• Home
  • عبدالخالق غلامی

    List of Articles عبدالخالق غلامی


  • Article

    1 - بررسی عوامل کلیدی موثر بر مزیت رقابتی با رویکرد اجتماعی (مورد مطالعه: بانک رفاه کارگران )
    Future study Management , Issue 1401 , Year , Summer 2022
    زمینه: اگر چه مباحث مربوط به رقابت سابقه‌ای طولانی در ادبیات اقتصاد و مدیریت بازرگانی دارد اما افزایش اهمیت آن در چند دهه اخیر در مطالعات و بویژه پژوهش‌های بازرگانی بخوبی نمایان است. در چنین شرایطی ضرورت توجه به بازاریابی و دستیابی به رقابت پذیری برای بانک‌ها اهمیت پیدا More
    زمینه: اگر چه مباحث مربوط به رقابت سابقه‌ای طولانی در ادبیات اقتصاد و مدیریت بازرگانی دارد اما افزایش اهمیت آن در چند دهه اخیر در مطالعات و بویژه پژوهش‌های بازرگانی بخوبی نمایان است. در چنین شرایطی ضرورت توجه به بازاریابی و دستیابی به رقابت پذیری برای بانک‌ها اهمیت پیدا کرده است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل کلیدی موثر مزیت رقابتی با تأکید بر بازاریابی اجتماعی و رویکرد آینده در بانک رفاه کارگران انجام شده است.روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری دادهها و روش انجام از نوع توصیفی است. داده های پژوهش بوسیله یک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده و جامعه آماری آن را مدیران و کارشناسان بانک رفاه به تعداد 200 نفر تشکیل می دهندو نمونه گیری آماری از طریق جدول گرجسی و مورگان به تعداد 127نفر از طریق روش نمونه گیری روش خوشه ای انجام گرفت. برای روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری و محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای بررسی داده ها و آزمون فرضیه ها از نرم افزار PLS استفاده شده است.یافته ها: نتایج بدست آمده حاکی از تایید همه فرضیه ها می باشد. نتیجه گیری: بر اساس این نتایج می توان گفت که عوامل کلیدی موثر بر ایجاد مزیت رقابتی برای بانک رفاه شامل: مسئولیت پذیری اجتماعی، ایجاد اطمینان و رفاه برای مشتریان،اجرای سیاست‌های مشتری مداری ، تاکید بر جلب رضایت و وفاداری مشتریان با روش بازاریابی هدفمند و بازاریابی سبز می شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی اثرات عوامل و متغیرهای رقابت پذیری بین المللی برای شرکت‌های صنایع غذایی در ایران با رویکرد آینده پژوهی(مورد مطالعه: صنایع غذایی استان خوزستان)
    Future study Management , Issue 1401 , Year , Summer 2022
    چکیدهزمینه: رقابت بین المللی از مهمترین مباحث ادبیات اقتصادی و مدیریتی است و بطور سنتی در محور برنامه های آکادمی ها ، سیاست گذاران و دست اندرکاران قرار داشته است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رقابت‌پذیری بین‌المللی شرکت‌های تولید محصولات غذایی در More
    چکیدهزمینه: رقابت بین المللی از مهمترین مباحث ادبیات اقتصادی و مدیریتی است و بطور سنتی در محور برنامه های آکادمی ها ، سیاست گذاران و دست اندرکاران قرار داشته است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رقابت‌پذیری بین‌المللی شرکت‌های تولید محصولات غذایی در ایران با رویکرد آینده پژوهی انجام شده است. روشها: روش تحقیق کاربردی- توصیفی، از نوع همبستگی و با بهره گیری از ابزار جمع آوری پرسشنامه‌ی محقق ساخته، فرضیه‌ها را مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران بازرگانی، بازاریابی و صادرات شرکت‌های محصولات غذایی در استان خوزستان بودند که با شرایط بازار و خصوصیات مشتریان یا خریداران خارجی آشنایی و ارتباط دائمی داشتندکه تعداد آنها 250 نفر بودند که از طریق فرمول گرجسی و مورگان نمونه‌ی آماری 157 نفره به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب گردید. روایی پرسشنامه از طریق نمونه اولیه به صورت روایی ظاهری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد 8 عامل قیمت تمام‌شده محصولات ،کیفیت محصولات شرکت‌ها، برخورداری شرکت از تکنولوژی پیشرفته، برخورداری شرکت‌ها از نیروی انسانی متخصص، مدیریت بازاریابی کارآمد در شرکت‌ها، برخوردار بودن شرکت‌ها از برند مشهور،کیفیت بسته‌بندی محصولات، دسترسی آسان شرکت‌ها به مواد اولیه با کیفیت بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تأثیر مزیت رقابتی بر رقابت پذیری بین المللی مورد تأیید قرار گرفت.نتیجه گیری: نتیجه تحقیق عدم تأثیر سبز بودن و ارگانیک بودن محصولات بر کسب مزیت رقابتی را نشان می دهد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه الگوی عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی در سازمان های دولتی (مورد مطالعه: سازمان های دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد)
    Public Policy In Administration , Issue 42 , Year , Autumn 2021
    زمینه و هدف : هدف تحقیق تبیین الگوی شکل گیری سیستم ها با عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی در سازمان‌های دولتی است که به احیای موضوع بطالت اجتماعی در نظام اداری کشور پرداخته است. روش ها: روش پژوهش ترکیبی متوالی- اکتشافی است. یعنی ابتدا رهیافت کیفی و سپس رهیافت کم More
    زمینه و هدف : هدف تحقیق تبیین الگوی شکل گیری سیستم ها با عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی در سازمان‌های دولتی است که به احیای موضوع بطالت اجتماعی در نظام اداری کشور پرداخته است. روش ها: روش پژوهش ترکیبی متوالی- اکتشافی است. یعنی ابتدا رهیافت کیفی و سپس رهیافت کمی استفاده شده است. روش بخش کیفی تحلیل مضمون و جامعه آماری آن خبرگان علمی آشنا به موضوع که شامل اساتید و پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی می باشد و برای نمونه‌گیری از روش نمونه گیری هدفمند و جهت تعیین کفایت نمونه‌گیری از معیار اشباع نظری استفاده شده است. در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و جامعه آماری آن شامل خبرگان اجرائی یا تجربی (مدیران و کارکنان سازمان‌های دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد) می باشد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای بوده وبافرمول کوکران تعداد نمونه تعیین شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که الگوی سیستم‌های کاری با عملکرد بالا در سازمان‌های دولتی ایران دارای چهار تم اصلی رویه‌های کاری با عملکرد بالا، نتایج، شرایط واسطه‌ای و بستر مطالعه است.نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه های تحقیق نشان دادند که زمینه و بافت شکل‌گیری عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی شامل رویه‌های کاری با عملکرد بالا ، شرایط بستر و شرایط واسطه ای است. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی تطبیقی تأثیر برجستگی برند بر تصمیم‌گیری به خرید در لوازم خانگی ایرانی و خارجی با رویکرد داده بنیاد
    Jounal of Marketing Management , Issue 4 , Year , Winter 2017
    تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان، شرایط بازار و افزایش سود شرکت‌ها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. خلق ارزش برای مشتریان و کمک به تصمیم‌گیری به خرید آن‌ها از جمله مسائل مهمی است که در علم بازاریابی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این تحقیق تدوین مدل مفهومی‌تصمیم‌گیری More
    تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان، شرایط بازار و افزایش سود شرکت‌ها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. خلق ارزش برای مشتریان و کمک به تصمیم‌گیری به خرید آن‌ها از جمله مسائل مهمی است که در علم بازاریابی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف این تحقیق تدوین مدل مفهومی‌تصمیم‌گیری به خرید با تبیین نقش برجستگی برند و شناسایی ابعاد آن با رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) و سپس بررسی تطبیقی در برندهای لوازم خانگی ایرانی و خارجی است. در مرحله کیفی با داده‌های حاصل از بررسی پیشینه تحقیق، از روش داده بنیاد در تدوین مدل استفاده شد. داده‌های کمی‌با استفاده از پرسشنامه استاندارد حاصل از تحقیقات پیشین گردآوری و با رویکرد تحلیل عاملی با نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شد. 450 پرسشنامه با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی میان مشتریان برندهای لوازم خانگی ایرانی اسنوا و خارجی ال جی توزیع و 396 پرسشنامه برای برند اسنوا و 434 پرسشنامه برای برند ال جی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت، آگاهی از برند، قیمت و تصویر برند بر برجستگی برند اسنوا تأثیر معناداری دارد. ولی تداعی برند بر برجستگی برند اسنوا بی تأثیر است. همچنین نتایج حاکی از تأثیر معنادار کیفیت، آگاهی از برند، قیمت‌ و تداعی برند بر برجستگی برند لوازم خانگی ال جی بود و نشان داد که تصویر برند بر برجستگی برند ال جی تأثیر معناداری ندارد. همچنین برجستگی نام و نشان تجاری بر تصمیم‌گیری به خرید هر دو برند تأثیر دارد. Manuscript profile

  • Article

    5 - Designing the Attitude toward Advertising Model through Mobile Social Networks
    Journal of System Management , Issue 2 , Year , Winter 2020
    The aim of this research is to help advance a better understanding of digital advertising innovation adoption, consumer acceptance of customized advertising, and the influence of customized advertising on product purchase intent via a mobile social network. To this end, More
    The aim of this research is to help advance a better understanding of digital advertising innovation adoption, consumer acceptance of customized advertising, and the influence of customized advertising on product purchase intent via a mobile social network. To this end, two types of questionnaires, including an open questionnaire filled up by 16 experts and university professors was designed to identify the indicators and sub-indicators of advertising acceptance determinants through mobile-based cyberspace networks. The other questionnaire was a 5-point Likert questionnaire designed based on the identified indicators of the open questionnaire, which was filled by 234 cyber-space users who were chosen using simple random sampling method in order to verify the identified factors. The results of the study led to the identification of seven main indicators namely revenue generating, legalization, Awareness at social levels, Family and friends, Advertiser owners, monitoring and Advertising quality and the identification of 44 sub-indicators for seven three main determinants. Manuscript profile

  • Article

    6 - Scenario Development of Talent Management System in Iran's National Oil Products Distribution Company
    Journal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2023
    Undoubtedly, the present is the age of organizations and custodians of these organizations are humans, humans who, by possessing the greatest source of power, that is, thinking, can create the causes of excellence, movement and growth of organizations. By integrating ef More
    Undoubtedly, the present is the age of organizations and custodians of these organizations are humans, humans who, by possessing the greatest source of power, that is, thinking, can create the causes of excellence, movement and growth of organizations. By integrating effective talent management strategies into their workforce programs, organizations can use proven methods and systems to properly optimize human capital resources to increase their competitive advantage and maintain their market share. In this article, the system dynamics method is used in the design of the talent management system model. In this research, using articles, library sources, and using the opinions of experts and experts of the National Petroleum Products Distribution Company, as well as academic experts in the field of talent management, cause and effect diagrams have been drawn. Vensim software has been used to design the dynamic model of the system and the variables of talent alignment, human resources empowerment, organizational strategy and talent evaluation are the accumulation variables. The talent management model is specified as the final accumulation variable. Other variables are communication skills, mental characteristics, moral values, flow variables, and finally, five scenarios were developed to analyze the talent management system. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه مدل ساختاری تفسیری سازمان بهره‌ور با رویکرد توانمندسازی کارکنان در سازمان‌های آموزشی و پژوهشی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش استان فارس)
    Transcendent Education , Issue 2 , Year , Summer 2023
    مقدمه و هدف: . بهره‌وری به عنوان یکی از شاخص‌های عملکرد مدیریتی است و هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل ساختاری تفسیری سازمان بهره‌ور با رویکرد توانمندسازی کارکنان در سازمان‌های آموزشی و پژوهشی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش استان فارس) بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش به More
    مقدمه و هدف: . بهره‌وری به عنوان یکی از شاخص‌های عملکرد مدیریتی است و هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل ساختاری تفسیری سازمان بهره‌ور با رویکرد توانمندسازی کارکنان در سازمان‌های آموزشی و پژوهشی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش استان فارس) بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و داده‌ها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 21 نفر از خبرگان آموزش و پرورش استان فارس بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی مدیران، کارشناسان و معلمان آموزش و پرورش بودند که ابتدا با روش تصادفی طبقه‌ای سپس 384 نفر به صورت غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و فرم خودتعاملی ساختاری بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (86/0=α). برای ساختاردهی مؤلفه‌ها از مدل ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها: براساس یافته‌ها 74 شاخص در قالب 18 مؤلفه بر بهره‌وری آموزش و پرورش استان فارس اثرگذار است و مؤلفه‌ها در شش سطح ساختاردهی شدند. مؤلفه‌های آموزش و تربیت کارکنان، عوامل ساختاری، توانمندسازی کارکنان و مدیریت دانش سازمانی در سطح ششم (سطح زیربنایی) قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: فراهم‌آوری زمینه و فرصت رشد و شکوفایی معلمان، تمرکز زدایی و مشوق‌های سازمانی توانمندسازی کارکنان را تسهیل می‌کند و آموزش و پرورش فارس به سمت سازمانی بهره‌ور سوق داده خواهد شد. Manuscript profile

  • Article

    8 - تعیین عناصر محتوای گزارش مالی یکپارچه با رویکرد اسلامی
    Journal of Islamic Marketing Research , Issue 4 , Year , Autumn 2024
    گزارش یکپارچه به عنوان آخرین نوع گزارش در روند تکامل گزارشگری، اگرچه با استفاده از منسجم کردن اطلاعات مالی و غیرمالی سعی در گسترش محتوای اطلاعاتی دارد، اما نتوانسته اطلاعات مورد نیاز جوامع اسلامی را تامین کند. گزارش یکپارچه اسلامی می‌تواند از نظر چارچوب، محتوا، قالب و ا More
    گزارش یکپارچه به عنوان آخرین نوع گزارش در روند تکامل گزارشگری، اگرچه با استفاده از منسجم کردن اطلاعات مالی و غیرمالی سعی در گسترش محتوای اطلاعاتی دارد، اما نتوانسته اطلاعات مورد نیاز جوامع اسلامی را تامین کند. گزارش یکپارچه اسلامی می‌تواند از نظر چارچوب، محتوا، قالب و اعتبار نسبت به چارچوب بین‌المللی گزارشگری یکپارچه متفاوت باشد. تمرکز این پژوهش فقط بر بخش محتوا است، چرا که در این پژوهش هدف تعیین عناصر محتوای گزارش یکپارچه اسلامی و مولفه‌های آن‌ها می‌باشد. با تمرکز بر بعد دوم از مدل پاسخگویی یکپارچه اسلامی کمارالدین و مدعزیز (2019)، یعنی پاسخگویی نسبت به چه چیزی، و بررسی منابع نظری و مطالعات پیشیین و مبنا قرار دادن چارچوب بین‌المللی گزارشگری یکپارچه، ابتدا عناصر محتوای گزارش یکپارچه اسلامی و مولفه‌های هر کدام از آن‌ها تعیین گردید. سپس با استفاده از تکنیک دلفی‌فازی مولفه‌ها در دو دور متوالی در معرض قضاوت 32 نفر از خبرگان قرار داده شد. برای این‌که مدل از اعتبار بالاتری برخوردار باشد، مولفه‌های مورد تائید خبرگان، با استفاده از پرسشنامه به نظرسنجی عمومی گذاشته شد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از قضاوت 393 نفر، با استفاده از نرم افزار spss، عناصر محتوای و مولفه‌های آن‌ها تعیین و رتبه‌بندی گردید. محتوای گزارش یکپارچه اسلامی شامل 18 مولفه‌ی اسلامی می‌باشد که در گزارش یکپارچه بین‌المللی وجود ندارد. Manuscript profile

  • Article

    9 - بررسی تاثیر تفکر انتقادی با رویکرد رفتار سیاسی و سیاست های عمومی دولت بر ارتقاء سلامت سازمانی در بانکهای دولتی
    Political and InternationalResearches Quarterly , Issue 4 , Year , Winter 2021
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر تفکر انتقادی بر ارتقاء سلامت اداری است. در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. در رویکرد دلفی نظرات 12 نفر از روسای شعب مختلف بانکهای ملی و سپه شهر اصفهان از طریق مصاحبه جمع آوری و پس از تجزیه و More
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر تفکر انتقادی بر ارتقاء سلامت اداری است. در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. در رویکرد دلفی نظرات 12 نفر از روسای شعب مختلف بانکهای ملی و سپه شهر اصفهان از طریق مصاحبه جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل، 33 متغیر در قالب 6 مقوله اصلی جستجوگری و حقایق، آزاد اندیشی، تحلیل گری، نظام مندی، اعتماد به توانایی خود و کنجکاوی بر ارتقا نظام سلامت اداری تعیین گردید. کلیه سازه ها دارای روایی و پایایی لازم و همچنین هر 6 متغیر اصلی بر ارتقا سلامت نظام اداری موثر می باشند. در نهایت می توان بیان نمود که مدیران سازمانی باید 6 متغیر به دست آمده در این پژوهش را به عنوان متغیرهایی که قابلیت ارتقا سلامت اداری را در بانکهای دولتی شهر اصفهان دارند، مد نظر قرار دهند. Manuscript profile

  • Article

    10 - طراحی الگوی ارتباطی فناوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در آموزش و پرورش
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Spring 2020
    هدف پژوهش بررسی ارتباط فن‌آوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و طراحی الگوی ارتباطی مربوطه می باشد. این پژوهش یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، مدیران منابع انسانی و دست اندرکاران فن‌آوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس به تعداد 210 نفر و نمونه آماری More
    هدف پژوهش بررسی ارتباط فن‌آوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و طراحی الگوی ارتباطی مربوطه می باشد. این پژوهش یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، مدیران منابع انسانی و دست اندرکاران فن‌آوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس به تعداد 210 نفر و نمونه آماری طبق فرمول کوکران 136 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. جهت جمع آوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه‌ی فن‌آوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان استفاده شده است که روایی صوری آنها توسط صاحب نظران و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرارگرفته و پایایی آنها با استفاد از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب برابر91/0 و 87/0 به دست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماری توصیفی وتحلیل عاملی تأییدی به کمک نرم افزار SPSS و smart PLS استفاده و الگوی تحلیلی پژوهش تدوین شد.بر اساس نتایج حاصله، ضریب مسیر فن‌آوری اطلاعات به سیستم برنامه ریزی منابع سازمان برابر 677/0 و مقدار آماره t برای این مسیر 793/9 می‌باشد که با توجه به بزرگ‌تر بودن این مقدار از 96/1، نشان دهنده‌ی معناداری ضریب برآورد شده است. در نتیجه فن‌آوری اطلاعات، تأثیر مثبت و معناداری بر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان دارد. Manuscript profile

  • Article

    11 - تدوین مدل ارتباطی فناوری اطلاعات و توانمندسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Spring 2022
    هدف پژوهش، بررسی ارتباط فناوری اطلاعات و توانمندسازی منابع انسانی و طراحی الگوی ارتباطی مربوطه می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف از نوع کاربری است. جامعه آماری، مدیران منابع انسانی و دست اندرکاران فناوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس به تعداد 210 نفر و More
    هدف پژوهش، بررسی ارتباط فناوری اطلاعات و توانمندسازی منابع انسانی و طراحی الگوی ارتباطی مربوطه می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف از نوع کاربری است. جامعه آماری، مدیران منابع انسانی و دست اندرکاران فناوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس به تعداد 210 نفر و نمونه آماری طبق فرمول کوکران 136 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه فناوری اطلاعات و توانمندسازی منابع انسانی بودکه روایی صوری آنها توسط صاحبنظران و متخصصان مربوطه مورد تایید قرار گرفت و ‍‍‍‍ پایایی آنها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 862 /0 و 907/0 به دست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی و تحلیل عاملی تاییدی به کمک نرم افزار SPSS و smart PLS استفاده و الگوی تحلیلی پژوهش تدوین شد. بر اساس یافته‌ها‌ی پژوهش، ضریب مسیر فناوری اطلاعات به توانمند سازی منابع انسانی برابر 717/0 و مقدار آماره t برای این مسیر برابر292/12 می‌باشد که با توجه به بزرگتر بودن این مقدار از 96/1 نشان دهنده معناداری ضریب برآورد شده است .در نتیجه فناوری اطلاعات تاثیر مثبت و معناداری بر توانمند سازی منابع انسانی دارد. Manuscript profile

  • Article

    12 - طراحی الگوی رقابت پذیری بانک رفاه به روش کیفی با رویکرد بازاریابی اجتماعی
    Social Science Quarterly , Issue 500 , Year 1 , Spring 2050
    امروزه بسیاری از تلاشهای مدیران موسسات کسب و کار بر موضوع رقابت پذیری تمرکز یافته است. از سوی دیگر برخی از تحولات اجتماعی سطح خواستهها و انتظارات افراد جامعه را بالا برده و اهمیت جایگاه اجتماعی و اعتبار سازمانها نیز به نوبه خود بیشتر شده است. ازاین‌رو در این پژوهش به طر More
    امروزه بسیاری از تلاشهای مدیران موسسات کسب و کار بر موضوع رقابت پذیری تمرکز یافته است. از سوی دیگر برخی از تحولات اجتماعی سطح خواستهها و انتظارات افراد جامعه را بالا برده و اهمیت جایگاه اجتماعی و اعتبار سازمانها نیز به نوبه خود بیشتر شده است. ازاین‌رو در این پژوهش به طراحی الگوی رقابت پذیری بانک رفاه با رویکرد بازاریابی اجتماعی با استفاده یک روش آمیخته پرداخته شد. در مرحله کیفی پژوهش به بررسی کشف الگوی رقابت پذیری بانک رفاه با رویکرد بازاریابی اجتماعی پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش مدیران شعب بانک رفاه بود که از میان شعب مختلف این بانک نمونه ای به اندازه 127 مدیر به صورت تصادفی انتخاب گردید. اطلاعات لازم در پژوهش کیفی از طریق مصاحبه و سپس تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار پی ال اس انجام شد. یافته های پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که مسئولیت پذیری اجتماعی، پیروی بانک از رویکرد بازاریابی سبز، ایجاد اطمینان و رفاه برای مشتریان،اجرای سیاست‌های مشتری مداری، تاکید بر جلب رضایت و وفاداری مشتریان با روش بازاریابی هدفمند عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی هستند. Manuscript profile

  • Article

    13 - طراحی الگوی بومی مدیریت استعداد در صنایع ملی گاز ایران
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 1 , Year , Summer 2020
    امروزه مدیریت استعداد به یک نیاز اساسی برای سازمان ها تبدیل شده است و بیشتر ساز مان ها بر سرمایه و نیروی انسانی با استعداد که مزیت رقابتی ایجاد می کند توافق دارند. هدف از پژوهش طراحی الگوی بومی مدیریت استعداد در صنایع ملی گاز می باشد. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق اکتش More
    امروزه مدیریت استعداد به یک نیاز اساسی برای سازمان ها تبدیل شده است و بیشتر ساز مان ها بر سرمایه و نیروی انسانی با استعداد که مزیت رقابتی ایجاد می کند توافق دارند. هدف از پژوهش طراحی الگوی بومی مدیریت استعداد در صنایع ملی گاز می باشد. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق اکتشافی در بخش کیفی و یک تحقیق تبیینی در بخش کمی می‌باشد از نظر روش، آمیخته(کیفی و کمی) است. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی در بین 15 نفر از مدیران و متخصصان مدیریت استعداد در پالایشگاه گاز فجر جم و در بخش کمی آزمون الگو با رویکرد پیمایشی انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل تمامی کارکنان پالایشگاه فجر جم می باشد که نمونه ای با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 278 نفر بر اساس فرمول کوکران برآورد شد. سپس از طریق پرسشنامه محقق ساخته و با استفاده از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری، بعد از آنکه روایی محتوایی پرسشنامه از نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت اعتبار همگرا و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بدست آمد، 42 متغیر در قالب 10 طبقه اصلی دسته بندی گردید. یافته های بخش کمی نیز مدیریت استعداد را شامل 10 بعد توسعه شخصی، استراتژی سازمان، کارمندیابی، مدیریت عملکرد، آموزش، جبران خدمت، انضباط، عوامل سیاسی، عرضه نیروی کار و قوانین و مقررات دولتی را تایید کرد. در نهایت با توجه به داده های حاصل از تحقیق کیفی و کمی الگوی بومی مدیریت استعداد پیشنهاد گردید. Manuscript profile

  • Article

    14 - شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه سهم بازار بانک رفاه کارگران
    Journal of Management and Sustainable Development Studies , Issue 11 , Year , Autumn 2023
    این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه سهم بازار بانک رفاه کارگران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی – توسعه‌ای و از نظر نحوه اجرا، از نوع پژوهش‌های آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق شامل ۵۰ نفر از مدیران شعب بانک رفا More
    این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه سهم بازار بانک رفاه کارگران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی – توسعه‌ای و از نظر نحوه اجرا، از نوع پژوهش‌های آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق شامل ۵۰ نفر از مدیران شعب بانک رفاه کارگران استان فارس و بوشهر است. نمونه آماری با استفاده از روش گلوله برفی مشتمل بر 25 نفر از مدیران شعب انتخاب شده است. جامعه آماری در بخش کمّی شامل ۶۰۰ نفر از کارکنان و مدیران رده میانی بانک رفاه کارگران فارس و بوشهر است که از میان آنها ۲۳۴ نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های کمّی در این تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته‌های تحلیل تم با استفاده از مدل تاپسیس نشان داد بهره‌گیری از سیاست‌های مدیریت ارتباط با مشتریان (نیازسنجی، پاسخگویی، رضایتمندی و وفاداری) با ضریب نزدیکی 842/0 بیشترین تأثیرگذاری را در افزایش سهم بازار بانک رفاه کارگران داشته و خدمات حمایتی و تسهیلاتی بانک رفاه کارگران با ضریب نزدیکی 444/0 در آخرین جایگاه قرار گرفته است. یافته‌های تحلیل مسیر نشان داد متغیرهای جذب مشتریان با میزان 504/0 و بانکداری الکترونیک با میزان 449/0 دارای بیشترین تأثیر در توسعه سهم بازار بانک رفاه کارگران بوده‌اند. برابر بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با روند برنامه‌ریزی به منظور افزایش بهره‌وری بانک رفاه کارگران در محیط رقابتی، ضعف‌ها و تهدیدات با ضرایب 41/9 و 36/8 بیشترین مقدار و نقاط قوت و فرصت‌ها با ضرایب 13/7 و 54/6 کمترین مقدار را به خود اختصاص داده‌اند که راهبردهایی در این خصوص ارائه شده است. Manuscript profile

  • Article

    15 - تبیین مدل نگرش به تبلیغات در کالاهای ورزشی از طریق اینستاگرام با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی
    Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2020
    هدف از پژوهش حاضر تبیین مدل نگرش به تبلیغات در کالاهای ورزشی از طریق اینستاگرام با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی - اکتشافی انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی- کمی استفاده شده است؛ به طوری که در روش کیف More
    هدف از پژوهش حاضر تبیین مدل نگرش به تبلیغات در کالاهای ورزشی از طریق اینستاگرام با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی - اکتشافی انجام شده است. در این پژوهش از روش کیفی- کمی استفاده شده است؛ به طوری که در روش کیفی از مصاحبه عمقی و در روش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری اول تحقیق شامل اساتید، متخصصین و کارشناسان خبره حوزه بازاریابی ورزشی، کارشناسان بازاریابی در دانشگاه خلیج فارس، اتاق بازرگانی و اداره گمرک استان بوشهر و جامعه آماری دوم کاربران شبکه اینستاگرام بودند. نمونه آماری اول پژوهش از روش نمونه گیری غیراحتمالی بین 15 تا 30 نفر در نظر گرفته شد. نمونه آماری دوم پژوهش، به دلیل نامعلوم بودن حجم جامعه، 384 نفر به صورت تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل دو نوع پرسش نامه‌ باز و پرسش نامه طیف لیکرت که توسط 384 نفر از کاربران فضای مجازی به روش تصادفی ساده استفاده شد. تحلیل نتایج این مطالعه به روش معادلات ساختاری با نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس انجام شده است. نتایج نشان داد به ترتیب شاخص‌های مزیت‌ها، کیفیت تبلیغات، آگاهی بخشی در سطوح اجتماعی و درآمدزایی با مجذور 94/0، 85/0، 78/0 و 66/0 تغییرات متغیر پذیرش تبلیغات کالاهای ورزشی را تبیین می‌کنند. به طور کلی تبلیغات از طریق شبکه اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی ورزشی می‌تواند نقش مهمی در راهبردهای بازاریابی ایفا نماید. Manuscript profile

  • Article

    16 - بررسی نقش قابلیت های بازاریابی، نوآوری و تحقیق و توسعه در ایجاد مزیت رقابتی محصول جدید : صنعت مواد غذایی
    Journal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2021
    در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها با تغییرات زیادی مواجه اند به گونه ای که سطوح بالای تغییرات می تواند فعالیت های شرکت و به دنبال آن عملکرد را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش به بررسی رابطه ی بین قابلیت های سازمانی، مزیت رقابتی و عملکرد مبتنی بر مشتری می پردازد. جهت More
    در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها با تغییرات زیادی مواجه اند به گونه ای که سطوح بالای تغییرات می تواند فعالیت های شرکت و به دنبال آن عملکرد را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش به بررسی رابطه ی بین قابلیت های سازمانی، مزیت رقابتی و عملکرد مبتنی بر مشتری می پردازد. جهت جمع آوری داده ها تعداد 180 پرسشنامه بین مدیران شرکت های مواد غذایی مشهد به صورت تصادفی توزیع گردید که از این تعداد 155 پرسشنامه جهت تحلیل مناسب تشخیص داده شد. در این پژوهش جهت تعیین رابطه ی بین متغیرهای تحقیق از آزمون نرمال بودن، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین قابلیت های سازمانی و مزیت رقابتی رابطه ی معناداری وجود دارد، همچنین یافته های تحقیق مبین رابطه ی بین مولفه های مزیت رقابتی و عملکرد مبتنی بر مشتری می باشد. نتایج پژوهش حاکی از این است که قابلیت های سازمانی می توانند بعنوان منبع مزیت رقابتی در صنعت مواد غذایی محسوب شود و موجب ارتقا عملکرد شرکت گردد . Manuscript profile

  • Article

    17 - بررسی تاثیرگذاری معیارهای تعهدسازمانی بر موفقیت کسب و کار در سازمان های دولتی با رویکرد آینده پژوهی
    Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    محققان دانش مدیریت معتقدندمهمترین عامل موفقیت کسب وکاردرسازمانها تعهدسازمانی است وآن یک فرایندمستمرو یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان است. هدف این پژوهش یافتن مولفه های موثربرتعهدسازمانی و موفقیت کسب و کارو رتبه بندی آنهاست. این پژوهش از نظر هدف ازنوع کاربردی و More
    محققان دانش مدیریت معتقدندمهمترین عامل موفقیت کسب وکاردرسازمانها تعهدسازمانی است وآن یک فرایندمستمرو یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان است. هدف این پژوهش یافتن مولفه های موثربرتعهدسازمانی و موفقیت کسب و کارو رتبه بندی آنهاست. این پژوهش از نظر هدف ازنوع کاربردی و برحسب گردآوری داده ها، پژوهش آمیخته ازنوع کیفی وکمی است. دراین پژوهش ازروش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا ازطریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته، داده های کیفی گردآوری شده و تامرحله اشباع نظری مصاحبه های خودرادنبال می کنیم. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شده و پرسشنامه تهیه گردیده است که مبنای پژوهش قرار می گیرد. پس از گردآوری داده های کمی و تحلیل آنها، با بهره گرفتن از FAHP و با استخراج مدل نهایی تحقیق و سپس به رتبه بندی مولفه ها پرداخته شده است. سه شاخص اصلی و پنج زیرشاخص استخراج گردید. مولفه های اصلی از بین مولفه های استخراج شده، عوامل سازمانی رتبه اول، عوامل محیطی رتبه دوم و عوامل فردی رتبه سوم را کسب کرده اند. از بین زیرشاخص ها، مولفه گزینش و استخدام رتبه اول، وجدان کاری رتبه دوم، آموزش رتبه سوم، جبران خدمت کارکنان رتبه چهارم و شرایط شغلی رتبه پنجم را دارا می باشند. Manuscript profile