• Home
  • ابوالفضل ذوالقدر

    List of Articles ابوالفضل ذوالقدر


  • Article

    1 - مدیریت مالی و اثر دانینگ کروگر(خودبینی)
    Journal of Investment Knowledge , Issue 2 , Year , Summer 2019
    اثر دانینگ-کروگر یعنی خودبینی(DunningKruger effect) نوعیسوگیری شناختیدر افراد غیرحرفه‌ای است که از توهم برتری رنج می‌برند و به اشتباه، توانایی‌شان را بسیار بیش از اندازهٔ واقعی ارزیابی می‌کنند. این جانبداری به ناتوانیفراشناختیافراد غیرحرفه‌ای در شناسایی ناتوانیشان نسبت More
    اثر دانینگ-کروگر یعنی خودبینی(DunningKruger effect) نوعیسوگیری شناختیدر افراد غیرحرفه‌ای است که از توهم برتری رنج می‌برند و به اشتباه، توانایی‌شان را بسیار بیش از اندازهٔ واقعی ارزیابی می‌کنند. این جانبداری به ناتوانیفراشناختیافراد غیرحرفه‌ای در شناسایی ناتوانیشان نسبت داده می‌شود و به مثابه جریان خون در بدن انسان می باشد. مدیران مالی نیز در نوع ارزیابی خود و دیگران دچار این خطای شناختی می شوند، چراکه معمولا مدیران مالی با هر سطح از توانایی و تجربه معمولا خود را بیش از انچه که هستند ارزیابی می کنند. بعنوان مثال کسانی که توانمندی یک کارشناس حسابداری را داشته خود را رییس حسابداری و کسانی که توانایی رییس حسابداری را دارند خود را مدیر مالی و کسانی که توانایی مدیر مالی را دارند خود را مشاور مالی معرفی می کنند و معمولا خود را بیش از انچه هستند و یا برعکس کمتر از آنچه که هستند معرفی می کنند .که این خود ناشی از خود برتر بینی یا خود کمتر بینی یا همان اثر دانینگ کروگر می باشد. در این تحقیق ما به بررسی خصوصیات و معیارهای عمومی و خصوصی مدیران مالی پرداخته و مهارتهای مدیران مالی را شناسایی کردیم و نتایج نشان می دهد که مهارتهای مدیران مالی معمولا بیشتر از انچه که در انها وجود دارد نشان داده می شود. Manuscript profile