طراحی الگوی استراتژی های نوین بازاریابی محصولات جدید لبنی در ایران
Subject Areas : Strategic planningمریم کاظمی ایمن آبادی 1 , محمد طالقانی 2 , نرگس دل افروز 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Keywords: استراتژی های بازاریابی, چرخه حیات محصول, استراتژی های نوآوری,
Abstract :
صنعت لبنیات سهم عمده ای در ارزش افزوده و اشتغال بخش کشاورزی دارد. محصولات این صنعت با تامین ارزان ترین منابع پروتئینی کشور، سهم قابل توجهی در سبد مصرفی خانوار ایرانی دارا می باشد. به دلیل اهمیت این صنعت، دولت با اتخاذ سیاست های مختلف و اثرگذاری بر مولفه های بازار لبنیات به ویژه شیر، به حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان این صنعت پرداخته است. اهداف این پژوهش شناسایی رابطه میان چرخه حیات محصول(بازار محصول در مرحله رشد و بلوغ) با استراتژی های نوآوری(گرایش به بازار و گرایش به یادگیری سازمانی) و استراتژی های بازاریابی(خلق و توسعه محصول جدید) می باشد. این تحقیق طی فروردین ماه الی شهریور ماه سال 97 در سطح شرکت بازارگستر پگاه منطقه یک کشور شامل استان های گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان و اردبیل به عنوان یکی از مناطق پنجگانه شرکت صنایع شیر ایران(پگاه) صورت پذیرفت.روش تحقیق پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی، برحسب نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهش های میدانی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته است. پژوهش حاضر از نظر روشاجرا از نوع پژوهش های توصیفی از شاخه همبستگی میباشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که تمامی فرضیه های این پژوهش تایید و رابطه بین متغیرها معنی دار و مثبت بوده است.
Berndt, A. & Tait, M. (2012). Relationship Marketing and Customer Relationship Management. (2nd ed.) Claremont: Juta.
Bollen, K. A. (1989). A new incremental fit index for general structural equation models. Sociological Methods and Research, 17(3), 303-316.
Bouazza, A.B., Ardjouman, D. & Abada, O. (2015). Establishing the Factors Affecting the Growth of Small and Medium-sized Enterprises in Algeria. American International Journal of Social Science, 4(2), 101-115.
Bryman, A., & Bell, E. (2011). Business research methods (3rd ed.). New York, NY: Oxford University Press.
Cavana, R. Y., Delahaye, B. L., & Sekaran, U. (2001). Applied business research: Qualitative and quantitative methods. Milton, QLD: John Wiley & Sons Australia.
Chen, Y. C., Li, P. C., Evans, K. R., & Arnold, T. J. (2017). Interaction orientation and product development performance for Taiwanese electronics firms: The mediating role of market-relating capabilities. Journal of Product Innovation Management, 34(1), 13-34.
Cooper, R.G. (2011). Winning at new products: creating value through innovation. New York, Basic Books.
Cooper, R. G. (2014). What’s next? After Stage-Gate. Research-Technology Management, 57(1), 20-31.
Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139-152.
Hardesty, D. M., & Bearden, W. O. (2004). The use of expert judges in scale development: Implications for improving face validity of measures of unobservable constructs. Journal of Business Research, 57(2), 98-107.
Hassanien, A., & Dale, C. (2012). Drivers and barriers of new product development and innovation in event venues: A multiple case study. Journal of Facilities Management, 10(1), 75-92.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modelling in international marketing. In R. R. Sinkovics & P. N. Ghauri (Eds.), New challenges to international marketing (pp. 277-319). Bingley, England: Emerald Group Publishing Limited.
Maniak, R., Midler, C., Beaume, R., & Pechmann, F. (2014). Featuring capability: How carmakers organise to deploy innovative features across products. Journal of Product Innovation Management, 31(1), 114-127.
Omar, C.M. & Anas, T. (2014). The Marketing of Small and Medium Enterprise (SME) Products Based on Food Processing. European Journal of Business and Social Sciences, 3(5): 76-87.
Otto, K.N. and Wood, K.L. (2001). Product Design: Techniques in Reverse Engineering and New Product Development, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
Owens, J. D. (2007). Why do some UK SMEs still find the implementation of a new product development process problematical? An exploratory investigation. Management Decision, 45(2), 235-251.
Pawan, K. & Pawan, K. (2013). Marketing Strategies of Small-Scale Industries: A Review. International Journal on Arts, Management and Humanities, 2(2), 35-38.
Ringle, C. M., Wende, S., & Becker, J. M. (2015). SmartPLS (Version 3.2.4) [Statistical analysis software]. Bönningstedt, Germany: SmartPLS GmbH.
Salmani, D., Daraei, M.R., & Bayazdi, A., (2014). Investigating important factors influencing on strategic marketing planning. Management Science Letters, 4(2), 251-254.
Sandvik, I. L., Arnett, D. B., & Sandvik, K. (2011). The effects of new product development proficiency on product advantage and tourism business performance evidence from the Norwegian hotel industry. Journal of Travel Research, 50(6), 641-653.
Sarstedt, M., Ringle, C. M., Henseler, J., & Hair, J. F. (2014). On the emancipation of PLS-SEM: A commentary on Rigdon (2012). Long Range Planning, 47(3), 154-160.
Sarstedt, M., Ringle, C. M., Smith, D., Reams, R., & Hair, J. F. (2014). Partial least squares structural equation modelling (PLS-SEM): A useful tool for family business researchers. Journal of Family Business Strategy, 5(1), 105-115.
Schilke, O. (2014). On the contingent value of dynamic capabilities for competitive advantage: The nonlinear moderating effect of environmental dynamism. Strategic Management Journal, 35(2), 179-203.
Slater, S., Hult, G. & Olson, E. (2010). Factors influencing the relative importance of marketing strategy creativity and marketing strategy implementation effectiveness. Industrial Marketing Management, 39(4), 551-557.
Tolonen, A., Shahmarichatghieh, M., Harkonen, J. & Haapasalo, H. (2015) Product portfolio management–Targets and key performance indicators for product portfolio renewal over life cycle. Int J Prod Econ, 170, 468-477.
Ulrich, K.T. & Eppinger, S.D. (2008) Product design and development. Boston, McGraw- Hil.
Van Scheers, L. (2011). SMEs’ marketing skills challenges in South Africa. African Journal of Business Management, 5(13), 5048-5056.
Varadarajan, R. (2009). Strategic marketing and marketing strategy: domain, definition, fundamental issues and foundational premises. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(2), 50-52.
Visnjic, I., Wiengarten, F., & Neely, A. (2016). Only the brave: Product innovation, service business model innovation, and their impact on performance. Journal of Product Innovation Management, 33(1), 36-52.
Wang, G., & Netemeyer, R. G. (2004). Salesperson creative performance: Conceptualisation, measurement, and nomological validity. Journal of Business Research, 57(8), 805-812.
Yan, S. & Chew, D.A.S. 2011. An investigation of marketing strategy, business environment and performance of construction SMEs in China. African Journal of Business Management, 5(6), 2396-2405.
Zhou, K. Z., Brown, J. R., & Dev, C. S. (2009). Market orientation, competitive advantage, and performance: A demand-based perspective. Journal of Business Research, 62(11), 1063-1070.