• Home
  • بهزاد پهله

    List of Articles بهزاد پهله


  • Article

    1 - بررسی مدلهای ارزشیابی شرکتهای استارتاپی و شناسایی ابعاد ، معیارها و شاخصهای ارزشیابی برای شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده در ایران
    Journal of Investment Knowledge , Issue 1 , Year , Spring 2021
    اگر بخواهیم شرکتهای استارتاپی را به دو دسته کلی (1-شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده 2- شرکتهای استارتاپی در مرحله پس از ایده) تقسیم بندی کنیم، می توان دسته دوم را که دارای جریان نقدینگی و داراییهای فیزیکی بوده بوسیله روشهای ارزیابی مانند روش ارزش خالص داراییها (NAV) ، ار More
    اگر بخواهیم شرکتهای استارتاپی را به دو دسته کلی (1-شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده 2- شرکتهای استارتاپی در مرحله پس از ایده) تقسیم بندی کنیم، می توان دسته دوم را که دارای جریان نقدینگی و داراییهای فیزیکی بوده بوسیله روشهای ارزیابی مانند روش ارزش خالص داراییها (NAV) ، ارزش دفتری ( ( BV ، ارزش فعلی جریانهای نقدی (DDM) و ... ارزشگذاری کرد ، ولی برای دسته اول که در مراحل اولیه بوده و فاقد جریانات نقدی و داراییهای فیزیکی هستند کاربرد ندارند. برای ارزشیابی شرکتهای نوع اول از روشهایی مانند ارزشگذاری کارت امتیازی ، ارزشگذاری دیو برکس ، تجمیع عوامل ریسک می توان استفاده کرد. از اینرو محقق با توجه به فرهنگ ، شرایط و مطابق با قوانین مالی ، مالیاتی ، اداری ، فقهی و دینی و ... کشور ، اقدام به تحقیق ا زخبرگان ، کارشناسان رسمی دادگستری ، متخصصین ارزیابی سهام شرکتها و ... نموده و بدنبال معیارها و شاخصهایی بوده که برای ارزشگذاری شرکتهای استارتاپی که فاقد جریانات نقدی و داراییهای فیزیکی هستند مناسب باشد ، که نهایتا منتج به استخراج معیارها و شاخصهایی شد که متناسب با فرهنگ و قوانین ایران و مورد استفاده برای ارزیابی شرکتهای استارتاپی در مرحله ایده می باشد که شاخصهای استخراج شده در بخش نتیجه این تحقیق ارائه شده است . Manuscript profile

  • Article

    2 - مدیریت مالی و اثر دانینگ کروگر(خودبینی)
    Journal of Investment Knowledge , Issue 2 , Year , Summer 2019
    اثر دانینگ-کروگر یعنی خودبینی(DunningKruger effect) نوعیسوگیری شناختیدر افراد غیرحرفه‌ای است که از توهم برتری رنج می‌برند و به اشتباه، توانایی‌شان را بسیار بیش از اندازهٔ واقعی ارزیابی می‌کنند. این جانبداری به ناتوانیفراشناختیافراد غیرحرفه‌ای در شناسایی ناتوانیشان نسبت More
    اثر دانینگ-کروگر یعنی خودبینی(DunningKruger effect) نوعیسوگیری شناختیدر افراد غیرحرفه‌ای است که از توهم برتری رنج می‌برند و به اشتباه، توانایی‌شان را بسیار بیش از اندازهٔ واقعی ارزیابی می‌کنند. این جانبداری به ناتوانیفراشناختیافراد غیرحرفه‌ای در شناسایی ناتوانیشان نسبت داده می‌شود و به مثابه جریان خون در بدن انسان می باشد. مدیران مالی نیز در نوع ارزیابی خود و دیگران دچار این خطای شناختی می شوند، چراکه معمولا مدیران مالی با هر سطح از توانایی و تجربه معمولا خود را بیش از انچه که هستند ارزیابی می کنند. بعنوان مثال کسانی که توانمندی یک کارشناس حسابداری را داشته خود را رییس حسابداری و کسانی که توانایی رییس حسابداری را دارند خود را مدیر مالی و کسانی که توانایی مدیر مالی را دارند خود را مشاور مالی معرفی می کنند و معمولا خود را بیش از انچه هستند و یا برعکس کمتر از آنچه که هستند معرفی می کنند .که این خود ناشی از خود برتر بینی یا خود کمتر بینی یا همان اثر دانینگ کروگر می باشد. در این تحقیق ما به بررسی خصوصیات و معیارهای عمومی و خصوصی مدیران مالی پرداخته و مهارتهای مدیران مالی را شناسایی کردیم و نتایج نشان می دهد که مهارتهای مدیران مالی معمولا بیشتر از انچه که در انها وجود دارد نشان داده می شود. Manuscript profile