دستورالعمل تدوین مقاله
فصلنامه مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی با هدف فراهم کردن محیطی علمی برای پژوهشگران در حوزه دانش بازاریابی و مباحث بین رشته ای مرتبط یک منبع علمی برای تولید، اشاعه و معرفی آخرین یافتههای پژوهشهای علمی می باشد. از نویسندگان محترم تقاضا می شود در تهیه و تنظیم مقالات خود نکات زیر را رعایت نمایند.
الف- شرایط علمی
1- مقاله نتیجه کاوشها و پژوهشهای علمی نویسنده یا نویسندگان باشد.
2- مقاله دارای اصالت و ایده تازه باشد.
3- در مقاله باید روش تحقیق علمی مدون رعایت شود و از منابع معتبر و اصیل طبق استاندارد استفاده گردد.
4- مقالات باید از نوع پژوهشی، تحلیلی و نقد اصیل باشد و حداکثر در 25 صفحه تنظیم گردد. بنابراین ترجمه و گردآوری در حوزه کار این مجله نمیباشد.
ب- شرایط نگارش
1- متن مقاله و نیز فهرست منابع با فاصله عادی بر روی کاغذ معمولی (A4) و با رعایت 4 سانتیمتر حاشیه چپ و راست و 5 سانتی متر حاشیه بالا و پایین با قلم B zar 12 و چکیده با قلم B Nazanin 10 و فاصله بین خطوط 1.15 تایپ و تنظیم گردد. در ضمن مقاله بیشتر از 25 صفحه نباشد.
2- عنوان مقاله، نام نویسنده، و سازمان وابسته در صفحه مقاله نوشته شود. همچنین چکیده مقاله حداکثر در 250 کلمه به زبان فارسی و دست کم چهار واژه کلیدی در زیر چکیده داده شود. چکیده انگلیسی با قلم Times New Roman 10 تهیه گردد.
3- مقاله باید ساختار علمی لازم را داشته باشد. بهعنوان نمونه، یک مقاله تجربی باید دست کم دارای مقدمه، مبانی نظری و پیشینه پژوهش، شیوه پژوهش، یافتهها و تحلیل، بحث و نتیجهگیری، یادداشتها و منابع باشد.
4- عنوانهای اصلی مقاله (مقدمه-مبانی نظری-پیشینه تحقیق...) در سمت راست صفحه درشت و سیاه آورده شود. عنوانهای فرعی با قلم معمولی نوشته و از سر سطر آغاز شود و سطر مجزایی تشکیل دهند.
5- جدولها در داخل متن ارائه شود و عنوان جدولها به صورت روشن و گویا در بالای آنها ذکر گردد. اگر جدولی اقتباسی است، نشانی آن در زیر جدول داده شود.
6- تصاویر و یا نمودارها در داخل متن شمارهگذاری گردد.
7- شیوه منبع نگاری بر حسب روش APA ارائه شود.
ضروری است، ارجاعدهی هم در داخل متن مقاله و هم در فهرست منابع به شیوه APA انجام پذیرد.
رفرنس نویسی به روش APA در مورد مجلات شامل موارد زیر میشود:
- نام نویسنده یا نویسندگان
- تاریخ انتشار مقاله
- نام مقاله
- نام مجله (با فونت خمیده یا همان italics)
- Volume مجله (با فونت خمیده)
- Issue مجله (با فونت غیر خمیده )
- حدود صفحات مجله
- DOI
ارجاع دهی به مقاله در فهرست منابع APA
الف) یک نویسنده
نامخانوادگی، نام. (سال). عنوان مقاله. نشریه، دوره (شماره)، صفحه.
احمدی، امیر. (1390). ارائه الگوی مدیریت استراتژیک. مدیریت راهبردی، ۳(۲)، ۲۱-۳۶.
ب) دو نویسنده
نامخانوادگی، نام. (سال)، عنوان مقاله، نشریه، دوره، شماره، صفحه
آزادی، سکینه؛ بای، فروغ. (۱۳۸۵). ارائه الگوی مدیریت استراتژیک. مدیریت راهبردی، ۳(۲)، ۲۱-۳۶.
ج) چند نویسنده
نامخانوادگی، نام. (سال)، عنوان مقاله، نشریه، دوره، شماره، صفحه
آزادی، سکینه؛ بای، فروغ؛ سمیعی، سمیه. (۱۳۸۵)، ارائه الگوی مدیریت استراتژیک. مدیریت راهبردی. مدیریت راهبردی، ۳(۲)، ۲۱-۳۶.
د) مقالات همایشی
عسکری، سودابه؛ عرب، بهروز. (1399)، شیوههای برابستن با بندشانهای پهن، کنفرانس علمی دانش زنان، تهران.
منبعنویسی کتاب در فهرست منابع APA
الف) کتابهای دارای یک نویسنده
امیری، زینب. (۱۳۸۵). روش پژوهش پیشرفته. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
* اگر کتاب ویرایش دوم یا بیشتر باشد باید آن را نیز پس از عنوان کتاب در داخل پرانتز ذکر کنید.
امیری، زینب. (۱۳۹۰). روش پژوهش پیشرفته. (ویرایش سوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ب) کتابهای دارای چند نویسنده
- کتابهایی دارای دو مؤلف یا بیشتر نیز با ذکر نام تمام نویسندگان، به ترتیبی که در اثر اصلی آمده، نوشته میشود.
* برای کتابهایی که هنوز چاپ نشدهاند، از کلمه زیر چاپ (inpress) استفاده میشود.
ج) کتابهایی که به جای مؤلف، با عنوان سازمانها و نهادها منتشر شدهاند.
در این صورت به جای نام مؤلف، نام سازمان مربوط میآید. مانند:
مرکز اسناد و مدارک علمی، وزارت آموزش و پرورش. (۱۳۶۲). واژهنامه آموزش و پرورش:
فارسی ـ انگلیسی، انگلیسی ـ فارسی. تهران: مؤلف.
* وقتی نویسنده کتاب و ناشر یکی هستند، پس از ذکر محل انتشار کتاب، کلمه مؤلف (در انگلیسی author) میآید. مثل نمونه بالا و یا مثال زیر:
هومن، حیدرعلی. (۱۳۵۴). اندازهگیریهای روانی و تربیتی و فن تهیه تست. تهران: مؤلف.
۳) کتابهایی که به جای مؤلف، ویراستار یا گردآورنده دارند به صورت زیر نوشته میشوند:
مثال: شفیعآبادی، عبدالله (گردآورنده). (۱۳۷۴). مجموعه مقالات اولین سیمینار راهنمایی و مشاوره. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
۴). کتابهای ترجمه شده:
ابتدا نام مؤلف یا مؤلفان کتاب، عنوان کتاب و سپس نام مترجم میآید. مثل:
هرگنهان، بی.آر و اولسون، ام. اچ.(۱۳۷۴). مقدمهای بر نظریههای یادگیری، (ترجمه علیاکبر سیف).تهران: دانا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۹۳).
استناددهی به نقل قولها به روش APA
در فهرست منابع APA اگر مستقیماً از کسی نقلقول میشود، در انتهای نقلقول (نام پدیدآورنده، سال نشر، شماره صفحه) ذکر میشود.
اگر نقل قول کمتر از ۴۰ کلمه باشد، در داخل متن نوشته میشود و قبل و بعد از آن علامت گیومه قرار میگیرد.
مثال: نتایج پژوهشهای انجام شده را میتوان چنین خلاصه کرد که «ارزشیابیهای دانشجویی بیش از آن که نشاندهنده تغییرات محتوایی باشند، نشاندهنده تغییرات روش آموزشی اساتید هستند.» ( دانکن، ۱۹۸۶، ص۷۷)
*. اگر نقل قول بیش از ۴۰ کلمه باشد، با حاشیهای بیش از متن و به صورت یک پاراگراف جدا نوشته میشود. در این صورت گذاشتن علامت گیومه در آغاز و انتهای مطلب ضروری نیست.
اگر به یک فصل کامل از یک کتاب استناد شده است، پس از سال نشر باید شماره فصل بیاید، که مخفف فصل در فارسی «ف» و در انگلیسی «chap» است.
مثال: ( محمدزاده، ۱۳۸۵،ف ۵)
*اگر تاریخ نشر اثری مشخص نیست، به جای تاریخ از کلمه” بیتا “و در انگلیسی از “n.d” استفاده میشود.
مثال: (محمدی، سمیرا).
* اگر پدیدآورنده اثر مشخص نیست یا پدیدآورنده ندارد، به جای نام خانوادگی پدیدآورنده، نام اثر را داخل گیومه میآوریم و تاریخ نشر آن را ذکر میکنیم.
مثال: («روششناسی رسانهها،» ۱۳۸۴)
* اگر عنوان متنی به زبان انگلیسی را مینویسیم، آغاز کلمات با حروف بزرگ نوشته میشود.
* مثال: (Using Skills, ۲۰۰۲)
هرگاه به دو یا چند اثر از یک مؤلف که در یک سال منتشر شدهاند، اشاره میشود، از حروف الفبا برای متمایز ساختن آنها، استفاده میشود.
مثال: مطالعات انجام شده در اینباره (احمدی، ۱۳۶۵ الف، ۱۳۶۵ ب)
8- یادداشتها، برابر مفاهیم و همچنین نامهای خارجی با ذکر شماره در داخل متن در پایان مقاله قبل از منابع آورده شود.
9- هرگونه سپاسگزاری از افراد یا مؤسسات در پایان مقاله قبل از یادداشتها آورده شود.
10- شماره صفحه های مقاله به فارسی در پایین و وسط صفحه قرار گیرد.
11- فایل تعارض منافع را تکمیل و بصورت جداگانه در سایت فصلنامه بارگذاری گردد. فایل تعارض منافع را می توانید از اینجا دریافت نمایید.