ارائه الگویی برای توسعه و عملیاتی شدن کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی
ارائه الگویی جهت توسعه و عملیاتی شدن کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
سعید مظفری 1 , محمود ابوالقاسمی 2 , غلامرضا شریفی راد 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشیارگروه رهبری و توسعه آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - استادگروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, ذهنیت کارآفرینانه, دانشگاه خود مولد, سرخوردگی اتکا بر مطلق دانش, مأموریتهای اقتصادی و اجتماعی,
چکیده مقاله :
نقش دانشگاهها در توسعه اقتصادی و اجتماعی در سالهای اخیر، موضوع بحث محققان و سیاستگذاران آموزش عالی بوده؛ بهطوریکه در نظر آنان، دانشگاههای کارآفرین بهعنوان بازیگر کلیدی رقابت، رشد اقتصادی و ثروت شناخته میشوند. در این راستا پژوهش آمیختۀ (کیفی - کمی) حاضر، به ارائۀ الگویی برای توسعه و عملیاتی شدن کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. در بخش آمار کیفی، نمونه آماری شامل 20 نفرازمسئولان دانشگاه، مدیران کارآفرین، استادان، مدیران پارک علم و فناوری، متخصصان در حوزه کارآفرینی، مدیران شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خصوصی، مسئولان آموزش بازرگانی، ریاست پارک علم و فناوری، مدیرعامل شرکت رباتیک و دانشجویان بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونه بخش کمی نیز 365 نفر بود که به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی از فرایند کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و برای دادههای بخش کمی از نرمافزار Amosاستفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی، حاکی از آن بود که الگو، شامل ابعاد زیرساختی، مدیریتی، منابع انسانی محیطی و عملیاتی است. در بخش کمی هم شاخصهای مدل، برازش مناسبی را نشان میدهند. سطح پوشش p value برابر با 0.313 بوده که بیانگر مناسب بودن برازش مدل است؛ از طرف دیگر، ریشۀ میانگین مربعات خطای برآورد- بهعنوان شاخصی مهم- دارای مقدار 0.07 بوده که کمتر از 0.1 است؛ دیگرشاخصهای برازش الگو مانند TLI0/92؛NFI 0/951؛ CFI 0.94؛ IFI 0.94؛ RFI 0.911 و شاخص کای اسکور بهنجارشده به درجه آزادی 1.45، نشاندهندۀ برازش مطلوب و تأیید الگو هستند.
The role of universities in economic and social development in recent years has been the subject of debate among researchers and policymakers in higher education to such an extent that, in their view, entrepreneurial universities are recognized as a key player in competition, economic growth and wealth. In this study, using a mixed method (qualitative-quantitative), a model for the development and implementation of entrepreneurship in the Islamic Azad University has been provided. The statistical sample of the study in the qualitative section included 20 university officials, entrepreneurial managers, professors, science and technology park managers, entrepreneurship specialists, managers of knowledge-based companies, private companies, business education officials, science and technology park director, robotics company CEO, and the students who were purposefully selected and interviewed.The sample of the quantitative section included 365 people who answered the questionnaire. The coding process (open, axial and selective) was used to analyze the qualitative data and Amos software was used for analyzing the quantitative data. The research findings in the qualitative part indicated that the model includes infrastructure, management, environmental human resources and operational dimensions. In the quantitive data analysis, the model indicators showed a good fit.The coverage value of p was equal to 0.313, which indicates the suitability of the model. On the other hand, the root mean square of the estimation error as an important index had a value of 0.07 which is less than 0.1. Other pattern fit indicators such as TLI 0.92, NFI 951/0, CFI 94/0, IFI 94/0, RFI 0.911 and normalized Chi-square index to 1.45 degrees of freedom indicate optimal fit and pattern confirmation.
چکیده
نقش دانشگاهها در توسعه اقتصادی و اجتماعی در سالهای اخیر، موضوع بحث محققان و سیاستگذاران آموزش عالی بوده؛ بهطوریکه در نظر آنان، دانشگاههای کارآفرین بهعنوان بازیگر کلیدی رقابت، رشد اقتصادی و ثروت شناخته میشوند. در این راستا پژوهش آمیختۀ (کیفی - کمی) حاضر، به ارائۀ الگویی برای توسعه و عملیاتی شدن کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. در بخش آمار کیفی، نمونه آماری شامل 20 نفرازمسئولان دانشگاه، مدیران کارآفرین، استادان، مدیران پارک علم و فناوری، متخصصان در حوزه کارآفرینی، مدیران شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خصوصی، مسئولان آموزش بازرگانی، ریاست پارک علم و فناوری، مدیرعامل شرکت رباتیک و دانشجویان بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونه بخش کمی نیز 365 نفر بود که به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی از فرایند کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و برای دادههای بخش کمی از نرمافزار Amosاستفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی، حاکی از آن بود که الگو، شامل ابعاد زیرساختی، مدیریتی، منابع انسانی محیطی و عملیاتی است. در بخش کمی هم شاخصهای مدل، برازش مناسبی را نشان میدهند. سطح پوشش p value برابر با 0.313 بوده که بیانگر مناسب بودن برازش مدل است؛ از طرف دیگر، ریشۀ میانگین مربعات خطای برآورد- بهعنوان شاخصی مهم- دارای مقدار 0.07 بوده که کمتر از 0.1 است؛ دیگرشاخصهای برازش الگو مانند TLI92/0؛NFI 951/0؛ CFI 0.94؛ IFI 0.94؛ RFI 0.911 و شاخص کای اسکور بهنجارشده به درجه آزادی 1.45، نشاندهندۀ برازش مطلوب و تأیید الگو هستند.
واژه های کلیدی: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه خود مولد، ذهنیت کارآفرینانه، سرخوردگی اتکا بر مطلق دانش، مأموریتهای اقتصادی و اجتماعی.
Adejimola S, Olufunmilayo T.O. (2009). Spinning off an entrepreneurship culture among Nigerian university students: prospects and challenges. Afr. J. Bus. Manage,3(1), 80-88.
Amir Pour, F, Kavousy, E, Moazemi, M. (2021). affected factors on entrepreneurial University in Islamic Azad University, Journal of Business Management, 13(1), 490-507, [in Persian]. dor:20.1001.1.22520104.1400.13.49.23.3.
Astebro, T., Bazzazian, N., &Braguinsky, S. (2012). Startups by recent university graduates and their faculty: Implications for university entrepreneurship policy, Journal of Research Policy, 41(4), 663-677.10,4995HEAd21.2021.13008.
Bikse, V., Lusena-Ezera, I., Rivza, B., & Volkova, T. (2016). The Transformation of Traditional Universities into Entrepreneurial Universities to Ensure Sustainable Higher Education, Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(3), 75-88. doi:10.1515/jtes-2016-0016.
Blenker P.; P. Dreisler, Kjeldsen, J. (2006). Entrepreneurship Education–the New Challenge Facing the Universities, A Framework or Understanding and Development of Entrepreneurial University Communities, Working Paper, Department of Management, Aarhus School of Business and University of Aarhus, Denmark, 1-162.
Bronstein, J., &Reihlen, M. (2012). Entrepreneurial university Archetypes: A meta synthesis of case study literature, Journal of Indutry and Higher Education, 18(2), 192-121. doi:10.5367/ihe.2014.0210.
Davey T, Hannon P, Penaluna A. (2017). Entrepreneurship education and the role of universities in entrepreneurship, Journal of Industry and Higher Education, 30(3), 171-182.doi:10.1177/0950422216656699.
Feola, R, Parente, R, Cucino, V. (2020). The Entrepreneurial University: How to Develop the Entrepreneurial Orientation of Academia, Journal of the Knowledge Economy, 12(4), 1-22.
Foss, L, Gibson, D, V. (2015). The Entrepreneurial University Context and Institutional Change.Routledge, 1-312.
Guzmán, J, N. (2021), Development of Entrepreneurship in Universities, International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation, 11(2), 32-48. doi:10.4018/IJEEI.2021070103.
Hossinger, S. M., Chen, X., & Werner, A. (2020). Drivers, barriers and success factors of academic spin-offs: a systematic literature review, Journal of Management Review Quarterly, 70(1), 97-134.
Huezo-Ponce, L, Fernández-Pérez, V, Rodríguez-Ariza, L. (2021). Emotional competencies and entrepreneurship: modeling universities. International Entrepreneurship and Management Journal,17(2),1497-1519.
Igbo, L, Zubairu, U. (2021). Effectiveness of Entrepreneurship Education in Universities, Journal of Business and Behavioural Entrepreneurship, 5(1),42-59. doi:10.21009/JOBBE.005.1.03.
Jabbari F, Azizi M, Salehi J, Navazeni B. (2020). International Academic Entrepreneurship: Measuring Indicators, Ihej, 12 (2),144-170, [in persian]
Klein, S, B, Pereira, F, C, M. (2020). Entrepreneurial university: conceptions and evolution of theoretical models, Revista Pensamento Contemporâneoem Administração,14(4),20-35.doi:10.12712/rpca.v14i4. 43186.
Lahikainen, K. (2021). The emergence of a university-based entrepreneurship ecosystem, Thesis for: Doctor of Science (Economics and Business Administration,https://www.researchgate.net/publication/352822947
Lacetera, N. (2006). Multiple missions and academic entrepreneurship, Allied Social Science Associations, AEA Conference Papers. Boston, 52 pp.
Malerba, F., & McKelvey, M. (2019). Knowledge-intensive innovative entrepreneurship, Journal of Foundations and Trends in Entrepreneurship, 14(6), 555-681 doi:10.1561/0300000075.
Marjani, H. (2019). University of Entrepreneurship and University Entrepreneurship; Investigate infrastructure issues and requirements, Tehran: Higher Education Research and Planning Institute,1-158.[in persian].
Moradi Pardanjani, H, Jafari, P. (2013). Evaluating the effectiveness of the entrepreneurship curriculum of Islamic Azad University, Journal of Higher education curriculum studies, 4 (7), 161-139, [in persian].
Nabi, G., &Linan, F. (2011). Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development, Journal of Education and Training,53(5), 325 – 334.doi:10.1108/00400911111147668.
Nowiński, W., Haddoud, M. Y., Lančarič, D., Egerová, D., &Czeglédi, C. (2019). The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries, Journal of Studies in Higher Education, 44(2), 361-379. doi:10.1080/03075079.2017.1365359.
Pugh, R., Lamineb, W., Jackd, S &Hamiltond, E. (2018). The entrepreneurial university and the region: what role for entrepreneurship departments? Journal of European Planning Studies, 26(9), 1835-1855.
SafariyanNavikhi, M. (2019). Design and evaluation of model fit for entrepreneurial university (Case study: Payame Noor University). Ph.D. Thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, [in persian].
Salamzadeh, A., Tajpour, M., & Hosseini, E (2019). Corporate entrepreneurship in University of Tehran: does human resources management matter? International Journal of Knowledge-Based Development. 10(3), 276-292. doi:10.1504/IJKBD.2019.103218.
Shaemibarzoki, A, Mohamadi, M. (2015). Investigating the role of transformational leadership on manpower productivity by emphasizing on the role of Corporate Entrepreneurship. Journal of transformational Management, 6 (12),1-28, [in persian] doi:10.22067/pmt.v6i12.33623.
Simeone, L., Secundo, G., &Schiuma, G (2018). Arts and design as translational mechanisms for academic entrepreneurship: The metaLAB at Harvard case study. Journal of Business Research. 85, 434-443.
doi:10.1016/j.jbusres.2017.10.021
Staniulyte, J. (2021). Towards the entrepreneurial university: the principal-agent problem. Journal of Quality & Quantity, 56, 2971–2988. doi:10.1007/ s11135-021-01246-z
UNESCO. (2004). Report on Trends and Developments in Higher Education in Europe. Paris, UNESCO, 1-43.doi:10.1080/13538322.2013.772464
Walsh, J. P., Huang, H. (2012). Local Context AcademivEntreneurship and open Science Publication Secrecy and Commercial Activity among Japanese and US Scirntists. Journal of Reserche Policy. 43(2), 245-260. doi:10.1016/j.respol.2013.10.003
Wang, X, Sun, X, Liu, S, Mu, C. (2021). A Preliminary Exploration of Factors Affecting a University Entrepreneurship Ecosystem. Journal of Frontiers in Psychology. 12(1), 1-12. doi:10.3389/fpsyg.2021.732388
_||_Adejimola S, Olufunmilayo T.O. (2009). Spinning off an entrepreneurship culture among Nigerian university students: prospects and challenges. Afr. J. Bus. Manage,3(1), 80-88.
Amir Pour, F, Kavousy, E, Moazemi, M. (2021). affected factors on entrepreneurial University in Islamic Azad University, Journal of Business Management, 13(1), 490-507, [in Persian]. dor:20.1001.1.22520104.1400.13.49.23.3.
Astebro, T., Bazzazian, N., &Braguinsky, S. (2012). Startups by recent university graduates and their faculty: Implications for university entrepreneurship policy, Journal of Research Policy, 41(4), 663-677.10,4995HEAd21.2021.13008.
Bikse, V., Lusena-Ezera, I., Rivza, B., & Volkova, T. (2016). The Transformation of Traditional Universities into Entrepreneurial Universities to Ensure Sustainable Higher Education, Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(3), 75-88. doi:10.1515/jtes-2016-0016.
Blenker P.; P. Dreisler, Kjeldsen, J. (2006). Entrepreneurship Education–the New Challenge Facing the Universities, A Framework or Understanding and Development of Entrepreneurial University Communities, Working Paper, Department of Management, Aarhus School of Business and University of Aarhus, Denmark, 1-162.
Bronstein, J., &Reihlen, M. (2012). Entrepreneurial university Archetypes: A meta synthesis of case study literature, Journal of Indutry and Higher Education, 18(2), 192-121. doi:10.5367/ihe.2014.0210.
Davey T, Hannon P, Penaluna A. (2017). Entrepreneurship education and the role of universities in entrepreneurship, Journal of Industry and Higher Education, 30(3), 171-182.doi:10.1177/0950422216656699.
Feola, R, Parente, R, Cucino, V. (2020). The Entrepreneurial University: How to Develop the Entrepreneurial Orientation of Academia, Journal of the Knowledge Economy, 12(4), 1-22.
Foss, L, Gibson, D, V. (2015). The Entrepreneurial University Context and Institutional Change.Routledge, 1-312.
Guzmán, J, N. (2021), Development of Entrepreneurship in Universities, International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation, 11(2), 32-48. doi:10.4018/IJEEI.2021070103.
Hossinger, S. M., Chen, X., & Werner, A. (2020). Drivers, barriers and success factors of academic spin-offs: a systematic literature review, Journal of Management Review Quarterly, 70(1), 97-134.
Huezo-Ponce, L, Fernández-Pérez, V, Rodríguez-Ariza, L. (2021). Emotional competencies and entrepreneurship: modeling universities. International Entrepreneurship and Management Journal,17(2),1497-1519.
Igbo, L, Zubairu, U. (2021). Effectiveness of Entrepreneurship Education in Universities, Journal of Business and Behavioural Entrepreneurship, 5(1),42-59. doi:10.21009/JOBBE.005.1.03.
Jabbari F, Azizi M, Salehi J, Navazeni B. (2020). International Academic Entrepreneurship: Measuring Indicators, Ihej, 12 (2),144-170, [in persian]
Klein, S, B, Pereira, F, C, M. (2020). Entrepreneurial university: conceptions and evolution of theoretical models, Revista Pensamento Contemporâneoem Administração,14(4),20-35.doi:10.12712/rpca.v14i4. 43186.
Lahikainen, K. (2021). The emergence of a university-based entrepreneurship ecosystem, Thesis for: Doctor of Science (Economics and Business Administration,https://www.researchgate.net/publication/352822947
Lacetera, N. (2006). Multiple missions and academic entrepreneurship, Allied Social Science Associations, AEA Conference Papers. Boston, 52 pp.
Malerba, F., & McKelvey, M. (2019). Knowledge-intensive innovative entrepreneurship, Journal of Foundations and Trends in Entrepreneurship, 14(6), 555-681 doi:10.1561/0300000075.
Marjani, H. (2019). University of Entrepreneurship and University Entrepreneurship; Investigate infrastructure issues and requirements, Tehran: Higher Education Research and Planning Institute,1-158.[in persian].
Moradi Pardanjani, H, Jafari, P. (2013). Evaluating the effectiveness of the entrepreneurship curriculum of Islamic Azad University, Journal of Higher education curriculum studies, 4 (7), 161-139, [in persian].
Nabi, G., &Linan, F. (2011). Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development, Journal of Education and Training,53(5), 325 – 334.doi:10.1108/00400911111147668.
Nowiński, W., Haddoud, M. Y., Lančarič, D., Egerová, D., &Czeglédi, C. (2019). The impact of entrepreneurship education, entrepreneurial self-efficacy and gender on entrepreneurial intentions of university students in the Visegrad countries, Journal of Studies in Higher Education, 44(2), 361-379. doi:10.1080/03075079.2017.1365359.
Pugh, R., Lamineb, W., Jackd, S &Hamiltond, E. (2018). The entrepreneurial university and the region: what role for entrepreneurship departments? Journal of European Planning Studies, 26(9), 1835-1855.
SafariyanNavikhi, M. (2019). Design and evaluation of model fit for entrepreneurial university (Case study: Payame Noor University). Ph.D. Thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, [in persian].
Salamzadeh, A., Tajpour, M., & Hosseini, E (2019). Corporate entrepreneurship in University of Tehran: does human resources management matter? International Journal of Knowledge-Based Development. 10(3), 276-292. doi:10.1504/IJKBD.2019.103218.
Shaemibarzoki, A, Mohamadi, M. (2015). Investigating the role of transformational leadership on manpower productivity by emphasizing on the role of Corporate Entrepreneurship. Journal of transformational Management, 6 (12),1-28, [in persian] doi:10.22067/pmt.v6i12.33623.
Simeone, L., Secundo, G., &Schiuma, G (2018). Arts and design as translational mechanisms for academic entrepreneurship: The metaLAB at Harvard case study. Journal of Business Research. 85, 434-443.
doi:10.1016/j.jbusres.2017.10.021
Staniulyte, J. (2021). Towards the entrepreneurial university: the principal-agent problem. Journal of Quality & Quantity, 56, 2971–2988. doi:10.1007/ s11135-021-01246-z
UNESCO. (2004). Report on Trends and Developments in Higher Education in Europe. Paris, UNESCO, 1-43.doi:10.1080/13538322.2013.772464
Walsh, J. P., Huang, H. (2012). Local Context AcademivEntreneurship and open Science Publication Secrecy and Commercial Activity among Japanese and US Scirntists. Journal of Reserche Policy. 43(2), 245-260. doi:10.1016/j.respol.2013.10.003
Wang, X, Sun, X, Liu, S, Mu, C. (2021). A Preliminary Exploration of Factors Affecting a University Entrepreneurship Ecosystem. Journal of Frontiers in Psychology. 12(1), 1-12. doi:10.3389/fpsyg.2021.732388