ارائه مدل تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان ایلام)
ارائه مدل تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی(مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان ایلام)
محورهای موضوعی : مدیریت دولتی
رامین رضائی 1 , یاسان اله پوراشرف 2 , محمد همتی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان،ایران
کلید واژه: تغییر, اعتماد سازمانی, انطباقپذیری سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق، عبارت از خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده متغیرها) و تمامی مدیران سازمانها (جهت پاسخگویی به پرسشنامه کمی) است. تعداد خبرگان 52 نفر و تعداد مدیران 3489 نفر برآورد گردیده است. روش نمونهگیری بخش کیفی، قضاوتی هدفمند بود که 32 نفر برای شناسایی عوامل، انتخاب و اقدام به انجام مصاحبه ساختار یافته از طریق پرسشنامه باز شد که براساس اصل کفایت نظری از طریق مصاحبه با 13 نفر اطلاعات مورد نیاز تکمیل گردید. نتایج آنها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل و عوامل سازندۀ اعتماد سازمانی و انطباقپذیری سازمانی، تعیین و براساس آن پرسشنامۀ کمی طراحی شد. 346 نفر از کارکنان به روش تصادفی- طبقهای برای پاسخگویی به پرسشنامۀ مذکور، انتخاب شدند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مربوط تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد سازمانی و چهار بعد آن، شامل بعد اعتماد نهادی، عمودی، افقی و محیطی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
The aim of the current research was to investigate the impact of organizational trust on boosting organizational adaptability. In terms of purpose, the present study was applied, in terms of data collection, it was descriptive-correlational, and in terms of the data type, it was a mixed study. The statistical population of the research included experts (to identify the factors that make up the variables) and all the managers of the organizations (to answer the quantitative questionnaire). The number of experts and managers was estimated to be 52 and 3489 respectively. The sampling method of the qualitative part was purposeful judgmental in which 32 people were selected to identify the factors. Then, a structured interview was conducted using an open questionnaire, and based on the principle of theoretical adequacy, the required data was gathered through interviews with 13 people. The responses went through content analysis to determine the factors that make up organizational trust and adaptability. Based on these factors, a quantitative questionnaire was designed and 346 employees were selected by stratified random sampling procedure to answer the aforementioned questionnaire. The reliability and validity of the questionnaire were confirmed using relevant tests. To analyze the data, normality tests, structural equation models, and SPSS and SmartPLS software were used. The results revealed that organizational trust and its four dimensions including institutional, vertical, horizontal and environmental trust dimensions have a positive significant effect on organizational adaptability.
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق، عبارت از خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده متغیرها) و تمامی مدیران سازمانها (جهت پاسخگویی به پرسشنامه کمی) است. تعداد خبرگان 52 نفر و تعداد مدیران 3489 نفر برآورد گردیده است. روش نمونهگیری بخش کیفی، قضاوتی هدفمند بود که 32 نفر برای شناسایی عوامل، انتخاب و اقدام به انجام مصاحبه ساختار یافته از طریق پرسشنامه باز شد که براساس اصل کفایت نظری از طریق مصاحبه با 13 نفر اطلاعات مورد نیاز تکمیل گردید. نتایج آنها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل و عوامل سازندۀ اعتماد سازمانی و انطباقپذیری سازمانی، تعیین و براساس آن پرسشنامۀ کمی طراحی شد. 346 نفر از کارکنان به روش تصادفی- طبقهای برای پاسخگویی به پرسشنامۀ مذکور، انتخاب شدند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مربوط تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد سازمانی و چهار بعد آن، شامل بعد اعتماد نهادی، عمودی، افقی و محیطی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
واژه های کلیدی: تغییر، انطباقپذیری سازمانی، اعتماد سازمانی.
Adelaiye, M.B. O., Adubasim, I. E., & Adim, C.V.(2020). Strategic adaptability and organizational survival of media houses in Bauchi State, Nigeria. The Strategic Journal of Business & Change Management, 7(1), 642-653. doi:10.3390/admsci10030037
Bahmani; Akbar Mousavi Davoudi; Seyed Mehdi (2018), Correlation of spiritual leadership, job motivation and organizational trust of nurses and employees of Dr. Heshmat Rasht State Hospital, Volume 8, Number 3, 27-34. (In Persian) doi:10.22059/jomc.2013.36084
Boylan, S. A., & Turner, K. A. (2017). Developing organizational adaptability for complex environment. Journal of Leadership Education, 16(2), 183-198. doi:10.12806/V16/I2/T2
Cullen, K. L., Edwards, B. D., Casper, W. C., & Gue, K. R. (2014). Employees’
adaptability and perceptions of change-related uncertainty: Implications for perceived organizational support, job satisfaction, and performance. Journal of Business and Psychology,29(2),269-280.doi:10.1007/s10869-013-9312-y
Dariush; Ghulandi; Hasan; Seyyed Abbaszadeh; Mir Muhammad; Mami; Abdul Zahra (1397), The focal analysis of the relationship between moral leadership and organizational adaptability capacity,Journal of Ethics in Science and Technology,Year 13,No.2, pp.325-348.(In Persian) dor: 20.1001.1.22517634.1397.13.2.10.4
Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of management review, 14(4), 532-550. doi:10.4236/jhrss.2018.61027
Hodgson, G., Herman, S., & Dollimore, D. (2017). Adaptability and survival in small-and medium-sized firms. Industrial and Corporate Change, 1-22. doi:10.13140/RG.2.1.1276.5925
Johansen, S. T., & Selart, M. (2014). Expanding the Role of Trust in the Management of Organizational Change. New Perspectives on Organizational Change and Learning. Bergen: Fagbokforlaget, 259-280. doi:10.1016/j.procs.2016.07.164
Lee, H., Choi, H., Lee, J., Min, J., & Lee, H. (2016). Impact of IT investment on firm performance based on technology IT architecture. Procedia Computer Science, 91, 652-661.
Marcos, M. C. (2018). The effect of trust on the adaptability of virtual teams: the mediator role of transition processes (Doctoral dissertation), 1-41.
Mutebi, H., Ntayi, J. M., Muhwezi, M., & Munene, J. C. K. (2020). self-organisation, adaptability, organisational networks and inter-organisational empirical evidence from humanitarian organisations in Uganda. Journal of
Humanitarian Logistics and Supply Chain Management, 10(4),447-483. doi:10.1108/JHLSCM-10-2019-0074
Oguegbe, T. M., & Edosomwan, H. S. (2021). Organizational-Based Self-Esteem and Organizational Identification as Predictors of Turnover Intention: Mediating Role of Organizational Trust. SEISENSE Journal of Management, 4(2), 56-71. doi: 10.33215/sjom.v4i2.620
Pathranarakul, P., & Sae-Lim, P. (2018). Risk Management and Organizational
Adaptability-Strategic Framework for Corporate Crisis Recovery: The Study of Oil and Gas Industry. PSAKU International Journal of Interdisciplinary Research, 7(2),112-130. doi:org/10.2139/ssrn.3262597
Schulze, J. H., & Pinkow, F. (2020). Leadership for organisational adaptability: How enabling leaders create adaptive space. Administrative Sciences, 10(3), 1-23. doi:10.1108/JABS-05-2012-0023
Seah, M., & Hsieh, M. H. (2015). Impact of leader adaptability on organizational change and adaptation:the case of Savecom Communication. Journal of Asia Business Studies, 9(3),213-231. doi:10.1108/JABS-05-2012-0023
Serrat, O. (2017). Building trust in the workplace. In Knowledge Solutions (pp. 627-632). Springer, Singapore. doi:10.1007/978-981-10-0983-9_69
Uhl-Bien, M., & Arena, M. (2018). Leadership for organizational adaptability: A theoretical synthesis and integrative framework. The Leadership Quarterly, 29(1), 89-104. doi: 10.1016/j.leaqua.2017.12.009
Vazifeh Dost, H., Hajilo, M.H. & Nazarpour, F. (2014). Investigating the Impact of Implementing Porter Competitive Strategies in Responding to the Market-Oriented Needs of Petrochemical Company Customers, Organizational Culture Management, (3)11,139-121.(In Persian). doi:10.22059/jomc.2013.36084
Wulandari, F., & Dwiatmadja, C. (2020). The mediating roles of pro-commitment to learning and adaptability to technological change: professional experience portfolio toward employee performance. Business: Theory and Practice, 21(2), 859-868.doi: 10.3846/btp.2020.12657
Yildiz, H. (2019). The interactive effect of positive psychological capital and
organizational trust on organizational citizenship behavior. SAGE Open, 9(3), 1-15. doi:10.1177/2158244019862661
Adelaiye, M.B. O., Adubasim, I. E., & Adim, C.V.(2020). Strategic adaptability and organizational survival of media houses in Bauchi State, Nigeria. The Strategic Journal of Business & Change Management, 7(1), 642-653. doi:10.3390/admsci10030037
Bahmani; Akbar Mousavi Davoudi; Seyed Mehdi (2018), Correlation of spiritual leadership, job motivation and organizational trust of nurses and employees of Dr. Heshmat Rasht State Hospital, Volume 8, Number 3, 27-34. (In Persian) doi:10.22059/jomc.2013.36084
Boylan, S. A., & Turner, K. A. (2017). Developing organizational adaptability for complex environment. Journal of Leadership Education, 16(2), 183-198. doi:10.12806/V16/I2/T2
Cullen, K. L., Edwards, B. D., Casper, W. C., & Gue, K. R. (2014). Employees’
adaptability and perceptions of change-related uncertainty: Implications for perceived organizational support, job satisfaction, and performance. Journal of Business and Psychology,29(2),269-280.doi:10.1007/s10869-013-9312-y
Dariush; Ghulandi; Hasan; Seyyed Abbaszadeh; Mir Muhammad; Mami; Abdul Zahra (1397), The focal analysis of the relationship between moral leadership and organizational adaptability capacity,Journal of Ethics in Science and Technology,Year 13,No.2, pp.325-348.(In Persian) dor: 20.1001.1.22517634.1397.13.2.10.4
Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of management review, 14(4), 532-550. doi:10.4236/jhrss.2018.61027
Hodgson, G., Herman, S., & Dollimore, D. (2017). Adaptability and survival in small-and medium-sized firms. Industrial and Corporate Change, 1-22. doi:10.13140/RG.2.1.1276.5925
Johansen, S. T., & Selart, M. (2014). Expanding the Role of Trust in the Management of Organizational Change. New Perspectives on Organizational Change and Learning. Bergen: Fagbokforlaget, 259-280. doi:10.1016/j.procs.2016.07.164
Lee, H., Choi, H., Lee, J., Min, J., & Lee, H. (2016). Impact of IT investment on firm performance based on technology IT architecture. Procedia Computer Science, 91, 652-661.
Marcos, M. C. (2018). The effect of trust on the adaptability of virtual teams: the mediator role of transition processes (Doctoral dissertation), 1-41.
Mutebi, H., Ntayi, J. M., Muhwezi, M., & Munene, J. C. K. (2020). self-organisation, adaptability, organisational networks and inter-organisational empirical evidence from humanitarian organisations in Uganda. Journal of
Humanitarian Logistics and Supply Chain Management, 10(4),447-483. doi:10.1108/JHLSCM-10-2019-0074
Oguegbe, T. M., & Edosomwan, H. S. (2021). Organizational-Based Self-Esteem and Organizational Identification as Predictors of Turnover Intention: Mediating Role of Organizational Trust. SEISENSE Journal of Management, 4(2), 56-71. doi: 10.33215/sjom.v4i2.620
Pathranarakul, P., & Sae-Lim, P. (2018). Risk Management and Organizational
Adaptability-Strategic Framework for Corporate Crisis Recovery: The Study of Oil and Gas Industry. PSAKU International Journal of Interdisciplinary Research, 7(2),112-130. doi:org/10.2139/ssrn.3262597
Schulze, J. H., & Pinkow, F. (2020). Leadership for organisational adaptability: How enabling leaders create adaptive space. Administrative Sciences, 10(3), 1-23. doi:10.1108/JABS-05-2012-0023
Seah, M., & Hsieh, M. H. (2015). Impact of leader adaptability on organizational change and adaptation:the case of Savecom Communication. Journal of Asia Business Studies, 9(3),213-231. doi:10.1108/JABS-05-2012-0023
Serrat, O. (2017). Building trust in the workplace. In Knowledge Solutions (pp. 627-632). Springer, Singapore. doi:10.1007/978-981-10-0983-9_69
Uhl-Bien, M., & Arena, M. (2018). Leadership for organizational adaptability: A theoretical synthesis and integrative framework. The Leadership Quarterly, 29(1), 89-104. doi: 10.1016/j.leaqua.2017.12.009
Vazifeh Dost, H., Hajilo, M.H. & Nazarpour, F. (2014). Investigating the Impact of Implementing Porter Competitive Strategies in Responding to the Market-Oriented Needs of Petrochemical Company Customers, Organizational Culture Management, (3)11,139-121.(In Persian). doi:10.22059/jomc.2013.36084
Wulandari, F., & Dwiatmadja, C. (2020). The mediating roles of pro-commitment to learning and adaptability to technological change: professional experience portfolio toward employee performance. Business: Theory and Practice, 21(2), 859-868.doi: 10.3846/btp.2020.12657
Yildiz, H. (2019). The interactive effect of positive psychological capital and
organizational trust on organizational citizenship behavior. SAGE Open, 9(3), 1-15. doi:10.1177/2158244019862661
Vol.17, No.66, Autumn 2023 Journal of Productivity Management
Presenting a Model of the Impact of Organizational Trust on Boosting Organizational Adaptability:
A Case Study of the Government Organizations of Ilam Province
Ramin Rezaei 1, Yasanolah Pourashraf(Ph.D.) 2*, Mohammad Hemmat(Ph.D.)i3
(Receipt: 2022.06.28- Acceptance:2022.11.13)
Abstract
The aim of the current research was to investigate the impact of organizational trust on boosting organizational adaptability. In terms of purpose, the present study was applied, in terms of data collection, it was descriptive-correlational, and in terms of the data type, it was a mixed study. The statistical population of the research included experts (to identify the factors that make up the variables) and all the managers of the organizations (to answer the quantitative questionnaire). The number of experts and managers was estimated to be 52 and 3489 respectively. The sampling method of the qualitative part was purposeful judgmental in which 32 people were selected to identify the factors. Then, a structured interview was conducted using an open questionnaire, and based on the principle of theoretical adequacy, the required data was gathered through interviews with 13 people. The responses went through content analysis to determine the factors that make up organizational trust and adaptability. Based on these factors, a quantitative questionnaire was designed and 346 employees were selected by stratified random sampling procedure to answer the aforementioned questionnaire. The reliability and validity of the questionnaire were confirmed using relevant tests. To analyze the data, normality tests, structural equation models, and SPSS and SmartPLS software were used. The results revealed that organizational trust and its four dimensions including institutional, vertical, horizontal and environmental trust dimensions have a positive significant effect on organizational adaptability.
Key Words: change, organizational adaptability, organizational trust
ارائه مدل تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی
(مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان ایلام)
رامین رضائی4، یاساناله پوراشرف*5، محمد همتی6
(دریافت: 07/04/1401-پذیرش نهایی: 22/08/1401)
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق، عبارت از خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده متغیرها) و تمامی مدیران سازمانها (جهت پاسخگویی به پرسشنامه کمی) است. تعداد خبرگان 52 نفر و تعداد مدیران 3489 نفر برآورد گردیده است. روش نمونهگیری بخش کیفی، قضاوتی هدفمند بود که 32 نفر برای شناسایی عوامل، انتخاب و اقدام به انجام مصاحبه ساختار یافته از طریق پرسشنامه باز شد که براساس اصل کفایت نظری از طریق مصاحبه با 13 نفر اطلاعات مورد نیاز تکمیل گردید. نتایج آنها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل و عوامل سازندۀ اعتماد سازمانی و انطباقپذیری سازمانی، تعیین و براساس آن پرسشنامۀ کمی طراحی شد. 346 نفر از کارکنان به روش تصادفی- طبقهای برای پاسخگویی به پرسشنامۀ مذکور، انتخاب شدند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مربوط تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد سازمانی و چهار بعد آن، شامل بعد اعتماد نهادی، عمودی، افقی و محیطی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
واژه های کلیدی: تغییر، انطباقپذیری سازمانی، اعتماد سازمانی.
مقدمه
موقعيت سازمان در صنعت، تعيينكنندة سود آن است و سازمانی كه بتواند خود را در موقعيتی مناسب نسبت به رقبایش قرار دهد، سودی بالاتر از ميانگين صنعت كسب میكند (وظیفهدوست و همکاران، 1392). در حال حاضر، سازمانها تحت یک سيستم باز با محيط ارتباط برقرار میكنند. بهترین روش برای مدیریت سازمانها، براساس نظریه اقتضایی، بستگی به ماهيت محيطی دارد كه با آن ارتباط دارند. به طور دقيق، سازمانها باید بتوانند با محيطی بسيار آشفته انطباق پيدا كنند. یکی از مشخصههای مورد نياز سازمانهای امروزی، توانایی انطباق است؛ سازمانها به ميزان قابلتوجهی باید بتوانند خود را با تغييرات در محيط داخلی و خارجی سازگار نمایند (پثراناراكول و سیليم7، 2018). نياز به انطباقپذیری سازمانی، مبنای اصلی مطالعات سازمان است؛ از اولین نوشتههایی که در این مورد بوسیلۀ بارنارد8 (1938)، سيمون9 (1947)، سلزنيک10 (1957)، و تامپسون11 (1967) انجام شده این موضوع مشخص شده است كه سازمانها برای بقا باید با محيط خود سازگار و منطبق شوند (یوهل بين و آرنا12، 2018). انطباقپذیری با تغییر شرایط محیطی، یکی از موضوعات اصلی مطالعات سازمانی است و برای سازمانها در هر صنعت یک ضرورت تلقی میشود. ماهیت پویای اکثر محیطهای رقابتی، سازمانها را ملزم به نوآوری مداوم یا دورهای میکند تا بتوانند یک مزیت رقابتی ایجاد کنند و سرانجام زنده بمانند (شولز و پینکوو13، 2020). كولن و همکاران14 (2014) انطباقپذیری را ویژگی بارز سازمانهای معاصر میدانند که عبارت از تغيير مناسب و واكنش مؤثر در وضعيتهای متغير است (كولن و همکاران، 2014). تغيير سازمانی چه در بخشهای خصوصی و چه در بخش دولتی رواج یافته است؛ در این ميان، اعتماد، پتانسيل مناسبی برای بهبود درک ما از تغيير سازمانی و یادگيری دارد؛ و در ایجاد هماهنگی ميان فعاليتها، پذیرش ریسک و بسيج منابع در فعاليتهای توليدی به سازمانها كمک میكند(جوهانسن و سلارت15، 2014). در سازمانها، مدیران، مبدع اعتماد هستند و باید در تعيين سطح كلی آن و انتظارات خاص در واحدهای كاری فردی نقش اصلی را ایفا نمایند (سرات16، 2009). در سالهای اخير، سازمانهای دولتی به دلایل مختلف؛ مانند عدم رقابت سالم، وسعت زیاد سازمان، عدم توجه به تغييرات محيطی و غيره، نتوانستهاند آنچنان كه شایسته است به بهرهوری دست یابند. در این ميان، همگام و سازگار نبودن با محيط و عدم توجه به تغييرات آن، یکی از مهمترین دلایل عدم اثربخشی سازمانهای دولتی ایران است؛ به استناد آماري که معاونت برنامه و بودجه کشور از میزان فعالیت و چابکی سازمانهاي دولتی، رشدیافتگی استانها و تعامل با صنعت بر اساس 16 شاخص مختلف منتشر کرده است، استانهاي تهران، اصفهان و خراسان، فعالترین و استانهاي ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد، کم تحرکترین استانها محسوب میشوند. همچنین در کتابچۀ منتشر شدۀ آخرین گزارش عملکرد دستگاههاي اجرایی استان ایلام، شاهد وضعیت عملکردي نه چندان مطلوب سازمانهاي دولتی هستیم که فقط به 50 درصد اهداف تعیین شده دست یافته و از 20 امتیاز فقط 11 امتیاز کسب کرده است 17. با این تفاسیر، لازم است که سازمانهای دولتی استان ایلام در عملکرد خود و استراتژیهای مورد استفاده تجدیدنظر نمایند و در این ارتباط، مسئلۀ انطباقپذیری سازمان برای پاسخگویی بهتر به مسائل روز محیطی (نوآوریهای جدید، تغییرات گسترده، یادگیری و ...) مسئلهای مهم و حائز اهمیت میباشد. علاوه بر اهمیت کاربردی موضوع، از مزیتهای این تحقیق از لحاظ پژوهشی، برجسته ساختن یک موضوع مهم -اما نادیده انگاشته شده- با استفاده از روش کیفی براي درك انطباقپذیری سازمانها براساس اعتماد برگرفته ازمدیریت بومی است. معيار كليدی برای ارزیابی سازمانها ضرورتاً كارآیی نيست بلکه تطبيقپذیری و توانایی در حفظ ثبات، در مواجه شدن با تغييرات محيطی است. چنانچه سازمانهای دولتی نتوانند ظرفيت انطباقپذیری و سازگاری در مقابل نوآوریها، تحولات، تغييرات و غيره را داشته باشند، امکان مرتفع كردن مشکلات سازمانی، اداری را نداشته و در نهایت بهرهوری سازمانی ممکن و مقدور نخواهد بود؛ چرا كه ظرفيت انطباقپذیری باعث میشود كه سازمان و كاركنان، با استقبال از تغييرات، نوآوریها، یادگيری از تجربيات و شکستها و بواسطۀ سازگاری با محيط متغير، مزیت رقابتی سازمان را حفظ كنند. سازمانهای دولتی در سالهای اخير به دلایل مختلف؛ مانند عدم رقابت سالم، وسعت زیاد سازمان، عدم توجه به تغييرات محيطی و غيره، نتوانستهاند آنچنان كه شایسته است به بهرهوری دست یابند. در این ميان، همگام و سازگار نبودن با محيط و عدم توجه به تغييرات آن، یکی از مهمترین دلایل عدم اثربخشی سازمانهای دولتی ایران است؛ ضمناً عدم انجام پژوهشهای منسجم در این زمينه نيز كاملاً محسوس است. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر اعتماد سازمانی و ابعاد آن در تعالی انطباقپذیری سازمانی است تا از این طریق به سازمانهای دولتی كمک نماید که علاوه بر بهبود درک خود از محيط و تغييرات آن، بهتر بتوانند با محيط، سازگار و منطبق شوند. با توجه به هدف تحقیق، سؤالات این پژوهش عبارتند از: آیا اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی تأثیر دارد یا خیر؟ آیا ابعاد نهادی، عمودی، افقی و محیطی اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی تأثیر دارند؟
انطباقپذیری، "تنظیم سیستمهای سازمانی برای تأمین تغییر ساختار در محیط عملیاتی" است و به عنوان "توانایی سازمان برای ردیابی تغییرات در محیط عملیاتی، افزایش انعطافپذیری از طریق خدمات و مدولاسیون محصول، مطابقت طراحی زنجیره تأمین برای ذینفعان" استفاده میشود (موتبی و همکاران18، 2020). در ادبیات مطالعات سازمانی، انطباقپذیری به طور معمول به تغییر در یک سازمان خاص اشاره دارد نه به تغییر محیطی یا تغییر دیگر (هادسون، هرمان و دولیمور19، 2017). دالزیل و مک مانوس، انطباقپذیری را به عنوان تعامل و مشارکت کارکنان سازمانی تعریف میکنند تا آنها مسئول، پاسخگو و مشغول توسعه انعطافپذیری سازمان از طریق کار خود باشند (آدلاییه، ادوباسیم و آدیم20، 2020). همانطور که لی و همکاران21 (2016) دریافتند: انطباقپذیری با تغییر فناوری، مزیت رقابتی را افزایش میدهد و بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت میگذارد (وولانداری و دویاتمنجا22، 2020). اعتماد سازمانی23، نوعی اعتماد نهادی است که عمدتاً بر اساس روابط بین کارکنان، سرپرستان و سازمان بنا میشود. دیویش و شورومن24، اعتماد سازمانی را به عنوان تمایل کارمند برای حساس بودن به اقدامات سازمان تعریف کردهاند (اوگبه و ادوسوموان25، 2021). اعتماد در چارچوبی از تعامل رخ میدهد بهگونهای که هم از شخصیت و هم از سیستم اجتماعی تأثیر میپذیرد و نمیتواند منحصراً با یکی از آنها مرتبط باشد. بنابراین، اعتماد به عملکردهای گروه اجرایی با اعتماد به سازمان به طور کلی متفاوت است (یلدیز26، 2019).
تحقیقات محدودی رابطه میان اعتماد و انطباقپذیری سازمانی را مورد بررسی قرار دادهاند که در این بخش به برخی از آنها اشاره میگردد: تحقیق ماکروس27 (2018) نشان داده که تفاوتهایی میان سطوح اعتماد و انطباقپذیری میان تیمهای مجازی و غیرمجازی وجود دارد؛ اما از نظر فرآیندهای انتقال میان این دو گروه، تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج حاکی از این است که اعتماد، تأثیر معناداری بر انطباقپذیری تیمهای مجازی داشته و فرآیندهای انتقال این رابطه را به طور معناداری میانجی میکند. در تحقیقی که از سوی بایون و تارنر28 (2017) انجام گرفته تأکید شده است که توسعه ظرفیت انطباقپذیری سازمانها در یک محیط پویا، شایستگی کلیدی و مهمی برای رهبران سازمانها و یک عملکرد ضروری مربوط به سازمانهای موفق میباشد؛ انطباقپذیری فردی با اینکه اهمیت دارد، اما برای اطمینان از موفقیت سازمانی کافی نیست؛ زیرا این مورد، ناپایدار و زودگذر میباشد. سیاه و هسیه29 (2015) تأثیر انطباقپذیری رهبر را بر تغییرات سازمانی و انطباق سازمانی در صنعت ارتباطات کشور چین مورد بررسی قرار دادهاند که نتایج نشان داده است: رهبران شرکتهای چینی میتوانند به طور موفقیتآمیزی، تغییرات سازمانی را از طریق اتخاذ سبکهای مختلف برای انطباق با تغییرات در محیط کسب و کار، تسهیل نمایند. جوهانسن و سلارت (2014) نقش اعتماد را در مدیریت تغییر بسط و گسترش دادهاند؛ محققان در این پژوهش به این نکته اشاره داشتهاند که علیرغم پتانسیل بالای اعتماد سازمانی در ایجاد تغییرات و یادگیری سازمانی، این متغیر، ناشناخته باقی مانده است. با توجه به هدف این تحقیق سوالات پژوهش عبارتند از: آیا اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی تأثیر دارد یا خیر؟ آیا ابعاد اعتماد نهادی، اعتماد عمودی، اعتماد افقی و اعتماد محیطی اعتماد سازمانی در تعالی انطباقپذیری سازمانی تأثیر دارند؟
مدل مفهومی پژوهش شکل(1)، خروجی بخش کیفی مطالعه از طریق تحلیل محتوا است که محققان برای شناسایی عوامل سازندۀ دو متغیر اعتماد سازمانی و انطباق پذیری سازمانی از مطالعات گذشته و همچنین مصاحبه با خبرگان استفاده کرده اند. بر اساس نتایج تحلیل محتوا، انطباق پذیری سازمانی دارای پنج بعد ضرورت ها و راهبردها، زیرساخت های سازمانی، چالش ها و موانع، سطوح انطباق پذیری، فرآیندهای ضروری انطباق پذیری و اعتماد سازمانی دارای چهار بعد اعتماد نهادی، اعتماد عمودی، اعتماد افقی و اعتماد محیطی میباشد.
هدف کلی این پژوهش، بررسی تاثیر نقش اعتماد سازمانی در بهبود انطباقپذیری سازمانی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان ایلام) است. همچنین اهداف اختصاصی آن، بررسی تاثیر ابعاد اعتماد سازمانی بر انطباق پذیری سازمانی است. در این میان، ابعاد اعتماد سازمانی در انطباقپذیری سازمانی اثرگذار هستند. اعتماد سازمانی می تواند بستر مناسبی جهت مدیریت تغییرات محیطی در راستای تعالی انطباقپذیری در سازمان فراهم کند.
شکل (1): مدل مفهومی انطباقپذیری سازمانی بر مبنای اثرگذاری اعتماد)منبع: نتایج تحلیل محتوا(
Figure (1): Conceptual model of organizational adaptability based on the effectiveness of trust (source: content analysis results)
ابزار و روش
این پژوهش، از لحاظ مخاطبان استفاده از پژوهش میتواند هم توسعهای (به لحاظ توسعه دانش در ارتباط با برخی متغیرها) و هم کاربردی (به واسطه ارائه راهحلهای عملی) باشد. و از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی و از لحاظ نوع دادهها در زمرۀ تحقیقات آمیخته میباشد. جامعه آماری تحقیق را مدیران، کارشناسان و خبرگان سازمانهای دولتی استان ایلام تشکیل میدهند که با مسائل تحول سازمانی، استراتژیک و منابع انسانی آشنایی دارند. جامعه آماری تحقیق از دو بخش خبرگان (شامل متخصصین و مدیران و استادان دانشگاه در حوزه منابع انسانی و مدیران ارشد سازمانهای دولتی ایلام با تحصیلات کارشناسی به بالا، سابقه کار 15 سال و سابقهکاری مرتبط) و مدیران سطوح مختلف بود. در مورد شناسایی مؤلفههای انطباقپذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد، اقدام به مصاحبه با مدیران و خبرگان سازمانی و اساتید دانشگاه (5 نفر) شد. مصاحبه، براساس اصل کفایت نظری بود؛ یعنی مصاحبه با افراد مذکور تا جایی ادامه پیدا کرد که اطلاعات و عوامل جدیدی به تحقیق اضافه شود. تعداد خبرگان 52 نفر شناسایی گردید که با روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی 32 نفر از میان آنها تعیین شد که از این افراد برای شناسایی عوامل سازندهۀاعتماد سازمانی و انطباقپذیری سازمانی استفاده شد. تعداد 32 پرسشنامه باز برای این افراد ارسال شد که از این تعداد، 13 پرسشنامه دریافت گردید. با استفاده از روش تحلیل محتوا، از داده های حاصل از پرسشنامه های مذکور، عوامل سازندۀ دو متغیر اعتماد سازمانی و انطباق پذیری سازمانی استخراج و براساس آنها مدل مفهومی تحقیق ارائه گردید. همچنین براساس این اطلاعات، پرسشنامه کمّی تحقیق طراحی گردید. پاسخدهندگان این پرسشنامه تمامی مدیران سطوح سازمانی میباشد که تعداد آنها 367 نفر گزارش شد که توزیع آنها در جدول (1) آمده است.
جدول (1): تعداد جامعه آماری تحقیق
Table 1: Number of research statistical population
ردیف Row | سازمان Organization | تعداد کل نیروی موجود The total number of available forces | تعداد نمونه number of samples |
1 | اداره کل آموزش و پرورش Department of Education | 1078 | 107 |
2 | دانشگاه علوم پزشکی University of Medical Sciences | 210 | 21 |
3 | استانداری ایلام Ilam Governorate | 149 | 16 |
4 | دانشگاه ایلام Ilam University | 142 | 15 |
5 | اداره کل جهاد کشاورزی General Directorate of Agricultural Jihad | 127 | 13 |
6 | اداره امور شعب بانک ملی Administration of Melli Bank branches | 105 | 10 |
7 | اداره کل منبع طبیعی General Directorate of Natural Resources | 85 | 8 |
8 | اداره کل بهزیستی General Department of Welfare | 66 | 7 |
9 | آب و فاضلاب شهری Municipal water and sewage | 65 | 6 |
10 | شرکت توزیع نیروی برق Electricity Distribution Company | 62 | 6 |
11 | جمعیت هلال احمر Red Crescent population | 51 | 5 |
12 | کمیته امداد امام خمینی(ره) Imam Khomeini Relief Committee | 48 | 5 |
13 | پست بانک Post Bank | 47 | 5 |
14 | شرکت گاز استان ایلام Gas Company of Ilam province | 45 | 5 |
15 | بانک کشاورزی Agricultural Bank | 45 | 5 |
16 | اداره کل امور اقتصادی و دارایی General Department of Economic Affairs and Finance | 40 | 4 |
17 | شرکت آب منطقه ای Regional Water Company | 39 | 4 |
18 | اداره کل دامپزشکی General Department of Veterinary Medicine | 37 | 4 |
19 | آبفای روستایی Rural water | 37 | 4 |
20 | دانشگاه پیام نور Payam Noor university | 36 | 4 |
21 | شهرداری استان Provincial Municipality | 34 | 4 |
22 | اداره کل ثبت احوال General Civil Registry Office | 31 | 4 |
23 | اداره کل حفاظت محیط زیست Department of Environmental Protection | 31 | 3 |
24 | اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای General Directorate of Highways and Road Transport | 30 | 3 |
25 | بنیاد شهید و امور ایثارگران Martyr Foundation and Veterans Affairs | 30 | 3 |
26 | بانک مسکن Maskan Bank | 30 | 3 |
27 | بانک تجارت Tejarat Bank | 30 | 3 |
28 | اداره کل ورزش و جوانان General Directorate of Sports and Youth | 30 | 3 |
29 | اداره کل راه و شهر سازی General Directorate of Roads and Urban Development | 30 | 3 |
30 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی Management and Planning Organization | 30 | 3 |
31 | اداره کل امور مالیاتی head office of tax Affairs | 29 | 3 |
32 | بانک ملت Mellat Bank | 29 | 3 |
33 | اداره کل ثبت و اسناد General Directorate of Registration and Documents | 26 | 3 |
34 | بانک رفاه مدیریت شعب Refah Bank branch management | 25 | 2 |
35 | بانک توسعه تعاون Cooperative Development Bank | 24 | 2 |
36 | کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان Center for intellectual development of children and teenagers | 22 | 2 |
37 | تعاون روستایی Rural cooperative | 22 | 2 |
38 | سازمان صنعت و معدن و تجارت Organization of Industry, Mining and Trade | 22 | 2 |
39 | اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی General Department of Cooperation and Social Welfare | 22 | 2 |
40 | بنیاد مسکن انقلاب اسلامی Islamic Revolution Housing Foundation | 22 | 2 |
41 | اداره کل فنی و حرفه ای General Technical and Professional Administration | 21 | 2 |
42 | اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی General Directorate of Prisons and Security and Educational Measures | 21 | 2 |
43 | شرکت پخش فرآورده های استان ایلام Ilam province products distribution company | 19 | 2 |
44 | اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی General Office for Culture and Islamic Guidance | 19 | 2 |
45 | بیمه سلامت health insurance | 18 | 2 |
46 | اداره کل هواشناسی General Department of Meteorology | 16 | 1 |
47 | بانک سپه Sepah Bank | 16 | 1 |
48 | اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری General Department of Cultural Heritage and Tourism | 16 | 1 |
49 | دانشگاه فنی حرفه ای Vocational Technical University | 16 | 1 |
50 | اداره کل استاندارد General Directorate of Standards | 14 | 1 |
51 | اداره کل کتابخانه ها General Department of Libraries | 14 | 1 |
53 | کل شهرداری ها ی استان ایلام All municipalities of Ilam province | 91 | 9 |
52 | سایر واحدهای کوچک سازمانی Other small organizational units | 145 | 14 |
| جمع کل Sum total | 3489 | 346 |
با توجه به مشخصات حجم جامعه، تعداد نمونه از طریق فرمول کوکران محاسبه میشود:
بنابراین ازحامعه مدیران، 346 نفر براساس فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شدند که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در جدول (1)، تعداد نمونه هر طبقه آمده است. پرسشنامه تحقیق براساس اطلاعات حاصل از روش تحلیل محتوا تهیه شد. برای شناسایی عوامل مربوط به اعتماد سازمانی و عوامل انطباقپذیری سازمانی، در ابتدا براساس مطالعات گذشته، عوامل مربوط به متغیرهای تحقیق شناسایی شد و سپس برای تکمیل آنها ، اقدام به مصاحبه با خبرگان براساس پرسشنامه باز شد که توضیحات آن، پیشتر ارائه گردید. مدل مفهومی تحقیق که در شکل (1) ارائه شده است، حاصل نظرات خبرگان و رویکرد تحلیل محتوا بوده است. پرسشنامه پژوهش نیز براساس آن طراحی شد. بدین ترتیب 32 سؤال برای سنجش متغیر انطباقپذیری سازمانی و 24 سؤال برای سنجش متغیر اعتماد سازمانی براساس ابعاد ارائه شده در شکل (1) مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه مذکور، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد؛ نتایج این آزمون نشان داد که مقدار آلفای کرونباخ برای متغیر انطباقپذیری سازمانی، اعتماد سازمانی و پایایی کل به ترتیب 896/0، 811/0 و 855/0 بوده که بیش از 7/0 است که نشاندهنده تأیید پایایی پرسشنامه است. برای بررسی روایی پرسشنامه در ابتدا پرسشنامه طراحی شده در اختیار 5 تن از استادان رشته مدیریت دانشگاه قرار گرفت که روایی ظاهری آن را مورد تأیید قرار دادند و سپس با استفاده از نرم افزار پی ال اس، روایی محتوایی پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت که نتایج آن، در بخش یافتهها ارائه شده است. برای بررسی فرضیههای تحقیق از آزمونهای نرمال بودن دادهها و آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده شد. در طی مراحل تجزیه و تحلیل دادهها از دو نرم افزار SPSS و SMARTPLS استفاده شد.
یافتهها
پیش از بررسی روابط بین متغیرها ، آزمون ادعای نرمال بودن توزیع متغیرها با استفاده از آزمون کولموگروف–اسمیرنوف بررسی شد که نتایج این آزمون در جدول (2) ارائه شده است.
جدول (2): توزیع نرمال متغیرها
Table 2: Normal distribution of variables
متغیر/ شاخص variable/index | تعداد Number | کولموگرف-اسمیرونف Kolmogorov-Smirnov | (sig) |
انطباق سازمانی Organizational Adaptability | 346 | 0.169 | 0.005 |
اعتماد سازمانی Organizational Trust | 346 | 0.210 | 0.000 |
نتایج این آزمون نشان میدهد سطح معناداری متغیرهای تحقیق کمتر از 05/0است. لذا فرضیه صفر یعنی نرمال بودن متغیرها مورد تأیید قرار نمیگیرد و دادهها غیرنرمال هستند؛ بنابراین برای بررسی الگوی تحقیق با توجه به غیرنرمال بودن دادهها و در نظر گرفتن تأثیر اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی، از نرم افزار پی آل اس(PLS) استفاده شد.
مدل معادلات ساختاری شامل دو مدل درونی و بیرونی است؛ مدل بیرونی یا مدل اندازهگیری، روایی و پایایی سازهها را مورد ارزیابی قرار میدهد؛ لذا ابتدا مدل بیرونی و سپس مدل درونی تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد. برای ارزیابی مدل اندازهگیری (بیرونی) باید روایی و پایایی سازههای انعکاسی بررسی شوند. پایایی سازگاری درونی شامل آلفای کرونباخ و آلفای مرکب است. با توجه به نتایج به دست آمده از آنجا که هر دو مقدار پایایی مرکب و آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها بیش از7/0 هستند، میتوان بیان کرد که پایایی از طریق نتایج نرم افزار پی ال اس نیز مورد تأیید قرار میگیرد. برای سنجش روایی از دو معیار روایی همگرا و واگرا استفاده میشود که شامل معیارهای بارهای عاملی، بارهای عرضی، روش فورنل لارکر و AVE است. متغیرهایی که دارای بارهای عاملی کمتر از4/0 باشند، باید از مدل اندازهگیری حذف شوند. تمام بارهای عاملی در دامنه قابل قبول بیش از 4/0 قرار دارند و لذا روایی سازه آنها تأیید میگردد. مقدار AVE برای متغیرهای مکنون بالاتر از 4/0 است. بنابراین میتوان گفت که روایی همگرای مدلهای اندازهگیری مطلوب است. برای بررسی برازش مدل تحقیق از شاخص GOF استفاده میگردد؛ این شاخص، خود به دو قسمت شاخص اشتراک و شاخص افزونگی تقسیم میشود؛ مثبت بودن، به ترتیب نشان دهنده کیفیت مطلوب مدل اندازهگیری و کیفیت مطلوب مدل معادلات ساختاری است. چون مقدار GOF برای مدل تحقیق برابر با 718/0 است، لذا مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. جدول (3) نشان دهنده مقادیر محاسبه شده برای این شاخصها است که از نرم افزار اسمارت پی ال اس استخراج شدهاند. همان گونه که مشاهده میگردد این شرایط برای تمامی متغیرهای مکنون رعایت شده که حاکی از روایی و پایایی مناسب ابزار سنجش است که اطلاعات آن در جداول (4) و (5) آمده است. در نتیجه مقدار معیارGOF برای مدل ارائه شده برابر است با :
که مقدار به دست آمده 0.788 نشان دهنده برازش قوی و مناسب مدل کلی میباشد.
جدول (3): روایی و پایایی مدل اندازهگیری و برازش مدل کلی براساس مدل تأثیر ابعاد برهم
Table (3): Validity and reliability of the measurement model and the fit of the overall model based on the model of the effect of distorted dimensions
سازه / متغیر structure / variable | شاخص Indicator | نماد در مدل icon in the model | بار عاملی factor load | روایی همگرا Convergent validity | پایایی Reliability | ||
میانگین واریانس (AVE) | t-Value | پایایی ترکیبی Composite reliability
| آلفای کرونباخ Cronbach's alpha | ||||
اعتماد سازمانی Organizational Trust | اعتمادعمودی vertical trust | ETAMOOD | 0.78 | 0.638 | 30.528 | 0.786 | 0.811 |
اعتماد نهادی Institutional trust | ETNAHADI | 0.8 | 30.613 | ||||
اعتماد افقی Horizontal trust | ETOFO | 0.777 | 44.884 | ||||
اعتماد محیطی Environmental trust | ETPAYDAR | 0.839 | 29.461 | ||||
اعتماد افقی Horizontal trust | وظيفهشناسي وتجربيات Duties and experiences | eto1 | 0.776 | 0.724 | 78.589 | 0.886 | 0.806 |
خوشايندي، ثبات انساني Pleasantness, human stability | eto2 | 0.904 | 72.39 | ||||
برونگرايي و گشودگی Extroversion and openness | eto3 | 0.894 | 24.022 | ||||
اعتمادعمودی vertical trust | مديريت تيمي و حمايت كاری Team management and work support | eta1 | 0.744 | 0.805 | 70.731 | 0.925 | 0.889 |
قابليت اطمينان Reliability | eta2 | 0.909 | 72.021 | ||||
تقسيم اطلاعات Sharing information | eta3 | 0.906 | 71.46 | ||||
اعتماد نهادی Institutional trust | اعتماد اعضا به استراتژي و چشم انداز سازمان Members' trust in the organization's strategy and vision | etn1 | 0.877 | 0.625 | 24.82 | 0.869 | 0.800 |
شايستگي تجاری و فناوری Commercial and technological competence | etn2 | 0.728 | 42.488 | ||||
ساختارها و فرايندهاي منصفانه Fair structures and processes | etn3 | 0.837 | 33.122 | ||||
سياستهاي منابع انساني Human resource policies | etn4 | 0.811 | 27.948 | ||||
اعتماد محیطی Environmental trust | اعتماد پایدار و فراگیر Stable and comprehensive trust | etp1 | 0.782 | 0.711 | 100.469 | 0.797 | 0.878 |
اعتماد متقابل Mutual trust | etp2 | 0.928 | 86.682 | ||||
اعتماد مبتنی بر صداقت Trust based on honesty | etp3 | 0.916 | 16.711 | ||||
انطباق پذیری سازمانی Organizational Adaptability | فرايندهاي ضروري Necessary processes | FARAYND | 0.875 | 0.634 | 37.293 | 0.861 | 0.895 |
سطوح انطباقپذیری Adaptability levels | SUTENTEBAGH | 0.798 | 32.412 | ||||
ضرورتها و راهبردها Necessities and strategies | ZAROORAT | 0.826 | 38.305 | ||||
چالشها و موانع Challenges and obstacles | CHALESH | 0.756 | 25.843 | ||||
زیرساختهای سازمانی Organizational infrastructure | ZIRSAKHT | 0.808 | 35.282 | ||||
انطباقپذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد Organizational adaptability based on trust | گویه object | ent1 | 0.783 | 0.561 | 50.421 | 0.855 | 0.896 |
گویه object | ent2 | 0.765 | 42.518 | ||||
گویه object | ent3 | 0.866 | 40.728 | ||||
گویه object | ent4 | 0.835 | 28.518 | ||||
گویه object | ent5 | 0.831 | 31.3 | ||||
گویه object | ent6 | 0.79 | 8.474 | ||||
گویه object | ent7 | 0.809 | 12.203 | ||||
زیرساختهای سازمانی انطباقپذیری Adaptive organizational infrastructure | فناوریهای ضروری برای انطباقپذيری Technologies necessary for adaptation | zir1 | 0.811 | 0.685 | 19.081 | 0.761 | 0.866 |
فرهنگ انطباقپذير Adaptable culture | zir2 | 0.701 | 66.844 | ||||
مدیریت و منابع انساني انطباقپذير Adaptable management and human resources | zir3 | 0.886 | 58.79 | ||||
سطوح انطباقپذیری Adaptability levels | انطباقپذیری فردی Individual adaptability | sat1 | 0.881 | 0.641 | 33.68 | 0.741 | 0.781 |
انطباقپذیری سازمانی Organizational adaptability | sat2 | 0.806 | 28.533 | ||||
ضرورتها و راهبردها Necessities and strategies | راهبردها و استراتژیها Strategies and strategies | z1 | 0.796 | 0.666 | 39.362 | 0.878 | 0.908 |
مشارکت سازمانی Organizational participation | z2 | 0.821 | 32.929 | ||||
تحول سیستمهای اطلاعاتی Evolution of information systems | z3 | 0.794 | 66.31 | ||||
پاسخگویی سریع به تقاضاهای جدید Quick response to new demands | z4 | 0.91 | 23.641 | ||||
برنامهریزی مداوم / اقتضائی Continuous / contingency planning | z5 | 0.748 | 38.177 | ||||
فرايندهای ضروری برای انطباقپذيری Necessary processes for adaptability | تعاریف و هدف گذاری Definitions and targeting | far1 | 0.797 | 0.549 | 33.559 | 0.749 | 0.825 |
تطبیق نظام هاي سازمان Implementation of organization systems | far2 | 0.8 | 71.286 | ||||
تطبیق ساختار سازمان Adapting the structure of the organization | far3 | 0.903 | 14.081 | ||||
ارزیابی و اصلاح فرایند Process evaluation and correction | far4 | 0.845 | 10.637 | ||||
چالشها و موانع انطباقپذیری سازمانی Challenges and obstacles of organizational adaptability | چاشها و مشکلات درون سازمانی Problems and problems within the organization | ch1 | 0.792 | 0.817 | 105.124 | 0.782 | 0.899 |
چاشها و مشکلات برون سازمانی Challenges and obstacles of organizational adaptability | ch2 | 0.914 | 68.758 |
جدول (4): همبستگی و روایی واگرا بین متغیرهای تحقیق
Table (4): Correlation and divergent validity between research variables
اعتماد Trust | 0.799 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اعتماد افقی Horizontal trust | 0.839 | 0.851 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اعتماد عمودی vertical trust | 0.813 | 0.606 | 0.897 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اعتماد نهادی Institutional trust | 0.776 | 0.542 | 0.491 | 0.79 |
|
|
|
|
|
|
|
|
اعتماد محیطی Environmental trust | 0.768 | 0.535 | 0.494 | 0.458 | 0.843 |
|
|
|
|
|
|
|
انطباقپذیری سازمانی Organizational Adaptability | 0.846 | 0.699 | 0.646 | 0.683 | 0.679 | 0.795 |
|
|
|
|
|
|
انطباقپذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد Organizational adaptability based on trust | 0.601 | 0.486 | 0.455 | 0.516 | 0.481 | 0.812 | 0.749 |
|
|
|
|
|
زیرساختهای سازمانی انطباقپذیری Adaptive organizational infrastructure | 0.616 | 0.486 | 0.436 | 0.511 | 0.545 | 0.785 | 0.958 | 0.827 |
|
|
|
|
سطوح انطباقپذیری Adaptability levels | 0.615 | 0.53 | 0.498 | 0.505 | 0.435 | 0.826 | 0.49 | 0.424 | 0.801 |
|
|
|
ضرورتها و راهبردها Necessities and strategies | 0.872 | 0.752 | 0.641 | 0.565 | 0.833 | 0.76 | 0.496 | 0.528 | 0.527 | 0.816 |
|
|
فرايندهاي ضروري براي انطباقپذيري Necessary processes for adaptability | 0.736 | 0.567 | 0.587 | 0.69 | 0.504 | 0.798 | 0.509 | 0.527 | 0.67 | 0.579 | 0.741 |
|
چالشها و موانع انطباقپذیری سازمانی Challenges and obstacles of organizational adaptability | 0.564 | 0.487 | 0.446 | 0.459 | 0.425 | 0.817 | 0.715 | 0.574 | 0.718 | 0.457 | 0.462 | 0.904 |
جدول(5): مقادیر اعتبار اشتراکی و افزونگی و شاخصهای AVE و R2 برای هر یک از سازهها
Table(5): shared validity and redundancy values and AVE and R2 indexes for each of the constructs
متغیر Variable | AVE | R2 | اعتبار اشتراکی (CV-COM) | اعتبار افزونگی (CV-RED) |
اعتماد Trust | 0.638 | 0.997 | 0.393 | 0.627 |
اعتماد افقی Horizontal trust | 0.723 | - | 0.438 | - |
اعتماد عمودی vertical trust | 0.805 | - | 0.573 | - |
اعتماد نهادی Institutional trust | 0.625 | - | 0.374 | - |
اعتماد محیطی Environmental trust | 0.711 | - | .4230 | - |
انطباق پذیری سازمانی Organizational Adaptability | 0.632 | 1 | 0.442 | 0.623 |
انطباقپذیری سازمانی مبتنی بر اعتماد Organizational adaptability based on trust | 0.561 | 0.786 | 0.421 | 0.342 |
زیرساختهای سازمانی انطباقپذیری Adaptive organizational infrastructure | 0.685 | - | 0.370 | - |
سطوح انطباقپذیری Adaptability levels | 0.641 | - | 0.016 | - |
ضرورتها و راهبردها Necessities and strategies | 0.666 | - | 0.496 | - |
فرايندهاي ضروري براي انطباقپذيري Necessary processes for adaptability | 0.549 | - | 0.280 | - |
چالشها و موانع انطباقپذیری سازمانی Challenges and obstacles of organizational adaptability | 0.817 | - | 0.389 | - |
میانگین Average | 0.671 | 0.937 | 0.385 | 0.531 |
پس از آزمون مدل بیرونی و به عبارتی تأیید روایی و پایایی مدل درونی (مدلهای اندازهگیری تحقیق) مدل درونی یا همان مدل ساختاری تحقیق ارزیابی میگردد. با استفاده از مدل درونی میتوان به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخت. مدل درونی پژوهش با کاربرد نرمافزار SMART-PLS Graph انجام شد. با توجه به آنچه بیان شد، نتایج مربوط به فرضیههای تحقیق به شرح ذیل ارائه شده است:
برای آزمون معناداری فرضیهها از شاخص جزئی مقدار آماره T ( T-value ) استفاده شده است؛ در این راستا اگر مقدار T بیشتر از 96/1 باشد، در سطح 95 درصد میتوان گفت تأثیر بین متغیرها معنادار است. همچنین جهت مشخص شدن میزان تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته مدل، از بار عاملی استفاده میشود. در شکلهای (2) و(3)، مدل روابط و تاثیر اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی در حالت استاندارد و مسیر گزارش شده است.
شکل (2) : تأثیراعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی در حالت استاندارد
Figure (2): The effect of organizational trust on organizational adaptability in standard mode
شکل(3): تأثیر اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی در حالت عدد معناداري
Figure (3): The effect of organizational trust on organizational adaptability in the case of a significant number
شکل(4) : تأثیر ابعاد اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی در حالت استاندارد
Figure (4): The effect of dimensions of organizational trust on organizational adaptability in standard mode
شکل(5) :تأثیر ابعاد اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی در حالت عدد معناداري
Figure (5): The effect of dimensions of organizational trust on organizational adaptability in the case of a significant number
با توجه به آنچه بیان شد، نتایج مربوط به فرضیههای تحقیق برای آزمون معناداری فرضیهها از مقادیر بارهای عاملی گویهها برای همه ابعاد موجود در مدل استفاده شده است . در مسیرهایی که مقدار مسیر بزرگتر از مقدار 1.96 و مقدار معناداری کمتر از 0.005 باشد، این رابطه، تایید میشود و در صورتی که این مقدار کمتر از 1.96 باشد، رابطه رد میشود. بر این اساس نتایج به طور خلاصه در جدول (6) ارائه شده است.
جدول(6): خلاصهای از نتایج فرضیهها
Table (6): Specifics of the results of the hypotheses
متغیر مستقل Independent variable | متغیر وابسته Dependent variable | ضریب مسیر Path coefficient | ضریب استاندارد Standard coefficient | معناداری P-value | تایید / رد Confirm / Reject
|
اعتماد سازمانی Organizational Trust | انطباقپذیری سازمانی Organizational adaptability | 77.46 | 0.879 | 0.002 | تایید Confirmation |
اعتماد نهادی Institutional trust |
انطباقپذیری سازمانی Organizational adaptability | 8.37 | 0.229 | 0.000 | تایید Confirmation |
اعتماد عمودی Vertical trust | 4.78 | 0.182 | 0.000 | تایید Confirmation | |
اعتماد افقی Horizontal trust | 6.98 | 0.272 | 0.000 | تایید Confirmation | |
اعتماد محیطی Environmental trust | 9.35 | 0.350 | 0.001 | تایید Confirmation |
نتیجهگیری و پیشنهادات
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی در سازمانهای دولتی استان ایلام پرداخت. 5 فرضیه اصلی و فرعی در راستای هدف تحقیق ارائه شد که با استفاده از آزمون مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق عبارتند از:
فرضیه اصلی: اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر معناداری دارد.
فرضیه فرعی اول: بعد نهادی اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر معناداری دارد.
فرضیه فرعی دوم: بعد عمودی اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر معناداری دار.
فرضیه فرعی سوم: بعد افقی اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر معناداری دارد.
فرضیه فرعی چهارم: بعد محیطی اعتماد سازمانی بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر معناداری دارد.
نتایج فرضیه اصلی آزمون مدل معادلات ساختاری در ارتباط با فرضیهها نشان داد که اعتماد سازمانی با ضریب مسیر 879/0 و عدد معناداری 468/77 بر بهبود انطباقپذیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ابعاد اعتماد سازمانی؛ شامل بعد نهادی با عدد معناداری 37/8، بعد عمودی با عدد معناداری 78/4، بعد افقی با عدد معناداری 98/6، بعد محیطی با عدد معناداری 53/9 بر انطباقپذیری سازمانی تأثیر معناداری داشتند. نتیجۀ این فرضیهها با مطالعات انجامشده هم راستا بود. ماکروس (2018) نشان دهنده نقش اعتماد در بهبود انطباقپذیری تیمهای مجازی بود. جوهانسن و سلارت (2014) در تحقیق خود، اعتماد را عاملی بالقوه برای درک افراد از تغییرات سازمانی و یادگیری مبتنی بر این تغییر دانستهاند. توسلی و همکاران (1394) در تحقیقی که تأثیر سرمایه اجتماعی را بر انطباقپذیری مورد بررسی قرار دادهاند به این نتیجه دست یافتهاند که اعتماد نهادي، انسجام، اعتماد بينشخصي و توانمندسازي تأثیر معناداری بر انطباقپذیری سازمانی دارند. عباسزاده و همکاران (1394)، در تحقیقی با عنوان بررسی اثرات ابعاد اعتماد نهادی، انسجام، اعتماد بينشخصی و توانمندسازی بر متغير وابسته (ظرفيت انطباقپذیری سازمانی) به نتایج معنیداری رسیدهاند و متغيرهای یادشده توانستهاند، 55 درصد تغييرات ظرفيت انطباقپذیری سازمانی را تبيين نمایند. برخورداری از ظرفيت انطباقپذيري، از عوامل مؤثر بر موفقيت سازمانهاي امروزي در پاسخ به تقاضاهاي متغير مشتريان و تحولات محيطي است. هر سازماني بسته به نوع كار و فعاليت خود، نوع محيطي كه با آن تعامل دارد و ميزان بهرهگيري از فناوري، به درجهاي از انطباقپذيري با محيط نياز دارد. سازمانهای دولتی باید آگاه باشند که نیاز به پیشبینی و برنامهریزی، جای خود را به سازگاری پویا داده است و سازمان باید خود را به صورت مداوم و پیوسته با محیط سازگار کند. سازمان برای بهبود فرآیند انطباقپذیری با محیط، نیازمند هماهنگی میان اجزا مختلف بوده که این هماهنگی میان ابعاد مختلف سازمان نیازمند ارتباطاتی است که از میزان بالایی از اعتماد برخودار باشد. اعتماد به عنوان واژه بسیار مهمی تاکنون مورد مطالعات بسیاري قرار گرفته است؛ به این دلیل که موجب بسیاري از تلاشها و رفتارهاي مشارکتی میشود و در بسیاري از روابط بین فردي نقش بسیار مهم و کلیدي را ایفا میکند. از آنجا که اعتماد میان طرفین، پایه و اساس روابط مؤثر بوده، به همین دلیل استدلال میشود که سازمانها میتوانند از آن، برای تقویت روابط بهره گیرند. در حقیقت هنگامی که محیط سازمان دارای درجه بالایی از اعتماد باشد، آنگاه مشارکت پرسنل، تعهد و موفقیت سازمانی بهبود مییابد.
نتایج فرضیه اول پژوهش نشان داد که بعد نهادی با انطباق پذیری سازمانی تاثیر معناداری دارد؛ از این رو بهبود اعتماد اعضا به استراتژي و چشم انداز سازمان، شايستگي تجاري و فناوري آن، ساختارها و فرايندهاي منصفانه و سياست هاي منابع انساني روزآمد به انطباقپذیری سازمانی کمک کرده و با مشارکت دادن کارکنان در تصمیمسازی و تصمیمگیری، ارتقا فنآوری و روشها، انعطافپذیری در ساختار، متناسبسازی آن با تغییرات درونی و بیرونی و مشارکت فراگیر در تحقق انطباقپذیری کمک میکند.
نتایج فرضیه دوم نشان داد که بعد عمودی اعتماد بر انطباقپذیری سازمانی تاثیر معناداری دارد؛ ارتباط کارکنان با سطوح مدیریتی را میتوان بوسیلۀ مديريت تيمي و حمايت كاري، قابليت اطمينان و تقسيم اطلاعات اعتماد عمودی در سازمان افزایش داد تا از این مسیر، شرایط انطباقپذیری سازمانی فراهم گردد. بعد عمودی - با ایجاد روابط شبکهای مناسب و پیکربندی روابط مفید و مناسب در سازمان- زمینه شکلگیری همسویی و اعتماد را از طریق ایجاد روابط دوجانبه میان اعضای سازمان و تسهیل روابط اعتمادآمیز با سطوح مدیریت سازمان، امکان اثربخشی اهداف سازمانی را فراهم مینماید.
نتایج حاصل از فرضیه سوم نشان داد که بعد افقی اعتماد بر انطباقپذیری سازمانی تاثیر معناداری دارد؛ بنابراین میتواند زمینۀ تقویت روحیه وظيفهشناسي و تجربيات در کارکنان، احساس خوشنودی و خوشايندي، ثبات انساني، برونگرايي، گشودگی را در سازمان فراهم نماید تا از این طریق جوی ملهم از اعتماد و مشارکت در فعالیتهای سازمانی توسعه یابد .
نتایج فرضیه چهارم تحقیق نشان داد که مدیران میتوانند در راستای تأیید تأثیر بعد محیطی اعتماد بر انطباقپذیری سازمانی، با نهادینه کردن اعتماد پایدار و فراگیر در همه سطوح سازمانی، اعتماد متقابل و مبتنی بر صداقت، جو اعتماد را در درون و بیرون سازمان به عنوان اعتماد محیطی فراهم نموده و از این طریق امکان اثربخشی و موفقیت سازمان را افزایش دهند. از آنجایی که ضرورت انطباقپذیری برای سازمانها عمدتاً ناشی از تغییرات محیطی و در عین حال تاثیر عوامل محیطی بر سازمان است، اعتماد محیطی، عاملی بسیار مهم در حیات سازمانهای امروزی محسوب میشود. با توجه به الگوی به دست آمده برای انطباقپذیری مبتنی بر اعتماد و نتایج فرضیهها، پیشنهادهای کاربردی زیر برای سازمانهای مورد مطالعه و سازمانهای مشابه مطرح میگردد:
اعتماد، نقش بسزایی در ارتقای ظرفیت انطباقپذیری سازمانی دارد؛ لذا پیشنهاد میشود که از طریق برگزاری دورههای آموزشی بر محور اعتماد سازمانی در راستای افزایش دانش و توانمندیهای کارکنان و به روز کردن اطلاعات و مهارتهای ارتباطی جهت انطباقپذیری سازمانی بیشتر با شرایط محیطی مورد توجه قرار گیرد. آموزش و توسعۀ فرهنگ وظیفهشناسی از طریق تشویقهای مادی و معنوی در راستای ایجاد اعتماد افقی نقش بسزایی دارد. برگزاری دورههای آموزشی برای آموزش برونگرایی و گشودگی کارکنان ضرورت دارد تا تجربیات این افراد در سطح سازمان به صورت شفاف، باعث انتقال احساس اعتماد بین کارکنان گردد. تدوین و ایجاد چارچوبها و آیین نامههای داخلی مشخص و صریح برای ایجاد اعتماد بیشتر میان کارکنان لازم است. در همین راستا برای ارتقای ظرفیت انطباقپذیری سازمانی پیشنهاد میشود که سازمانها به توسعه نظام پیشنهادها و مشارکتدهی کارکنان در فرآیند تصمیمگیریها و برنامهریزیهای سازمانی بپردازند؛ زیرا این اقدام با بهبود اعتماد متقابل و تقویت پایههای همکاری در میان کارکنان به تحقق اهداف سازمانی که مصادیقی از انطباقپذیری است، کمک میکند. ایجاد یک پایگاه داده فعال و بروز که بتوان اطلاعاتي درباره مشتریان، بازار، تعداد رقبا، وضعيت رقباي جهاني، اعضاي دیگر زنجيره تأمين جمعآوري و طبقهبندي کرد، راهکاری مناسب برای بهبود انطباقپذیری سازمان است. امروزه سازمانها در جستوجوي راههاي جديدي براي ارتقاي مشاركت افراد و گروهها و بهرهگیری از آثار آن هستند؛ از اينرو، بيش از هر زمان به اعتماد و چگونگي تقويت و واقعيسازي آن توجه دارند. پیشنهاد میشود سازمانها برای ایجاد انگیزش در کارکنان، با اعطای پاداشها و یا روشهای تشویقی دیگر آنها را ترغیب کنند تا طرحها و ایدههایی را که برای بهبود پروژه مشترک جاری در ذهن دارند، ارائه دهند. سازمان انطباقپذیر باید بتواند در داخل خود انعطافپذیری کامل را فراهم سازد؛ زیرا تنها تغییر در استراتژیها و جهت گیریها- تا وقتی که اجرایی نشدهاند- نمیتواند مؤثر واقع گردد.
تعارض منافع:
نویسندگان هیچگونه تعارض منافع ندارند.
References
Adelaiye, M.B. O., Adubasim, I. E., & Adim, C.V.(2020). Strategic adaptability and organizational survival of media houses in Bauchi State, Nigeria. The Strategic Journal of Business & Change Management, 7(1), 642-653. doi:10.3390/admsci10030037
Bahmani; Akbar Mousavi Davoudi; Seyed Mehdi (2018), Correlation of spiritual leadership, job motivation and organizational trust of nurses and employees of Dr. Heshmat Rasht State Hospital, Volume 8, Number 3, 27-34. (In Persian) doi:10.22059/jomc.2013.36084
Boylan, S. A., & Turner, K. A. (2017). Developing organizational adaptability for complex environment. Journal of Leadership Education, 16(2), 183-198. doi:10.12806/V16/I2/T2
Cullen, K. L., Edwards, B. D., Casper, W. C., & Gue, K. R. (2014). Employees’
adaptability and perceptions of change-related uncertainty: Implications for perceived organizational support, job satisfaction, and performance. Journal of Business and Psychology,29(2),269-280.doi:10.1007/s10869-013-9312-y
Dariush; Ghulandi; Hasan; Seyyed Abbaszadeh; Mir Muhammad; Mami; Abdul Zahra (1397), The focal analysis of the relationship between moral leadership and organizational adaptability capacity,Journal of Ethics in Science and Technology,Year 13,No.2, pp.325-348.(In Persian)
dor: 20.1001.1.22517634.1397.13.2.10.4
Eisenhardt, K. M. (1989). Building theories from case study research. Academy of management review, 14(4), 532-550. doi:10.4236/jhrss.2018.61027
Hodgson, G., Herman, S., & Dollimore, D. (2017). Adaptability and survival in small-and medium-sized firms. Industrial and Corporate Change, 1-22. doi:10.13140/RG.2.1.1276.5925
Johansen, S. T., & Selart, M. (2014). Expanding the Role of Trust in the Management of Organizational Change. New Perspectives on Organizational Change and Learning. Bergen: Fagbokforlaget, 259-280. doi:10.1016/j.procs.2016.07.164
Lee, H., Choi, H., Lee, J., Min, J., & Lee, H. (2016). Impact of IT investment on firm performance based on technology IT architecture. Procedia Computer Science, 91, 652-661.
Marcos, M. C. (2018). The effect of trust on the adaptability of virtual teams: the mediator role of transition processes (Doctoral dissertation), 1-41.
Mutebi, H., Ntayi, J. M., Muhwezi, M., & Munene, J. C. K. (2020). self-organisation, adaptability, organisational networks and inter-organisational empirical evidence from humanitarian organisations in Uganda. Journal of
Humanitarian Logistics and Supply Chain Management, 10(4),447-483. doi:10.1108/JHLSCM-10-2019-0074
Oguegbe, T. M., & Edosomwan, H. S. (2021). Organizational-Based Self-Esteem and Organizational Identification as Predictors of Turnover Intention: Mediating Role of Organizational Trust. SEISENSE Journal of Management, 4(2), 56-71. doi: 10.33215/sjom.v4i2.620
Pathranarakul, P., & Sae-Lim, P. (2018). Risk Management and Organizational
Adaptability-Strategic Framework for Corporate Crisis Recovery: The Study of Oil and Gas Industry. PSAKU International Journal of Interdisciplinary Research, 7(2),112-130. doi:org/10.2139/ssrn.3262597
Schulze, J. H., & Pinkow, F. (2020). Leadership for organisational adaptability: How enabling leaders create adaptive space. Administrative Sciences, 10(3), 1-23. doi:10.1108/JABS-05-2012-0023
Seah, M., & Hsieh, M. H. (2015). Impact of leader adaptability on organizational change and adaptation:the case of Savecom Communication. Journal of Asia Business Studies, 9(3),213-231. doi:10.1108/JABS-05-2012-0023
Serrat, O. (2017). Building trust in the workplace. In Knowledge Solutions (pp. 627-632). Springer, Singapore. doi:10.1007/978-981-10-0983-9_69
Uhl-Bien, M., & Arena, M. (2018). Leadership for organizational adaptability: A theoretical synthesis and integrative framework. The Leadership Quarterly, 29(1), 89-104. doi: 10.1016/j.leaqua.2017.12.009
Vazifeh Dost, H., Hajilo, M.H. & Nazarpour, F. (2014). Investigating the Impact of Implementing Porter Competitive Strategies in Responding to the Market-Oriented Needs of Petrochemical Company Customers, Organizational Culture Management, (3)11,139-121.(In Persian). doi:10.22059/jomc.2013.36084
Wulandari, F., & Dwiatmadja, C. (2020). The mediating roles of pro-commitment to learning and adaptability to technological change: professional experience portfolio toward employee performance. Business: Theory and Practice, 21(2), 859-868.doi: 10.3846/btp.2020.12657
Yildiz, H. (2019). The interactive effect of positive psychological capital and
organizational trust on organizational citizenship behavior. SAGE Open, 9(3), 1-15. doi:10.1177/2158244019862661
(73)
[1] 1.Ph.D Candidate, Department of Public Administration, Shoushtar Branch, Islamic Azad University, Shoushtar, Iran. Ramin.rezaee89@gmail.com
[2] 2.Associate Professor, Department of Business Management, Ilam University, Ilam, Iran.
*Corresponding Author: Y.pourashraf@ilam.ac.ir
[3] 3. Associate Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
[4] 1. دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران Ramin.rezaee89@gmail.com
[5] . دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
*. نویسنده مسؤول: Y.pourashraf@ilam.ac.ir
[6] 3. دانشیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران M.hemati@semnaniau.ac.ir
[7] .Pathranarakul & Sae-Lim
[8] .Barnard
[9] .Simon
[10] .Selznick
[11] .Thompson
[12] .Uhl-Bien & Arena
[13] .Schulze & Pinkow
[14] .Cullen et al
[15] .Johansen & Selart
[16] 10. Serrat
[17] .http://donya-e-eqtesad.com/SiteKhan/ 550449 رجوع شود به سایت
[18] . Mutebi et al
[19] . Hodgson, Herman & Dollimore
[20] . Adelaiye, Adubasim & Adim
[21] . Lee et al
[22] . Wulandari & Dwiatmadja
[23] . Organizational Trust
[24] . Davis & Schoorman
[25] . Oguegbe & Edosomwan
[26] . Yildiz
[27] 10. Marcos
[28] . Boylan & Turner
[29] . Seah and Hsieh