ارائه الگوی عملی بهبود انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متوسطه کشور
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحشمت اله تیرگیر 1 , محمد نیکخواه 2 , نرگس سعیدیان 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان ، ایران.
2 - استادیار ، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران . ( نویسنده مسؤل)
3 - دانشیار ، گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان ، ایران .
کلید واژه: مدارس متوسطه, مدیریت آموزشی, تحلیل مضمون, انتصاب مدیران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی عملی به منظور انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متوسطه کشور انجام شده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی صورت پذیرفته است که در مرحله کیفی به کمک تحلیل مضمون مصاحبه با 25 نفر از خبرگان و مدیران نظام آموزشی کشور، مولفه ها استخراج شده و در مرحله کمی با روش پیمایش مدل نهائی آزمون شده است. روایی مولفه های انتخاب شده حاصل از مرحله کیفی با استفاده از روش کاپا و پایایی آن به کمک معیارهای مقبولیت، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تاییدپذیری سنجش شد. با کدگذاری متون مصاحبه جمعاً 140 مضمون پایه به دست آمد که در 9 مقوله محوری دسته بندی شدند. پایبندی افراد به ارزش های دینی و اعتقادی، ویژگی های فردی و شخصیتی افراد، حسن سابقه، شهرت و مقبولیت افراد، مهارتها و تجربه های حرفه ای و شغلی افراد، توانایی های علمی و پژوهشی، مهارت های انسانی، اجتماعی و مهارتی ، شایستگی های فکری و ادراکی، توانایی های رهبری آزادمنشانه، مشارکتی و اثربخش افراد و علاقمندی، رضایت، انگیزه و تعهد شغلی و سازمانی مولفههای انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متوسطه کشور هستند. شبکه مضمون استخراج شده با استفاده از پیمایش یک نمونه 380 نفره و روش تحلیل عاملی تاییدی و به کمک نرم افزار PLS مورد تایید قرار گرفت.
The present study was conducted with the aim of providing a practical model for the selection and appointment of principals of secondary schools in the country. This research was carried out using a mixed approach, in the qualitative stage, the components were extracted with the help of content analysis of interviews with 25 experts and managers of the country's education system, and in the quantitative stage, the final model was tested using the survey method. The validity of the selected components obtained from the qualitative phase was measured using the Kappa method and its reliability was measured using the criteria of acceptability, transferability, reliability and confirmability. By coding the interview texts, a total of 140 basic themes were obtained, which were categorized into 9 core categories. Adherence of people to religious and religious values, individual and personality characteristics of people, good record, reputation and acceptability of people, professional and occupational skills and experiences of people, scientific and research abilities, human, social and professional skills, competencies Intellectual and perceptive, free-spirited, collaborative and effective leadership abilities of individuals and interest, satisfaction, motivation and occupational and organizational commitment are the components of selection and appointment of secondary school principals in the country. The extracted theme network was confirmed by surveying a sample of 380 people and confirmatory factor analysis with the help of PLS software.
_||_