• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مدل تعالی سازمانی با بررسی اثرات شایستگی‌های نیروی انسانی در بازاریابی خدمات آموزشی
        سعید طالبی سید محمود شبگو منصف کامبیز شاهرودی فرزین فرحبد
        یونسکو، آموزش را کلید توسعه جوامع می‌داند. محیط رقابتی رو به رشد کنونی نیز باعث شد تا موسسات آموزشی به رقابت بپردازند. لذا باتوجه به اهمیت مؤسسات آموزشی که نقشی اساسی در پیشرفت جوامع دارند، انتخاب نیروی انسانی شایسته در این نهاد، نیز امری الزامی است. هدف پژوهش حاضر بررس چکیده کامل
        یونسکو، آموزش را کلید توسعه جوامع می‌داند. محیط رقابتی رو به رشد کنونی نیز باعث شد تا موسسات آموزشی به رقابت بپردازند. لذا باتوجه به اهمیت مؤسسات آموزشی که نقشی اساسی در پیشرفت جوامع دارند، انتخاب نیروی انسانی شایسته در این نهاد، نیز امری الزامی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر شایستگی‌های نیروی انسانی با رویکرد بازاریابی آموزشی در مدل تعالی سازمانی و ارائه مدل تعالی سازمانی بر مبنای شایستگی در موسسات آموزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن متشکل از خبرگان، متخصصان و کارشناسان حوزه آموزش تخصصی در صنعت آب و برق کشور ایران در موسسه آموزش‌های تخصصی صنعت آب و برق به تعداد 60 نفر است که از این جامعه، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران، نمونه‌ای 50 نفری انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه برگرفته از معیارها و زیرمعیارهای مدل استاندارد2020 EFQM استفاده شد که پایایی آن با محاسبه فرمول آلفای کرونباخ تعیین شد. روایی سازه پرسشنامه‌ها نیز به‌وسیله تحلیل عاملی تأییدی تعیین شد. به منظور تحلیل داده‌های حاصله و تأیید آماری مدل و اعتبارسنجی آن، از روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزار آماری Smart-PLS بهره گرفته شد. نتایج حاصل از ضرایب مسیر نشان دهنده وجود رابطه معناداری بین متغیرهای شایستگی نیروی انسانی و تعالی سازمانی دارد. همچنین شاخص‌های برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه شده از برازش مناسب برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر رسانه‌ها بر ارتقای نگرش ارباب رجوع و گرایش آنها به خدمات همراه اول
        شایان بصیر محمد رضا آزاده دل مریم اوشک سرائی
        هدف اصلی این مطالعه سنجش و تحلیل تاثیر رسانه‌ها بر تقویت و توانمندی نگرش ارباب‌رجوع و تمایل آنها به خدمات و محصولات همراه اول از منظر مصرف‌کننده است. مبنای پژوهش مقاله حاضر آزمون مدل مستخرج به روش تحقیق کیفی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی بوده که به روش توصیفی- همبس چکیده کامل
        هدف اصلی این مطالعه سنجش و تحلیل تاثیر رسانه‌ها بر تقویت و توانمندی نگرش ارباب‌رجوع و تمایل آنها به خدمات و محصولات همراه اول از منظر مصرف‌کننده است. مبنای پژوهش مقاله حاضر آزمون مدل مستخرج به روش تحقیق کیفی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی بوده که به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری مطالعه را مشتریان شرکت همراه اول در استان گیلان تشکیل می‌دهند. از میان مشتریان این شرکت، تعداد 325 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای توصیف متغیرها از نرم افزار SPSS22 و آزمون فرضیه های مدل تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری، از نرم افزار Smart PLS8.5 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که در رسانه سنتی بین عوامل علّی و پدیده و بین راهبردها و پیامد رابطه وجود دارد. همچنین برای رسانه اجتماعی بین عوامل علّی و پدیده، همه روابط به غیر از رابطه بین مقوله نقش و جایگاه رسانه با ویژگی رسانه تائید شدند. نتایج به صورت کلی بیانگر این است که پیامدهای استفاده از رسانه‌های سنتی و اجتماعی با هم بر نگرش ارباب رجوع در تمایل به مراجعه و استفاده از خدمات همراه اول موثر است. نتیجه مهم در این نوشتار بر اهمیت بیشتر رسانه سنتی در مقابل رسانه های نوین تاکید دارد و اینگونه می توان به مدیران جامعه آماری توصیه نمود که همزمان با انجام تعاملات رابطه مدار با ارباب رجوع در حوزه خدمات مربوطه جایگاه رسانه ها را بین آنان ترویج نموده و نگرش مصرف کننده از خدمات را در شرایط رقابتی سخت هدایت نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور
        افشین هاشمی داریوش غلام زاده احمد ودادی
        هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه ای است و به روش آمیخته کیفی (مرور نظامند و تحلیل تِم) و کمی(معادلات ساختاری) انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با س چکیده کامل
        هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه ای است و به روش آمیخته کیفی (مرور نظامند و تحلیل تِم) و کمی(معادلات ساختاری) انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور، شامل کارکنان رده بالای سازمان امورمالیاتی کشور با دارا بودن شاخص های شایستگی بودند. که به روش هدفمند و در حد اشباع نظری 12 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی نمونه 360 نفری از کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران انتخاب شد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه عمیق ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق استفاده شد. حاصل پژوهش در قالب یک مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در قالب سه مضمون فراگیر؛ الزامات اولیه مدیریت کارکنان که شامل مضامین سازمانده ویژگی های فردی، شایستگی های حرفه ای و شایستگی عمومی، بستر و زمینه ها که شامل مضامین سازمانده چون ارزش های سازمانی، اهداف و استراتژی های سازمان و استانداردهای عملکرد حرفه ای است و نهایتا مضمون فراگیر رشد و توسعه سازمانی که شامل مضامین سازمانده جبران خدمت، عوامل هدایت و سرپرستی، توسعه عملکرد کارکنان، آموزش، مانیتورینگ و رصد و جذب، استخدام می باشد که در مجموع دارای 101مضمون پایه است، ارائه شد که نتایج نشان داد این مدل در بهبود مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امورمالیاتی کشور دارای مطلوبیت (برازش نکو) می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه مدل ویژگی سازمان‌های آسیب دیده بر اثر ضربات روحی سازمانی و پیامدهای آن در سازمان‌های دولتی
        سیده فاطمه قانع کوشالشاهی حمیدرضا رضایی کلیدبری داود کیاکجوری بهزاد فرخ سرشت
        هدف این پژوهش ارائه مدل سازمان‌های آسیب‌دیده بر اثر ضربات روحی سازمانی و پیامدهای حاصل از این ضربات در سازمان‌های دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی-کاربردی و از نظرروش انجام کار، توصیفی از نوع اکتشافی است. جهت انجام پژوهش از روش آمیخته ( کیفی و کمی) استفاده چکیده کامل
        هدف این پژوهش ارائه مدل سازمان‌های آسیب‌دیده بر اثر ضربات روحی سازمانی و پیامدهای حاصل از این ضربات در سازمان‌های دولتی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف بنیادی-کاربردی و از نظرروش انجام کار، توصیفی از نوع اکتشافی است. جهت انجام پژوهش از روش آمیخته ( کیفی و کمی) استفاده شده است. جامعه آماری مرحله کیفی، شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و برای مرحله کمی، تمامی کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدف‌مند قضاوتی به تعداد 10 نفر و در بخش کمی به روش نمونه گیری خوشه ای به تعداد 338 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و دو مرحله دلفی (پرسشنامه بسته) و در مرحله دوم پرسشنامه 55 سوالی است. تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA و داده ‌های بخش کمی به روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داد که در بخش کیفی 20 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر از پیامدهای ضربات روحی و 8 شاخص مضمون سازمان دهنده و 2 مضمون فراگیر از ویژگی ‌های سازمان‌های آسیب دیده شناسایی شده است. همچنین در بخش کمی مدل پژوهش بر اساس نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تایید قرار گرفته است و شاخص R2 در مورد ویژگی سازمان‌های آسیب دیده از ضربات روحی برابر با 633/0 و در مورد پیامدهای ضربات روحی برابر با 617/0 است که به معنای برازش تقریبا قوی مدل ساختاری در حالت کلی است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش نظارتی حاکمیت شرکتی در بخش تسهیلات بانکی
        هادی نیک قلب سعید صیاد شیرکش فریده حق‌شناس کاشانی
        انحراف تسهیلاتی، یکی از عمده مشکلات سیستم بانکی در سطح کشور می‌باشد. اساسا بانکها تاکنون نظارت اثربخشی که کاملا مطلوب باشد را بر تسهیلات اعطایی خود اعمال ننموده و این امر نشاندهنده این است که حاکمیت شرکتی در بانکها با شرایط مطلوب فاصله دارد. هدف از این مقاله، ارائه یک م چکیده کامل
        انحراف تسهیلاتی، یکی از عمده مشکلات سیستم بانکی در سطح کشور می‌باشد. اساسا بانکها تاکنون نظارت اثربخشی که کاملا مطلوب باشد را بر تسهیلات اعطایی خود اعمال ننموده و این امر نشاندهنده این است که حاکمیت شرکتی در بانکها با شرایط مطلوب فاصله دارد. هدف از این مقاله، ارائه یک مدل جدید حاکمیت شرکتی برای بانک‌ها جهت نظارت اثربخش بر تسهیلات می‌باشد در این مدل، ده بعد، بیست و یک مولفه و پنجاه شاخص عملکرد داخلی، معرفی گردیده است. سرمایه انسانی، مسئولیت‌پذیری، عدالت‌جویی، شفافیت اطلاعاتی، قابلیت‌های پویای سازمانی، سیاست‌ها و رویه‌های کارآمد، مدیریت ریسک، پاسخگویی، قوانین و مقررات و استفاده از ابزارهای الکترونیکی. هدف این مقاله پرکردن شکاف ادبی با پیشنهاد ابعاد جدید در حوزه حاکمیت شرکتی بین‌المللی در بانکداری است که سایر عوامل داخلی و خارجی موثر را که مورد بررسی پژوهشگران پیشین قرار نگرفته است بررسی کند و مدلی کامل ارائه دهد. مدل پیشنهادی می‌تواند توسط سهامداران، سپرده‌گذاران و موسسه‌های مالی در سطح ملی و بینالمللی برای نظارت بر روند شیوه‌های حاکمیت شرکتی جهت نظارت اثربخش بر بخش تسهیلات در بخش بانکی استفاده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - پیمایشی در باب عدالت سازمانی بر حسب گروه‌های کاری ( مورد مطالعه: بانک دولتی)
        گلناز مهدی عصری حسین صفرزاده محمدرضا ربیعی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عدالت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه با ماهیت داده‌ها کمی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایش می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک دولتی و حجم نمونه بر طبق جدول مورگان 120 نفر بدست آمد که به روش نمونه‌گیری چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عدالت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه با ماهیت داده‌ها کمی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایش می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک دولتی و حجم نمونه بر طبق جدول مورگان 120 نفر بدست آمد که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. روش جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت بررسی روایی از روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان عدالت سازمانی در سطح متوسط رو به پائینی می‌باشد، بالاترین میزان ادراک عدالت مربوط به بعد رویه‌ای و کمترین میزان مربوط به بعد عدالت اطلاعاتی است. همچنین نتایج نشان داد که قوی‌ترین ارتباط بین عدالت تعاملی و اطلاعاتی است و مدل مفهومی عدالت سازمانی از برازش مطلوب برخوردار است. بیشترین بار عاملی در بین کلیه شاخصها مربوط به منصفانه بودن نحوه جبران خدمات می باشد و در تمامی ابعاد، ارزیابی مدیران بهتر از کارشناسان بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - توانمند سازی شرکت های نفتی ایران جهت خودکفایی در مقابله با تحریم های آمریکا و اروپا با طراحی مدل بازی همکارانه
        شادی صفری منصور صوفی علیرضا امیرتیموری مهدی فدایی
        هدف این تحقیق طراحی سناریوهای برگرفته از مدل بازی همکارانه مبتنی بر نظریه بازی برای بررسی پاداش و جریمه مشاهده شده از به اشتراک گذاشتن و یا عدم اشتراک دانش توسط شرکت ها است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و خبرگان 30 شرکت خصوصی برتر فعال در عرصه پروژه های نفت و گاز می با چکیده کامل
        هدف این تحقیق طراحی سناریوهای برگرفته از مدل بازی همکارانه مبتنی بر نظریه بازی برای بررسی پاداش و جریمه مشاهده شده از به اشتراک گذاشتن و یا عدم اشتراک دانش توسط شرکت ها است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و خبرگان 30 شرکت خصوصی برتر فعال در عرصه پروژه های نفت و گاز می باشند. روش تحقیق بر اساس طبقه بندی کومار،کاربردی، تفسیری، اکتشافی با ماهیت کمی و کیفی است. این مطالعه بر اهمیت به اشتراک گذاری کارآمد دانش به عنوان راهی برای ایجاد همکاری در سرمایه گذاران پورتفوهای شرکت ملی نفت ایران برای رقابت با رقبای خارجی در دوران تحریم تأکید می‌کند. با مرور نتایج چهار سناریوی حاصل از بازی، مشاهده گردید که پاداش مشاهده شده شرکت ها از به اشتراک گذاشتن دانش، وابسته به رفتار ناشی از به اشتراک گذاری دانش توسط سایر شرکت ها می باشد. هر چه قابلیت های سازمان در مؤلفه های تأثیرگذار بر انتقال دانش و نوآوری بالاتر باشد، آنگاه شرکت ها در صورت همکاری، عایدی بیشتری کسب خواهند کرد. آنالیز حساسیت در مورد هزینه های همکاری پروژه ها که به واسطه دشواری اجرای پروژه های مشترک ایجاد می گردد نشان داد که با افزایش هزینه، شرکت ها از استراتژی همکاری به سمت استراتژی تلافی و سپس به سمت استراتژی عدم همکاری سوق پیدا می کنند. این استراتژی ها بر اساس تطبیق نتایج معادله سود طراحی شده با سه بازی متواتر همکارانه معمای زندانی، بازی شاهین و کبوتر و بازی معمای اعتماد به دست آمده اند. پرونده مقاله