• Home
  • محمد طالقانی

    List of Articles محمد طالقانی


  • Article

    1 - تبیین مفهوم بازاریابی خدمات عمومی
    Public Services Marketing , Issue 1 , Year , Spring 2023
    بسیاری‌ از صاحب ‌نظران معتقدند که‌ مشروعیت‌ دولت‌ها وابسته‌ به‌ میزان ارائه‌ «خدمات عمومی‌» با کیفیت‌ است‌. خدمات عمومی‌ با هدف تأمین‌ منافع‌ عامه‌ انجام می‌شود و اگر دولتی‌ قدرت انجام دادن این‌ وظیفه‌ را نداشته‌ باشد شایستگی‌ خود را از دست‌ می‌دهد. مشروعیت‌ دولت‌ها نه‌ More
    بسیاری‌ از صاحب ‌نظران معتقدند که‌ مشروعیت‌ دولت‌ها وابسته‌ به‌ میزان ارائه‌ «خدمات عمومی‌» با کیفیت‌ است‌. خدمات عمومی‌ با هدف تأمین‌ منافع‌ عامه‌ انجام می‌شود و اگر دولتی‌ قدرت انجام دادن این‌ وظیفه‌ را نداشته‌ باشد شایستگی‌ خود را از دست‌ می‌دهد. مشروعیت‌ دولت‌ها نه‌ تنها به‌ ماهیت‌ خدماتی‌ است‌ که‌ ارائه‌ می‌دهند، بلکه‌ به‌ چگونگی‌ ارائه‌ آنها نیز وابسته‌ است‌. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می¬دهد بخش خصوصی، خدمات کیفی بهتری نسبت به بخش عمومی ارایه می¬دهد. با این حال، بخش دولتی باید همواره خدمات خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهد؛ چرا که مراجعه¬کنندگان امروزه کم¬ترین نارضایتی را قبول نمی¬کنند. در این راستا با توجه به ابلاغ سیاست¬های اجرایی اصل44 قانون اساسی، سازمان¬های دولتی برای باقی ماندن در عرصه¬ی رقابت باید کیفیت خدمات خود را بهبود بخشیده و درپی کسب رضایت مراجعه کنندگان برآیند. در دنیاي امروز مشتریان در کانون توجه شرکتها قراردارند و رضایت مندي آنها، عامل اصلی، کسب مزیت رقابتی سازمان ها است، شناسایی دقیق انتظارات،تمایلات، توانایی ها و محدودیت هاي آنان در خرید محصولات، بیش ازپیش مورد توجه شرکت ها قرار گرفته است. براي مدیریت خدمات عمومی، کسب رضایت و ارتباط با مشتري، باید مطالعه و تحقیقی عمیق جهت بررسی و تبیین مفهوم بازاریابی خدمات عمومی به عمل آید که مقاله حاضر نیز برای بررسی این هدف کلی تدوین شده است. لذا در این پژوهش كوشش گردیده كه روش ها، مفروضات پايه اي و مفاهيم اساسي بازاريابي خدمات عمومی در قالب مجموعه¬ای از فرصتها، چالش¬ها و راهکارها شناسایی، تبیین و مورد بررسي قرار گيرند. روش تحقیق حاضر، توصیفی تحلیلی مبتنی بر منابع اسنادی و کتابخانه¬ای بوده و با بررسی مبانی نظری و ادبیات مکتوب درصدد تبیین مفهوم بازاریابی خدمات عمومی است. Manuscript profile

  • Article

    2 - The Effect of Competitive Advantage Strategies on Customer Loyalty: Mediated role of Brand Identification and Brand Awareness (Case study: Parsian Insurance customers)
    Journal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2021
    The purpose of this study is to investigate the effect of competitive advantage strategies on customer loyalty with the mediating role of customers brand identification and brand awareness in the insurance industry. The study methodology is descriptive-correlational and More
    The purpose of this study is to investigate the effect of competitive advantage strategies on customer loyalty with the mediating role of customers brand identification and brand awareness in the insurance industry. The study methodology is descriptive-correlational and the statistical population were Parsian Insurance brand customers in Rasht, Lahijan and Bandar Anzali cities. By the use of Morgan table, the sample size were 384 people which finally we selected 389 people by the use of random sampling method. The main dimensions of the research questionnaires were competitive strategies of differentiation, cost leadership, brand identification, brand awareness and customer loyalty. In order to analysis the data we used SPSS 22 and Smart PLS 2 software. The results indicated that differentiation strategies has meaningful and significant effect on customer loyalty and also the mediating roles of brand identity in the relationship between differentiation and customer loyalty and also in the relationship between cost leadership and customer loyalty were confirmed, but the relationship between cost leadership on customers loyalty and the mediating role of brand awareness in the relationship between differentiation on customer loyalty and cost leadership on customer loyalty were not confirmed. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی سیستم ارزیـابی عملکرد بـر مبنای شاخص¬های الزامات صنایع خـودروسـازی با استفاده از مدل تلفیقی 1AHP و 2 TOPSISو منطق رادار در مدل تعالی سازمانی EFQM3 (موردکاوی: تأمین-کنندگان شرکت فرآوری و ساخت قطعات خودروی ایران)
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2013
    شرایط محیطی، سازمان های بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا می کنند. بنابراین سازمان های تولیدکننده قطعات خو More
    شرایط محیطی، سازمان های بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا می کنند. بنابراین سازمان های تولیدکننده قطعات خودرو به کمک ارزیابی عملکرد، شاخص های تأمین کننندگان خود، می توانند درجهت ارتقا و تعالی مشتریان (خودروسازها) کوشا باشند. مدل های سنتٌی ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان، تنها بر کنترل هزینه های تولید و کارآیی مبتنی بودند، در حالی که در موقعیت فعلی، به دلیل تغییرات غیرقابل پیش بینی در محیط کسب و کار و دشواری های مدیریتی، فضای رقابتی بین بنگاه ها ایجاد شده و توجه به برخی شاخص های غیرمالی نیز لازم شده است. تحقٌق اهداف شاخص های صنایع خودروسازی نظیر (ممیزی فرآیند، ممیزی محصول، تحویل به موقع، هزینه های کیفیت، PPM4، برگشتی از مشتریان و تأمین کنندگان، اثربخشی کلی تجهیزات و رضایت سنجی مشتریان) باعث تحرک و پویایی سازمان ها و در نتیجه رضایت مشتریان می شود. پژوهش حاضر نیز ضمن طراحی یک مدل تلفیقی مناسب از مدل های تصمیم گیریTOPSIS & AHP و منطق رادار در مدل تعالی سازمانی (EFQM)و با استفاده از شاخص های فوق الذکر و هم چنین بهره گیری از یافته های علمی و مطالعات نظری، به اولویت بندی تأمین کنندگان شرکت قطعات خودروسازی، فرآوری و ساخت به صورت علمی و کاربردی پرداخته است. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی و طبقه بندی تنگناها و چالش های فعالیت های تحقیق و توسعه ای در نظام اداری
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2016
    تحقیق و توسعه محور اصلی ساختار نظام اداری کشور و توسعه پایدار و متوازن است؛ در برنامه پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز بر کارآمد کردن نظام تحقیق و توسعه برای تبدیل ایده‌ها به محصولات یا خدمات و استفاده از نتایج فعالیت‌های پژوهشی توسط سازمان ها ، تأکید شده است؛ More
    تحقیق و توسعه محور اصلی ساختار نظام اداری کشور و توسعه پایدار و متوازن است؛ در برنامه پنجم و ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران نیز بر کارآمد کردن نظام تحقیق و توسعه برای تبدیل ایده‌ها به محصولات یا خدمات و استفاده از نتایج فعالیت‌های پژوهشی توسط سازمان ها ، تأکید شده است؛ با این حال چالش های بسیاری پیش روی فعالیت های پژوهشی و کاربردی کردن دستاوردهای آن در دستگاه های اجرایی کشور وجود دارد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر شناسایی و دسته بندی چالش های مذکور و ارائه راهکارهای عملی در نظر گرفته شد؛ بنابراین پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و برحسب نحوه‌ی گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی– تحلیلی می‌باشد. جهت تحقق هدف پژوهش ، علاوه بر مطالعات کتابخانه ای که طی آن چالش های پیش روی فعالیت های پژوهشی و بکارگیری دستاوردهای آن از طریق مروری بر ادبیات تحقیقات داخلی و خارجی شناسایی شد؛ مطالعات میدانی نیز از طریق تکنیک دلفی (توزیع پرسشنامه ی تخصصی 5 سؤالی میان مدیران و کارشناسان پژوهشی دستگاه های اجرایی استان گیلان به روش نمونه گیری غیرتصادقی هدفمند از نوع قضاوتی) صورت گرفت. یافته ها نشان داد، وضعیت موجود فعالیت های تحقیق و توسعه ای در دستگاه های اجرایی استان گیلان در حد متوسطی قرار دارد؛ همچنین براساس اطلاعات کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده، 101 چالش و تنگنا شناسایی؛ و براساس دیدگاه کارشناسان پژوهشی دستگاه ها و به روش کیفی مفهوم سازی داده بنیاد در 7 دسته اصلی چالش های فردی- شخصی، علمی و فنی، مدیریتی، درون سازمانی، برون سازمانی، بین سازمانی و چالش ناشی از کیفیت تحقیق و نتایج آن طبقه بندی شد. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارائه یک چارچوب برای پذیرش بانکداری موبایلی با استفاده از توسعه مدل پذیرش فناوری
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2017
    بانکداری موبایلی یکی از جدیدترین فناوری‌ها در حوزه بانکداری می‌باشد که با وجود منافع فراوان، کاربران بسیار کمی در ایران دارد. پژوهش حاضر، با هدف شناخت عوامل موثر بر پذیرش بانکداری موبایلی با استفاده از ادغام تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری و مدل تناسب وظیفه با ف More
    بانکداری موبایلی یکی از جدیدترین فناوری‌ها در حوزه بانکداری می‌باشد که با وجود منافع فراوان، کاربران بسیار کمی در ایران دارد. پژوهش حاضر، با هدف شناخت عوامل موثر بر پذیرش بانکداری موبایلی با استفاده از ادغام تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری و مدل تناسب وظیفه با فناوری صورت گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از نوع همبستگی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را آن دسته از مشتریان بانک رفاه که از خدمات بانکداری موبایلی استفاده کرده اند، تشکیل داده اند. اطلاعات به کمک پرسشنامه جمع آوری گردید و متغیرها با طیف پنج گانه لیکرت اندازه گیری شده اند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده‌ها براساس آمار توصیفی و مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده ازنرم افزارهایspss20وAmos18.0انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش تاثیر کلیه فرضیه‌ها به غیر از شرایط تسهیل کننده را مورد تایید قرار داد. Manuscript profile

  • Article

    6 - تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات (IT) بر بهره وری شرکت برق منطقه ی استان گیلان
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2014
    عصر اطلاعات1 و ظهور جامعه شبکه ای، سرآغاز دگرگونی های همه جانبه در ابعاد و عرصه های مختلف حیات امروز بشری است. عنصر اصلی کنشگرهای اجتماعی و هندسه معرفتی شرایط نوین، بر فهم انگاره ای متمرکز است که فناوری اطلاعات و ارتباطات2 در کانون آن قرار دارد. اهمیت کنونی این فناوری ه More
    عصر اطلاعات1 و ظهور جامعه شبکه ای، سرآغاز دگرگونی های همه جانبه در ابعاد و عرصه های مختلف حیات امروز بشری است. عنصر اصلی کنشگرهای اجتماعی و هندسه معرفتی شرایط نوین، بر فهم انگاره ای متمرکز است که فناوری اطلاعات و ارتباطات2 در کانون آن قرار دارد. اهمیت کنونی این فناوری ها شاید به همان اندازه ای باشد که منابع انرژی در انقلاب های صنعتی گذشته، از ماشین بخار تا الکتریسیته و سوخت های فسیلی و حتی انرژی هسته ای داشتند. همانگونه که تولید و توزیع انرژی عامل اصلی و زیربنای جامعه صنعتی محسوب می شود، تولید و توزیع اطلاعات نیز عنصر زیرساختاری3 جامعه اطلاعاتی است. بر این اساس، با توجه به حضور در عصر اطلاعات آنچه توجه همه شرکت ها و سازمان ها را به خود جلب کرده است، سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات4 و بهـره وری حاصل از آن است. از این رو شرکت ها تلاش می کننـد تا حتی الامکان از فناوری اطلاعات بهره برداری کننـد. امروزه صرفه جویی زیادی در منابع و کاهش هزینه های سازمان ها با به کارگیری فناوری اطلاعات صورت می گیرد که این امر باعث افزایش بهره وری سازمان ها گردیده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر بهره وری شرکت برق منطقه ای استان گیلان از دیدگاه کارکنان شرکت مذکور، انجام گرفته است. روش مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی- پیمایشی است و نمونه مورد بررسی شامل 74 نفر از مدیران و کارکنان شرکت است که به شیوه نمونه گیری هدف دار انتخاب شده اند. همچنین به منظور جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه ای 30 سؤالی استفاده شده است. یافته های به دست آمده از این تحقیق، نشان می دهد که به کارگیری فناوری اطلاعات در شرکت برق منطقه ای استان گیلان، بهره وری شرکت مذکور را افزایش داده است. در پایان نیز پیشنهادهایی در جهت افزایش بهره وری شرکت مذکور مطرح شده است Manuscript profile

  • Article

    7 - تأثیر بازدیدهای قبلی و رضایت گردشگران از یک مقصد بر قصد بازگشت مجدد آنها (مطالعه موردی: گردشگران سلامت)
    Journal of Geography, Urban and Regional Studies , Issue 2 , Year , Summer 1392
    با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی گردشگری، مقاصد گردشگری میتوانند با افزایش تعداد بازدیدهای مجّدد گردشگران به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابند. بازدیدگنندگان تکراری یک بازار ثابت برای یک مقصد و همچنین یک منبع تبلیغات رایگان به شکل تبلیغات شفاهی برای اعضای خانوا More
    با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی گردشگری، مقاصد گردشگری میتوانند با افزایش تعداد بازدیدهای مجّدد گردشگران به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابند. بازدیدگنندگان تکراری یک بازار ثابت برای یک مقصد و همچنین یک منبع تبلیغات رایگان به شکل تبلیغات شفاهی برای اعضای خانواده و دوستانشان هستند (Lau et al, 2004: 279). هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازدیدهای قبلی و رضایت گردشگران پزشکی از یک مقصد بر قصد بازگشت مجّدد آنهاست. متغیرهایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند، ترکیبی از متغیرهای به کار گرفته شده توسط R Dosh و Joaquin Alegre است که شامل انگیزه و رضایت گردشگران، تعداد بازدید های قبلی آنها و قصد بازگشت مجدّدشان می باشد . این پژوهش بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی تحلیلی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیّه گردشگران پزشکی وارد شده به ایران و تعداد نمونه 402 نفر می باشند. جهت جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه ای دارای طیف شش تایی لیکرت استفاده شده است. روش آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها، مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. تمام فرضیات پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و از بین عوامل مؤثر بر قصد بازگشت مجدد گردشگر، رضایت او به عنوان مهمترین عامل شناسایی شد. در نهایت نیز پیشنهاداتی بر اساس نتایج پژوهش ارائه شده است. Manuscript profile

  • Article

    8 - The Impact of Supply Chain Management on Industrial Efficiency and Technical Performance (Case Study: Engineering New Enterprises of Guilan Province, Northern of Iran)
    Iranian Journal of Optimization , Issue 2 , Year , Winter 2018
    An important issue for suppliers, producers, and retailers who want to compete in a competitive environment is continuous performance improvement in a dynamic supply chain. Literature review on supply chain puts more emphasis on quantitative factors than other factors. More
    An important issue for suppliers, producers, and retailers who want to compete in a competitive environment is continuous performance improvement in a dynamic supply chain. Literature review on supply chain puts more emphasis on quantitative factors than other factors. In this research, we focus on quantitative factors which affect competitive advantages creation and investigation. Our goal is to examine the qualitative factors which affect the supply chain management (e.g. supply chain uncertainty, plant location, and manufacturing practices) based on performance evaluation models and at last we give some solutions to improve the performance. Questionnaire was used to collect data and regression statistical method to examine the research hypothesis. According to the results, plant location, supply chain uncertainty and manufacturing practices factors influenced petrochemical industry supply chain performance. Manuscript profile

  • Article

    9 - Supplier selection in the sustainable supply chain: The application of analytic hierarchy process and fuzzy data envelopment analysis
    Iranian Journal of Optimization , Issue 2 , Year , Winter 2019
    The development and management of an effective and efficient supply chain involve the selection of the suppliers. Only economic criteria, including cost and delivery, once used to be considered in the process of supplier selection. But, they do not suffice for the evalu More
    The development and management of an effective and efficient supply chain involve the selection of the suppliers. Only economic criteria, including cost and delivery, once used to be considered in the process of supplier selection. But, they do not suffice for the evaluation of suppliers anymore due to the rapidly changing environment, and different perspectives are needed to be considered. The present paper aims to present a hybrid method based on fuzzy data envelopment analysis for sustainable supplier selection. At first, the criteria for sustainable supplier selection are derived from the relevant literature. Then, the hierarchy of the criteria and their preferential interrelations are specified by analytic hierarchy process. Eventually, the performance of the suppliers is evaluated using fuzzy data envelopment analysis. The presented DEA model has been inspired by the concept of ideal and anti-ideal decision-making units (DMUs) in the evaluation of cross-efficiency. According to this concept, a DMU is efficient if it is close to the ideal DMU’s performance and far from the anti-ideal DMU’s performance. Manuscript profile

  • Article

    10 - Important Issues in Multiple Response Optimization
    Iranian Journal of Optimization , Issue 1 , Year , Winter 2011
    There have been many productive methods developed so far for optimization of multiple response surface (MRS) problems. This paper tends to review the most seminal approaches in MRS and discuss the strength and weakness of each of the approaches through existing aspects More
    There have been many productive methods developed so far for optimization of multiple response surface (MRS) problems. This paper tends to review the most seminal approaches in MRS and discuss the strength and weakness of each of the approaches through existing aspects in MRS. A numerical example is included to compare results by different methods. Finally some of the prominent areas for future research discussed by different researchers are presented. Manuscript profile

  • Article

    11 - عوامل موثر بر عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری، مبتنی بر رفتار مشتریان
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 5 , Year , Winter 1393
    از آنجاکه [1]CRM از آن دسته از فن آوری‌های نوینی است که در زمینه حفظ مشتریان و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار نقشی حیاتی ایفا می‌کند، از این رو در این تحقیق سعی شده است عوامل موثر بر عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر رفتار مشتری و چگونگی تعامل بین این عوامل بیان گرد More
    از آنجاکه [1]CRM از آن دسته از فن آوری‌های نوینی است که در زمینه حفظ مشتریان و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار نقشی حیاتی ایفا می‌کند، از این رو در این تحقیق سعی شده است عوامل موثر بر عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر رفتار مشتری و چگونگی تعامل بین این عوامل بیان گردد. از نظر اجرا توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی است. برای گردآوری اطلاعات از روش میدانی و نیز از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان بانک ملی شعب استان گیلان می‌باشد و برای نمونه برداری نیز از روش نمونه برداری احتمالی ساده استفاده شد و 250 پرسشنامه توزیع گردید. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که متغیرهای انتظارات مشتری، ارزش ادراک شده، کیفیت ادراک شده و تصویر ذهنی مشتریان به طور غیر مستقیم از طریق رضایت و وفاداری مشتریان با عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر رفتار مشتری رابطه دارند. [1]Customer Relationship Management Manuscript profile

  • Article

    12 - بررسی تاثیر عوامل موثر بر هم‌نوایی نام و نشان تجاری با رویکرد مشتری محور در بانک صادرات استان تهران
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 2 , Year , Summer 1393
    ایجادبرندهایقویوقدرتمندامروزهبهیکیازاولویت هایهرسازمانیتبدیلشدهچراکهمزایایبی شماریبههمراهدارد. برندهایقویبهشرکت هاکمکمی کنندتاخودرادربازارجابیندازند،کمتردر معرضخطراحتمالیرقابتیباشندونقشواسطهایپررنگ تریدرهمکاریوحمایتازفرصت های بسطوگسترشبرندداشتهباشند. دراندازه گیریوسنجشا More
    ایجادبرندهایقویوقدرتمندامروزهبهیکیازاولویت هایهرسازمانیتبدیلشدهچراکهمزایایبی شماریبههمراهدارد. برندهایقویبهشرکت هاکمکمی کنندتاخودرادربازارجابیندازند،کمتردر معرضخطراحتمالیرقابتیباشندونقشواسطهایپررنگ تریدرهمکاریوحمایتازفرصت های بسطوگسترشبرندداشتهباشند. دراندازه گیریوسنجشارزشکلییکبرندمحققانوفعالان بازاریابیدرابتداشروعبهبررسیمفهومارزشویژهبرندکرده اندکهبهارزششایانتوجهیکهاسمبرند برایتولیدکنند. خردهفروشومصرف کنندهبرندبههمراهدارد،اشارهمی کند. باتوجهبهاهمیتاینموضوعدراینپژوهشبهبررسیعواملمؤثربر ارزشویژهبرندپرداختهمی شودکهدراینراستاازمدلارزشویژهبرند کلرکهمدلیشناختهشدهبا متغیرهایینظیرآگاهیازبرند،تداعیبرند،برتری برند، تاثیر برندوهم نوایی بابرندمی باشداستفادهمی شود تا به بررسی تاثیر این عوامل بر بر هم نوایی نام ونشان تجاری مشتری محور بپردازد. روشتحقیقازنوعکاربردیبودهوطرحتحقیقآنتوصیفیاز نوعپیمایشیاست. روشجمع آوریداده هاازطریقپرسشنامهبودهکهبااستفادهازروشتحلیلمسیر توسطنرمافزار Amos موردتجزیهوتحلیلقرارگرفت. نتایجحاصلهنشاندادکهمتغیرآگاهی/تداعی برند بر ادراک مشتریان (مشتریان بانک صادرات) از برتری برند و بر میزان تاثیر برند مشتریان تاثیر مثبتی داشت. اما این متغیر (آگاهی/تداعی برند) تاثیر مستقیمی بر میزان هم نوایی با برند مشتریان (مشتریان بانک صادرات) نداشت. همچنین در این تحقیق متغیر تاثیر برند بر هم نوایی با برند تاثیر مثبتی داشت اما تاثیر متغیر برتری برند بر هم نوایی برند تائید نشد. Manuscript profile

  • Article

    13 - بررسی همسویی استراتژی‌های کسب‌وکار و فناوری اطلاعات در شرکت بیمه البرز
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 5 , Year , Winter 1392
    هدف این پژوهش، شناسایی و ارائه راهکاری مناسب جهت تعیین سطح همسویی فناوری اطلاعات و کسب‌وکار شرکت سهامی بیمه البرز بود. مدل لوفتمن یکی از مهم‌ترین مدل‌های مطرح در بحث همسویی فنّاوری اطّلاعات و کسب ‌وکار است که عوامل همسویی شناسایی شده در آن، اساس کار این تحقیق را تشکیل م More
    هدف این پژوهش، شناسایی و ارائه راهکاری مناسب جهت تعیین سطح همسویی فناوری اطلاعات و کسب‌وکار شرکت سهامی بیمه البرز بود. مدل لوفتمن یکی از مهم‌ترین مدل‌های مطرح در بحث همسویی فنّاوری اطّلاعات و کسب ‌وکار است که عوامل همسویی شناسایی شده در آن، اساس کار این تحقیق را تشکیل می‌دهد. این مدل دارای پنج سطح و هر سطح شامل شش عامل است. به‌منظور شناسایی میزان اهمیّت هر یک از عوامل همسویی، از پرسشنامه‌ی طرّاحی شده توسط لوفتمن استفاده گردید. روش انجام تحقیق، پیمایشی بوده است که مهمترین مزیّت آن قابلیّت تعمیم نتایج به دست آمده می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق نیز برحسب بررسی ادبیّات موضوعی حوزه همسویی تعیین گردیده است. بر این اساس، با بهره‌گیری از مدل لوفتمن برای، تعدادی از مدیران و کارشناسان برنامه‌ریزی سیستم‌های اطلاعاتی و نیز تعدادی از مدیران و کارشناسان کسب‌وکار شرکت بیمه البرز که جامعه آماری 270 نفریاین تحقیق را تشکیل می‌دهند، مد نظر قرار گرفته‌اند. نظر به اینکه تحقیق حاضر در پی تبیین مدل لوفتمن جهت همسو نمودن استراتژی‌های کسب‌وکار و فنّاوری اطّلاعات است، برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات حاصل از پرسشنامه به منظور تایید یا رد ابعاد و عوامل مدل تدوین شده، از آزمون t تک نمونه استفاده شده است. بنابر نتایج بدست آمده، با 95 درصد اطمینان می‌توان گفت که کسب‌وکار و فناوری اطلاعات در شرکت بیمه البرز در سطح مطلوبی از همسویی قراردارد. Manuscript profile

  • Article

    14 - بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی بر رفتار خرید آنی و خرید وسواسی (مورد مطالعه: دانشگاه های استان گلستان)
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 1 , Year , Spring 1392
    خریدهای وسواسی به عنوان یک خصیصه شخصیتی به خریدهای مزمن تکرار شونده که اولین پاسخ به احساسات منفی افراد می باشد گفته می شود. در این صورت خریدهای وسواسی، جنبه تاریکی از رفتارمصرف کننده است که به یک مسئله اجتماعی عمده تبدیل شده است. اینپژوهش به بررسی تاثیرویژگی های شخصیتی More
    خریدهای وسواسی به عنوان یک خصیصه شخصیتی به خریدهای مزمن تکرار شونده که اولین پاسخ به احساسات منفی افراد می باشد گفته می شود. در این صورت خریدهای وسواسی، جنبه تاریکی از رفتارمصرف کننده است که به یک مسئله اجتماعی عمده تبدیل شده است. اینپژوهش به بررسی تاثیرویژگی های شخصیتی بر رفتار خرید وسواسی پرداخته است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- علی و از نوع پیمایشی است. روش نمونه گیری به کار رفته در این تحقیق، از نوع غیر احتمالی در دسترس بوده و پس از جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه، برای تجزیه وتحلیل داده ها از طریق معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. برای بررسی اعتبار ابزار اندازه گیری از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج به دست آمده برای تمامی سازه ها همگی بیشتر از 7/0 حاصل گردید. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد دو ویژگی ترتیب برونگرایی و رنجورخواهی بعنوان مهمترین ویژگیها بر رفتار خرید آنی و وسواسی اثر دارند. بنابراین افرادی که خجالتی نیستند و در گروه احساس ناراحتی نمی کنند بیشتر به سمت خرید آنی سوق پیدا می کنند. همچنین افراد با ویژگی روان رنجوری دارای ثبات احساسی پایین اند. این افراد نگران، عصبی، مایوس و ناامید، دارای استرس، خجالتی، آسیب پذیر و شتابزده هستند و بیشتر به سمت خرید وسواسی تمایل دارند. Manuscript profile

  • Article

    15 - طراحی و تبیین مدلی جهت بسترسازی برای بروز خلّاقیت در مؤسسات خدمات فنّی مهندسی کشور (مطالعۀ مورد: مؤسسات پژوهش محور)
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 2 , Year , Summer 1391
    این تحقیق با هدف طراحی و تبیین مدلی به منظور زمینه سازی برای بروز خلّاقیت در مؤسسات خدمات فنّی مهندسی پژوهش محور انجام پذیرفت . برای نیل به این هدف ، موضوع تحقیق در قالب ادبیّات خلّاقیت در مؤسسات مورد نظر بررسی شد که نتیجه آن ، دستیابی به مدل مفهومی تحقیق بود . این مدل More
    این تحقیق با هدف طراحی و تبیین مدلی به منظور زمینه سازی برای بروز خلّاقیت در مؤسسات خدمات فنّی مهندسی پژوهش محور انجام پذیرفت . برای نیل به این هدف ، موضوع تحقیق در قالب ادبیّات خلّاقیت در مؤسسات مورد نظر بررسی شد که نتیجه آن ، دستیابی به مدل مفهومی تحقیق بود . این مدل در بردارنده چهار عامل یا متغیر پنهان ، شامل خلّاقیت ، عوامل فردی ، عوامل گروهی و عوامل سازمانی است . هر کدام از این عوامل دارای شاخص های مشخصند . خلّاقیت دارای سه شاخص مسأله یابی ، ایده یابی و اجرای ایده ها است . عوامل فردی متشکّل از دو شاخص توانمندی و شخصیت است و عوامل گروهی ، سه شاخص تنوّع گروه ، انسجام گروه و سیستم ارتباطات را شامل می شود . عوامل سازمانی متشکّل از چهار شاخص سبک رهبری ، سیستم پاداش ، جوّ سازمانی و ساختاری سازمانی است . براساس مدل مفهومی ، پرسشنامه سنجش شاخص ها تهیّه و تنظیم شد . پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه در مؤسسات مورد مطالعه توزیع و پس از تکمیل ، جمع آوری گردید . بعد ازکنترل و بررسی مندرجات پرسشنامه های جمع آوری شده ، تعداد 315 پرسشنامه به دست آمد . داده های حاصل از پرسشنامه های مذکور با استفاده از نرم افزار لیزرل[1] حول فرضیه های تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شدند. نتایج نشان داد تمام شاخص های مربوط به هر کدام از عوامل چهارگانه به نحو معناداری عامل مربوط را سنجیده ، عوامل فردی به طور مستقیم و عوامل گروهی و سازمانی به طور غیرمستقیم در شکل گیری خلّاقیت پژوهشگران مؤسسات مورد مطالعه مؤثرّند . [1]Lisrel 8.5 Manuscript profile

  • Article

    16 - تبیین مدل بومی عوامل مؤثّر بر فرهنگ تعاونی (موردکاوی: بخش کشاورزی استان گیلان)
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 4 , Year , Autumn 1392
    در راستای توجّه و اهمیت دادن به متغیرهای فرهنگ تعاون و توسعه آن در کشور بطور عام و در سطح استان گیلان بطور خاص، تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل سوق دهنده و بازدارنده فرهنگ تعاونی های کشاورزی در استان گیلان بمنظور پاسخگویی به مسئله نامشخص بودن مدل بومی فرهنگ تعاو More
    در راستای توجّه و اهمیت دادن به متغیرهای فرهنگ تعاون و توسعه آن در کشور بطور عام و در سطح استان گیلان بطور خاص، تحقیق حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل سوق دهنده و بازدارنده فرهنگ تعاونی های کشاورزی در استان گیلان بمنظور پاسخگویی به مسئله نامشخص بودن مدل بومی فرهنگ تعاونی ها (بخش کشاورزی) در سطح استان گیلان، مورد مطالعه در جامعه آماری کارشناسان بخش مذکور می باشد. گردآوری اطلاعات بوسیلهْ پرسشنامه بوده که پس از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی ، توسط نمونهْ 53 نفره پاسخ داده شده و نوع تحقیق هم توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. نتیجه تحقیق نشان می دهد میزان وضعیت عوامل سوق دهنده بر فرهنگ تعاونی های کشاورزی گیلان به مقدار کم و خیلی کم بوده و همچنین میزان وضعیت عوامل بازدارنده بر فرهنگ تعاونی های کشاورزی گیلان به مقدار زیاد و خیلی زیاد می باشد Manuscript profile

  • Article

    17 - سنجش کیفیت خدمات در هلدینگ صنایع تجهیزات نفت
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 5 , Year , Winter 1391
    در سالهای اخیر رقابت در بازارچه در سطح ملّی و چه در سطح بین المللی به خصوص در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی افزایش یافته است. از طرفی امروزه بهبود کیفیت خدمات به استراتژی اصلی سازمان‌ها برای افزایش توان رقابتی آنها مبدّل شده‌است. در حقیقت ارایه خدمات برتر از طریق حفظ کیفیت ب More
    در سالهای اخیر رقابت در بازارچه در سطح ملّی و چه در سطح بین المللی به خصوص در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی افزایش یافته است. از طرفی امروزه بهبود کیفیت خدمات به استراتژی اصلی سازمان‌ها برای افزایش توان رقابتی آنها مبدّل شده‌است. در حقیقت ارایه خدمات برتر از طریق حفظ کیفیت بالا، پیش نیاز موفّقیت سازمانها به خصوص در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به شمار می رود. از آنجا که جهت پاسخگویی به موقع در بازار امروزی و سازگاری با ویژگی های عصر حاضر مدیریت بهینه فعّالیت ها، خدمات و فرآیند ها، نه فقط در قلمرو یک سازمان، بلکه در کلّ یک سازمان هلدینگ ضروری می باشد. به همین منظور این تحقیق تا حد امکان این شکافها را در هلدینگ صنایع تجهیزات نفت و شرکتهای تابعه آن (وتکو، گسترش شیرسازی،تهران سوفا، پارس پنگان، توس پیوند، پیچ و مهره های صنعتی ایران) شناخته و پیشنهاداتی برای رفع آنها ارایه نموده است. بعلاوه از آنجا که تاکنون در این صنعت تحقیقی در ارتباط با کیفیت خدمات انجام نشده، در این تحقیق سعی شده است تا ادبیّات موضوعی جامعی در حوزة کیفیت خدمات گردآوری و تدوین گردد. اهداف تحقیق شامل: 1- شناسایی سطح انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات ارایه شده توسط هلدینگ صنایع تجهیزات نفت. 2- شناسایی و اولویت بندی شکافهای خدماتی که منجر به نارضایتی مشتریان شده است و 3- شناسایی واولویت ابعاد کیفیت خدمات از دیدگاه مشتریان، می باشد. در این تحقیق از مدل سروکوآل [1] که در این مبحث شناخته ترین مقیاس بوده و توسط پاراسورامان و همکارانش [2] ارایه شده، استفاده شده است. جامعه آماری در این تحقیق، کلّیة مشتریان هلدینگ صنایع تجهیزات نفت و شرکتهای تابعه آن (وتکو، گسترش شیرسازی، تهران سوفا، پارس پنگان، توس پیوند، پیچ و مهره های صنعتی ایران) در شهر تهران و اهواز می باشد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های مقایسه میانگین، فریدمن و همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصله نشان دهندة این است که در تمامی ابعاد تفاوت معنی داری بین انتظار و عملکرد وجود داشته و در تمامی ابعاد سطح انتظار از عملکرد بیشتر است. همچنین همبستگی بین رضایت و ادراکات مشتریان از عملکرد تأیید شده است. در رتبه بندی انجام شده نیز، مهمترین بعد قابلیت اعتبار می باشد. 2. SERVQUAL 3. Parasuraman, et al., 1988 Manuscript profile

  • Article

    18 - اثر ویژگی های جمعیّت شناختی و سبک زندگی بر پذیرش نوآوری محصولات جدید
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 2 , Year , Summer 1393
    شرکت ها احساس می کنند که مجبورند نوآوری را در فواصل مکرّر برای برآوردن تقاضای مربوط به مصرف کنندگان خود روانه بازار کنند. محصولات جدید اغلب راه خود را برای خریداران پیدا نمی کنند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و هدف تحقیق بررسی اثر ویژگی های جمعیّت شناختی و سبک زندگی بر پذی More
    شرکت ها احساس می کنند که مجبورند نوآوری را در فواصل مکرّر برای برآوردن تقاضای مربوط به مصرف کنندگان خود روانه بازار کنند. محصولات جدید اغلب راه خود را برای خریداران پیدا نمی کنند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و هدف تحقیق بررسی اثر ویژگی های جمعیّت شناختی و سبک زندگی بر پذیرش نوآوری محصولات جدیدمی باشد. طرح تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. داده ها توسط پژوهشگر به صورت مستقیم از مشتریان به وسیله پرسش نامه گردآوری شده است. جامعه آماری تحقیق محیط دانشگاه، تعداد نمونه 384 نفر از بین اساتید، کارمندان و دانشجویان دانشگاه های غرب استان مازندران می باشد. شیوه نمونه گیری به صورت روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای بوده است. بررسی روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ی میانگین آلفای کرونباخ متغیرها که مقدار 842/0 حاصل شد، صورت پذیرفته است. نرم افزار آماری مورد استفاده در این پژوهش نیز SPSSو LISREL برای معادلات ساختاری می باشد. نتایج تحقیق حاصل حاکی از آن است که ویژگی هایی جمعیت شناسی سن، جنس، درآمد و اندازه خانواده بر نوگرایی مصرف کننده و پذیرش نوآوری تأثیری ندارند؛ تنها عامل تأثیر گذار تحصیلات می باشد، به عبارتی تحصیلات بالاتر بر نوگرایی اثر مثبتی دارد. همچنین در این تحقیق تأیید شد که سبک زندگی بر نوگرایی مصرف کننده و بر پذیرش مصرف کننده و نیز نوگرایی مصرف کننده بر پذیرش نوآوری مصرف کننده تأثیر غیر مستقیم و بالایی دارند. Manuscript profile

  • Article

    19 - تعیین مؤلفه های تأثیرگذار در برند آفرینی شهری (مطالعه موردی: شهر پره سر)
    Journal of Studies of Human Settlements Planning , Issue 1 , Year , Autumn 2021
    امروزه در جهان توسعه یافته، شهرها به صورت شرکت‌های رقیب عمل می‌کنند و تلاش دارند تا سهم بیشتری از بازار سرمایه، استعدادهای برجسته و توجه جهانی را به خود اختصاص دهند. برند آفرینی شهری ابزاری برای دستیابی به مزیت رقابتی، افزایش سرمایه‌گذاری درونی، و گردشگری است. در برندآف More
    امروزه در جهان توسعه یافته، شهرها به صورت شرکت‌های رقیب عمل می‌کنند و تلاش دارند تا سهم بیشتری از بازار سرمایه، استعدادهای برجسته و توجه جهانی را به خود اختصاص دهند. برند آفرینی شهری ابزاری برای دستیابی به مزیت رقابتی، افزایش سرمایه‌گذاری درونی، و گردشگری است. در برندآفرینی شهری همواره سعی می‌شود با ایجاد و ترکیب منسجم از ویژگی های احساسی و کارکردی آن شهر، تصویری متمایز و منحصر بفرد در ذهن مخاطبان ایجاد گردد. از اینرو هدف از ‌تحقیق حاضر تعیین مؤلفه های تأثیرگذار در برند آفرینی شهری برای شهر پره‌سر استان گیلان است. از لحاظ روش شناسی، طرح تحقیق آمیخته اکتشافی و در دو مرحله انحام شده است؛ در مرحله اول از روش پژوهش کیفی داده بنیاد، و در مرحله دوم از روش کمی توصیفی – پیمایشی و معادلات ساختاری استفاده شد. در ابتدا با 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و اجرایی که بصورت هدفمند و براساس شاخص اشباع نظری انتخاب شده بودند و با شهر آشنایی کامل داشتند مصاحبه های نیمه ساختاریافته و اکتشافی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده های کیفی به روش داده بنیاد و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه به روش تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی بوده است. جامعۀ آماری مرحلۀ کمی ‌این پژوهش، شامل مردم یا افرادی بودند که از شهر دیدار کردند و تعداد نمونۀ آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بود. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SmartPLS و spss21 استفاده شد. Manuscript profile

  • Article

    20 - Feasibility of Farmers’ Participation in Optimal Irrigation Management System (Case of Guilan Province)
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 1 , Year , Winter 2016
    Farmers’ participation in the maintenance and operation of water facilities has a positive impact on their attitude and internal trends and incentives to have closer cooperation with Regional Water Organization. The transfer of irrigation management to farmers enh More
    Farmers’ participation in the maintenance and operation of water facilities has a positive impact on their attitude and internal trends and incentives to have closer cooperation with Regional Water Organization. The transfer of irrigation management to farmers enhances the productivity of water facilities and ultimately, results in efficient water use in agriculture. In order to evaluate the effect of participation and transfer of irrigation management to farmers, four hypotheses have been proposed. The study was an applied research according to the goal and was a descriptive survey as data collection method. Judgmental sampling was used to take samples from the population. A researcher-made questionnaire was employed for data collection. It was conducted among 120 people in Guilan Regional Water Organization engaged in agricultural sections. The questionnaire's validity was confirmed by content validity and its total reliability was estimated by Cronbach's alpha as to be 0.86 using SPSS software. The effects of participation on farmers’ commitment, cooperation, and satisfaction and the legitimacy of Regional Water Organization of Guilan province were evaluated at 0.01 level, and no evidence was found to reject the hypotheses. Manuscript profile

  • Article

    21 - Organic Agriculture: Food for Future Green Consumers in Iran
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 2 , Year , Spring 2017
    The aim of this paper was investigating the effects of organicknowledge, perceived consequences, subjective norms,price, and green trust, perceived consumer effectiveness, availability,relative advantage, and organic purchase intention onorganic purchase behavior among More
    The aim of this paper was investigating the effects of organicknowledge, perceived consequences, subjective norms,price, and green trust, perceived consumer effectiveness, availability,relative advantage, and organic purchase intention onorganic purchase behavior among Iranian consumers as theconsumers in a developing country.The survey questionnairewas administered to the customers of large chain stores andorganic food stores in five provinces of Iran that had branchesfor producing and selling organic food products. Given thevery few number of organic food consumers in Iran, only 192out of 240 questionnaires were filled and then used as samplesof study. In order to analysis the data and test the hypotheses,multiple regression analysis method was used using by SPSSsoftware. Results showed strong support (R2=0.51) for theimpact of price, consumer effectiveness, and perceived consequenceson intention to purchase organic food products. Organicknowledge, green trust, price, consumer effectiveness, andintention were found to have influenced purchase behavior.This paper will discuss the implications of these results foragricultural practitioners and marketers. Manuscript profile

  • Article

    22 - Modern Strategies of Marketing the New Dairy Products in Iran
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 4 , Year , Summer 2022
    The dairy industry has a major part in the added value and occupation of agriculture part. The products of this industry have a significant portion in the Iranian family consumption basket by providing the cheapest protein sources in the country. The goal of this study More
    The dairy industry has a major part in the added value and occupation of agriculture part. The products of this industry have a significant portion in the Iranian family consumption basket by providing the cheapest protein sources in the country. The goal of this study was to identify the relationship between the life cycle of the product (growth and maturity stage) and marketing strategies (the creation and development of new products) through innovation strategy (market and learning orientation). This study was done during March until September in 2018 in the Bazar Gostar Pegah Co. of the region one in the country, which includes the provinces such as Gilan, west Azarbayjan, East Azarbayjan, Qazvin, Zanjan and Ardebil as one of the five regions of the milk industry of Iran (Pegah). The hypotheses were tested using Partial Least Squares Structural Equation Modelling (PLS-SEM). The findings of this study revealed that the product life-cycle and innovation strategy both have a significant and positive effect on marketing strategy (new product creation and development). The findings of this research make a significant contribution to the body of knowledge in this field and should assist scholars and innovation managers to better understand the importance of the relationship between marketing strategy activities and product innovation strategy in the context of the dairy firm. Manuscript profile

  • Article

    23 - Strategies and Tactics for the Development of Fruit and Vegetable Export from Iran to Russia
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 1 , Year , Winter 2023
    Given the agricultural potential of Iran on one hand, and the shortages in Russia's fruit and vegetable supply, along with its expanding vegetable market on the other, Russia has become a major market for Iranian exporters of fruits and vegetables. The aim of this study More
    Given the agricultural potential of Iran on one hand, and the shortages in Russia's fruit and vegetable supply, along with its expanding vegetable market on the other, Russia has become a major market for Iranian exporters of fruits and vegetables. The aim of this study was to identify and rank strategies and tactics for the development of fruit and vegetable exports to the Russian market. The research followed a developmental-applied approach in terms of goals, and employed a descriptive survey using an exploratory mixed method. The statistical population consisted of experts and fruit and vegetable exporters to Russia, who were sampled using the purposive snowball technique. The qualitative phase included 20 participants, while the quantitative phase involved 100 individuals. The qualitative data were analyzed using content analysis to derive strategies and tactics, which were then ranked in the quantitative phase using the TOPSIS technique. Two strategies, namely entry and sustainable presence, were identified for the development of fruit and vegetable exports, along with 28 corresponding tactics. Finally, the top ranks were assigned to fixing regulations, establishing incentives, and stabilizing the exchange rate. Manuscript profile

  • Article

    24 - Factors Affecting Farmers' Satisfaction: Case of Agricultural Production Cooperatives in Guilan Province, Iran
    International Journal of Agricultural Management and Development , Issue 5 , Year , Autumn 2016
    The aim of this study was to identify and prioritize factors affecting farmers’ level of satisfaction in agricultural production cooperatives ofGuilan Province, Iran. To this aim, library studies were conducted, and 15 factors affecting farmers’ satisfaction More
    The aim of this study was to identify and prioritize factors affecting farmers’ level of satisfaction in agricultural production cooperatives ofGuilan Province, Iran. To this aim, library studies were conducted, and 15 factors affecting farmers’ satisfaction were identified. Next, they wereprioritized byfield studies using a questionnaire. The statistical population consisted of members of agricultural production cooperatives in Guilan Province. The sample comprised93 farmers who were recruitedusing the Cochran formula. The questionnaires were distributed among farmersfrom12 cooperatives usinga mix of random and proportional sampling methods and 100 questionnaires were collected. The content validity of the questionnaire was established and its reliability was estimated to be 79 percent using a Cronbach's alpha. To prioritize the factors, the researchers calculated means cores by using SPSS. Results indicated that empathy and cooperation among members, giving advice and guidance to members in case of problems, as well as effective communication with the local community are, respectively, the three factors that have the strongest effect on farmers' satisfaction in the studied region. In addition, the results showed that satisfaction of the majority of the members of cooperative activities was at a moderate level. Manuscript profile

  • Article

    25 - تبیین اثرات به کارگیری سبک های رهبری پدرسالارانه و اصیل در سازمان های دولتی و غیردولتی؛ مبتنی بر مقایسه تطبیقی
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    سازمان‌های بخش دولتی و غیردولتی برای بقاء و رشد در محیط پویا، پیچیده و رقابتی امروز ناگزیرند از سبک‌های متنوع و مناسبی جهت رهبری و هدایت سرمایه‌های انسانی‌شان بهره گیرند؛ زیرا بهره‌گیری از سبک‌های نوین رهبری علی‌رغم برخی محدودیت‌های اجرایی، از مزایای عمده‌ای برخوردارند More
    سازمان‌های بخش دولتی و غیردولتی برای بقاء و رشد در محیط پویا، پیچیده و رقابتی امروز ناگزیرند از سبک‌های متنوع و مناسبی جهت رهبری و هدایت سرمایه‌های انسانی‌شان بهره گیرند؛ زیرا بهره‌گیری از سبک‌های نوین رهبری علی‌رغم برخی محدودیت‌های اجرایی، از مزایای عمده‌ای برخوردارند که علاوه بر ایجاد شادی و نشاط، پشتیبانی و افزایش مشارکت کارکنان در امور، منجر به ارتقاء عملکرد و بهره‌وری آنان و سازمان می‌شود. هدف این مطالعه، مقایسه تطبیقی دو سبک رهبری پدرسالارانه و اصیل از نظر تاریخچه، مفهوم، مزایا و ابعاد بوده و به منظور گردآوری این اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شد. همچنین در این پژوهش پس از تبیین مبانی نظری، مروری بر مهمترین یافته‌های پژوهشگران داخلی و خارجی درباره اهمیت و اثرات سبک‌های رهبری پدرسالارانه و اصیل بر امور مربوط به سرمایه انسانی از جمله عملکرد شغلی و اجتماعی کارکنان، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی، رفاه عاطفی و رضایتمندی شغلی، یادگیری سازمانی، تسهیم دانش، توانمندسازی شغلی و غیره، صورت گرفته و در پایان نیز به بحث و جمع‌بندی یافته‌ها پرداخته شد. Manuscript profile

  • Article

    26 - طراحی مدل جامع جانشین‌پروری در نظام مدیریتی کشور با رویکرد فراترکیب
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 1 , Year , Summer 2023
    به‌کارگیری مدیران جوان در نظام مدیریتی کشور سال‌هاست به‌عنوان دغدغه جدی مطرح است. زیرا برخی از کارشناسان بر این باورند که نظام کنونی مدیریت کشور برای حضور جوانان آماده نبوده و سازوکار کنونی بیشتر جایگزین‌پرور و به عبارتی کمتر جانشین‌پرور است؛ حال آنکه جانشین‌پروری از جم More
    به‌کارگیری مدیران جوان در نظام مدیریتی کشور سال‌هاست به‌عنوان دغدغه جدی مطرح است. زیرا برخی از کارشناسان بر این باورند که نظام کنونی مدیریت کشور برای حضور جوانان آماده نبوده و سازوکار کنونی بیشتر جایگزین‌پرور و به عبارتی کمتر جانشین‌پرور است؛ حال آنکه جانشین‌پروری از جمله موضوعات مهم و راهبردی در نظام مدیریتی محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع، طراحی مدل جامع جانشین‌پروری مدیران در سازمان‌های ایران به عنوان هدف در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع بنیادین بوده و برای انجام آن از روش کیفی و رویکرد فراترکیب استفاده شد. برای این منظور، کلیه مطالعات کیفی انجام گرفته در داخل کشور که به موضوع جانشین‌پروری پرداخته بودند، به عنوان نمونه انتخاب شده و پس از آن، با بهره‌گیری از الگوی هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو (2006) و نرم‌افزار مکس کیودا2020 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مستخرج از 54 پژوهش معتبر نشان داد که ابعاد مؤثر بر فرآیند جانشین‌پروری شامل پنج بُعد سازمانی، مدیریتی، فردی، نهادی و فرهنگی بوده‌اند که مؤلفه‌هایی نظیر سازوکارها، فرآیندها، خط‌مشی‌گذاری، ارزیابی، پیامدها، مدیریت منابع انسانی، رهبری، مهارت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و شغلی، تعارض منابع و قانونی/حقوقی، مسائل بسترساز و اخلاقی در آن‌ها مشاهده گردیده است. همچنین از بین شاخص‌های تأیید شده، شاخص‌های حمایت درون‌سازمانی، ارزیابی عملکرد و قابلیت افراد، ارزیابی فرآیند جانشین‌پروری، تعیین مشاغل کلیدی، خزانه استعداد، شرایط احراز مشاغل، کارراهه شغلی، تعیین خط‌مشی‌ها، کمیته جانشین‌پروری و تحلیل شکاف شایستگی فراوانی به عنوان مهم‌ترین شاخص‌های جانشین‌پروری شناخته شدند. Manuscript profile

  • Article

    27 - طراحی الگوی زیرساختی پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت‌های دولتی استان گیلان
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 4 , Year , Winter 2023
    هدف این پژوهش شناسایی عوامل زیر ساختی موثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت‌های دولتی استان گیلان است. برای اجرای پژوهش حاضر، ابتدا از طریق بررسی پیشینه‌های پژوهش شاخص‌های زیرساختی پیاده‌سازی مدیریت دانش استخراج و با استفاده از نظرات خبرگان تعدیل و در نهایت تبدیل به پر More
    هدف این پژوهش شناسایی عوامل زیر ساختی موثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت‌های دولتی استان گیلان است. برای اجرای پژوهش حاضر، ابتدا از طریق بررسی پیشینه‌های پژوهش شاخص‌های زیرساختی پیاده‌سازی مدیریت دانش استخراج و با استفاده از نظرات خبرگان تعدیل و در نهایت تبدیل به پرسشنامه‌ی این تحقیق شده و نمونه‌ای به حجم 384 نفر از کارشناسان و مدیران شرکت‌های دولتی استان گیلان آنرا پاسخ داده‌اند. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی، 5 عامل زیرساختی شناسایی شد. نامگذاری و چگونگی روابط بین آنها بر اساس مبانی نظری در پانل‌های گروه دلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نتیجه مدل مفهومی پژوهش ارائه شد. برای آزمون و ارزیابی مدل، از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شده است. از 5 عامل شناسایی شده، عامل انگیزه با ضریب 13/0، عامل بلوغ سازمانی با ضریب 25/0، عامل ساختاری با ضریب 32/0 و عامل فنی با ضریب 23/0بر پیاده‌سازی مدیریت دانش تاثیری معنی‌دار دارند. معیار GOF برابر با 43/0 شده است که نشان می‌دهد مدل مفهومی زیرساختی پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت‌های دولتی استان گیلان با تناسب بالا و برازش قوی تأیید شده است. Manuscript profile