-
Article
1 - تحلیل رویکرد ریسکی و غیر ریسکی سطوح فرصت های سرمایه گذاری بر قابلیت پیش بینی بازده سهامFinancial Knowledge of Securities Analysis , Issue 2 , Year , Autumn 2021هدف این پژوهش تحلیل تصمیم گیری سرمایه گذاران بر اساس سطوح مختلف فرصت های سرمایه گذاری مبتنی بر رویکرد ریسکی و غیر ریسکی بر قابلیت پیش بینی بازده سهام است. در این پژوهش، تمرکز بر استفاده از سه مدل رگرسیون با قابلیت جایگزینی در ضریب متغیر سطوح فرصت های سرمایه گذاری می باش Moreهدف این پژوهش تحلیل تصمیم گیری سرمایه گذاران بر اساس سطوح مختلف فرصت های سرمایه گذاری مبتنی بر رویکرد ریسکی و غیر ریسکی بر قابلیت پیش بینی بازده سهام است. در این پژوهش، تمرکز بر استفاده از سه مدل رگرسیون با قابلیت جایگزینی در ضریب متغیر سطوح فرصت های سرمایه گذاری می باشد که بتواند قابلیت پیش بینی بازده سهام را از دیدگاه سرمایه گذاران ریسکی و غیر ریسکی تحلیل نماید. نمونه پژوهش شامل 113 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که یک دوره زمانی ده ساله از ابتدای سال 1387 تا انتهای سال 1396 را شامل می شود. نتایج نشان می دهد که قابلیت پیش بینی بازده سهام برای سرمایه گذاران مبتنی بر رویکرد ریسکی، تنها زمانی که سطح فرصت های سرمایه گذاری متوسط است وجود دارد و در مقابل زمانی که سطح فرصت های سرمایه گذاری بالا و پایین است، قابلیت پیش بینی بازده سهام بر اساس رویکرد غیر ریسکی سرمایه گذاران انجام می شود. بنابراین سطوح فرصت های سرمایه گذاری دارای نقش با اهمیتی بر اساس مبانی رویکرد غیر ریسکی در قابلیت پیش بینی بازده سهام است. Manuscript profile -
Article
2 - تاثیراستراتژی های مالی بر عملکرد مالی در شرکت های تولیدی شیمیایی، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با کل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانJournal of Investment Knowledge , Issue 36 , Year , Winter 2020تحقیق حاضر با هدف شناسایی تاثیراستراتژیهای مالی بر عملکرد مالی در شرکتهای تولیدی شیمیایی، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. در این راستا استراتژیهای مالی شامل استراتژیهای سرمایهگذاری، سرمایه در گردش، ت Moreتحقیق حاضر با هدف شناسایی تاثیراستراتژیهای مالی بر عملکرد مالی در شرکتهای تولیدی شیمیایی، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. در این راستا استراتژیهای مالی شامل استراتژیهای سرمایهگذاری، سرمایه در گردش، تامین مالی و تقسیم سود در نظر گرفته شدهاند و متغیر عملکرد مالی از طریق بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام و کیو-توبین سنجیده میشود. نمونه مورد بررسی شامل 124 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1386-1395 میباشد که تعداد شرکتهای شیمیایی، لاستیک و پلاستیک 11شرکت میباشند. برای آزمون فرضیهها از تحلیل رگرسیونی دادههای ترکیبی بهره گرفته شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که بین استراتژیهای سرمایه در گردش، تامین مالی خارجی با بازده دارایی؛ بین استراتژی تامین مالی داخلی با بازده حقوق صاحبان سهام؛ بین استراتژیهای سرمایهگذاری، سرمایه در گردش، تامین مالی داخلی و کیو-توبین رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در شرکتهای شیمیایی، لاستیک و پلاستیک بین استراتژیهای سرمایهگذاری، سرمایه در گردش، تقسیم سود با بازده دارایی؛ بین استراتژیهای سرمایهگذاری، سرمایه در گردش، تقسیم سود با بازده حقوق صاحبان سهام ؛ بین استراتژیهای سرمایه در گردش با کیو-توبین رابطه معنیداری وجود دارد. Manuscript profile -
Article
3 - بازاریابی رسانه های اجتماعی و هویت اجتماعی برند با تمرکز بر تعامل مشتری در فرآیند سرمایه گذاریJournal of Investment Knowledge , Issue 2 , Year , Summer 2021هدف این پژوهش بازاریابی رسانه های اجتماعی و هویت اجتماعی برند با تمرکز بر تعامل مشتری در فرآیند سرمایه گذاری می باشد. این پژوهش کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد یا گراندد تئوری استفاده شده است. داده ها با تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بوده. 20 نفر از متخصصین و Moreهدف این پژوهش بازاریابی رسانه های اجتماعی و هویت اجتماعی برند با تمرکز بر تعامل مشتری در فرآیند سرمایه گذاری می باشد. این پژوهش کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد یا گراندد تئوری استفاده شده است. داده ها با تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بوده. 20 نفر از متخصصین و خبرگان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مدیرانی که حداقل 15 سال سابقه در امور مدیریت داشته اند به روش نمونه گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافته های کیفی به وسیله نرم افزار MAXQDA تحلیل شده و در نهایت مدل پارادایمی بازاریابی رسانه های اجتماعی تبیین شده است. یافته ها نشان می دهد که رسانه های اجتماعی، از طریق مشارکت فعال و به صورت تهاجمی، تأثیر بیشتری بر شیوه رفتار مصرف کنندگان دارد. Manuscript profile -
Article
4 - مدلسازی دینامیکی زنجیره تأمین پایدار از دیدگاه مالی: رویکرد پویاشناسی سیستمJournal of Investment Knowledge , Issue 5 , Year , Autumn 2021امروزه یکی از مهمترین مباحث مدیریتی سازمانها، مدیریت جریان مالی زنجیره تأمین آنها است که نقش قابل توجهی در رشد سازمان ایفا میکند. این مسئله، لزوم توجه به سیستم مدیریت زنجیره تأمین پایدار از بعد مالی را بیش از پیش ضروری ساخته است. هدف این پژوهش، طراحی الگویی برای نحو Moreامروزه یکی از مهمترین مباحث مدیریتی سازمانها، مدیریت جریان مالی زنجیره تأمین آنها است که نقش قابل توجهی در رشد سازمان ایفا میکند. این مسئله، لزوم توجه به سیستم مدیریت زنجیره تأمین پایدار از بعد مالی را بیش از پیش ضروری ساخته است. هدف این پژوهش، طراحی الگویی برای نحوهی ارتباط بین متغیرهای تأثیرگذار بر سیستم زنجیره تأمین پایدار با توجه به دیدگاه مالی و با استفاده از روش پویاشناسی سیستم، میباشد. در این پژوهش، پس از مشخص شدن متغیرهای مؤثر بر زنجیره، مدلی برای نشان دادن پویاییهای موجود در بین متغیرهای مذکور با استفاده از روش پویایی سیستم، طراحی گردید. اعتبارسنجی مدل با استفاده از آزمونهای ارزیابی و با نرمافزار ونسیم در شرکت پگاه تهران به عنوان مورد مطالعه، انجام شد. در ادامه سناریوهایی برای حالتهای مختلف متغیرهای مدل پیشنهادی، طراحی و اجرا شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که الگوی طراحیشده، پایداری زنجیره تأمین بر اساس عوامل مالی را افزایش داده که در نهایت بر سودآوری زنجیره، تأثیر بسزایی میگذارد. Manuscript profile -
Article
5 - پیش بینی رویگردانی بیمه گذاران در صنعت بیمه: شناسایی عوامل تاثیر گذارJournal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Autumn 2021صنعت بیمه در ایران طی سالهای اخیر با ورود شرکتهای مختلف در بازار رقابت دچار نوسانات زیادی از نظر سودآوری، ترکیب پرتفوی، نرخ خسارت، ضریب نفوذ، حفظ و رضایتمندی بیمه گذاران و سهم بازار شده است. از این رو حفظ و نگهداری بیمه گذاران تبدیل به معضل اصلی اکثر شرکتهای بیمه ای گرد Moreصنعت بیمه در ایران طی سالهای اخیر با ورود شرکتهای مختلف در بازار رقابت دچار نوسانات زیادی از نظر سودآوری، ترکیب پرتفوی، نرخ خسارت، ضریب نفوذ، حفظ و رضایتمندی بیمه گذاران و سهم بازار شده است. از این رو حفظ و نگهداری بیمه گذاران تبدیل به معضل اصلی اکثر شرکتهای بیمه ای گردیده است. از آنجایی که در صنعت بیمه همچون بسیاری از صنایع دیگر هزینه جستجو برای جذب بیمهگذاران جدید به مراتب هزینه بردار تر از حفظ و نگهداری بیمه گذاران فعلی است، لذا ضروری است تا به شناسایی عوامل تاثیر گذار بر ریزش و رویگردانی بیمه گزاران در این صنعت پرداخته شود.این پژوهش با هدف مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق در حوزه رویگردانی مشتریان، صورت گرفته است که در نهایت منجر به شناسایی و طبقه بندی عوامل تاثیر گذار در پیش بینی رویگردانی مشتریان در صنعت بیمه می گردد.در این پژوهش از روش مرور ادبیات سیستماتیک برای جمع آوری و بررسی مطالعات پیشین بهرهگرفته شده است که با یکپارچه سازی راهبردهای جستجوی خودکار و دستی کلیه مقالات پژوهشی مرتبط منتشر شده در این حوزه در بازه زمانی 1389 تا 1398 برای مقالات فارسی و 2010 تا 2018 برای مقالات انگلیسی پوشش داده شده است.یافته های تحقیق 85 مولفه اثرگذار بر رویگردانی مشتریان را اختصاصاً در صنعت بیمه شناسایی نموده که در چهار دسته مولفه های مربوط به بیمه گر، مولفه های مربوط به بیمه گذار، مولفه های مربوط به محصول/خدمت و مولفه های مربوط به رابطه بیمه گر و بیمه گذار تقسیم گردیده اند. Manuscript profile -
Article
6 - بررسی مدلهای ارزشیابی شرکتهای استارتاپی و شناسایی ابعاد ، معیارها و شاخصهای ارزشیابی برای شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده در ایرانJournal of Investment Knowledge , Issue 1 , Year , Spring 2021اگر بخواهیم شرکتهای استارتاپی را به دو دسته کلی (1-شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده 2- شرکتهای استارتاپی در مرحله پس از ایده) تقسیم بندی کنیم، می توان دسته دوم را که دارای جریان نقدینگی و داراییهای فیزیکی بوده بوسیله روشهای ارزیابی مانند روش ارزش خالص داراییها (NAV) ، ار Moreاگر بخواهیم شرکتهای استارتاپی را به دو دسته کلی (1-شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده 2- شرکتهای استارتاپی در مرحله پس از ایده) تقسیم بندی کنیم، می توان دسته دوم را که دارای جریان نقدینگی و داراییهای فیزیکی بوده بوسیله روشهای ارزیابی مانند روش ارزش خالص داراییها (NAV) ، ارزش دفتری ( ( BV ، ارزش فعلی جریانهای نقدی (DDM) و ... ارزشگذاری کرد ، ولی برای دسته اول که در مراحل اولیه بوده و فاقد جریانات نقدی و داراییهای فیزیکی هستند کاربرد ندارند. برای ارزشیابی شرکتهای نوع اول از روشهایی مانند ارزشگذاری کارت امتیازی ، ارزشگذاری دیو برکس ، تجمیع عوامل ریسک می توان استفاده کرد. از اینرو محقق با توجه به فرهنگ ، شرایط و مطابق با قوانین مالی ، مالیاتی ، اداری ، فقهی و دینی و ... کشور ، اقدام به تحقیق ا زخبرگان ، کارشناسان رسمی دادگستری ، متخصصین ارزیابی سهام شرکتها و ... نموده و بدنبال معیارها و شاخصهایی بوده که برای ارزشگذاری شرکتهای استارتاپی که فاقد جریانات نقدی و داراییهای فیزیکی هستند مناسب باشد ، که نهایتا منتج به استخراج معیارها و شاخصهایی شد که متناسب با فرهنگ و قوانین ایران و مورد استفاده برای ارزیابی شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده می باشد که شاخصهای استخراج شده در بخش نتیجه این تحقیق ارائه شده است . Manuscript profile -
Article
7 - پیش بینی ترکیدن حباب قیمتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران با رویکرد تلاطم شرطیJournal of Investment Knowledge , Issue 36 , Year , Winter 2020چکیده:سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان بخشی از بازار سرمایه،نقش بسیار مهمی در هدایت پـس انـداز به بخش تولید در همه کشورها ایفا مـی نمایـد. امروزه در اقتصاد بسیاری از کشورهای درحال توسعه وضـعیت متغیرهـای کـلان اقتصادی با صعود شاخصهای بورس همخوانی ندارد و در واقع رابطه Moreچکیده:سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان بخشی از بازار سرمایه،نقش بسیار مهمی در هدایت پـس انـداز به بخش تولید در همه کشورها ایفا مـی نمایـد. امروزه در اقتصاد بسیاری از کشورهای درحال توسعه وضـعیت متغیرهـای کـلان اقتصادی با صعود شاخصهای بورس همخوانی ندارد و در واقع رابطه اقتصاد و بورس قطع شده اسـت. یکـی از عوامـل بـه وجـود آورنـده ایـن مسـایل نوسـانات قیمـت دارایـی و به خصوص،تشکیل حباب قیمت سهام است. در پژوهش حاضر،برای پیش بینی حباب قیمتی،داده های روزانه 144 شرکت در مرکز بورس و اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1388-1396 توسط مدل خودرگرسیونی مشروط بر ناهمسانی واریانس تعمیمیافته(GARCH) مورد تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست امده از تحلیل داده ها،شرکت های عضو در مرکز بورس و اوراق بهادار در ی سال های مورد نظر دچار حباب قیمتی بوده اند که این حباب ها در 6 ماه اول سال بیشتر بودند. در بین عوامل ایجاد کننده حباب قیمتی به ترتیب شوک های سیاسی،بازدهی در بازرهای موازی نظیر نفت،ارز و طلا تاثیر داشته اند. Manuscript profile -
Article
8 - تبیین شوک ها و نوسانات بازار ارز و نحوه انتقال این شوک ها به سایر بازارهاJournal of Investment Knowledge , Issue 2 , Year , Summer 2023انتقال بحرانهای مالی بین بازارهای مختلف در یک اقتصاد حاکی از وجود کانالهای سرایت این بحران دارد. امروزه بازارهای ارز موازی با سایر بازارها مانند بازار طلا، سکه، سهام و نفت دارای ارتباط تنگاتنگی است. کانالهای انتقال دهنده شوکها و نوسانات بازار ارز به سایر بازارهای م Moreانتقال بحرانهای مالی بین بازارهای مختلف در یک اقتصاد حاکی از وجود کانالهای سرایت این بحران دارد. امروزه بازارهای ارز موازی با سایر بازارها مانند بازار طلا، سکه، سهام و نفت دارای ارتباط تنگاتنگی است. کانالهای انتقال دهنده شوکها و نوسانات بازار ارز به سایر بازارهای میتواند شامل اطلاعات، متغیرهای کلان اقتصادی، رفتارهای سرمایه گذاری و... باشد. در این پژوهش با استفاده از دادههای روزانه طی سالهای 1388 تا 1396، تبیین سرریز نوسانات و شوک ها در بازار ارز و نحوه انتقال این شوک ها به سایر بازارها را مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل بیانگر وجود سرریز نوسانات و همچنین شکستهای ساختاری به علت وجود این سرریز بوده است. مدل پژوهش و تعیین وقفهها براساس مدل VAR میباشد. بازدهی و نوسانات و همچنین وجود اثر ارچ در مدل براساس مدل VAR تعیین شده است. از مدل MV-GARCH برای تعیین بازدهی موجود در بازار ارز استفاده شده است. نوسانات و شوکهای بازار ارز و تاثیر آن بر سایر بازارها و همچنین قیمتهای آتی در بازارهای مختلف بر اساس مدل VAR تعیین شده است. نتایج این پژوهش بیانگر تاثیر شوک در بازار ارز بر روند قیمتهای آتی در این بازار و همچنین تاثیر بر سایر بازارها میباشد Manuscript profile -
Article
9 - بررسی رابطه عوامل اکتسابی و اختلالات پولی (مورد مطالعه: بانک های عضو بورس اوراق بهادار تهران)Journal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Autumn 2024پژوهش حاضر رابطه بین عوامل اکتسابی و اختلالات پولی را برای اولین بار در ایران بررسی می نماید. جامعه آماری بانک های عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشند. حجم نمونه آماری براساس روش های جدید مبتنی برآزمون و با استفاده از نرم افزار سمپل پاور بوده و با توجه به نوع فرضیه راب Moreپژوهش حاضر رابطه بین عوامل اکتسابی و اختلالات پولی را برای اولین بار در ایران بررسی می نماید. جامعه آماری بانک های عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشند. حجم نمونه آماری براساس روش های جدید مبتنی برآزمون و با استفاده از نرم افزار سمپل پاور بوده و با توجه به نوع فرضیه رابطه ای تحقیق که ترکیبی از دومتغیر مقیاس اما غیرنرمال می باشند، آزمون اسپیرمن مورد استفاده قرار گرفته است. فرضیه اول پژوهش مبنی بر رابطه ی دو متغیر دانش مالی و اختلالات پولی، نشان داد بین این دو متغیر ارتباط معناداری وجود ندارد و فرضیه اول تحقیق پذیرفته نشد. اما بر اساس نتایج، فرضیه دوم بین متغیرهای نگرش به برنامه ریزی و اختلالات پولی ارتباط معنادار وجود داردکه نشان دهنده رابطه منفی بین متغیرها می باشد و فرضیه دوم نیز تحقیق پذیرفته شد بنابراین براساس منشا اکتسابی متغیرهای نگرش به برنامه ریزی مالی رابطه منفی و معنادار با اختلالات پولی دارد. Manuscript profile -
Article
10 - Identifying the Effective Factors on Investors' Behavior and Developing a Measurement ModelAdvances in Mathematical Finance and Applications , Issue 5 , Year , Winter 2024Objective: To identify the components affecting the behavior of investors and to develop a measurement model using a confirmatory factor analysis approach.Method: This is a correlational paper to identifythe dimensions and structures affecting investor behavior first us MoreObjective: To identify the components affecting the behavior of investors and to develop a measurement model using a confirmatory factor analysis approach.Method: This is a correlational paper to identifythe dimensions and structures affecting investor behavior first using TOPSIS technique and then with first-order confirmatory factor analysis and second-order factor analysis. The statistical population includes people who have been active in the Tehran Stock Exchange for at least two years with asample of 327. The sampling method is convenience nonprobability sampling. The data was collected through a researcher-made questionnaire. The expert approval and Cronbach's alpha coefficient were used to assess the content validity. Findings: the current paperidentified seven factors as effective factors on investor behavior according to the theoretical literature and research background using TOPSIS technique. In the next stage, the research findings using the confirmatory factor analysis approach indicate that the two factors of investor financial literacy and investor personality traits have the most effective role in investor behavior. Also, the factors of higher expected returns, rules and regulations, security, profitability, position and location of investment are the next effective priorities on the behavior of investors. Manuscript profile -
Article
11 - بررسی رابطه مدیریت استعداد بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه : شهرداری های استان گیلان)Mehrdad Goudarzvand Chegini Ebrahim Chirani Hadi Moghadam Seyedehfateme Ghanekooshalshahi Maryam MoradeiThe Journal of Productivity Management , Issue 38 , Year , Autumn 2016در دنیای پرشتاب وسرشار از رقابت امروز، آنچه که برتری شرکت ها و سازمان ها بر یکدیگر را تضمین نموده می کند، برخورداری از منابع انسانی با استعداد است، چرا که دامنه آن از حیث موضوعی قوی بوده و بررسی و ارزشیابی به کارگیری مدیریت استعداد و عملکرد سازمان و آگاهی از توانمندی ها Moreدر دنیای پرشتاب وسرشار از رقابت امروز، آنچه که برتری شرکت ها و سازمان ها بر یکدیگر را تضمین نموده می کند، برخورداری از منابع انسانی با استعداد است، چرا که دامنه آن از حیث موضوعی قوی بوده و بررسی و ارزشیابی به کارگیری مدیریت استعداد و عملکرد سازمان و آگاهی از توانمندی ها و کاستی ها در به کارگیری مدیریت استعداد، در اجرای عملکرد بهتر، از اهمیت خاصی برخوردار است. بررسی فرایندهای مدیریت استعداد و شناخت مفاهیم این حوزه نیز به نوبه خود می تواند در بهبود نظامهای گزینش وحفظ وارتقای کارکنان ادارات و سازمانهای کشور مفید باشد و از این رهیافت با قرار گرفتن استعدادهای متمایز در جایگاه مناسب خود، سطوح عملکرد بالاتری را در سازمانها شاهد باشیم. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین به کارگیری برنامه های مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی می باشد. فرضیه اهم تحقیق عبارت است از : بین به کارگیری برنامه های مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی با تاکید بر روی همبستگی می باشد. جهت آزمون فرضیات از تکنیک های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 52 سازمان شهرداری در 16 شهرستان استان گیلان می باشد. برای تعیین نمونه از روش نمونه گیری چند مرحله ای که تلفیقی از نمونه گیری طبقه ای و خوشه ای است، استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای که توسط خود نویسنده طراحی و حاوی 23 سؤال می باشد که18 سؤال نظر پاسخ دهندگان را در ارتباط با فرایندهای مدیریت استعداد می سنجد و 5 سوال نیز نظر پاسخ دهندگان را دربارۀ عملکرد سازمان مورد سنجش قرار می دهد. روایی پرسشنامه توسط جمعی از استادان گروه مدیریت مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای محورهای مدیریت استعداد 88/0 و عملکرد سازمانی 83/0 تعیین شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که همبستگی میان مدیریت استعداد وعملکرد سازمانی حدود 82/0 می باشد. همچنین بیشترین ضریب همبستگی مربوط به متغیر حفظ و نگهداشت استعداد بر عملکرد سازمان می باشد. Manuscript profile -
Article
12 - طراحی الگوی ابعاد تعارض گردشگران و ساکنان با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)Geographical Journal of Tourism Space , Issue 4 , Year , Autumn 2023هدف این تحقیق، طراحی الگوی ابعاد تعارض از دیدگاه گردشگران ورودی به استان گیلان و بومیان محلی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش گردآوری داده، توصیفی اکتشافی است. جامعة آماری این پژوهش، گردشگران و ساکنان بوده که هم چنین مشارکت خبرگان دانشگاهی و کارشن Moreهدف این تحقیق، طراحی الگوی ابعاد تعارض از دیدگاه گردشگران ورودی به استان گیلان و بومیان محلی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش گردآوری داده، توصیفی اکتشافی است. جامعة آماری این پژوهش، گردشگران و ساکنان بوده که هم چنین مشارکت خبرگان دانشگاهی و کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری با تعداد 18 نفر نیز لحاظ شد. دادههای بخش کیفی، با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد کلاسیک و با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته از طریق نمونه گیری هدفمند گلوله برفی گردآوری شد. در بخش کمی، رابطه و اهمیت مقوله ها با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری مشخص شد. براساس نتایج بهدست آمده تورم در بخش املاک و مستغلات، اختلال در سیستم حمل و نقل و تفاوت فرهنگی سنگ زیربنای الگوی ابعاد تعارض گردشگری را تشـکیل می دهند و قدرت نفوذ بالایی دارند. این مدل می تواند برای بررسی پدیده تعارض گردشگری با توجه به دیدگاه های ذینفعان مختلف، بهعنوان مرجعی برای توسعه گردشگری و راهنمایی برای مدیریت عملیات گردشگری استفاده شود. همچنین مشکلات و کاستی های توسعه گردشگری در استان گیلان را می توان با کم یا زیاد کردن هر کدام از متغیرها تغییر داد و از نتایج آن به عنوان پایه ای برای توسعه گردشگری استفاده نمود. Manuscript profile -
Article
13 - A study of Financing Decisions and Capital Structure in Real InvestmentIranian Journal of Optimization , Issue 2 , Year , Winter 2019In real investment, there is a relationship between external financing and abnormal stock returns. This study predicts a negative correlation between external financing and stock returns. The dependent variable of the research is stock returns and the independent variab MoreIn real investment, there is a relationship between external financing and abnormal stock returns. This study predicts a negative correlation between external financing and stock returns. The dependent variable of the research is stock returns and the independent variables are net financing and equity ratio. Also, control variables of the research includes assets growth, company’s size and company’s age. In this research, the hypotheses have been tested using the financial statements of 178 industrial companies accepted in Tehran Stock Exchange over the 2012-2016 period and also regression models with panel data. The results indicate a positive correlation between external financing, in both net and composition cases, with abnormal stock returns and also a negative correlation between external financing –again in both net and composition cases- with abnormal stock returns in the stock model. In addition, when we use net and composition financing simultaneously, there is not a significant relationship between net and composition finiancing and abnormal stock returns. Manuscript profile -
Article
14 - External Financing Method: Financing through Debt and Stock IssuanceInternational Journal of Agricultural Management and Development , Issue 5 , Year , Autumn 2017Countries need short, medium, and long-term investment plans for production growth and development. Different sources for these investments can be supplied through retained profit, stock issuance, and bank loans, or a combination them. Institutions and firms need huge a MoreCountries need short, medium, and long-term investment plans for production growth and development. Different sources for these investments can be supplied through retained profit, stock issuance, and bank loans, or a combination them. Institutions and firms need huge amount of capitals for their survival, production, and also development of activities. In addition, these institutions and firms rely heavily on financial markets for self-financing. The role of financial markets is to provide the required capitals for institutions and firms. Financing strategy is considered as one of the main areas of financial management decisions in companies seeking to increase shareholders’ wealth. Therefore, the aim of this paper was to discuss conventional methods of external financing through debt and stock issuance and explain their associated advantages and disadvantages. Manuscript profile -
Article
15 - Organic Agriculture: Food for Future Green Consumers in IranInternational Journal of Agricultural Management and Development , Issue 2 , Year , Spring 2017The aim of this paper was investigating the effects of organicknowledge, perceived consequences, subjective norms,price, and green trust, perceived consumer effectiveness, availability,relative advantage, and organic purchase intention onorganic purchase behavior among MoreThe aim of this paper was investigating the effects of organicknowledge, perceived consequences, subjective norms,price, and green trust, perceived consumer effectiveness, availability,relative advantage, and organic purchase intention onorganic purchase behavior among Iranian consumers as theconsumers in a developing country.The survey questionnairewas administered to the customers of large chain stores andorganic food stores in five provinces of Iran that had branchesfor producing and selling organic food products. Given thevery few number of organic food consumers in Iran, only 192out of 240 questionnaires were filled and then used as samplesof study. In order to analysis the data and test the hypotheses,multiple regression analysis method was used using by SPSSsoftware. Results showed strong support (R2=0.51) for theimpact of price, consumer effectiveness, and perceived consequenceson intention to purchase organic food products. Organicknowledge, green trust, price, consumer effectiveness, andintention were found to have influenced purchase behavior.This paper will discuss the implications of these results foragricultural practitioners and marketers. Manuscript profile -
Article
16 - Application of the Grounded Theory Method to identify the factors affecting marketing success for Organic Iranian Agricultural ProductsInternational Journal of Agricultural Management and Development , Issue 2 , Year , Spring 2021The main purpose of this study is to provide a model of the factors affecting the success of marketing organic Iranian agricultural products. This research has been done by qualitative approach using the grounded theory method. Data collection tools were semi-structured MoreThe main purpose of this study is to provide a model of the factors affecting the success of marketing organic Iranian agricultural products. This research has been done by qualitative approach using the grounded theory method. Data collection tools were semi-structured interviews. In order to collect information, by using the targeted sampling method, 12 marketing managers of companies producing organic agricultural products were interviewed. Data analysis was performed in three stages of open, central and selective coding, in which 343 key concepts and 111 codes and 32 sub-categories were identified and classified into 5 main categories including "Product-related factors", "Price-related factors", "promotion-related factors", "Consumer-related factors" and "Production-related factors". Finally, a comprehensive model of the factors influencing the marketing success of organic agricultural products is presented. Manuscript profile -
Article
17 - A Study on the Factors Underpinning the Sales Effectiveness by Grounded Theory: The Case of Food IndustryInternational Journal of Agricultural Management and Development , Issue 5 , Year , Autumn 2021AbstractToday, companies are well aware of the significance of sales and attempt to stabilize and/or improve their status in the competitive climate of the markets by increasing their sales. The present qualitative research aims to enumerate the factors influencing sale MoreAbstractToday, companies are well aware of the significance of sales and attempt to stabilize and/or improve their status in the competitive climate of the markets by increasing their sales. The present qualitative research aims to enumerate the factors influencing sales effectiveness using grounded theory to identify the categories underpinning the sales effectiveness of companies. The research data were collected from 10 experts in the food industry in Guilan province, Iran. The collected data were analyzed by coding in the MAXQDA software. Results show that 287 concepts (in terms of repetition) were extracted from the interviews at the first step (open coding). By considering the relationship of the concepts at the axial coding level (the second step), they were narrowed to 26 categories, and finally, six themes were identified at the third step (selective coding). These themes, i.e., the factors underpinning organizational sales effectiveness, include the firms' strategic orientations, marketing capabilities, sales control management, salesforce performance, and environmental factors. As well, sales effectiveness was decomposed into the categories of investment, profitability, market share, and customer satisfaction. Manuscript profile -
Article
18 - اثرات تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط The effects of advertising on social networks on the financing of small and medium enterprisesFinancial Economics , Issue 1 , Year , Spring 1400چکیده: هدف از این مطالعهبررسی تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالیشرکتهایکوچکومتوسط است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پیامدهای تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای شرکت های کوچک و متوسط عبارتند از توسعه بازار و تامین مالی شرکت، خلق ارزش، برندینگ و ارتباط بلند Moreچکیده: هدف از این مطالعهبررسی تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالیشرکتهایکوچکومتوسط است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پیامدهای تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای شرکت های کوچک و متوسط عبارتند از توسعه بازار و تامین مالی شرکت، خلق ارزش، برندینگ و ارتباط بلند مدت ودو سویه با مخاطب. با توجه به نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم بار عاملی متغیر توسعه بازار و تامین مالی 0.94، خلق ارزش 0.66 متغیر برندینگ 0.89، متغیر ارتباط بلند مدت و تعامل دو سویه با مخاطب 0.92، است و همبستگی مولفه پیامدها با معرف های آن متوسط به بالا برآورد می شوند. همچنین مقوله " توسعه بازار و تامین مالی " بیشترین بار عاملی را به خود اختصاص داده است. ضریب مسیر (r= 0.45) نشان می دهد تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر توسعه بازار و تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط تاثیر مثبت و معناداری داردThe effects of advertising on social networks on the financing of small and medium enterprisesNazanin Khojasteh EbrahimChiraniSeyed Mahmood ShabgooMonsefKambiz ShahroodiThe purpose of this study was to investigate the effect of advertising on social networks on the financing of small and medium enterprises. The results of this study show that the consequences of advertising on social networks for small and medium enterprises are market development and corporate financing, value creation, branding and long-term and two-way communication with the audience. According to the results of the second-order factor analysis, the factor of market development and financing variable is 0.94, value creation is 0.66, branding variable is 0.89, long-term relationship variable and two-way interaction with the audience is 0.92, and the correlation of the outcome component with its references is Are estimated above. Also, the category of "market development and financing" has the most factor. Path coefficient (r = 0.45) shows that advertising on social networks has a positive and significant effect on market development and financing of small and medium enterprises. Manuscript profile -
Article
19 - سرریز نوسان در بازارهای مالی ایران (رهیافت مدل های VAR-GARCH)Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 1 , Year , Spring 2021انتقال بحرانهای مالی بین بازارهای مختلف در یک اقتصاد حاکی از وجود کانالهای سرایت این بحران دارد. امروزه بازارهای موازی در هر اقتصادی با سایر بازارها دارای ارتباط تنگاتنگی است. کانالهای انتقال دهنده شوکها و بحرآنهای مالی به سایر بازارهای میتواند شامل اطلاعات، متغیر Moreانتقال بحرانهای مالی بین بازارهای مختلف در یک اقتصاد حاکی از وجود کانالهای سرایت این بحران دارد. امروزه بازارهای موازی در هر اقتصادی با سایر بازارها دارای ارتباط تنگاتنگی است. کانالهای انتقال دهنده شوکها و بحرآنهای مالی به سایر بازارهای میتواند شامل اطلاعات، متغیرهای کلان اقتصادی، رفتارهای سرمایه گذاری و... باشد. در این پژوهش با استفاده از دادههای ماهانه طی سالهای 1388 تا 1396، وجود سرریز نوسانات در بین بازارهای سکه، نفت، ارز و سهام مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل بیانگر وجود سرریز نوسانات و همچنین شکستهای ساختاری به علت وجود این سرریز بوده است. همچنین آزمون علیت گرنجر وجود رابطههای علی یک سویه و دو سویه بین بازارهای مالی را تایید کرد. به گونهای که بین بازارهای سکه و ارز و همچنین بین بازارهای ارز و نفت رابطه علی دوسویه و بین بازارهای نفت و طلا و همچنین ارز و سهام رابطه علی یکسویه وجود دارد. در این پژوهش از آزمونهای علیت گرنجر، آزمونهای شکست ساختاری، آزمون مربوط به همسانی واریانس و سایر آزمونهای لازم استفاده شده است. Manuscript profile -
Article
20 - طراحی مدل تبیین کننده آثار سیاست های کلان اقتصادی بر بازارهای پول و سرمایهFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 1 , Year , Spring 2022سیاستهای کلان اقتصادی ابزار مهمی برای دولتها برای رسیدن به اهداف اجتماعی و اقتصادی و تعهدات مالی به شمار می-آیند. سیاستهای کلان اقتصادی انواع گوناگون دارند و اثرات اجرای آنها بر بازارهای مختلف میتواند متفاوت باشد که این امر میتواند باعث ایجاد تحولات و تلاطم در با Moreسیاستهای کلان اقتصادی ابزار مهمی برای دولتها برای رسیدن به اهداف اجتماعی و اقتصادی و تعهدات مالی به شمار می-آیند. سیاستهای کلان اقتصادی انواع گوناگون دارند و اثرات اجرای آنها بر بازارهای مختلف میتواند متفاوت باشد که این امر میتواند باعث ایجاد تحولات و تلاطم در بازارهای مختلفگردد. با این رویکرد، در مطالعه حاضر با استفاده از مدل های نقشه علّی بیزین (BCM) و سیستم معادلات همزمان به ظاهر نامرتبط (SURE) مدل تبیین کننده اثر سیاستهای کلان اقتصادی بر بازارهای پول و سرمایه طراحی شده است. لازم به ذکر است که دوره زمانی مطالعه حاضر سال 1368 الی 1398 بوده است. نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که بازارهای پول و سرمایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از متغیرها و سیاستهای اعمال شده در بازارهای مختلف تأثیر میپذیرند. چنان چه بر اثر سیاستهای دولت و یا سایر مؤلفههای اقتصادی و غیراقتصادی حجم پسانداز در جامعه دستخوش تغییر شود، تسهیلات اعطایی از طریق سیستم بانکی تغییر میکند. این مسئله به طور مستقیم بر بازار پول تأثیر میگذارد. با توجه به آن که تغییر در بازار پول بر بازار سرمایه تأثیرگذار است. بازار سرمایه نیز از ناحیه تغییرات به وجود آمده در بازار پول متأثر میگردد. ضمن آن که تغییرات ............ Manuscript profile -
Article
21 - مقایسه مدلهای مختلف یادگیری ماشین در پیشبینی شاخص بازار سهامFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 4 , Year , Autumn 2023پیش بینی سریهای زمانی بازارهای مالی مسئله ای چالش برانگیز در حوزه مطالعات تخصصی سری های زمانی محسوب میشود و نظر بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب نموده است. این موضوع با توجه به حضور کلان دادهها موجب رشد تحولات در زمینه مدلهای یادگیری ماشین شده است. با توجه به اهمیت ا Moreپیش بینی سریهای زمانی بازارهای مالی مسئله ای چالش برانگیز در حوزه مطالعات تخصصی سری های زمانی محسوب میشود و نظر بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب نموده است. این موضوع با توجه به حضور کلان دادهها موجب رشد تحولات در زمینه مدلهای یادگیری ماشین شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این پژوهش، با بهرهگیری از مقایسه مدلهای مختلف یادگیری ماشین از قبیل رویکردهای جنگل تصادفی، ماشین بردار پشتیبان، شبکه عصبی مصنوعی و شبکه عصبی بازگشتی مبتنی بر یادگیری عمیق به بررسی توانایی مدل های مختلف یادگیری ماشین در پیشبینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره ی 1392 تا 1399 پرداخته شده است. نتایج پیش بینی دورههای 1، 3 و 6 روزه برای دوره خارج از نمونه نشان میدهد که روش یادگیری ماشین مبتنی بر شبکه عصبی بازگشتی حافظه طولانی کوتاهمدت (LSTM) در مقایسه با سایر مدلهای مورد بررسی نتیجه بهتری داشته است. Manuscript profile -
Article
22 - ارائه الگوی ارزشگذاری IPO با استفاده از الگوریتم ژنتیک و مقایسه ارزش الگوی پیشنهادی با OpFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 5 , Year , Winter 2022ارزشگذاری مناسب Ipo شرکت هایی که برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند، هم برای صاحبان شرکت و هم برای سرمایه گذاران بسیار حیاتی است. اما ارزشگذاری این سهام تحت تأثیر عوامل کمی و کیفی بسیاری می باشد. سیستم های هوشمند غیرخطی هم چون شبکه های عصبی و الگوریتم ژنتیک ابزار Moreارزشگذاری مناسب Ipo شرکت هایی که برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند، هم برای صاحبان شرکت و هم برای سرمایه گذاران بسیار حیاتی است. اما ارزشگذاری این سهام تحت تأثیر عوامل کمی و کیفی بسیاری می باشد. سیستم های هوشمند غیرخطی هم چون شبکه های عصبی و الگوریتم ژنتیک ابزار مناسبی جهت پیش بینی دقیق ارزش سهام عرضه اولیه است. لذا هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی ارزشگذاری IPO با استفاده از الگوریتم ژنتیک و مقایسه ارزش الگوی پیشنهادی با Op می باشد. به این منظور داده های مربوط به 421 شرکت جمعآوری شد که در طی سال های 1388 تا 1397 اقدام به عرضه عمومی اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران نموده بودند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های رگرسیون پیش رو، شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد: الگوی ارزشگذاری Ipoبا استفاده از الگوریتم ژنتیک، الگوی بهینه ارزشگذاری IPO است. همچنین ارزشگذاری پیش بینی شده در عین نزدیکی به op ، ضمن افزایش نسبی قیمت می تواند انتظارات سرمایهگذاران و صاحبان شرکت ها در ارزشگذاری مناسب IPO را برآورده نماید. Manuscript profile -
Article
23 - تبیین الگوی بهینه ارزیابی و قیمتگذاری عرضه اولیه عمومی سهام با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره فازی، رگرسیون، شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیکFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 1 , Year , Spring 2020فرآیند مهم ارزیابی و قیمت گذاری اوراق بهادار تخمین ارزش اوراق بهادار از جمله سهام عرضه اولیه شرکت ها است. زیرا از یک سو سرمایهگذاران به منظور سرمایهگذاری آگاهانه نیاز دارند که از ارزش واقعی سهامی که علاقمند به سرمایه گذاری در آن هستند، اطلاع داشته باشند و از سوی دی Moreفرآیند مهم ارزیابی و قیمت گذاری اوراق بهادار تخمین ارزش اوراق بهادار از جمله سهام عرضه اولیه شرکت ها است. زیرا از یک سو سرمایهگذاران به منظور سرمایهگذاری آگاهانه نیاز دارند که از ارزش واقعی سهامی که علاقمند به سرمایه گذاری در آن هستند، اطلاع داشته باشند و از سوی دیگر صاحبان شرکت ها که قصد فروش اوراق بهادار خود را دارند، ناگزیرند تا دارایی خود را به شیوه درست ارزیابی و قیمت گذاری نماید. لذا هدف از انجام این پژوهش تبیین الگوی بهینه ارزیابی و قیمت گذاری عرضه اولیه عمومی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره فازی، رگرسیون گام به گام، شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک می باشد. به این منظور داده های مربوط به 421 شرکت جمع آوری شد که در طی سال های 1385 تا 1397 اقدام به عرضه عمومی اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران نموده بودند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش AHP فازی، رگرسیون پیش رو، شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد: الگوی الگوریتم ژنتیک مدل بهینه قیمت گذاری و ارزیابی سهام عرضه اولیهمی باشد. Manuscript profile -
Article
24 - بررسی تاثیر سرریز نوسانات در بازارهای مالی و ویژگی های بازاری در پیشبینی ترکیدن حباب قیمت در بورس با رویکرد تلاطمهای شرطیshahrzad kashanitabar Fereydoon rahnamaroodposhti Mirfeiz Fallah Ebrahim Chirani Gholamreza zomorodianFinancial Engineering and Portfolio Management , Issue 4 , Year , Autumn 2020ایجاد تمایل در بین سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در بورس ایران نیاز به باثبات سازی روند نوسانات قیمت سهام و همچنین کاهش بازدهی در سایر بازارها و کاهش تنشهای سیاسی دارد. در پژوهش حاضر به بررسی حبابهای قیمتی در بورس ایران و همچنین میزان اثر بازد Moreایجاد تمایل در بین سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در بورس ایران نیاز به باثبات سازی روند نوسانات قیمت سهام و همچنین کاهش بازدهی در سایر بازارها و کاهش تنشهای سیاسی دارد. در پژوهش حاضر به بررسی حبابهای قیمتی در بورس ایران و همچنین میزان اثر بازدهی بازارهای طلا و ارز و نفت و شوکهای اقتصادی بر بورس ایران پرداخته شده است. به منظور ارزیابی تاثیر متغیرهای به کار گرفته شده در مطالعه، از دادههای روزانه نفت، نرخ ارز، طلا، قیمت سهام ایران در بازه زمانی 1388 تا 1396 به صورت روزانه استفاده شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش چنین نشان دادهاند که سرریز نوسانات از بازارهای مالی موازی در قیمت سهام و ایجاد حبابهای قیمتی و ایجاد نوسان در بورس نقش مهم تری بازی میکند، با این حال، تمامی مولفههای بازارهای موازی در ایجاد نوسان در بورس ایران نقش دارند. Manuscript profile -
Article
25 - بررسی و شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار از دیدگاه مالی با رویکرد متدولوژی سیستمهای نرم(SSM): مطالعه موردی شرکت لبنی پگاه گیلانStrategic Management Researches , Issue 4 , Year , Winter 2022امروزه سازمانها برای حضور و بقای خود در عرصهی بزرگ رقابت، نیازمند تدوین برنامههای راهبردی مدیریتی میباشند که یکی از کلیدیترین آنها، مدیریت زنجیره تأمین پایدار و چالشهای مالی در این زنجیره است. از طرفی مسئله مدیریت زنجیره تأمین جزء مسائل پیچیده و غیرساختار یافته ا Moreامروزه سازمانها برای حضور و بقای خود در عرصهی بزرگ رقابت، نیازمند تدوین برنامههای راهبردی مدیریتی میباشند که یکی از کلیدیترین آنها، مدیریت زنجیره تأمین پایدار و چالشهای مالی در این زنجیره است. از طرفی مسئله مدیریت زنجیره تأمین جزء مسائل پیچیده و غیرساختار یافته است و ذی نفعان گوناگونی در آن دخالت دارند. بنابراین در پژوهش حاضر، هدف، شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار از بعد مالی با استفاده از روش متدولوژی سیستمهای نرم در شرکت لبنی پگاه گیلان به عنوان مطالعه ی موردی است. بدینصورت که ابتدا با استفاده از رویکرد مذکور، مسئله ساختار نیافته مدیریت زنجیره تأمین پایدار از نگاه مالی، بیان شده و سپس با بررسی و تحلیل آن، تصویر گویای بازیگران مختلف سیستم ترسیم و تعریفی ریشهای از آنها مطرح میگردد. در ادامه یک مدل مفهومی از فعالیتها، با استفاده از تعریف ریشهای ارائه و در مرحله بعد مدل مذکور با دنیای واقعی مقایسه میشود. در نهایت تغییرات مطلوب جهت بهبود و توسعه سیستم واقعی شناسایی شده و برنامههایی جهت اجرای آنها، ارائه میگردد تا موجب بهبود کارکرد و افزایش سودآوری سیستم مدیریت زنجیره تأمین شود. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، بعد مالی، پولی، پایداری و ریسک، چهار مؤلفهی اصلی تأثیرگذار بر زنجیره تأمین پایدار هستند. نتایج این پژوهش برای طراحی الگوهای بهبود در زنجیره تأمین پایدار و تصمیمات راهبردی سازمان مؤثر خواهد بود. Manuscript profile