-
مقاله
1 - بررسی تطبیقی اساطیر پهلوانی در اشعار نیما یوشیج و احمد شاملومطالعات ادبیات تطبیقی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399پهلوانان اساطیری انسانوارههایی هستند که با ماجراهای خویش و شیوه زیستن خود، از هنجارهای مرسوم در جامعه فراتر میروند و به تجلیگاه ارزشهای آن جامعه تبدیل میشوند. یکی از موضوعات برجسته و متفاوت در اشعار کهن، اسطوره است که در شعر معاصر فارسی به نحو دیگری نمود پیدا کرده چکیده کاملپهلوانان اساطیری انسانوارههایی هستند که با ماجراهای خویش و شیوه زیستن خود، از هنجارهای مرسوم در جامعه فراتر میروند و به تجلیگاه ارزشهای آن جامعه تبدیل میشوند. یکی از موضوعات برجسته و متفاوت در اشعار کهن، اسطوره است که در شعر معاصر فارسی به نحو دیگری نمود پیدا کرده است. این تحقیق با روش توصیفی، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﻮاﻫﺪ درون ﻣﺘﻨﻲ و روش ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای به بررسی تطبیقی اساطیر پهلوانی، در اشعار نیما یوشیج و احمد شاملو میپردازد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که اسطورههای پهلوانی در اشعار شاملو پررنگتر از نیما جلوه کرده و شاملو در شیوه کاربرد اسطورههای پهلوانی، به مفهوم انسانگرایی نظر داشته است. اسطورههای پهلوانی در اشعار آنها نهتنها به قدرت شاعران کهن نیست، بلکه از نظر سبک و روش اسطورهپردازی نیز متفاوت میباشد؛ این تفاوتها نیز ناشی از سبک خاص شاعری در دوره معاصر میباشد که اسطورههای پهلوانی و نحوه کاربرد آنان را تحت تأثیر خود قرار داده است. نقطه اشتراک اشعار آنها کاربرد اسطورههای یونانی است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - نگاه آسیب شناسانه به روشنفکر در رمان سفر شب از بهمن شعلهورتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400روشنفکری به عنوان یک جریان اجتماعی مقولهای نو و از مباحث مهم جامعه شناسی سیاسی میباشد که تحولات دو قرن اخیر را رقم زده است و از مهمترین عوامل انسانی در دگرگونیهای اجتماعی محسوب میگردد. در ایران رخدادهای مهم سیاسی و اجتماعی به مثابه بزنگاههایی عرصۀ خودنمایی روشنفکر چکیده کاملروشنفکری به عنوان یک جریان اجتماعی مقولهای نو و از مباحث مهم جامعه شناسی سیاسی میباشد که تحولات دو قرن اخیر را رقم زده است و از مهمترین عوامل انسانی در دگرگونیهای اجتماعی محسوب میگردد. در ایران رخدادهای مهم سیاسی و اجتماعی به مثابه بزنگاههایی عرصۀ خودنمایی روشنفکران بوده است و آنان به عنوان نیرویی معرفی میشوند که جلوتر از مردم خود حرکت کرده و پیشتاز نقد جامعه و حرکت آن به سمت رهایی از بیداد با ارائۀ راهکارهای مناسب میباشند. این روشنفکران در رمانهای فارسی چهرههای گوناگون دارند و مؤلفان برای هرکدام رسالتی دیگرگونه قائل شدهاند. بهمن شعلهور از جمله نویسندگانی است که وضعیت روشنفکران سرخورده و عاصی سال های پس از کودتای 28 مرداد را در آثار خود به تصویر کشیده است. در پژوهش پیش رو به روش تحلیلی-توصیفی(کتابخانهای) چهرۀ روشنفکر در رمان سفر شب از بهمن شعله ور آسیب شناسی شده و نتیجۀ به دست آمده حاکی از آنست که روشنفکر در این رمان چهرهای آسیبدیده و ذهنی مشوش داشته، از مؤلفههایی مانند سادهگویی، مبارزه در راه تحقق آزادی و دموکراسی تلاش برای احقاق حقوق زنان، ،تحولخواهی و مسئولیت پذیری نسبت به سرنوشت جامعه تقریبا تهی شده است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی آئین های مذهبی شیعه و عوامل مؤثّر بر گسترش آن در عصر صفویه با تکیه بر شعر صائب تبریزیتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1401حکومت صفویّه توانست با رسمی کردن مذهب شیعه و ایجاد زمینههای مساعد اجتماعی و فرهنگی در قلمرو خویش، هویّتی مستقل برای خود ایجاد کند که نقش قابل توجّهی در گسترش تشیّع و آیینهای مذهبی شیعه داشت. پادشاهان صفوی برای مشروعیّت بخشیدن به حکومت خود به حفظ ظواهر شرع و انجام آیین چکیده کاملحکومت صفویّه توانست با رسمی کردن مذهب شیعه و ایجاد زمینههای مساعد اجتماعی و فرهنگی در قلمرو خویش، هویّتی مستقل برای خود ایجاد کند که نقش قابل توجّهی در گسترش تشیّع و آیینهای مذهبی شیعه داشت. پادشاهان صفوی برای مشروعیّت بخشیدن به حکومت خود به حفظ ظواهر شرع و انجام آیینها و مراسم مذهبی پرداختند و مردم نیز از این روش پیروی میکردند. در این دوره شیعیان فرصت یافتند آزادانه و به دور از بیمِ مخالفان، به برگزاری آیینهای مذهبی شیعه اقدام کنند. این باورها و آیین ها در دیوان صائب که بزرگترین شاعر عصر صفوی است به خوبی انعکاس یافته است. صائب تحت تأثیر آیینها و باورهای شیعی زمان خود، ابیات زیادی را به موضوع آیین های مذهبی شیعه در قالب گذار و تقویت اختصاص داده است. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی نگاشته میشود، به بررسی نمود انواع آیینهای مذهبی شیعه در عصر صفوی در شعر صائب پرداخته خواهد شد و بازتاب آیینهای مذهبِ تشیّع را با توجّه به تقسیم بندی آیینهای مذهبی در انسانشناسی فرهنگی، به دو گروه آیینهای گذار و آیینهای تقویت دسته بندی میکند. یافتههای تحقیق نشان میدهد بازتاب این آیینهای مذهبی در شعر صائب بر پایة تعالیم و باورهای شیعی متأثّر از سیاستهای مذهبی صفویان و شرایط اجتماعی مردم است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی نمادهای جانوری در نگارستان معینالدین جوینیتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1401نمادها اغلب از طبیعت، آیینهای ملی و اساطیری و دین و مذهب سرچشمه میگیرند و یکی از شیوههای ارتباط و انتقال مفاهیماند. در ادبیات فارسی از نام انواع جانوران در موارد متعدّد و در معانی متنوّع استفاده شده است. جانورانی که نامشان گاه در معنای واقعی و گاه در معنای غیرواقعی چکیده کاملنمادها اغلب از طبیعت، آیینهای ملی و اساطیری و دین و مذهب سرچشمه میگیرند و یکی از شیوههای ارتباط و انتقال مفاهیماند. در ادبیات فارسی از نام انواع جانوران در موارد متعدّد و در معانی متنوّع استفاده شده است. جانورانی که نامشان گاه در معنای واقعی و گاه در معنای غیرواقعی و نمادین به کار رفته است. در پژوهش حاضر به بررسی نمادین چارپایان و پرندگان در کتاب نگارستان جوینی پرداخته شده و از جهت معنای نمادین و معنای واقعی دستهبندی شده، سپس بسامد هر مورد نیز آورده شده است. نگارستان معینالدین جوینی کتابی است که به تقلید از گلستان سعدی در قرن هشتم نوشته شده است. روش تحقیق بر پایۀ مبانی نظری و به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی است و ابزار تحقیق، کتاب و کتابخانه و منابع اطلاعاتی در این زمینه بوده است. هدف از نگارش تحقیق این بوده که جانوران در نگارستان معینالدین جوینی در چه مفاهیم نمادینی به کار رفتهاند و بسامد هرکدام را مشخص کند. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد جوینی در کتاب نگارستان به ترتیب فراوانی از حیوانات و پرندگان، در مفهوم نمادین و مفهوم حقیقی استفاده کرده است. تعداد کاربرد مفاهیم حقیقی در همۀ گونهها بیشتر از مفاهیم نمادین است. پرونده مقاله -
مقاله
5 - گونه شناسی صفت ها از قرن چهارم تا ششم با تکیه بر تفسیرهای فارسیتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 1 , سال 11 , بهار 1398صفت،از مهم ترین وابسته های هر گروه اسمی به شمار می رود.با بررسی صفت ها در گونه های مختلف،با تکیه بر تفسیرهای فارسی،بخش عظیمی از ویژگی های ساختمان گروه اسمی در گذشته آشکار می شود. ویژگی هایی که به ویژه مترجمان،با ترجمة آیات قرآن مجید،هنرمندانه خلق کرده اند و تاکنون،در من چکیده کاملصفت،از مهم ترین وابسته های هر گروه اسمی به شمار می رود.با بررسی صفت ها در گونه های مختلف،با تکیه بر تفسیرهای فارسی،بخش عظیمی از ویژگی های ساختمان گروه اسمی در گذشته آشکار می شود. ویژگی هایی که به ویژه مترجمان،با ترجمة آیات قرآن مجید،هنرمندانه خلق کرده اند و تاکنون،در منابع دستور تاریخی ، سبک شناسی و فرهنگ ها،به بخش های مهمّ آن چندان پرداخته نشده است.در این مقاله می کوشیم تا به بررسی صفت ها از لحاظ گونه شناسی ،از قرن چهارم تا ششم با تکیه بر تفسیرهای فارسی بپردازیم و این سؤال را پاسخ دهیم که آیا صفت ها را از لحاظ گونه های زبانی می توان بررسی و طبقه بندی کرد؟ و چه عواملی،متمایزکنندة این صفت ها از یکدیگر هستند؟به همین منظور،تفسیرهایی چون ترجمة تفسیر طبری، تفسیر قرآن پاک، تفسیر تاج التّراجم فی تفسیر قرآن الاعاجم ، تفسیری بر عشری از قرآن مجید،تفسیر قرآن مجید(نسخة کمبریج) ، بخشی از تفسیری کهن، بخشی از تفسیری کهن به پارسی،تفسیر گزاره ای از بخشی از تفسیر قرآن کریم (تفسیر شُنقُشی) ، تفسیر نَسَفی، تفسیر رُوضُ الجِنان و رَوحُ الجَنان و تفسیر کشف الاسرار و عُدّﮤ الابرار را مورد بررسی قرارمی دهیم و آن گاه به نتیجه می رسیم که صفت ها،از لحاظ گونه شناسی در این آثار، قابل شناسایی و تقسیم بندی هستند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - تبریز از منظر مولانا جلال الدین محمد بلخیتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399شهرها نشانۀ فرهنگ و مدنیت شهروندان آن ها هستند و در پیدایش سازه های صنعتی و فرهنگی نقش بسزایی دارند. بزرگان را می پرورند و مورد تکریم بزرگان قرار می گیرند. مولانا جلال الدین در آثار خود؛ کلیات شمس و مثنوی معنوی از شهرها و سازه های شهری نام می برد اما هیچکدام به اندازۀ م چکیده کاملشهرها نشانۀ فرهنگ و مدنیت شهروندان آن ها هستند و در پیدایش سازه های صنعتی و فرهنگی نقش بسزایی دارند. بزرگان را می پرورند و مورد تکریم بزرگان قرار می گیرند. مولانا جلال الدین در آثار خود؛ کلیات شمس و مثنوی معنوی از شهرها و سازه های شهری نام می برد اما هیچکدام به اندازۀ مکّۀ مکرّمه به دلیل وجود کعبۀ معظّمۀ و شهر تبریز به جهت شمس تبریزی در ذهن و زبان او اثر نگذاشته است. مولانا به جهت شیفتگی و عشق سوزان به شمس، از زمانی که جذب او شده است، تخلصش از خاموشی به روشنی شمس می گراید. از این هنگام است که تبریز در درون او برتر از کعبه و برتر از عالم ناسوت و لاهوت می شود، گویی او می بیند که عرشیان به خاک تبریز سجود می برند انگار او شنیده که تبریز بلی گوی اَلَستُ بِرَبِکُم حق تعالی بوده است. این شهر زیبای سده هفتم که پایتخت غازان خان تیموری بود را برتر از بهشت می انگارد و کعبۀ اسلام نه بلکه کعبۀ هر دو جهان می شمارد و شمس را رکن یمانی آن می نامد. در خاک تبریز عجایب ها می بیند و از مسافران آن شهر می خواهد که به عنوان تحفه مقداری خاک تبریز برای او بیاورند تا سرانجام در خاک تبریز مدفون شود. در این گفتار نویسندگان کوشیده اند به روش توصیفی – تحلیلی به تحلیل جلوه های تبریز در شعر مولانا بپردازند و دلیل برتری تبریز را در ذهن و زبان مولانا جویا گردند. پرونده مقاله -
مقاله
7 - بررسی طنز در آثار علی اکبر دهخداتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 2 , سال 5 , تابستان 1392در فایل اصل مقاله موجود استدر فایل اصل مقاله موجود است پرونده مقاله -
مقاله
8 - آز و نیاز در شاهنامه و آیین مزدیسناتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1391در فایل اصل مقاله موجود استدر فایل اصل مقاله موجود است پرونده مقاله -
مقاله
9 - خاقانی و باورهای عامیانه دربارۀ جانورانتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1399خاقانی از جمله شاعران بزرگی است که باورداشتهای عامه در قصاید وی بسامد بالایی دارد. خاقانی با به کار بردن بسیاری از باورداشتهای عامیانه در دیوان شعری خود، در انتقال این باورها، که بخشی از فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است، سهم بزرگی داشته و به یقین، در این راه موفق بود چکیده کاملخاقانی از جمله شاعران بزرگی است که باورداشتهای عامه در قصاید وی بسامد بالایی دارد. خاقانی با به کار بردن بسیاری از باورداشتهای عامیانه در دیوان شعری خود، در انتقال این باورها، که بخشی از فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی است، سهم بزرگی داشته و به یقین، در این راه موفق بوده است. در این جستار، پژوهشگر کوشیده است تا با بررسی دیوان خاقانی و به ویژه قصاید او و آثار و نوشتههای محققان و نویسندگان دربارۀ خاقانی و آثارش، باورهای عامیانۀ مطرح شده در قصاید خاقانی را بیابد و با روش توصیفی – تحلیلی و نیز بهره گیری از منابع و بررسی اسناد و مدارک و استخراج موارد لازم، به بررسی تاریخچۀ برخی از این باورها بپردازد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که باورها و الفاظ عامیانه در قصاید خاقانی جایگاهی ویژه دارند و میتوان آنها را در پنج دستۀ: چشمزخم، تعویذها، فالگیری و پیشگویی، سحر و جادو، و پری جای داد. همچنین باید گفت که یکی از زمینههای اساسی الهام در شعر خاقانی زندگی مردم و جلوههای عواطف و افکار آنهاست. پرونده مقاله -
مقاله
10 - قیام بهرام چوبین در شاهنام هی فردوسیتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 5 , سال 5 , زمستان 1392در نوشتار حاضر سعی شده است، گزارشی مختصر از قیام بهرام چوبین در شاهنامه داده شود و دیدگاه فردوسی دربارهی چگونگی این قیام مطرح گردد. علاوه بر استفاده از شاهنامهی فردوسی، نگاهی اجمالی به سایر منابع شده و مقایسهای بین آنها صورت گرفته است؛ و در این مقایسه نگاه خاص و منح چکیده کاملدر نوشتار حاضر سعی شده است، گزارشی مختصر از قیام بهرام چوبین در شاهنامه داده شود و دیدگاه فردوسی دربارهی چگونگی این قیام مطرح گردد. علاوه بر استفاده از شاهنامهی فردوسی، نگاهی اجمالی به سایر منابع شده و مقایسهای بین آنها صورت گرفته است؛ و در این مقایسه نگاه خاص و منحصر به فرد فردوسی در قیام بهرام چوبین بررسی میگردد، زیرا فردوسی در بخش تاریخی شاهنامه با رسیدن به این داستان، دوباره روحیهای حماسی به آن تنیده و توصیفات او از بهرام چوبین، یادآور قهرمانان بخش حماسی به خصوص رستم است. به همین سبب برخی گزارشها و دیدگاههای او با سایر موّرخین دربارهی این داستان متفاوت است. پرونده مقاله -
مقاله
11 - بررسى پدیده هاى اسطوره اى در بهمن نامهتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 1 , سال 5 , بهار 1392در فایل اصل مقاله موجود استدر فایل اصل مقاله موجود است پرونده مقاله -
مقاله
12 - زال شخصیتی جادوگر یا فرهمندتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 2 , سال 5 , تابستان 1392در فایل اصل مقاله موجود استدر فایل اصل مقاله موجود است پرونده مقاله -
مقاله
13 - یگانگی و دوگانگی در شاهنامه و آیین مزدیسناتفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1391در فایل اصل مقاله موجود استدر فایل اصل مقاله موجود است پرونده مقاله -
مقاله
14 - تدوین المعاجم الفارسیة فی عصر الکورکانیین المغول فی الهندإضاءات نقدية في الأبين العربي والفارسي , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1435لم یلق الأدباء والفنانون فی العهد الصفوی أیّ دعم أو تشجیع من البلاط الصفوی ممّا أدّی إلی نزوحهم الجماعی إلی شبه القارة الهندیة. وبالمقابل کان الترحیب الذی یلقاه المتحدثون بالفارسیة والکتاب وجمیع الأدباء والفنانین الإیرانیین فی الهند والحفاوة التی تستقبلهم بها إمبراطوریة چکیده کامللم یلق الأدباء والفنانون فی العهد الصفوی أیّ دعم أو تشجیع من البلاط الصفوی ممّا أدّی إلی نزوحهم الجماعی إلی شبه القارة الهندیة. وبالمقابل کان الترحیب الذی یلقاه المتحدثون بالفارسیة والکتاب وجمیع الأدباء والفنانین الإیرانیین فی الهند والحفاوة التی تستقبلهم بها إمبراطوریة الکورکانیین المغول یعطی زخماً لهذا النزوح الجماعی. إنّ نفوذ الثقافة الإیرانیة واللغة الفارسیة – التی کانت اللغة الرسمیة فی بلاط المغول فی الهند – أدّی إلی إزدهار جمیع الفنون الأدبیة وبخاصة فن تدوین المعاجم فی هذا العصر. ویمکن تقسیم عملیة تدوین المعاجم الفارسیة إلی ثلاث مراحل هی: 1. قبل المغول "القرن 7 حتی 9" 2. العهد المغولی "القرن 10 حتی 13" 3. بعد العهد المغولی أو العهد الجدید "القرن 14 وما بعده". لقد اهتمّ کتّاب المعاجم فی العهد الأول بجمع اللغة الشعریة غیر آبهین بلغة الحوار أو لغة الکتابة لذا فإنّ المعاجم التی وضعت فی هذه الفترة لا تعتبر "شاملة". غیر أنّ أکثر الأعمال دقّة وجدّیة هو ما وضع فی العهد الثانی أی فی عهد الإمبراطوریة المغولیة وسیعالج هذا المقال دراسة أفضل المعاجم التی وضعت فی هذا العصر دون غیره من العصور. أمّا العهد الثالث أو العهد الجدید فیطلق علی عصر سیطرة البریطانیین علی أرض شبه القارة الهندیة ونهایة العهد المغولی فی هذه البلاد. حیث بذلوا أقصی جهودهم فی استبدال اللغة الفارسیة الرسمیة باللغة الانکلیزیة. پرونده مقاله -
مقاله
15 - العلاقة بین الموتى فی "مقبرة رستم" فی "بهمننامه" ومذهب میتراإضاءات نقدية في الأبين العربي والفارسي , شماره 5 , سال 3 , زمستان 1434یعتبر فکر الولادة والموت من الأفکار التی رافقت البشریّة منذ العهود الأولى، حیث تطرّقت إلیه الأدیان والشعائر ومختلف المذاهب الفلسفیّة وحاولت تقدیم تفسیر واضح له أو الإجابة على التساؤلات المطروحة حوله. لقد أدّت أشعّة الشمس الحیاتیّة إلى ظهور مذهب عبادة الشمس، حتى أنّها أد چکیده کاملیعتبر فکر الولادة والموت من الأفکار التی رافقت البشریّة منذ العهود الأولى، حیث تطرّقت إلیه الأدیان والشعائر ومختلف المذاهب الفلسفیّة وحاولت تقدیم تفسیر واضح له أو الإجابة على التساؤلات المطروحة حوله. لقد أدّت أشعّة الشمس الحیاتیّة إلى ظهور مذهب عبادة الشمس، حتى أنّها أدّت إلى دفن الموتى بطریقة لا یفقدون معها ارتباطهم بالشمس. ومن أکثر الأجزاء إثارة فی قصیدة بهمن نامه، وصف إیرانشاه لمقبرة رستم وجثامین الرستمیّین؛ حیث دفنت جثامینهم بطریقة استثنائیّة. ونظراً لطریقة دفن أفراد العائلة الرستمیّة فی هذه المقبرة، فضلاً عن بعض الأسباب الأخرى، یحتمل أنّ أفراد تلک العائلة قد اعتنقوا مذهب میترا. سوف نتطرّق فی هذه المقالة إلى دراسة العلاقة بین دفن الموتى فی مقبرة رستم ومذهب میترا. پرونده مقاله -
مقاله
16 - خاستگاه تصاویر اجتماعی – سیاسی در شعر صائب تبریزیمطالعات زبان و ادبیات غنایی , شماره 4 , سال 6 , پاییز 1395تصاویر شعری در زمینۀ عناصر اجتماعی – سیاسی از جمله تصاویری است که در دورههای مختلف رنگ و جلوه-ای متفاوت داشتهاست. مقالۀ حاضر از جایگاه تصاویر اجتماعی –سیاسی که بسامد بالایی در شعر صائب دارد، سخن میگوید؛ تصاویری که حاصل خیال دورپرداز صائب، حول عنصری واحد ا چکیده کاملتصاویر شعری در زمینۀ عناصر اجتماعی – سیاسی از جمله تصاویری است که در دورههای مختلف رنگ و جلوه-ای متفاوت داشتهاست. مقالۀ حاضر از جایگاه تصاویر اجتماعی –سیاسی که بسامد بالایی در شعر صائب دارد، سخن میگوید؛ تصاویری که حاصل خیال دورپرداز صائب، حول عنصری واحد است که از این طریق تجربههای ذهنی و حسی خویش را به تصویر میکشد. شاعر در دورهای از ادب فارسی قرار دارد که برای دست یافتن به معنی و مضمونهای بدیع و بیگانه به ناچار نیازمند داشتن گسترۀ وسیعی از واژگان است؛ بنابراین هر عنصر و واقعهای را دست مایۀ کار و هنر خویش قرار میدهد. از آنجایی که ارتباط مستقیمی با حکومت و دربار داشته، تأثیری پذیری او از شرایط حاکم دور از انتظار نخواهد بود؛ او از نزدیک به طور ملموس و عینی با امور و وقایع اجتماعی – سیاسی در ارتباط است، او این تجربههای حسی را با تجربههای ذهنی خویش میآمیزد و تداعیهای دور و نزدیک را شکل می-دهد. و به این ترتیب مسئلۀ تأثیر و تأثر پذیری از جامعه و شرایط حاکم بر آن، در شعر او امری کاملاً طبیعی خواهد بود. پرونده مقاله -
مقاله
17 - تحیر و تداعی های آن در غزلیات بیدل دهلویمطالعات زبان و ادبیات غنایی , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1397نوع عناصری که شاعر حول موتیف (Motif) یا بنمایههای تصویرساز فرامیخواند، تا صورتهای ذهنی (Image) را ترسیم کند، بستگی به قدرت و وسعت خیال شاعر دارد. بیدل از جمله شاعرانی بود که توانست با قدرت خیال خویش، عناصری پیرامون بنمایههای تصویرساز فراخواند، که در ظاهر ارتباطی م چکیده کاملنوع عناصری که شاعر حول موتیف (Motif) یا بنمایههای تصویرساز فرامیخواند، تا صورتهای ذهنی (Image) را ترسیم کند، بستگی به قدرت و وسعت خیال شاعر دارد. بیدل از جمله شاعرانی بود که توانست با قدرت خیال خویش، عناصری پیرامون بنمایههای تصویرساز فراخواند، که در ظاهر ارتباطی میان آن عناصر و تداعیها وجود نداشت؛ ولی در قلمرو خیال شخصِ بیدل، سبب خلق تصویرهای بدیع میشد؛ تجربههایی که بیدل از عرفان و تصوف داشت، زمینۀ تصویرهای دور از ذهن را فراهم ساخت؛ و شاعر را در عصری که یافتن مضامین و معانی بیگانه هنر محسوب میشد، یاری کرد. حیرت حالتی بود که از راه تصوف و تفکر در دل شاعر عارف درآمد و راه را برای خلق مضامین بدیع و تداعیهای دور و غریب هموار کرد. چنین حالتی برای بیدل چنان ارزشمند بود که رمز دو جهان را در متحیّر شدن خلاصه کرد. مقالۀ حاضر که با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است، درصدد آن است تا با آوردن تداعیها حول محورعنصر تصویرساز حیرت، صورتهای ذهنی بیدل را در رابطه با این عنصر نشان دهد و خواننده را در یافتن معنایی واحد یاری کند. پرونده مقاله -
مقاله
18 - تحلیل و بررسی ترانه معاصر فارسیمطالعات زبان و ادبیات غنایی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1398در ادب فارسی ترانه همواره اصطلاحی عام بوده است که بر انواع قالبهای شعریِ ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی، و بیت اطلاق میشده است. فهلویات, خسروانی, گلبانگ, تصنیف و .... در گذرگاه تاریخ نامهای دیگر این صورت شعری بودهاند (بهار: 1344،60). همچنین عد چکیده کاملدر ادب فارسی ترانه همواره اصطلاحی عام بوده است که بر انواع قالبهای شعریِ ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی، و بیت اطلاق میشده است. فهلویات, خسروانی, گلبانگ, تصنیف و .... در گذرگاه تاریخ نامهای دیگر این صورت شعری بودهاند (بهار: 1344،60). همچنین عدهای ترانه (ترانک، ترنگه، ترنگ، رنگ) را از مادهی تر در لغت به معنای خرد، تر و تازه و جوان، خوش از ریشهی اوستایی تئورونه گرفتهاند(داد،1375،68) این اصطلاح، امروزه در میان اهل ادب بهخصوص مترادف با دوبیتی و در اصطلاح موسیقی نیز معمولاً مترادف با تصنیف، آواز، سرود و نغمه و بهطور کلی اشعار ملحون بهکار میرود. موسیقی و اولین سند مکتوب در ترانه به نظر کدکنی به سرودی از باربد، شاعر و موسیقیدان دربار خسرو پرویز ساسانی باز میگردد ترانه بعد از گذر از تحولات تاریخی دوران اسلامی، جنگ ها و صلح ها، آرامش ها و جنبش ها به انقلاب اسلامی ایران پیوند خورد و به آنچه امروز شاهد آن هستیم تبدیل شد. زبان ترانه ی امروز صمیمی و همه فهمتر شده است که ناشی از تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی ست. در این پژوهش تلاش بر آن است که تحولات ترانهسرایی با رویکردی جریانشناسانه مورد کنکاش قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
19 - مقالات شمس تبریزی از دیدگاه نظریه ساحت اخلاقی زبانادبیات عرفانی و اسطوره شناختی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1396زبان یکی از ابزارهای اصلی در مشترک ساختن جهان "خود" با "دیگری" است و با اخلاق ارتباط دارد. هدف نگارندگان این مقاله این بوده است که با رویکردی پدیدارشناسانه، به منشأ اخلاقی برخی بحثهای مهم در مقالات شمس تبریزیبپردازند؛ مسائلی که فهم آنها راهی به درک درست شخصیت شمس می گ چکیده کاملزبان یکی از ابزارهای اصلی در مشترک ساختن جهان "خود" با "دیگری" است و با اخلاق ارتباط دارد. هدف نگارندگان این مقاله این بوده است که با رویکردی پدیدارشناسانه، به منشأ اخلاقی برخی بحثهای مهم در مقالات شمس تبریزیبپردازند؛ مسائلی که فهم آنها راهی به درک درست شخصیت شمس می گشاید؛ از همین روی، با به کارگیری روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا ابتدا یکی از مهمترین مفاهیم نزد او، یعنی انزوا را مطرح و دیدگاه او را درباره مسئولیت اخلاقی در برابر خود و دیگری و رابطه اخلاق و زبان از خلال گفتههایش بیان کرده ایم. سپس ضمن بیان دو نوع بهرهگیری او از زبان در قبال "دیگری" به این نکته پرداخته ایم که چرا او گاه به ضرورت سخن گفتن در مقابل دیگری اعتقاد داشته و گاه قائل به برخوردی سلبی با زبان در قبال دیگری بوده است؛ سرانجام، انتقاد شمس نسبت به برخی عارفان پیش از او به مثابه جنبهای از گفتمان در ساحت اخلاق بررسیشده است. پرونده مقاله -
مقاله
20 - درآمدی بر نیماپژوهی و کتابشناسی نیماپژوهشنامه ادب حماسی (فرهنگ و ادب سابق) , شماره 1 , سال 3 , زمستان 1386نیما یوشیج در انواع مختلف ادبی طبع آزمایی کرده اما آنچه وی به آن نام بردار شده است شعرهای نو اوست که باعث شده او را به عنوان پدر شعر نو فارسی بشناسند. از همان زمان نیما، کتاب ها و مقاله هایی بسیار دربارة شعر او نوشته شد و پس از او نیز این روند با سرعت بیش تری ادامه یافت چکیده کاملنیما یوشیج در انواع مختلف ادبی طبع آزمایی کرده اما آنچه وی به آن نام بردار شده است شعرهای نو اوست که باعث شده او را به عنوان پدر شعر نو فارسی بشناسند. از همان زمان نیما، کتاب ها و مقاله هایی بسیار دربارة شعر او نوشته شد و پس از او نیز این روند با سرعت بیش تری ادامه یافت. این آثار شامل مقاله هایی دربارة شعر نیما و ویژگی های آن، کتاب هایی که اختصاصاً دربارة شعر او نوشته شده، کتاب هایی که درباره شعر نو یا تحولات و انواع آن است و طبعاً فصل یا فصل هایی از آن به نیما اختصاص یافته، کتاب هایی که دربارة دانش های ادبی است و در آن ها بحثی نیز از شعر نیما شده است، گلچین های شعری که آثار وی در آن ها چاپ شده و نیز مجموعه مقاله ها و یادنامه هاست. در این مقاله جریان حرکت تاریخی تألیف این گونه آثار و انواع آن مورد بررسی قرارگرفته است. پرونده مقاله -
مقاله
21 - کارکردهای زبانی تاریخ جهان گشای جوینیپژوهشنامه ادب حماسی (فرهنگ و ادب سابق) , شماره 1 , سال 3 , تابستان 1386تاریخ جهان گشای جوینی یکی از امهات متون تاریخی ـ ادبی زبان فارسی است. جوینی در این اثر شرح وقایع و فجایع سه رویداد شگرف تاریخ ایران را در سده های ششم و هفتم هجری، یعنی ایلغار مغول و فراز و فرود سلطنت خوارزمشاهیان و داستان اسماعیلیان ایران، به رشتة تحریر درآورده است. در چکیده کاملتاریخ جهان گشای جوینی یکی از امهات متون تاریخی ـ ادبی زبان فارسی است. جوینی در این اثر شرح وقایع و فجایع سه رویداد شگرف تاریخ ایران را در سده های ششم و هفتم هجری، یعنی ایلغار مغول و فراز و فرود سلطنت خوارزمشاهیان و داستان اسماعیلیان ایران، به رشتة تحریر درآورده است. در این مقاله از منظر زبان شناسی نقش گرا ـ که اثر را در ارتباط با گوینده، شنونده، زمینه و موضوع آن بررسی می کند ـ کارکردهای زبانی این کتاب تحت عنوان کارکردهای تاریخی و ادبی کاویده و بررسی شده است و اسلوب تاریخ نگاری جوینی نیز در هر سه مجلد از رهگذر مقایسه ای زبانی تبیین و ارزش ادبی و میزان ادبیت هر کدام نیز نشان داده شده است. پرونده مقاله