رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیذوالفقار رشیدی 1 , سید حمید موسوی 2
1 - دانشکده مدیریت،گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، کارمند بانک سپه، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک مهر اقتصاد شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات بصورت پیمایشی و از نطر تجزیه و تحلیل داده ها بصورت همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در بانک مهر اقتصاد در شهر تهران به تعداد 623 نفر می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی و مبتنی بر جدول مورگان، حجم نمونه ای به تعداد 234 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شیرینگ، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و رفتار شهروندی توره (1385) می باشند که روایی محتوایی و صوری توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ0/94 مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود دارد و همچنین از ابعاد هوش هیجانی، بعد خودکنتری و بعد خودآگاهی به ترتیب بیشترین تأثیر را در رفتار شهروندی سازمانی دارند. نتایج همچنین حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود داشته و از ابعاد فرهنگ سازمانی، بعد همسانی بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر اساس یافته های پژوهش نتیجه گیری می شود که هر چه افراد از هوش هیجانی بیشتری در سازمان برخوردار باشند و فرهنگ سازمان نیز در سطح مطلوبی باشد، بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان افزایش پیدا می کند.
The main goal of the current research is to identify the relationship between emotional intelligence and organizational culture with the organizational citizenship behavior of Mehr Eketsad Bank employees in Tehran. The research method has been done in terms of descriptive purpose, in terms of collecting information as a survey and in terms of data analysis as a correlation. The statistical population of this research includes all the employees working in Mehr Ekhtaz Bank in Tehran, numbering 623 people, who were selected through random sampling and based on Morgan's table, a sample size of 234. The data collection tools are Schering's standard emotional intelligence questionnaire, Dennison's organizational culture (2000) and Toure's citizenship behavior (2015), whose content and form validity were confirmed by experts and its reliability was confirmed with Cronbach's alpha coefficient of 0.94. The results show that there is a relationship between emotional intelligence and organizational citizenship behavior, and also, from the dimensions of emotional intelligence, self-control dimension and self-awareness dimension respectively have the greatest effect on organizational citizenship behavior. The results also indicate that there is a relationship between organizational culture and organizational citizenship behavior, and from the dimensions of organizational culture, the similarity dimension has the greatest impact on organizational citizenship behavior. Based on the findings of the research, it is concluded that the more people have emotional intelligence in the organization and the culture of the organization is at a favorable level, the incidence of organizational citizenship behaviors in employees increases.
_||_