بررسی میزان رضایت زبان آموزان از کلاسهای برخط در مقایسه با حضوری: چالشها و موانع
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
مهدی
رستمی راوری
1
(کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران)
ندا
فاتحی راد
2
(استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران)
Keywords: آموزش الکترونیک, یادگیری آنلاین, رضایتمندی زبان آموزان, محیط زبان خارجی,
Abstract :
پژوهش حاضر رضایت زبان آموزان را نسبت به یادگیری آنلاین بررسی کرده است. علاوه بر این، سعی شده که نگرش شرکت کنندگان در مورد چالش ها و موانع یادگیری آنلاین بررسی شود. همچنین، تفاوت احتمالی در نگرش زبان آموزان دختر و پسر نسبت به یادگیری آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. برای دستیابی به این اهداف ، محقق تحقیق پیمایشی را به عنوان روشی کمی با نمونه ای از 75 دانش آموز سطح متوسط از هر دو جنس، اتخاذ کرد. شایان ذکر است که شرکت کنندگان در این پژوهش یادگیری آنلاین را از طریق نرم افزار Google Meet در طول یک ترم تجربه کردند. در پایان دوره، به زبان آموزان دو پرسشنامه مرتبط ارائه شد و از آنها خواسته شد تا به موارد با دقت پاسخ دهند. پرسشنامه اول رضایت فراگیران از یادگیری آنلاین را بررسی کرد و دومی دیدگاه شرکت کنندگان در مورد چالش ها و موانع این یادگیری را مورد بررسی قرار داد. داده ها جمع آوری و به نرم افزار اس پی اس اس منتقل شدند و خروجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس یافته ها ، نگرش کلی مثبت زبان آموزان به کلاسهای آنلاین نسبت به کلاسهای حضوری حاصل شد. به این معنا که آنها میزان بالایی از رضایت یادگیری آنلاین را نشان دادند. علاوه بر این ، نگرش منفی دانش آموزان نسبت به چالش ها و موانع یادگیری آنلاین مشاهده شد. به عبارت دیگر نتایج، عدم موافقت دانش آموزان با چالش ها و موانع یادگیری آنلاین را نشان داد. همچنین، هیچ تفاوتی در نگرش شرکت کنندگان پسر و دختر نسبت به یادگیری آنلاین مشاهده نشد.