کارکنان دانشی، عمده ترین سرمایۀ شرکت های دانش بنیان می باشند و در صورتی که به نحوی حضور فعال آنان در کار کم رنگ شود اساس شرکت به خطر افتاده و موجب ورشکستگی و انحلال آن می گردد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل مؤثر بر حفظ و نگهداری کارکنان دانشی و طراحی الگوی سه عام چکیده کامل
کارکنان دانشی، عمده ترین سرمایۀ شرکت های دانش بنیان می باشند و در صورتی که به نحوی حضور فعال آنان در کار کم رنگ شود اساس شرکت به خطر افتاده و موجب ورشکستگی و انحلال آن می گردد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی عوامل مؤثر بر حفظ و نگهداری کارکنان دانشی و طراحی الگوی سه عاملی بهداشت، انگیزش و جامع، با نقد و بررسی الگوی دو عاملی هرزبرگ، در شرکت های دانش بنیان تولیدی انجام شده است. پژوهش حاضر، توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شده است. در این پژوهش، از روش نمونه گیری خوشه ای نسبی استفاده شده است؛ به این صورت که پرسشنامه ی 34 سؤالی براساس پیشینۀ نظری و مصاحبه با استادان و مدیران شرکت ها طراحی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزارهایSPSS-20و LISREL-8/72 انجام شد. در جهت مشخص نمودن عوامل سه گانه، بهداشت، انگیزش و جامع، با ارائه پرسشنامه به خبرگان دانشگاهی، و با روش دلفی اقدام گردید. با توجه به نتایج ضرایب همبستگی، آلفای کرونباخ این پرسشنامه، 0/927 می باشد که نشانگر همسانی درونی بسیار خوب سؤالات می باشد. نتایج شاخص های برازش، مؤید مدل پیشنهادی است. نتایج پژوهش، حاکی از پایایی و روایی خوب مدل طراحی شده برای حفظ و نگهداری کارکنان دانشی در شرکت های دانش بنیان تولیدی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و بیوتکنولوژی با رویکرد مدل سه عاملی انگیزش، بهداشت و جامع می باشد.
پرونده مقاله
پس از خصوصیسازی و پذیرش شرکت مخابرات ایران در بازار بورس، اطلاع از وضعیت کارایی مراکز مخابراتی برای سهامداران امری اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال اساسی است که چگونه میتوان مراکز تلفن شهری ناکارآمد را به مرز کارایی رساند. بدین منظور با جمع چکیده کامل
پس از خصوصیسازی و پذیرش شرکت مخابرات ایران در بازار بورس، اطلاع از وضعیت کارایی مراکز مخابراتی برای سهامداران امری اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوال اساسی است که چگونه میتوان مراکز تلفن شهری ناکارآمد را به مرز کارایی رساند. بدین منظور با جمعآوری نظرات خبرگان در قالب پرسشنامه مقایسات زوجی و آنالیز دادهها به روش فرایند تحلیل شبکهای، متغیرهای مؤثر در کارایی مراکز مشخص شده است. دادههای خام از آمار و نمرات ارزیابی اخذ شده از ادارات برنامهریزی و بازرسی و ارزیابی و صورتهای مالی منتهی به سال 1396 که مورد حسابرسی قانونی قرار گرفته، تهیه شده است. سپس به روش تحلیل پوششی دادهها و در شرایط بازده به مقیاس ثابت و متغیر، امتیاز کارایی مراکز، محاسبه، رتبهبندی و در نهایت راهکارهای بهبود کارایی مراکز ناکارآمد استخراج شده است. مطابق یافتههای تحقیق، اختلاف تعداد مراکز ناکارآمد در دو مقیاس مذکور، دلالت بر نظریه ناکارایی مقیاس، عدم کارکرد مراکز در مقیاس بهینه و اتلاف منابع توسط مراکز میباشد. جایگاه ضعیف شهرستانها در جدول رتبهبندی، لزوم گزینش رؤسای مخابرات شهرستانها مطابق شایستگیهای فردی و تخصصی را ایجاب میکند. همچنین از عوامل مهم ناکارایی مراکز، عدم وجود فضای رقابتی-انگیزشی، قدرت تصمیمگیری و ریسکپذیری و وجود محدودیتهای مختلف سازمانی و قانونی میباشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق، عبارت از خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق، عبارت از خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده متغیرها) و تمامی مدیران سازمانها (جهت پاسخگویی به پرسشنامه کمی) است. تعداد خبرگان 52 نفر و تعداد مدیران 3489 نفر برآورد گردیده است. روش نمونهگیری بخش کیفی، قضاوتی هدفمند بود که 32 نفر برای شناسایی عوامل، انتخاب و اقدام به انجام مصاحبه ساختار یافته از طریق پرسشنامه باز شد که براساس اصل کفایت نظری از طریق مصاحبه با 13 نفر اطلاعات مورد نیاز تکمیل گردید. نتایج آنها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل و عوامل سازندۀ اعتماد سازمانی و انطباقپذیری سازمانی، تعیین و براساس آن پرسشنامۀ کمی طراحی شد. 346 نفر از کارکنان به روش تصادفی- طبقهای برای پاسخگویی به پرسشنامۀ مذکور، انتخاب شدند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مربوط تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد سازمانی و چهار بعد آن، شامل بعد اعتماد نهادی، عمودی، افقی و محیطی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
پرونده مقاله
امروزه با همه گیری بیماری کرونا مشکلاتی برای کسب و کارها، بویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد شده است؛ از سوی دیگر قابلیتهای بازاریابی در تعیین ارزیابی ناهمگن از کیفیت محصول برای مشتریان ضروری تلقی شده است که این امر به جهتگیری راهبردی کسبوکارهای کوچک و متوسط در شر چکیده کامل
امروزه با همه گیری بیماری کرونا مشکلاتی برای کسب و کارها، بویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد شده است؛ از سوی دیگر قابلیتهای بازاریابی در تعیین ارزیابی ناهمگن از کیفیت محصول برای مشتریان ضروری تلقی شده است که این امر به جهتگیری راهبردی کسبوکارهای کوچک و متوسط در شرایط بحرانی همه گیری بیماری کرونا کمک میکند. هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر همهگیری بیماری کرونا بر کارایی با میانجیگری قابلیتهای بازاریابی و جهتگیری راهبردی می باشد. جهتگیری پژوهش، کاربردی و ازنظر هدف، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل 2200 نفر از مدیران و کارکنان ارشد کسب و کارهای کوچک و متوسط استان تهران می باشد که از نمونه 335 نفری با روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و جهت تحلیل دادهها از روش پی ال اس استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش اثر همهگیری بیماری کرونا بر کارایی، قابلیتهای بازاریابی و جهتگیری راهبردی و نقش جهتگیری راهبردی بر کارایی تأیید شد و نیز نقش غیرمستقیم متغیرهای میانجی قابلیتهای بازاریابی و جهتگیری راهبردی در رابطه بین همهگیری بیماری کرونا و کارایی تائید شد؛ اما تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر کارایی رد شد. این پژوهش به مدیران ارشد و عالی کسب وکارهای کوچک و متوسط توصیه می نماید که برای کاهش تهدیدها و افزایش امکان بقا و بهرهگیری از فرصتهای آتی در دوره پساکرونا به جهتگیری راهبردی و قابلیت های بازاریابی توجه مضاعفی داشته باشند.
پرونده مقاله
زنجیره تامین کارآمد و نیز مدیریت صحیح مولفه های آن نقش بسزایی در بهره وری زنجیره تامین ایفا می نماید. صنعت فولاد جزء صنایع مادر بوده و نیازمند آن است تا بهره وری زنجیره خود را هر چه بیشتر ارتقاء دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی موثر بر بهره وری زنجیره تامین فولاد چکیده کامل
زنجیره تامین کارآمد و نیز مدیریت صحیح مولفه های آن نقش بسزایی در بهره وری زنجیره تامین ایفا می نماید. صنعت فولاد جزء صنایع مادر بوده و نیازمند آن است تا بهره وری زنجیره خود را هر چه بیشتر ارتقاء دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی موثر بر بهره وری زنجیره تامین فولاد کشورمی باشد. به منظور شناسایی عوامل موثر بر بهره وری زنجیره تامین فولاد، از مدل اسکور بهره گیری شده است و شاخص های مدل با فرم های CVR وCVI و نیز با نظر خبرگان صنعت فولاد مورد تایید قرارگرفته و بر اساس آن پرسشنامه طراحی شده بین مدیران و کارشناسان صنعت فولاد توزیع و جمع آوری گردید. در نهایت تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی با معادلات ساختاری و نرم افزار PLS انجام شد و عوامل تاثیرگذار بر بهره وری زنجیره تامین، با 30 شاخص و در 6 عامل مورد تایید واقع گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر 6 عامل بر بهره وری زنجیره تامین فولاد تاثیر گذار می باشند اما در بین آنها عامل توانمندسازها دارای بیشترین تاثیر بر بهره وری زنجیره تامین فولاد است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه پیامنور بر اساس مؤلفههای شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی میباشد. برای این منظور عملکرد کارکنان بر اساس مدل اچیو بر اساس نظریه هرسی و گلداسمیت و شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی با الهام از نظر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه پیامنور بر اساس مؤلفههای شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی میباشد. برای این منظور عملکرد کارکنان بر اساس مدل اچیو بر اساس نظریه هرسی و گلداسمیت و شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی با الهام از نظریه آرجیل، مارتین و لو (1995) و تلفیقی از آموزههای اسلام و قرآن استفاده شده است. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش-های آماری توصیفی تلخیص و طبقهبندی شد و برای آزمون سؤالهای پژوهش از آزمونهای؛ t مستقل، تحلیل واریانس ANOVA، One T-Test Sample و برای طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس شادکامی از منظر اسلام از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که وضعیت هر یک از متغیرهای پژوهش و ابعاد آنها به جز بعد ارزیابی مربوط به متغیر عملکرد کارکنان، در وضعیت قابل قبولی قرار دارند. به طور کلی شادکامی از منظر مدل پیشرفت اسلامی ایرانی بر عملکرد کارکنان دانشگاه پیامنور تأثیر مثبت و معناداری دارد. بعد نشاط در زندگی بر انگیزه تأثیر مثبت و معنی-داری دارد. سلامت روان بر توانایی و وضوح و حمایت سازمانی و انگیزه و ارزیابی و اعتبار تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بعد احساس خوشبختی بر اعتبار و محیط تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بعد مثبتاندیشی بر توانایی، وضوح، حمایت سازمانی و انگیزه تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بعد عزت نفس بر حمایت سازمانی، انگیزه، ارزیابی و اعتبار و محیط تأثیر معکوس وجود دارد.
پرونده مقاله
نقش دانشگاهها در توسعه اقتصادی و اجتماعی در سالهای اخیر، موضوع بحث محققان و سیاستگذاران آموزش عالی بوده؛ بهطوریکه در نظر آنان، دانشگاههای کارآفرین بهعنوان بازیگر کلیدی رقابت، رشد اقتصادی و ثروت شناخته میشوند. در این راستا پژوهش آمیختۀ (کیفی - کمی) حاضر، به ارائۀ چکیده کامل
نقش دانشگاهها در توسعه اقتصادی و اجتماعی در سالهای اخیر، موضوع بحث محققان و سیاستگذاران آموزش عالی بوده؛ بهطوریکه در نظر آنان، دانشگاههای کارآفرین بهعنوان بازیگر کلیدی رقابت، رشد اقتصادی و ثروت شناخته میشوند. در این راستا پژوهش آمیختۀ (کیفی - کمی) حاضر، به ارائۀ الگویی برای توسعه و عملیاتی شدن کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. در بخش آمار کیفی، نمونه آماری شامل 20 نفرازمسئولان دانشگاه، مدیران کارآفرین، استادان، مدیران پارک علم و فناوری، متخصصان در حوزه کارآفرینی، مدیران شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خصوصی، مسئولان آموزش بازرگانی، ریاست پارک علم و فناوری، مدیرعامل شرکت رباتیک و دانشجویان بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونه بخش کمی نیز 365 نفر بود که به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی از فرایند کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و برای دادههای بخش کمی از نرمافزار Amosاستفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی، حاکی از آن بود که الگو، شامل ابعاد زیرساختی، مدیریتی، منابع انسانی محیطی و عملیاتی است. در بخش کمی هم شاخصهای مدل، برازش مناسبی را نشان میدهند. سطح پوشش p value برابر با 0.313 بوده که بیانگر مناسب بودن برازش مدل است؛ از طرف دیگر، ریشۀ میانگین مربعات خطای برآورد- بهعنوان شاخصی مهم- دارای مقدار 0.07 بوده که کمتر از 0.1 است؛ دیگرشاخصهای برازش الگو مانند TLI0/92؛NFI 0/951؛ CFI 0.94؛ IFI 0.94؛ RFI 0.911 و شاخص کای اسکور بهنجارشده به درجه آزادی 1.45، نشاندهندۀ برازش مطلوب و تأیید الگو هستند.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر استرس بر عملکرد فردی در دوران کووید 19 با نقش میانجی هوش هیجانی می باشد. مطالعۀ حاضر از نظر هدف، جزو تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، جزو تحقیقات توصیفی می باشد. این پژوهش در میان کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی به تعداد 250 نف چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر استرس بر عملکرد فردی در دوران کووید 19 با نقش میانجی هوش هیجانی می باشد. مطالعۀ حاضر از نظر هدف، جزو تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، جزو تحقیقات توصیفی می باشد. این پژوهش در میان کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی به تعداد 250 نفر انجام گرفته است. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد حجم نمونه 152 نفر به دست آمد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شده است. برای سؤالات مربوط به استرس ناشی از کووید 19 از پرسشنامه تورسن و همکاران (2010)، برای سؤالات مربوط به متغیر عملکرد فردی از پرسشنامه روماس ویلاگراسا (2019) و همچنین برای سؤالات مربوط به متغیر هوش هیجانی از پرسشنامه ونگ و لاو (2002) استفاده شده است. برای بررسی روایی صوری ابزار گردآوری داده ها، ضمن استفاده از پرسشنامه های استاندارد، از نظر و تأیید صاحب نظران کمک گرفته شد و همچنین پایایی پرسشنامه نهایی نیز با روش آلفای کرونباخ 0/805 و مطلوب گزارش شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و AMOS تحلیل شدند و فرضیات به روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که استرس ناشی از کووید-19 بر عملکرد فردی کارکنان و هوش هیجانی آنان تاثیر منفی دارد؛ در حالی که هوش هیجانی بر عملکرد فردی کارکنان، اثر مثبت و معناداری دارد و همچنین هوش هیجانی در رابطه بین استرس ناشی از کووید-19 و عملکرد فردی کارکنان نقش میانجی ایفا می کند.
پرونده مقاله
دغدغههای مرتبط با مباحث زیست محیطی از یک سو و محدودیت در منابع در دسترس برای سازمان های مختلف از سوی دیگر، توجّه به مدیریت بهرهوری و کیفیت محصولات و خدمات را بویژه در بین بنگاههای کوچک و متوسط الزامآور میکند. هدف از انجام این پژوهش، تبیین پیکرۀ ارتباطات، میان عوامل چکیده کامل
دغدغههای مرتبط با مباحث زیست محیطی از یک سو و محدودیت در منابع در دسترس برای سازمان های مختلف از سوی دیگر، توجّه به مدیریت بهرهوری و کیفیت محصولات و خدمات را بویژه در بین بنگاههای کوچک و متوسط الزامآور میکند. هدف از انجام این پژوهش، تبیین پیکرۀ ارتباطات، میان عوامل مؤثر بر بهرهوری کارکنان، مدیریت کیفیت و مدیریت زیستمحیطی است. جامعۀ آماری این پژوهش، مدیران، کارکنان و سرپرستان شرکتهای کوچک و متوسط در استان یزد میباشد که در 5 شاخۀ صنعتی (شیمیایی- سلولزی، غذایی، پوشاک، نساجی، معدنی، فلزی- برقی) فعّال هستند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه بوده که ابتدا با پرسشنامه مقایسات زوجی میان عوامل شناسایی شده و ارائۀ مدل مفهومی پژوهش با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، نظرات 9 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط استان یزد گردآوری گردید. سپس بهمنظور برازش مدل بهدست آمده، با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS3، تعداد 400 پرسشنامه میان کارکنان و سرپرستان شرکتهای کوچک و متوسط استان یزد با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس توزیع گردیده که از این میان تعداد 265 پرسشنامه بازگشت داده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که فرهنگ همکاری، رهبری و بازخورد عملکردی با تمرکز بر مشتری و آموزش، تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که آموزش و تمرکز بر مشتری، بر نوآوریگرایی، سیاستها و استراتژیهای زیستمحیطی، سرمایهگذاری زیستمحیطی، فرآیندهای تعریف شده و حمایت سازمان و مدیریت، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تدوین شاخص های بهرهوری نظام اداری دستگاههای اجرایی استان سمنان بوده که با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی انجام شده است. جامعه آماری، متخصصان و مدیران سطوح مختلف دستگاههای اجرایی استان در سال1400 بودند که 25نفر، طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه گیری هدف چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تدوین شاخص های بهرهوری نظام اداری دستگاههای اجرایی استان سمنان بوده که با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی انجام شده است. جامعه آماری، متخصصان و مدیران سطوح مختلف دستگاههای اجرایی استان در سال1400 بودند که 25نفر، طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد بالادستی در این زمینه بود. دادههای به دست آمده با استفاده از روش بازخورد مشارکتکننده اعتباریابی شدند و روایی دادهها با استفاده از معیار کیفیت (مؤثق بودن) سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. نتیجۀ تحلیل دادهها منجر به 295 شاخص پایه، 55 شاخص فرعی یک و 14 شاخص فرعی دو در زمینه بهرهوری دستگاههای اجرایی گردید. که در قالب 4 شاخص اصلی؛ عوامل فردی با سه شاخص فرعی (تناسب شغل و شاغل، نگرش و رضایت شغلی، انگیزش)؛ عوامل گروهی با سه شاخص فرعی تعهد نیروی انسانی (سازمانی، حرفه ای، اخلاقی)، تیم و شبکه ارتباطات (تیم سازی و شبکه ارتباطات)، مدیریت (سبک مدیریت، مهارت های مدیریت، مذاکره، پاداش شایسته، ارتباط مدیران و کارکنان، همکاری سازمانی و فراسازمانی، سیستم پیشنهادات)؛عوامل سازمانی با هشت شاخص فرعی؛ساختار سازمانی(کاهش رسمیت،کاهش پیچیدگی، توجه به زمینه، عدم تمرکز اداری)، فرهنگ سازمانی (سازگاری، رسالت، انعطاف پذیری، درگیر شدن در کار)، مدیریت منابع انسانی (جذب، آموزش، نگهداشت، کاربرد)، برنامه ریزی نیروی انسانی (نظام شایسته سالاری، بروزرسانی نظام اطلاعات نیروی انسانی، ساماندهی و متناسب سازی نیروی انسانی، اصلاح و بازنگری مشاغل، بهره گیری از توانمندی زنان، توانمندسازی کارکنان، تغییر و تحول سازمانی)، استقرار و توسعه سامانه های الکترونیک و فناوری های نوین (اتوماسیون اداری، زیرساخت)، هماهنگی درون و میان سازمانی (روابط و ارتباطات،تصمیم گیری همکارانه، یکپارچگی عملیات، نظارت و پایش)، مسئولیت پذیری و پاسخگویی (قانونی، سازمانی، اخلاقی، اجتماعی، زیست محیطی)، سلامت نظام اداری (صیانت از حقوق شهروندان، نظام رسیدگی به تخلفات اداری، قانون گرایی، شفافیت، انضباط اداری و مالی) و عوامل محیطی با دو شاخص فرعی (محیط فیزیکی، محیط رفتاری)طبقه بندی شدند. با استفاده از یافته های پژوهش، الگویی تحت عنوان شاخص های بهرهوری در دستگاههای اجرایی استان سمنان ارائه گردید. امید می رود الگوی تدوین شده به بهبود بهرهوری در دستگاههای اجرایی کمک کند.
پرونده مقاله