توانمند سازی شرکت های نفتی ایران جهت خودکفایی در مقابله با تحریم های آمریکا و اروپا با طراحی مدل بازی همکارانه
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیشادی صفری 1 , منصور صوفی 2 , علیرضا امیرتیموری 3 , مهدی فدایی 4
1 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه ریاضیات کاربردی، دانشکده علوم پایه، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: نوآوری, مدیریت دانش, تئوری بازی, شرکت ملی نفت ایران, بازی همکارانه,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق طراحی سناریوهای برگرفته از مدل بازی همکارانه مبتنی بر نظریه بازی برای بررسی پاداش و جریمه مشاهده شده از به اشتراک گذاشتن و یا عدم اشتراک دانش توسط شرکت ها است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و خبرگان 30 شرکت خصوصی برتر فعال در عرصه پروژه های نفت و گاز می باشند. روش تحقیق بر اساس طبقه بندی کومار،کاربردی، تفسیری، اکتشافی با ماهیت کمی و کیفی است. این مطالعه بر اهمیت به اشتراک گذاری کارآمد دانش به عنوان راهی برای ایجاد همکاری در سرمایه گذاران پورتفوهای شرکت ملی نفت ایران برای رقابت با رقبای خارجی در دوران تحریم تأکید میکند. با مرور نتایج چهار سناریوی حاصل از بازی، مشاهده گردید که پاداش مشاهده شده شرکت ها از به اشتراک گذاشتن دانش، وابسته به رفتار ناشی از به اشتراک گذاری دانش توسط سایر شرکت ها می باشد. هر چه قابلیت های سازمان در مؤلفه های تأثیرگذار بر انتقال دانش و نوآوری بالاتر باشد، آنگاه شرکت ها در صورت همکاری، عایدی بیشتری کسب خواهند کرد. آنالیز حساسیت در مورد هزینه های همکاری پروژه ها که به واسطه دشواری اجرای پروژه های مشترک ایجاد می گردد نشان داد که با افزایش هزینه، شرکت ها از استراتژی همکاری به سمت استراتژی تلافی و سپس به سمت استراتژی عدم همکاری سوق پیدا می کنند. این استراتژی ها بر اساس تطبیق نتایج معادله سود طراحی شده با سه بازی متواتر همکارانه معمای زندانی، بازی شاهین و کبوتر و بازی معمای اعتماد به دست آمده اند.
The aim of this research is to design scenarios based on cooperative game theory models to investigate the observed rewards and penalties resulting from knowledge sharing or non-sharing among companies. The research population includes managers and experts from 30 top private companies active in the field of oil and gas projects. The research methodology is based on Kumar's classification, which is applied, interpretive, exploratory, and includes both quantitative and qualitative aspects. This study underscores the importance of efficient knowledge sharing as a means to foster collaboration among investors in the portfolios of the National Iranian Oil Company to compete with foreign competitors during sanctions.Upon reviewing the results of four scenarios derived from the game, it is observed that the rewards perceived by companies from knowledge sharing depend on the behavior resulting from knowledge sharing by other companies. The more capable an organization is in the influential factors of knowledge transfer and higher innovation, the greater the returns companies will obtain through cooperation. Sensitivity analysis regarding the costs of project cooperation, which arises due to the difficulty of implementing joint projects, shows that as costs increase, companies shift from a cooperation strategy towards a retaliation strategy and then towards a non-cooperation strategy. These strategies are determined based on aligning the results of the profit equation designed with three interrelated cooperative games: the prisoner's dilemma, the hawk-dove game, and assurance game.
بیاتی، الف.، صفوی، ب.، جعفرزاده، الف (1398) همکاری ایران و قطر در برداشت از زخایر مشترک گازی پارس جنوبی (گنبد شمالی) با تاکید بر نظریه بازی ها. 1(1): 56-76.
جعفرزاده، امیر، عبدلی، قهرمان، جوان، افشین. (1399). «قدرت چانهزنی گزینههای صادرات گاز از کریدور جنوبی به اروپا»، پژوهشهای اقتصادی ایران، 25 (84): 1-34.
خسرویلقب، زهره ؛ سالارزهی، حبیباله ؛ مصلح، عبدالمجید ؛ یعقوبی، نورمحمد ؛ آرمان، مانی .(1399). بررسی انتقال فناوری به عنوان انگیزه ورود به اتحاد راهبردی فناورانه بین المللی در صنعت نفت. پژوهش های مدیریت راهبردی، 7(6): 39 - 59.
سبزه، مجید ؛ تهرانی، رضا ؛ کارگری، یاسر .(1400). تحلیل تضاد بین سهامداران، وامدهندگان و دولت در تقسیم سود نقدی با رویکرد نظریه بازیها. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار (مطالعات مالی) ، 4(9) . 87-100.
سلیمی، محمد جواد ؛ تقوی فرد، محمد تقی ؛ فلاح شمس، میرفیض ؛ خواجه زاده دزفولی، هادی . (1397). بهینهیابی تکاملی چهارهدفه فازی و غیرفازی سبد سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار تهران. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار . 6(3): 1-16.
سیفلو، سجاد؛ صادقی شاهدانی، مهدی؛ عسکری، محمدمهدی. (1398). شناسایی و اولویتبندی ریسکهای پروژههای بالادستی نفت وگاز در ایران با استفاده از قالب ساختار شکست ریسک (RBS) و تکنیک تاپسیس (TOPSIS). پژوهش ها و سیاست های اقتصادی24(78): 57-96.
شریف پور، بهنام ؛ باقری زاده، علی ؛ نویسنده : انوشه، ابراهیم ؛ گلپرور، مجید . (1399). تحلیل دگرگونی موازنه قدرت بین ج.ا.ایران، عربستان و آمریکا در حوزه ژئوپلیتیک خلیجفارس پس از حادثه 11 سپتامبر 2001. راهبرد دفاعی . 133-160.
شفیعی، م.، فرح گل،پ (1398) کاربرد تئوری بازی درتحلیل زنجیره تامین با رویکرد بازار مشتری (مورد مطالعه: سیمان فارس). فصلنامه علمی مطالعات مدیریت صنعتی، 53، 185-217.
شهریاری سلطانعلی، فیروزان سرنقی توحید، فرازمند نیما. (1398). «بررسی سیاست های نفتی ایران در اوپک براساس نظریه بازی ها»، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، ۹ (۱) :۲۸-۱.
محمدی، تیمور؛ ابراهیمی، سید نصراله؛ راغفر، حسین و مددی امیری، روح اله. (1401). «بررسی روش کسب فناوری در صنعت بالادستی نفت وگاز ایران با استفاده از نظریه بازیها در دو حالت همکارانه (انتقال) و غیرهمکارانه (استقلال)»، فصلنامه پژوهش ها وسیاستهای اقتصادی، ۳۰ (۱۰۱) :۵۰۴-۴۶۵.
محمودی نبی کندی، س. ا. زارع چاوشی (1400). «شبیه سازی یک مذاکره بین دو کشور به کمک نظریه بازی ها و حل موضوع تصمیم گیری»، فصلنامه آینده پژوهی دفاعی، 6(21): 34-10.
هوشنگی، مریم، امامی میبدی، علی، جوکار، لاله. (1399). «تقابل یا تعامل اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز؟ رویکرد ترکیبی از نظریه بازیها و مدلهای پویای متغیر طی زمان»، پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، 9(35): 203- 235.
Aaron D. Wood, Charles F. Mason, David Finnoff, (2016), “OPEC, the Seven Sisters, and Oil Market Dominance: An Evolutionary Game Theory and Agent-Based Modeling Approach”, Journal of Economic Behavior & Organization, Vol 132, Part B, pp. 66-78.
Alsulami, B. S., Bajracharya, C., & Rawat, D. B. (2021). Game theory-based attack and defense analysis in virtual wireless networks with jammers and eavesdroppers. Digital Communications and Networks, 7(3), 327-334.
Babaei, M., Asgarian, F., Jamali, M.B., Rasti-Barzoki, M., Piran, M.J., (2020) A game theoretic approach for pricing petroleum and determining investors’ production volume with the consideration of government and intermediate producers. Sustainable Energy Technologies and Assessments, 42, XXX-XXX.
Bagheri Nasrabadi, M., Jaasbi, A., Bonyadi Naeini, A., Shavvalpour, S. (2022). 'Evolutionary Game Theory Approach to Technology Development of Oil and Gas Equipment Manufacturing Industry: The Case of the Ten Major Commodity Groups’ Project of the Petroleum Industry', Iranian Journal of Management Studies, 15(2), pp. 365-380.
Bishnoi Deepika, Chaturvedi Harsh. (2022). Optimization site selection of hybrid renewable installations for flare gas reduction using Multi-Criteria decision making. Energy Conversion and Management:13 :1-13.
Carsten Lund Pedersen; Ritter, Thomas. (2018). The four executive challenges of project-based Strategy & Leadership; Chicago. 4(6): 44-49.
Esmaeili, M., Bahrini, A., & Shayanrad, S. (2015). Using game theory approach to interpret stable policies for Iran’s oil and gas common resources conflicts with Iraq and Qatar. Journal of Industrial Engineering International, 11(4), 543-554.
Jafarzadeh, A., Shakeri, A., Ghasemi, A., & Javan, A. (2021). Possibility of potential coalitions in gas exports from the Southern Corridor to Europe: a cooperative game theory framework. OPEC Energy Review, 45(2), 217-239.
Khanizad, Rahim & Montazer, Gholamali. (2018). Participation against competition in banking markets based on cooperative game theory. The Journal of Finance and Data Science 4 (2018) 16-28.
Keshavarz, M., Iranmanesh, H., Dehghan, R. (2021). Modelling the Iranian Petroleum Contract fiscal regime using bargaining game theory to guide contract negotiators. Petroleum Science, 18, 1887-1898.
Khanizad, A., Montazer, G (2018). Participation against competition in banking markets based on cooperative game theory. The Journal of Finance and Data Science, 4, 16-28.
Kumar, S., Soundrapandiyan, R. (2021). A multi-image hiding technique in dilated video regions based on cooperative game-theoretic approach. Journal of King Saud University Computer and Information Sciences, 34, 5841-5855.
Kumar, A., Sah, B., Singh, A. R., Deng, Y., He, X., Kumar, P., & Bansal, R. C. (2017). A review of multi criteria decision making (MCDM) towards sustainable renewable energy development. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 69, 596-609.
Lopes, Y. G., & De Almeida, A. T. (2018). A multicriteria decision model for selecting a portfolio of oil and gas exploration projects. Pesquisa Operacional, 33(3): 88-102.
Nazemi, J., Seyed-Hosseini, S-M., Fadaei, M. (2011). A Game-Theoretic Approach to Knowledge Sharing between Suppliers A Case Study in the Iranian Automotive Industry (SAIPA). Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(11). 1731-1741.
Omrani, H., Shafaat, K., Emrouznejad, A. (2018). An integrated fuzzy clustering cooperative game data envelopment analysis model with application in hospital efficiency. Expert Systems with Applications, 114, 615–628.
Rizki, Firmansyah. Setya Budi, SarjiyaSasongko. Pramono, Hadi. (2021). Multi-Level Game Theory Model for Partially Deregulated Generation Expansion Planning. Energy.Volume 237, 15 December, 121-165.
Raujo F. C., Leoneti A. B., (2018) “GAME THEORY AND 2x2 STRATEGIC GAMES APPLIED FOR MODELING OIL AND GAS INDUSTRY DECISION-MAKING PROBLEMS’’, Articles Pesqui. Oper. 38 (3).
Ren, H., Huang, H., Li, Q., Wu, Q., & Yang, Y. (2020). Operation optimization of multi-participants in a regional energy system based on evolutionary game theory. Energy Reports, 6, 1041-1045.
Renton, J., Page, K.M. (2021). Cooperative success in epithelial public goods games. Journal of Theoretical Biology, 528, XXX-XXX.
Rui, X., Feng, L., Feng, J. (2020) A gas-on-gas competition trading mechanism based on cooperative game models in China’s gas market. Energy Reports, 6, 365–377.
Safari, M., Fallah, M., & Kazemipour, H. (2022). Pricing Strategy for Reproduction of Worn-out Ball and Gate Valves in Oil and Gas Industry: Using Game Theory on Four Closed-loop Supply Chain Scenarios. Scientia Iranica.
Safari, H & Soufi, M. (2014) A Game Theory Approach for Solving the Knowledge Sharing Problem in Supply Chain. International Journal of Applied Operational Research, 4(3), 13-24.
Safari, M., Fallah, M., & Kazemipour, H. (2022). Pricing Strategy for Reproduction of Worn-out Ball and Gate Valves in Oil and Gas Industry: Using Game Theory on Four Closed-loop Supply Chain Scenarios. Scientia Iranica.
Yang, Xi. (2022). How Should Oil Companies and New Energy Companies Compete and Cooperate in the Context of Carbon Neutralization? A Strategy Analysis Approach Based on Cooperative Game Theory. Modern Economics & Management Forum, 3(2), pp.142-150.
Yihong Li, Zhiqiang Hu. (2022). A review of multi-attributes decision-making models for offshore oil and gas facilities decommissioning. Journal of Ocean Engineering and Science,7 (13): 58–74.
_||_شادی صفری1، منصور صوفی*2، علیرضا امیرتیموری 3، مهدی فدایی4
تاریخ پذیرش: 04/07/1402
چکیده
هدف این تحقیق طراحی سناریوهای برگرفته از مدل بازی همکارانه مبتنی بر نظریه بازی برای بررسی پاداش و جریمه مشاهده شده از به اشتراک گذاشتن و یا عدم اشتراک دانش توسط شرکتها است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و خبرگان 30 شرکت خصوصی برتر فعال در عرصه پروژههای نفت و گاز میباشند. روش تحقیق بر اساس طبقهبندی کومار،کاربردی، تفسيري، اکتشافی با ماهیت کمی و کیفی است. این مطالعه بر اهمیت به اشتراکگذاری کارآمد دانش به عنوان راهی برای ایجاد همکاری در سرمایهگذاران پورتفوهای شرکت ملی نفت ایران برای رقابت با رقبای خارجی در دوران تحریم تأکید میکند. با مرور نتایج چهار سناریوی حاصل از بازی، مشاهده گردید که پاداش مشاهده شده شرکتها از به اشتراک گذاشتن دانش، وابسته به رفتار ناشی از به اشتراکگذاری دانش توسط سایر شرکتها میباشد. هر چه قابلیتهای سازمان در مؤلفههای تأثیرگذار بر انتقال دانش و نوآوری بالاتر باشد، آنگاه شرکتها در صورت همکاری، عایدی بیشتری کسب خواهند کرد. آنالیز حساسیت در مورد هزینههای همکاری پروژهها که به واسطه دشواری اجرای پروژههای مشترک ایجاد میگردد نشان داد که با افزایش هزینه، شرکتها از استراتژی همکاری به سمت استراتژی تلافی و سپس به سمت استراتژی عدم همکاری سوق پیدا میکنند. این استراتژیها بر اساس تطبیق نتایج معادله سود طراحی شده با سه بازی متواتر همکارانه معمای زندانی، بازی شاهین و کبوتر و بازی معمای اعتماد به دست آمدهاند.
کلید واژهها: تئوری بازی، بازی همکارانه، مدیریت دانش، نوآوری، شرکت ملی نفت ایران
مقدمه
ایران در سالهای اخیر، به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریمهای امریکا و اروپا دچار مشکلات متعدد اقتصادی شده و شرکتها به ویژه آنهایی که در امر واردات فعالیت دارند را دچار تزلزل ساخته است (سبزه و همکاران، 1400). شریف پور و همکاران (1399) در مقاله "تحلیل دگرگونی موازنه قدرت بین جمهوری اسلامی ایران، عربستان و آمریکا در حوزه ژئوپلیتیک خلیجفارس پس از حادثه 11 سپتامبر 2001"، به منظور تبیین کارکرد رویکرد موازنه قوا در رقابت بین سه بازیگر مطرح از منظر دانش مطالعات منطقهای؛ با بررسی هدفهای منطقهای بازیگران و وارد نمودن ملاحظههای ناشی از روندها و محرکهای منجر به شکلگیری نظام امنیتی موازنه قوا ازنظر جامعه نظریهپردازان داخلی و جهانی، به کالبدشکافی موازنه قوا در دهه آتی پرداخته، سپس براساس یافتههای پژوهش با ارائه نمودار مفهومی، سه سناریوی (موازنه قدرت سنتی، موازنه تهدید و تعامل)، را پیشبینی نمودند. نتایج بهدست آمده نشان داد که در چشمانداز آینده، احتمال همگرایی ایران با عربستان و آمریکا ضعیف (میانگین شدت همگرایی منطقهای 41/8 %) بوده و در منطقه همچنان توازن قوای سنتی محتملترین گزینه است. سیفلو و همکاران (1398) در مقاله خود اعلام کردند که : "پروژههاي صنعت نفت و گاز، به طور عام و بخش بالادستي آن به طور خاص، داراي پيچيدگي ها و عدم قطعيتهاي بسياري است." از اين رو سرمايه گذاري در اين پروژه ها با ريسک بالايي همراه است." سلیمی و همکاران (1397) در مقاله "بهینهیابی تکاملی چهارهدفه فازی و غیرفازی سبد سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب پورتفوی بهینه"، به این نتیجه رسیدند که باید معیارهای مختلفی را در نظر گرفت که قسمتی از آنها بر اساس ماهیت بهینهسازی تعیین میشود و قسمتی دیگر نیز بر اساس خواست سرمایهگذار مشخص میگردد. لذا مدلهایی مبتنی بر برنامهریزی چندهدفه را طراحی و در محیط نرمافزار متلب حل نمودند. ريزکي و همکاران 5 (2021) برای پاسخگویی به شکاف تحقیقاتی بهینهسازی برنامهریزی گسترش تولید تحت یک بازار تا حدودی بی نظم، بر اساس یک رویکرد تحلیلی دریافتند که نیاز به همکاری شرکتها با هدف اقتصادی و محدودیت قابلیت اطمینان هست. کارستن لوند و ریتر6 (2018)، مدیریت پورتفوی پروژه را فعالیتهای مدیریتی میدانند که شامل غربالگری اولیه، انتخاب، اولویتبندی و اولویتبندی مجدد طرحهای پیشنهادی پروژهها، تخصیص و تخصیص مجدد منابع بر اساس آن تعریف نمودند. از طرفی بیشنویی و چاتویدی7 (2022) گفتهاند که پورتفوی پروژه به گروهی از پروژهها که تحت مدیریت / حمایت مالی یک سازمان اجرا میگردد، گفته میشوند. لوپز و همکاران (2018) معتقدند: "از آنجا که هر تصمیمی معمولاً شامل انتخاب یک گزینه اقدام از بین چند گزینهی ممکن است، تصمیمگیری در مورد سرمایهگذاری اکتشاف و تولید نیز انتخاب یک پروژه از بین چندین پروژه امکانپذیر و یا اولویتبندی آنها است. به همین دلیل موضوع انتخاب و اولویتبندی پروژهها بایستی به طور گسترده در ادبیات تحقیق مورد بحث قرار گیرد." خانیزاد و منتظر (2018) به این نتیجه رسیدند که مساله افزایش سود و کاهش هزینههای عملیاتی مهمترین موضوع در مدیریت شرکتی است. یکی از راههای حل این مشکل، همکاری (ائتلاف) شرکتها به منظور کاهش هزینهها و همزمان افزایش سود عملیاتی است. برای حل این مشکل، مدلی برای مشارکت شرکتها با استفاده از نظریه بازیها ارایه دادند که در آن شرکتها میتوانند برای دستیابی به سود بیشتر و درعین حال تامین خدمات خود همکاری کنند. لی و هو8 (2022) بیان داشتند که: "عدم موفقیت بسیاری از پروژهها در دستیابی به بازده پیشبینی شده و کاهش کارایی عملکرد تجاری سرمایهگذاری در پروژههای اکتشاف و تولید نفت و در پی آن، زیانهای زیاد موجب گردید که علاقهمندان به جستجوی راههایی برای به حداقل رساندن ریسکها سوق داد. این کار با 1) مطالعه تأثیر فرآیندهای تصمیم گیری کلاسیک و نتایج عملی آنان و 2) توسعه و بهبود فرایندهای تصمیمگیری و نتایج آنها صورت گرفت." بحث ازدیاد برداشت از مخازن نفتی و گازی کشور، امروز یکی از کلیدی ترین مسائل راهبردی در صنعت نفت محسوب میشود. بررسی صنعت نفت ایران حاکی از آن است که روند اجرای طرحها در کشور کند بوده و از طرفی امکان استفاده از فنآوریهای روز دنیا در حد مطلوب وجود ندارد. از طرفی استفاده از روشهای سنتی منجر به ضریب برداشت پائینتر در مخازن نفتی نسبت به دیگر کشورهای جهان گردیده است. در حالی که ضریب برداشت در ایران حدود ۲۴ درصد است، در کشورهای صاحب فنآوری این ضریب به مراتب بیشتر بوده و در برخی کشورها به حدود ۶۰ درصد رسیده است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که افزودن هر ۱ درصد به ضریب برداشت به معنای افزایش ۵ میلیارد بشکه به ذخائر نفتی کشور است. برای مثال، میانگین ضریب برداشت از میادین نفتی کشور نروژ ۴۵ درصد میباشد که در مقایسه با کشور ما ایران به میزان قابل توجهی بیشتر است. این درحالی است که میادین متعددی در این کشور از ساختار سنگ ماسه برخوردار میباشند و لذا ضریب برداشت بالاتر و حدود ۶۰ درصد دارند. در صورتیکه از فنآوریهای تزریق گاز نیز استفاده شود، ضریب برداشت این میادین به ۷۴ درصد نیز میرسد که چنین تفاوتی حاکی از اختلاف سطح فنآوری میان دو کشور و عدم استفاده نامناسب از فنآوریهای موردنیاز و به روز در توسعه و بهرهبرداری از میادین نفت و گاز ایران است. با درک این ضرورت و اهمیت از حدود ۱۵ سال پیش به همت وزارت نفت و وزارت علوم سرمایهگذاریهای بسیار خوبی در جهت توسعه دانشکدههای مهندسی نفت در کشور صورت گرفته است. در نتیجه این سرمایه گذاری ها، امروز شاهد آن هستیم که توانمندیهای علمی خوبی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی ما به وجود آمده است. از این رو امروز زمان بهرهبرداری از این ظرفیتهای علمی است و وزارت نفت در دولت یازدهم گامهای مهمی در این زمینه برداشته است. بنا بر قراردادی که بین وزارت علوم و وزارت نفت امضا شد بحث ازدیاد برداشت مورد توجه قرار گرفت و طی آن به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی اعتماد شد. این موضوع، نقطه عطفی است در برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که وظیفهاش حمایت از توسعه فنآوری است (خسرویلقب و همکاران، 1399). با وجود معرفی بیع متقابل به عنوان تنها بستر اجرای پروژه های بالادستی صنعت نفت و گاز, به موجب قوانین بالادستی همچون قوانین بودجه و برنامه های توسعه در سال های پس از انقلاب, اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 مقررات جدیدی به تصویب رسید که نمایانگر شکل گیری نظمی نوین در زمینه اجرای پروژه های بالادستی صنعت نفت است. نطفه نظم نوین نفتی ایران که در ابتدا با تغییر نگرش نسبت به مقوله سرمایه گذاری خارجی منعقد شده بود, با تغییر در قلمرو مداخله بخش خصوصی در اقتصاد پرورش یافت و با معرفی و تجویز انعقاد قراردادهای متنوع نفتی, بالنده شد. همگام با تحولات مطرح در حوزه قانون گذاری, وزارت نفت نیز یک مدل جدید قراردادی تحت عنوان «قرارداد نفتی ایران» یا «آی پی سی» را تهیه و معرفی کرد که بر مبانی نظم نوین نفتی ایران استوار است. بر این اساس وجود سطوح بالای ریسک، در نتیجه سالها تحریم شدید بینالمللی و دخالت شدید دولت در شیوه پرداخت تسهیلات در اقتصاد کلان، سبب آسیبپذیری بالای بخش بانکی ایران در مقایسه با اکثر اقتصادهای دنیاست، بهطوری که رتبه ایران در شاخص ریسک صنعت بانکداری ایران، ۱۱۶ از میان ۱۲۲ کشور است. از طرفی محروم بودن ایران از نظام نقل و انتقال بینالمللی سوئیفت، محدودیت بالا برای استفاده از دلار در مبادلات بینالمللی و عدمدسترسی بخشهای بیمه و مدیریت دارایی به بازارها و سرمایهگذاران خارجی از اصلیترین نقاط ضعف ایران است که منجر به عدم سرمایه گذاری خارجی موثر در کشور شده است. در نتیجه در شرایط کنونی که شرکتهای دولتی تحریم میباشند، تنها راه چاره استفاده از بخش خصوصی و حمایت از این بخش در دستیابی و انتقال تکنولوژی به داخل کشور و همکاری با هم در انتقال دانش فیمابین برای انتقال تکنولوژی به داخل کشور و یا نوآوری در تجهیزات و روشهای سرمایهگذاری در صنعت نفت است.
این تحقیق میتواند منجر به استفاده از روشهای علمی در انتخاب روش مناسب برای تصمیمگیری در شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه شود. همچنین از طرف سرمایهگذاران صنعت نفت نیز که به ریسک بالای سرمایهگذاری در صنعت نفت واقف هستند منجر به استراتژیهایی برای همکاری با سایر رقبا برای سرمایهگذاری با ریسک کمتر میشود.
چهارچوب نظری پژوهش
اشتراک و انتقال دانش مفهومي است که در جهت به دست آوردن منافع آتي اتخاذ ميگردد از جهت بسياري با مفهوم بازي استراتژيک مشابهت دارد. مفهوم اشتراک دانش شامل دو يا چند سازمان یا شخص ميباشد و بطور مشابه بازيهاي استراتژيک نيز بين دو يا چند بازيکن (کشور، سازمان . شخص) مشخص انجام ميگيرد. ديگر اينکه در قلمرو اشتراک دانش هر فرد بين دو تصميم انتخاب ميکند که آيا دانش را شريک گردد يا خير؟ بطور مشابه اکثر بازيهاي استراتژيک شامل مجموعهاي از استراتژيهاي ناسازگاري است که يکي از آنها انتخاب ميگردد. سرانجام اينکه منفعت حاصل براي هر فردي که اشتراک دانش را در ذهن دارد، مجموعهاي مرکب از علايق و توجهات آن باشد. تصميم براي اشتراک و عدم اشتراک دانش بستگي به ميزان عايدي حاصل دارد. اين بر اصول اقتصادي عمومي در زندگي روزمره اشاره دارد. بطور مشابه در بازيهاي استراتژيک، منطقي بودن تمامي بازيگران مفروض است و هدف هر بازيگري انتخاب استراتژي اي است که بيشترين منفعت را براي او داشته باشد. با دلايل فوق مي توان قبول کرد که مي توان اشتراک دانش را بر مبناي تئوري بازيها مورد آزمايش قرار داد (فدایی و همکاران9، 2011). انتقال دانش يك فرايند تعاملي در بين شركتها مي باشد. با فرض اينكه انتقال دانش براي هر شركت الزامي نيست و از آنجايي كه شركتها به دنبال كسب مزيت رقابتي در محيط متغير و پرتلاطم بازار مي باشند، بر مبناي نظريه بازيها بايد تصميم بگيرند كه آيا دانش خود را به ديگران انتقال دهند يا خير؟
ليدبور10 (2006) به بررسي موقعيتهاي انتقال دانش در سازمان مبتني بر تئوري بازيها در هنگامي که يک فرد جديد وارد سازمان مي شود، پرداخت. ليو و وانگ11 (2007) در مقالهاي به بررسي موانع انتقال دانش با استفاده از يک مدل کمي بر پايه تئوري بازيهاي تکاملي پرداخت. لوبک و ديگران12 (1998) در مدلي مبتني بر تئوري بازيها به تحليل اشتراک دانش در بين سازمانها بر مبناي موقعيتهاي رقابتي آنها مي پردازند. آنها به دنبال پاسخگويي به اين سوال بودند كه يك شركت به چه ميزان در فرايند همكاري با شركا شركت ميكند. مدل ارايه شده توسط آنها يك مدل بازي بر مبناي دو استراتژي شركت و عدم شركت در اشتراك/انتقال دانش ميباشد كه منافع هر بازيگر بر مبناي استراتژي انتخاب شدهاش مشخص مي گردد. لوي و همكاران13 (1997) در يک مدل بر مبناي تئوري بازيها به تحليل اشتراک دانش در موقعيتهاي سه گانه متفاوت و رقابت بين شرکتهاي کوچک و متوسط پرداخت. در تحقيقي ديگر چوآ14 (2003) با استفاده از مدلهاي تئوري بازيها موقعيت به اشتراکگذاري دانش را در بين دانشجويان تحصيلات عالي يک موسسه مورد تجزيه و تحليل قرار داد. او با مطالعه بر روي 100 دانش آموز يك مركز آموزشي، ميزان دريافت آنها را از حضور در اتاقهاي گفتگوي الكترونيكي بر مبناي چندين شاخص اندازهگيري نمود. شاخصهاي اندازهگيري شامل سطح فهم فرد، نمره پايان دوره، ارزش شخصي، احساس شناخته شدن در ميان سايرين و سطح تفاهم و سازگاري با سايرين ميباشد. بر مبناي استراتژي هر فرد در به اشتراك گذاري و عدم اشتراك دانش در مباحثه الكترونيكي بازده بر مبناي شاخصهاي فوق محاسبه گرديد. در نهايت با استفاده از يك مدل بازي چند نفره بر مبناي گونههاي مختلف موجود بازي مثل پارادوكس زنداني، بازی جوجه و بازی پارادوکس اعتماد، رفتار پاسخ دهندگان تحليل گرديد. نتايج تحقيق بيانگر اين بود كه تصميم هر فرد در به اشتراكگذاري دانش تحت تاثير رفتار فرد مقابل خواهد بود و بر حسب مدلهاي گوناگون بازي ميتوان يك مدل بازي مناسب براي آن مشخص نمود.
بنابراين ميتوان گفت با جمعبندي موارد گفته شده براي ارائه مدل استراتژيک انتقال دانش در صنعت نفت به عنوان حوزهاي که جنبههاي مختلفي همچون سرعت در آن بسيار حايز اهميت است، يک مکانيزم تعاملي مبتني بر تئوري بازيها، پايداري و انگيزه هاي انتقال دانش را ممکن ميسازد.
تئوري بازي، مطالعه شکلي برخوردها و همکاريهاي بين افراد و سازمانها است. مفاهيم تئوري بازي زماني به کار ميرود که عمل و نقش چند عامل روي هم اثر ميگذارند. اين عوامل ممکن است افراد، گروهها، شرکتها و يا ترکيبي از اينها باشد. مفاهيم تئوري بازيها زباني را ارائه ميدهد که بتوان سناريوهاي استراتژيک را فرموله کرد، ساختار آن را تعيين نمود، آنها را تجزيه و تحليل کرده و فهميد. تئوري بازيها علم تحليل رفتارهاي منطقي است که در موقعيتهاي تعاملي عمل هر فرد بر نتايج بدست آمده توسط فرد ديگر تاثير گذار است ( جعفرزاده و همکاران15، 2021). تئوری بازی شاخهای از اقتصاد است که تعامل بین بازیکنان سود محور را مورد مطالعه قرار میدهد. همان طور که از نامش پیداست، مفهوم اولیه آن از بازیها، مانند شطرنج، نشات میگیرد. مفاهیم در تئوری بازی میتواند شامل همه انواع تعاملات بین کارگزاران باشد. سوال اصلی در تئوری بازی این است که بهترین و منطقی ترین کاری که یک بازیکن برای برنده شدن باید انجام دهد چیست؟ در بسیاری از معاملات، پاسخ این است که چیزی که توسط یک بازیکن به دست میآید بستگی به انتخابهای بازیکنان دیگر دارد. در نتیجه، اگر بازیکن به دنبال بهینهسازی درآمد خود باشد، یک موقعیت باید در نظر گرفته شود که در آن همه بازیکنان به دنبال بهینهسازی نتایج خود هستند. تئوری بازی، ما را با تجزیه و تحلیل و فرموله کردن این شرایط فراهم میکند (یانگ16، 2022). مهمترین و رایجترین نظریه بازیها در حوزه تعامل بازیگر، حوزه مذاکره است (السلامی و همکاران17، 2021). مذاکره و چانه زدن در بسیاری از فعالیتهای مربوط به سازمان و کسب و کارها درگیر است. مذاکرات مختلفی از طریق پیچیدگی برای رسیدن به توافق در محیط پویا، با چندین بازیکن و محیط بیشکل طبقهبندی میشوند (محمدی، 1401). مدیران و اقتصاددانان بیشتر به دنبال روشهای محاسبه و مدلهای ریاضی هستند که تئوری بازی یکی از این مدلها است که قادر است تناقضات و همکاری بین مذاکره کنندگان را مدل کند (محمودی و همکاران، 1400). از آنجا که بازار سرمایه محیطی برای حضور رقبا و تلاشهای آنها برای بدست آوردن بالاترین سود میباشد، می توان آن را با تئوری بازی مدلسازی کرد، حضور شرکتها در بازار مشابه حضور آنها در یک بازی را می توان از طریق این تئوری مدلسازی کرد. براساس نظریه بازیها، دو نوع بازی را می توان تعریف کرد: بازیهای مشارکتی و بازیهای غیر همکارانه. بازیهای غیر همکارانه، بازیهایی هستند که در آن هر بازیکن استراتژی خود را به طور مستقل انتخاب میکند در حالی که در بازیهای همکارانه احتمال فعالیتهای مشترک وجود دارد، و این نوع مشارکت بر روی فعالیتهای تکی بازیکنان ترجیح داده میشود (هوشنگی و همکاران، 1399). در بازیهای مشارکتی، یک احتمال برای بازیکنان وجود دارد که یک ائتلاف را تشکیل میدهند که در آن بازی به گونهای انجام میشود که همه شرکتکنندگان به بالاترین مقدار برسند. در این مورد، درآمد نهایی از ترکیبی از استراتژیهای بازیکنان حاصل میشود، در حالی که نتیجه این بازی باید اهداف همه بازیکنان را تحقق بخشد. بنابراین هدف هر بازیکن در بازی همکارانه این است که علاوه بر افزایش درآمد، درآمد طرف مقابل را نیز افزایش میدهد (بیاتی و همکاران، 1398). تحلیل بازیهای مشارکتی مبتنی بر دو محور اصلی است: تشکیل ائتلاف و تقسیم ارزشهای حاصل از همکاری (شهریاری و همکاران، 1398). در اشتراک ارزشها و دستاوردها در میان گروهی از بازیکنان (ائتلاف)، در دسترس بودن یک کالا که به صورت خطی منتقل میشود (به عنوان مثال پول)، بسیار مهم است. با توجه به حضور کالای قابل توزیع (ارزش)بین بازیکنان و انتقال آن برای ادامه بازی و دستیابی به اهداف بازی، مدلهای مختلفی برای تحلیل بازی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: مطلوبیت قابل انتقال و مطلوبیت (شفیعی و فرح گل، 1398). در اینجا مطلوبیت به معنای میزان ترجیحات بازیکنان از دریافت کالا (ارزش) و مطلوبیت آن است که بازیکنان میتوانند بخشی از کالای خود را (ارزش) به سایر بازیکنان بدون از دست دادن هر چیزی انتقال دهند و این مورد زمانی است که قیمت کالا بین همه بازیکنان یکسان است. (در این مطالعه، مطلوبیت مدل انتقال دانش، برای تحلیل بازی همکارانه مورد استفاده قرار میگیرد). اگر شرکتها ائتلافی تشکیل دهند، هر شرکت میتواند سود مشخصی به دست آورد. بدین معنی که هر شرکت میتواند بیشترین سود را در یک ائتلاف داشته باشد، اما در دیگری نتوانسته است حداکثر سود را کسب کند، اگر شرکتی بیشترین سود را در یک ائتلاف داشته باشد. اساساً، نباید انتظار داشت که سایر شرکتها نیز بیشترین سود را در همان ائتلاف داشته باشند. بنابراین تصمیم گیری در مورد چگونگی دستیابی به استراتژی تعادل برای هر شرکت در هر ائتلاف بسیار مهم است. توافق الزامآور بین شرکتها، امکان استفاده از راهبردهای ترکیبی و همچنین تبادل سود بین شرکتها را فراهم میکند. دلیل استفاده از بازی همکارانه مطلوبیت قابل انتقال، مدلسازی این وضعیت نیز میباشد. در این شرایط، اگر یک شرکت در ائتلاف با شرکتهای دیگر سود بیشتری در مقایسه با شرکتهای دیگر کسب کند، بهترین کار خود را برای ادامه ائتلاف انجام خواهد داد. در این شرایط، طرحی که بتواند سود منطقی و رضایت بخشی بین اعضای ائتلاف را تقسیم کند، بسیار مهم است. (صفری و همکاران18، 2022). هدف مطالعه تئوري بازيها، همان بازي است كه به نوبه خود يك مدل شكلي از يك وضعيت تعاملي بين بازيگران است. ثبات دروني و پايه رياضي تئوري بازي موجب ميشود كه به عنوان بهترين وسيله در مدلسازي، طراحي فرايندهاي با تصميمگيري خودكار در محيطهايي كه مستلزم تعامل نيروهاست، مورد استفاده قرار گيرد. قدرت و توانايي تئوري بازي به عنوان يك ابزار رياضي براي تصميم گيري به دليل روش شناسي آن از نظر ساخت و تجزيه و تحليل مشكلات و مسائل است كه بشر در انتخابهاي استراتژيك با آن مواجه است. فرايند مدلسازي يك وضعيت به صورت يك بازي، مستلزم آن است كه تصميم گيرنده به طور شفاف ديگر بازيگران و گزينه هاي استراتژيك آنها را به حساب آورده و ترجيحات و واكنشهاي آنها را مدنظر قرار دهد. ديسيپلين موجود در ساخت يك چنين مدلي داراي اين توان بالقوه است كه نگاه واضحتر و وسيعتري از موقعيت را در اختيار تصميمگيرنده قرار ميدهد (صفری و صوفی19، 2014). اولين نمونه مثال آناليز شکلي تئوري بازي در خصوص مطالعه انحصار دو نفره20 بود که در سال 1838 توسط آنتوان کورنو ارائه شد. در سال 1921 براي اولين بار رياضيداني به نام اميل بورل تئوري شکلي بازيها را ارايه کرد و پس از آن رياضيدان ديگري به نام جان فون نومن در 1928 تئوري بازي در اطاق پذيرايي21 را ارائه نمود. تئوري بازي براي اولين بار در سال 1944 به عنوان زمينه علمي مستقل و منحصر بفرد شکل گرفت و در سال 1950 جان نش نشان داد که بازيهاي محدود همواره داراي يک نقطه تعادل است که در اين نقطه تعادل همه بازيگران با توجه به نقش حريفان خود نقشههايي را انتخاب ميکنند که براي آنها بيشترين منفعت را داشته باشد. در دهه هاي 1950 و 1960 تئوري بازيها از نقطه نظر تئوري توسعه يافت و در خصوص مشکلاتي که در حوزه سياست و جنگ بروز نمود، کاربرد يافت. امروزه تئوري بازيها در بسياري از حوزه ها نظير مدیریت، اقتصاد، بازرگاني، جامعه شناسي، روانشناسي و... به کار گرفته ميشود. تئوري بازيها براي تحليل موقعيتهاي چندگانه مورد استفاده قرار ميگيرد. مواردي نظير چينش اعضاي کابينه دولتها، مذاکرات تجاري بين دو يا چند گروه، مزايده و حراجيها و انتقال دانش ميان سازمانهاي رقيب. نخستين رويكرد در تحول نظريه بازيها به اسميت و همكاران (1973) بر ميگردد كه بازي معماي زنداني12 را بكار گرفتند. پس از آنها اكسلرود و هاميلتون (1981) و اكسلرود و ديون (1988) از بازي معماي زنداني براي همكاري در مطالعات استفاده كردند. جدول (1) بازي معماي زنداني را نمايش مي دهد كه شامل دو بازيكن 1 و 2 مي باشد كه هر كدام دو استراتژي مشاركت در همكاري و عدم مشاركت در همكاري را براي انتخاب پيش رو دارند. در جدول و بردارهاي منافع بازي هستند. در اين بازي دو نفره T,R,P و S اشاره به منافع بازيكن اول و اشاره به منافع بازيكن دوم در حالتهاي مختلف بازي دارد. در هر خانه جدول عدد سمت چپ منافع بازيكن اول و عدد سمت راست منافع بازيكن دوم را نشان مي دهد.
جدول 1. بازده منافع بازی دو نفره
بازيكن B |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عدم همكاري | همكاري |
|
بازيكن A
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| همكاري | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| عدم همكاري |
صنعت | روش | موضوع | سال | نویسنده/ نویسندگان | ردیف |
نفت و گاز | تعادل نش و استاکنبرگ | استراتژی قیمت گذاری برای بازتولید شیرهای فرسوده توپی و دروازه ای در صنعت نفت و گاز: با استفاده از تئوری بازی ها در چهار سناریو زنجیره تامین حلقه بسته | 2022 | صفری و همکاران30 | 1 |
نفت |
همکارانه | شرکتهای نفتی و شرکتهای انرژیهای نو چگونه باید در زمینه خنثیسازی کربن رقابت و همکاری کنند؟ رویکرد تحلیل استراتژی بر اساس تئوری بازی های تعاونی | 2022 | یانگ31 | 2 |
ساخت تجهیزات نفت و گاز | تکاملی | رویکرد نظریه بازی تکاملی به توسعه فناوری صنعت ساخت تجهیزات نفت و گاز: مورد پروژه ده گروه کالای عمده صنعت نفت | 2022 | نصرابادی و همکاران32 | 3 |
نفت | بازی چانهزنی | مدل سازی رژیم مالی قرارداد نفت ایران با استفاده از تئوری بازی های چانه زنی برای راهنمایی مذاکره کنندگان قرارداد | 2021 | کشاورز و همکاران33 | 4 |
سلامت | تکاملی | موفقیت مشارکتی در بازی های کالاهای عمومی اپیتلیال | 2021 | رنتون و پیگ34 | 5 |
گاز | مشارکتی | امکان ائتلاف های بالقوه در صادرات گاز از کریدور جنوبی به اروپا: چارچوب تئوری بازی تعاونی | 2021 | جعفر زاده و همکاران35 | 6 |
نفت | استکلبرگ | رویکرد نظری بازی برای قیمت گذاری نفت و تعیین حجم تولید سرمایه گذاران با در نظر گرفتن دولت و تولید کنندگان واسطه | 2020 | بابایی و همکاران36 | 7 |
گاز | همکارانه | مکانیزم تجارت رقابت گاز بر گاز بر اساس مدلهای بازی تعاونی در بازار گاز چین | 2020 | رای و همکاران37 | 8 |
سلامت | مشارکتی | یک مدل تجزیه و تحلیل پوششی داده های بازی مشارکتی خوشه بندی فازی یکپارچه با کاربرد در کارایی بیمارستان | 2018 | عمرانی و همکاران38 | 9 |
بانکداری | مشارکتی | مشارکت در برابر رقابت در بازارهای بانکی بر اساس تئوری بازی های مشارکتی | 2018 | خانی زاد و منتظر39 | 10 |
نفت و گاز | استاکنبرگ | تئوری بازیهای استراتژیک برای مدلسازی مشکلات تصمیمگیری صنعت نفت و گاز به کار میروند | 2018 | راوجو و لیونتی40 | 11 |
نفت | دینامیک | بررسی مکانیسم تخصیص سهمیه واردات/صادرات نفت در چین با استفاده از مدل تئوری بازی پویا | 2017 | چنا و همکاران41 | 12 |
نفت | تکاملی | اوپک، هفت خواهران و تسلط بر بازار نفت: نظریه بازی تکاملی و رویکرد مدلسازی مبتنی بر عامل | 2016 | ود و همکاران42 | 13 |
نفت و گاز | تعادل نش | استفاده از رویکرد تئوری بازی ها برای تفسیر سیاست های پایدار برای منابع مشترک نفت و گاز ایران با عراق و قطر | 2015 | اسماعیلی و همکاران43 | 14 |
نفت | همکارانه | کاربرد نظریه بازی در تصمیم گیری استراتژیک: آیا اتانول مکمل یا جایگزین بنزین خواهد بود؟ | 2008 | ماسل و همکاران44 | 15 |
نفت و گاز | همکارانه و غیر همکارانه | بررسی روش کسب فناوری در صنعت بالادستی نفت وگاز ایران با استفاده از نظریه بازیها در دو حالت همکارانه (انتقال) و غیرهمکارانه (استقلال) | 1401 | محمدی و همکاران | 16 |
نفت و گاز | مشارکتی | تقابل یا تعامل اوپک و مجمع كشورهای صادركننده گاز؟ رویكرد تركیب و از نظریه بازیها و مدلهای پویای متغیر طی زمان | 1399 | هوشنگی و همکاران | 17 |
نفت و گاز | تعادل نش بازی غیرهمکارانه | همکاری ایران و قطر در برداشت از زخایر مشترک گازی پارس جنوبی (گنبد شمالی) با تاکید بر نظریه بازی ها | 1398 | بیاتی و همکاران | 18 |
نفت | تعادل نش | بررسی سیاستهای نفتی ایران در اوپک براساس نظریه بازیها | 1398 | شهریاری و همکاران | 19 |
پتروشیمی | کوانتومی | ارزیابی یکپارچگی فروش محصولات صنعت پتروشیمی کشور در قالب یک بازي کوانتومی | 1397 | احمدی | 20 |
نفت | باز ي همکارانه | تحلیل رویکرد ایران در بازار نفت با استفاده از بازي هاي همکارانه و بررسی اثر تحریم ها بر درآمدهاي نفتی | 1394 | نظری عدلی و خاکستری | 21 |
نفت و گاز | تعادل نش | بررسی تحریم بخش نفت و گاز ایران: کاربردی از نظریه بازی ها | 1392 | ابراهیمی و همکاران | 22 |
نفت | تعادل نش | يك مدل جديد جهت تعيين سطح توليد نفت اوپك بر اساس پيش بيني قيمت ها و نظريه بازي ها | 1392 | لطفی و نویدی | 23 |
کومار45 (2005) تحقیقی را براي طبقهبندي تحقیقات را بر اساس سه دیدگاه مختلف کاربرد، اهداف و روش تحقیق انجام داد که شامل رویکردهای تحقیق متقابل است و در جدول (3) نشان داده شده است.
جدول 3. طبقهبندي تحقيق (کومار، 2005)
انواع تحقيق از نظر | |||
کاربرد | هدف | روش | |
تحقيق بنيادي | تحقيق توصيفي | تحقيق کمي | |
تحقيق کاربردي | تحقيق همبستگي | تحقيق کيفي | |
| تحقيق تبييني يا تفسيري |
| |
| تحقيق اکتشافي |
|
از نظر کریسول46 (2009) تحقیقات يا کمی هستند یا کیفی. در جدول (4)، اين طبقهبندی ارائه شده است.
جدول 4. استراتژیهای جایگزین از نظر روش تحقیق (کریسول، 2009)
کمي | کيفي | ترکيبي |
طرح تجربي | تحقيق روايي | ترتيبي |
طرح غيرتجربي مانند نظرسنجي | پديدارشناسي | همزمان |
| قوم نگاري | تبديل شونده |
| مطالعات داده بنياد |
|
| مطالعه موردي |
|
در اين تحقيق بر پايه طبقه بندی کومار (2005)، از روش تحقیق کاربردی، تفسيري، اکتشافی و بر پایه طبقهبندی کریسول از ترکيب کمی و کیفی استفاده میشود. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق به منظور مدلسازی و ایجاد سناریوهای همکارانه، مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای سرمایهگذار در پروژههای صنعت نفت هستند که با دانش فنی لازم برای انجام پروژهها و شرایط لازم برای انجام هر پروژه آشنا باشند. با توجه به شرایط خبره بودن، آمار مشخصی از تعداد خبرگان در شرکتها وجود ندارد و تعداد خبرگان مورد نیاز که در این تحقیق 30 نفر در شرکتهای خصوصی برای تحلیل مسیر معادلات ساختاری برای طراحی مدلهای بازی میباشند که یا خود مدیران عامل و یا افرادی که توسط آنان معرفی میشوند هستند.به منظور دستیابی به داده های این تحقیق از ادبیات علمی، مصاحبه با اساتید و خبرگان و مراجعه به اسناد و مدارک استفاده شد. هر کدام از این ابزارها برای قسمتی از کار تحقیق و جمع آوری داده های خاص به کار رفته اند.
جهت تعیین ضرایب تعدیل مدلهای ریاضی سود طرفین بازی در مدل سوم، نیاز به محاسبه ضرایب ارتباطی بین آنها میباشد. بدین منظور نیاز به یک مدل مفهومی ابتدایی میباشد که میتوان یا از مدلهای مجود استفاده نمود و یا مدلی طراحی شود. بدین منظور با مرور و جمع بندي مطالب عنوان شده در حوزه مديريت دانش و علي الخصوص انتقال دانش و همچنين بررسي عوامل موثر بر انتقال دانش، مدل مفهومي تحقيق پيشنهاد شده است. عوامل موثر بر انتقال دانش در 4 گروه متفاوت قرار مي گيرد:
شكل 1. مدل مفهومي تحقيق (محقق ساخته)
در این مرحله ابتدا با استفاده از تحليل عاملي اكتشافي و تاييدي سازهها مورد بررسي قرار میگیرند تا تناسب و برازش عاملها مورد تاييد قرار گيرد. سپس در دو مرحله به بررسي روابط بين متغيرهاي مدل از طريق آزمون همبستگي، تحليل مسير انجام میپذيرد تا رابطه متغيرهاي مدل مورد تاييد قرار گيرد. پس از این با استفاده از مفهوم تئوري بازيها و عوامل موثر بر انتقال دانش، مدلي جهت انتخاب استراتژي بهينه براي يك شرکت در همکاری برای انتقال دانش با ساير شرکتها، توسعه داده میشود. با توجه به نوع همكاريها در جهت افزايش نوآوري مبتنی بر انتقال دانش، چند مدل بازی توسعه داده میشود. در مدل بازی اول با فرض ثابت بودن توان ایجاد نوآوری در شرکتهای همکاری کننده در انتقال دانش و در مدل دوم همان بازی با افزودن جریمه عدم همکاری برای هنگامی که یک شرکت عدم همکاری در انتقال دانش را انتخاب میکند، خواهد بود و در نهایت مدل بازی سوم ایجاد نوآوری با توجه به مولفههای مدل مفهومی تحقیق تفسیرمیگردد. همچنین سعی گردید با چند سناریوی مختلف انواع همکاری ها بین شرکتهای سرمایهگذار با استفاده از دادههای واقعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. برای استفاده از تئوری بازیها در همکاریهای بین شرکتهای سرمایهگذار پروژههای نفتی شرکت ملی نفت ایران، فرض ميكنيم شرکتهای سرمایهگذار به عنوان بازیکنان این بازی، در فرايند همکاری به دنبال ایجاد نوآوری مبتنی بر انتقال دانش هستند و درصدد ماكزيمم كردن درآمدی (مطلوبيت) هستند كه از طریق افزایش نوآوری در این فرایند به واسطه تعامل همکاری با ديگران دريافت ميكنند.
یافتههای پژوهش
در بازی مدل اول فرض میشود که شرکتها دارای توان ایجاد نوآوری برابر میباشند. در این بازی شرکتها در فرایند همکاری، دارای دو تصمیم همکاری یا عدم همکاری هستند، شکل این بازی متقارن و به صورت جدول (4-17) میباشد.
جدول 5. ماتریس بازده در بازی مدل اول
بازيكن B |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عدم همكاري | همكاري |
|
بازيكن A
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| همكاري | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| عدم همكاري |
بازيكن B |
| ||||||
عدم همكاري | همكاري |
| بازيكن A
| ||||
|
| همكاري | |||||
|
| عدم همكاري |
شرکت B |
| ||||
عدم همكاري | همكاري |
|
شرکت A
| ||
ب | الف | همكاري | |||
د | ج | عدم همكاري |
جدول 8. بازده بازی همکاری مبتنی بر مؤلفههای مدل مفهومی
| عایدیA | الف | |||||
| عایدیB | ||||||
| عایدیA | ب | |||||
| عایدیB | ||||||
| عایدیA | ج | |||||
| عایدیB | ||||||
0 | عایدیA | د | |||||
0 | عایدیB |
جدول 9. تحلیل حساسیت استراتژی بهینه شرکتها در سناریوی اول | |||||||
سناریوی اول: شرکت A و شرکت B هر دو در مولفه های انتقال دانش ضعیف هستند. | |||||||
شرکت A: TC= 0.2 , AC= 0.2 , LC= 0.2 , OC= 0.2 شرکت B: TC= 0.2 , AC= 0.2 , LC= 0.2 , OC= 0.2 | |||||||
آنالیز حساسیت بر مبنای اطلاعات دو شرکت نمونه از زنجیره تامین | |||||||
حالات مختلف |
|
| C |
| استراتژی بهینه A | استراتژی بهینه B | |
حالت اصلی | 10000 | 7000 | 3000 | 1000 | همکاری | تقابل | |
تساوی سرمایه فکری | 7000 | 7000 | 3000 | 1000 | تقابل | تقابل | |
تساوی سرمایه فکری با مقدار بالاتر | 10000 | 10000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش جریمه اجتماعی | 10000 | 7000 | 3000 | 7000 | همکاری | تقابل | |
افزایش دو برابری سرمایه فکری | 20000 | 14000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش دو برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | 6000 | 1000 | تقابل | تقابل | |
افزایش چندین برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | 11000 | 1000 | عدم همکاری | عدم همکاری |
جدول 10. تحلیل حساسیت استراتژی بهینه شرکتها در سناریوی دوم | |||||||
سناریوی دوم: شرکت A و شرکت B هر دو در مولفه های انتقال دانش قوی هستند. | |||||||
شرکت A: TC= 0.8 , AC= 0.8 , LC= 0.8 , OC= 0.8 شرکت B: TC= 0.8 , AC= 0.8 , LC= 0.8 , OC= 0.8 | |||||||
آنالیز حساسیت بر مبنای اطلاعات دو شرکت نمونه از زنجیره تامین | |||||||
حالات مختلف |
|
| C |
| استراتژی بهینه A | استراتژی بهینه B | |
حالت اصلی | 10000 | 7000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
تساوی سرمایه فکری | 7000 | 7000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
تساوی سرمایه فکری با مقدار بالاتر | 10000 | 10000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش جریمه اجتماعی | 10000 | 7000 | 3000 | 7000 | همکاری | همکاری | |
افزایش دو برابری سرمایه فکری | 20000 | 14000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش دو برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | 6000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش چند برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | بیش از 12000 | 1000 | ابتدا تقابل سپس عدم همکاری | ابتدا تقابل سپس عدم همکاری | |
جدول 11. تحلیل حساسیت استراتژی بهینه شرکتها در سناریوی سوم | |||||||
سناریوی سوم: شرکت A از لحاظ مولفه های انتقال دانش قوی و شرکت B ضعیف می باشد. | |||||||
شرکت A: TC= 0.8 , AC= 0.8 , LC= 0.8 , OC= 0.8 شرکت B: TC= 0.2 , AC= 0.2 , LC= 0.2 , OC= 0.2 | |||||||
آنالیز حساسیت بر مبنای اطلاعات دو شرکت نمونه از زنجیره تامین | |||||||
حالات مختلف |
|
| C |
| استراتژی بهینه A | استراتژی بهینه B | |
حالت اصلی | 10000 | 7000 | 3000 | 1000 | همکاری | تقابل | |
تساوی سرمایه فکری | 7000 | 7000 | 3000 | 1000 | همکاری | تقابل | |
تساوی سرمایه فکری با مقدار بالاتر | 10000 | 10000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش جریمه اجتماعی | 10000 | 7000 | 3000 | 7000 | همکاری | تقابل | |
افزایش دو برابری سرمایه فکری | 20000 | 14000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش دو برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | 6000 | 1000 | همکاری | تقابل | |
افزایش چند برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | بیش از 12000 | 1000 | ابتدا تقابل سپس عدم همکاری | عدم همکاری |
جدول 12. تحلیل حساسیت استراتژی بهینه شرکتها در سناریوی چهارم | |||||||
سناریوی چهارم : شرکت A از لحاظ مولفه های انتقال دانش ضعیف و شرکت B قوی میباشد. | |||||||
شرکت A: TC= 0.2 , AC= 0.2 , LC= 0.2 , OC= 0.2 شرکت B: TC= 0.8 , AC= 0.8 , LC= 0.8 , OC= 0.8 | |||||||
آنالیز حساسیت بر مبنای اطلاعات دو شرکت نمونه از زنجیره تامین | |||||||
حالات مختلف |
|
| C |
| استراتژی بهینه A | استراتژی بهینه B | |
حالت اصلی | 10000 | 7000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
تساوی سرمایه فکری | 7000 | 7000 | 3000 | 1000 | تقابل | همکاری | |
تساوی سرمایه فکری با مقدار بالاتر | 10000 | 10000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش جریمه اجتماعی | 10000 | 7000 | 3000 | 7000 | همکاری | همکاری | |
افزایش دو برابری سرمایه فکری | 20000 | 14000 | 3000 | 1000 | همکاری | همکاری | |
افزایش دو برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | 6000 | 1000 | تقابل | همکاری | |
افزایش چند برابری هزینه همکاری | 10000 | 7000 | بیش از 8000 | 1000 | عدم همکاری | ابتدا تقابل سپس عدم همکاری |
مقالات مرتبط
-
-
-
تبیین رابطه بین توانمندسازی روانشناختی کارکنان و جو سازمانی نوآورانه مدل سیگل و کایمر
تاریخ چاپ : 1397/09/30 -
مطالعه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی درکارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
تاریخ چاپ : 1397/09/30
حقوق این وبسایت متعلق به سامانه مدیریت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی است.
حق نشر © 1403-1400