودند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی نظام یاددهی– یادگیری در دانشگاه آزاد اسلامی است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآ چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی نظام یاددهی– یادگیری در دانشگاه آزاد اسلامی است. از آن جایی که در پژوهش های کاربردی هدف اصلی صرفا کشف علمی نیست، بلکه آزمودن و بررسی کاربرد دانش است، بنابراین روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش اکتشافی انجام شده است. نحوه گردآوری داده ها به روش کمی صورت گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود. لذا بر همین اساس، تعداد 269 نفر از کلیه مدیران، معاونین، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، در این پژوهش همکاری کردند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. پس از انجام پژوهش نتایج نشان داد که: مولفه نگرش های شغلی، آموزشی و انگیزه یادگیری، مولفه آمادگی و خودکارآمدی دانشجو، مولفه مشارکت فعال در یادگیری، مولفه انگیزه و نگرش به انتقال، مولفه هنجار درونی و کنترل رفتاری ادراک شده و یادسپاری، مولفه کیفیت نیازسنجی و زمانبندی دورههای آموزشی، مولفه کیفیت شایستهگزینی و ویژگیهای حرفهای مدرسان دوره، مولفه ویژگیهای محتوای ارائه شده و کیفیت ارزشیابی یادگیری، مولفه دسترسی به مدرسان و منابع کمکی، مولفه حمایت (همکاران، مسئول آموزش و مدیران ارشد)، مولفه فرهنگ یادگیری سازمانی، مولفه حمایت (همکاران و مدیران ارشد)، و در نهایت مولفه حمایت و سیستم جبران خدمت و فرصت کاربست؛ تحت عنوان مولفههای فرآیند یاددهی– یادگیری در نظام دانشگاه؛ مورد تائید قرار گرفت. آزمون های برازش مدل، نشان از اعتبار مدل داشت.
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک مهر اقتصاد شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات بصورت پیمایشی و از نطر تجزیه و تحلیل داده ها بصورت همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری ا چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک مهر اقتصاد شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات بصورت پیمایشی و از نطر تجزیه و تحلیل داده ها بصورت همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در بانک مهر اقتصاد در شهر تهران به تعداد 623 نفر می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی و مبتنی بر جدول مورگان، حجم نمونه ای به تعداد 234 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شیرینگ، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و رفتار شهروندی توره (1385) می باشند که روایی محتوایی و صوری توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ0/94 مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود دارد و همچنین از ابعاد هوش هیجانی، بعد خودکنتری و بعد خودآگاهی به ترتیب بیشترین تأثیر را در رفتار شهروندی سازمانی دارند. نتایج همچنین حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود داشته و از ابعاد فرهنگ سازمانی، بعد همسانی بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر اساس یافته های پژوهش نتیجه گیری می شود که هر چه افراد از هوش هیجانی بیشتری در سازمان برخوردار باشند و فرهنگ سازمان نیز در سطح مطلوبی باشد، بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان افزایش پیدا می کند.
پرونده مقاله
برنامه نظام پیشنهادات کارکنان برنامه ای است که جهت تشویق ایدهها و پیشنهادات ارائه شده توسط کارکنان طراحی شده است. لذا این مقاله، حاصل پیادهسازی نظام پیشنهادها در یکی از دانشکدههای نوپا و اقماریِ دانشگاه بوعلی سیناست.روش انجام کار به این شرح بوده که فراخوان برگزاری ا چکیده کامل
برنامه نظام پیشنهادات کارکنان برنامه ای است که جهت تشویق ایدهها و پیشنهادات ارائه شده توسط کارکنان طراحی شده است. لذا این مقاله، حاصل پیادهسازی نظام پیشنهادها در یکی از دانشکدههای نوپا و اقماریِ دانشگاه بوعلی سیناست.روش انجام کار به این شرح بوده که فراخوان برگزاری از طُرق مختلف به اطلاع ذینفعان رسید و کانالهایی جهت دریافت الکترونیکی و کاغذی پیشنهادها تعریف شد. که مجموعاً 102 پیشنهادِ قابلِ استفاده از دانشجویان و اساتید گردآوری شد و در چهار مقوله دستهبندی شدند. از آنجایی که این پیشنهادها میتوانند برای سایر دانشکدههایی که به صورت بافتاری با سازمانِ محل اجرای این تحقیق مشابه هستند مفید باشد، متن پیشنهادها به صورت کامل منعکس گردید.درنهایت استنتاجی از کمّ وکیفِ پیشنهادهای واصله انجام شد و پیشنهادهایی برای ادامهی پروژه درسازمانِ محل اجرا و نیز رهیافتهای سودمندی برای سایر دانشکدههای نوپایِ زیر مجموعهی وزارت بهداشت و وزارت علوم که قصد مشابه دارند، ارائه گردید.
پرونده مقاله
خداجویی از خواست های فطری انسانی است که در طول تاریخ انسانها این میل فطری را همواره نشان داده اند. امام باقرع می فرمایند : فَطَرَهُمْ عَلَى اَلْمَعْرِفَةِ . در این مقاله عـنوان آموزش توحید در دعای عرفه امام حسین علیه السلام تبیین شده است.دعا قطراتی است از دریای بیکران چکیده کامل
خداجویی از خواست های فطری انسانی است که در طول تاریخ انسانها این میل فطری را همواره نشان داده اند. امام باقرع می فرمایند : فَطَرَهُمْ عَلَى اَلْمَعْرِفَةِ . در این مقاله عـنوان آموزش توحید در دعای عرفه امام حسین علیه السلام تبیین شده است.دعا قطراتی است از دریای بیکران معارف الهی که از زبان اولیای خدا جاری شده است. انـسان وقتی به نیایشهای ائمه اطهار ع رجوع میکند، خود را در کنار اقیانوسی بـیکران میبیند و از میان دعای عرفه ، مملو ازعرفان ناب الهی است که ما در این مقاله به دنبال آنیم.روش پژوهش، توصیفی-تحلیل و روش گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی است.آنچه به عنوان نتیجه تلقی توحید در دعای عرفه استنتاج میشود در این عبارت امام حسین علیه السلام در دعای عرفه مستتر است: فَلا الهَ غَیْرُهُ وَلا شَیءَ یَعدِلُهُ وَلَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ چون چـیزی مـانند خدا نیست، از این رو، رابطه انسان با چیزهای دیگر نباید مانند رابطه او با خدا باشد. وحدانیّت خداوند اقتضا میکند که روابط مخلوقات با او نیز وحدانی باشد. معنای توحید عبادی در ایـنجا بـهتر ظاهر میشود که آدمی تنها مطیع خدا است و در مقابل وی سر تعظیم فرود میآورد. عشق و عبادت و اطاعت هر خداشناسی باید چون خدا، واحد و یکتا باشد؛ بهگونهای که غیر خدا را از آن مـرتبه دور دارد.
پرونده مقاله