طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیافشین هاشمی 1 , داریوش غلام زاده 2 , احمد ودادی 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت دولتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران ، ایران.( نویسنده مسیول)
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران ، ایران
کلید واژه: سازمان امور مالیاتی, عملکرد کارکنان, مدیریت عملکرد, روش آمیخته,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه ای است و به روش آمیخته کیفی (مرور نظامند و تحلیل تِم) و کمی(معادلات ساختاری) انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور، شامل کارکنان رده بالای سازمان امورمالیاتی کشور با دارا بودن شاخص های شایستگی بودند. که به روش هدفمند و در حد اشباع نظری 12 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی نمونه 360 نفری از کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران انتخاب شد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه عمیق ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق استفاده شد. حاصل پژوهش در قالب یک مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در قالب سه مضمون فراگیر؛ الزامات اولیه مدیریت کارکنان که شامل مضامین سازمانده ویژگی های فردی، شایستگی های حرفه ای و شایستگی عمومی، بستر و زمینه ها که شامل مضامین سازمانده چون ارزش های سازمانی، اهداف و استراتژی های سازمان و استانداردهای عملکرد حرفه ای است و نهایتا مضمون فراگیر رشد و توسعه سازمانی که شامل مضامین سازمانده جبران خدمت، عوامل هدایت و سرپرستی، توسعه عملکرد کارکنان، آموزش، مانیتورینگ و رصد و جذب، استخدام می باشد که در مجموع دارای 101مضمون پایه است، ارائه شد که نتایج نشان داد این مدل در بهبود مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امورمالیاتی کشور دارای مطلوبیت (برازش نکو) می باشد.
The purpose of this research was to design and explain the performance management model of the employees of the country's tax affairs organization. This present research was conducted in a qualitative (systematic review and theme analysis) and quantitative (structural equations) in terms of its purpose and developmental nature . The statistical population of the qualitative section included people with opinions related to the country's tax affairs organization, including high-ranking employees of the country's tax affairs organization with competency indicators. 12 people were selected as a sample by purposeful and snowball method and at the limit of theoretical saturation.in quantitative part ; 360 employees of the tax affairs organization of Tehran were selected as samples . in the qualitative part of tesis ;a semi-structured interview was used، in the quantitative part; a researcher-made questionnaire was used. Based on the results of a model and framework for managing the performance of employees of the country's tax affairs organization in the form of three dimensions, the basic requirements of employee management, which included the elements of individual factors, general competence and individual competence, the dimension of the background and context of the management of the organization's employees, which includes elements such as organizational values, goals and It has organizational strategies and professional performance standards, and finally, the dimension of organizational growth and development of employee management, which includes the factors of guidance and supervision, performance development, training, monitoring and observation, strengthening motivation and attraction, recruitment and adjustment, with a total of 101 components.
آرمسترانگ، مایکل. ترجمه قلیچ لی و غلام زاده. (1397)، مدیریت عملکرد (فرد تیم سازمان). انتشارات صفار. چاپ چهارم
اکبری, سهند, قلیپور, آرین, & نرگسیان, عباس. (1401). بایستههای سیستم مدیریت عملکرد کارکنان نسل Z در بازار سرمایه: رویکرد تحلیل تم. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی, 12 (2), 54-77.
سیمرغ، روندهای مدیریت عملکرد 2023، simorgh34000.com
جوادی فر،فاطمه، چارگون، بهمن 1401،chargon.com
خوشدل, ایمان, خدایاری, عباس, قربانی, محمدحسین, کهندل, مهدی. (1399). تبیین مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان براساس مدل داده بنیاد. فصلنامه علوم ورزش.
شامرادی, سیده نیلوفر, فرجادمند, لیلا, حسن مرادی, نرگس. (1399). ارائه مدل بومی مدیریت عملکرد با رویکرد توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش استان تهران. نوآوری های مدیریت آموزشی, (), 1-12.
علیزاده, زلیخا, حمیدی, مهرزاد, & امیرحسینی, سید احسان. (1401). طراحی مدل مدیریت عملکرد فدارسیون اسکی ایران با تلفیق رویکردهای BSC و ISM. مدیریت و توسعه ورزش.
فهیما, مریم, غلامزاده, داریوش, ودادی, احمد. (1399). طراحی و آزمون مدل مدیریت عملکرد کارکنان با رویکرد یکپارچه در بانک های دولتی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران, 15 (59), 125-141.
محمدی, سمیه, الوانی, سید مهدی. (1399). تحلیل ارزیابی عملکرد کارکنان سازمانهای دولتی با محوریت توسعه پایداردرجهت ارتقای بهرهوری. مدیریت بهرهوری, 14 (2 (53)تابستان), 23-47.
antecedents and performance management in local government: evidence from Ghana. Future Business Journal, 7 (1), 1-17.
Abdul Ghania, N. M., Muhamad Yunus, N. N., & Bahry, N. S. (2016). Leader’s Personality Traits and Employees Job Performance in Public Sector, Putrajaya. Procedia Economics and Finance, 37, 51-46.
Abubakr Suliman, Majid Al Kathairi, (2013),"Organizational justice, commitment and performance inThe case of the UAE", Employee Relations, Vol. 35 Iss: 1 pp. 98 – 115
Arif Hassan, Junaidah Hashim, (2011) "Role of organizational justice in determining work outcomes of national and expatriate academic staff in Malaysia", International Journal of Commerce and Management, Vol. 21 Iss: 1, pp.82 – 93.
Armstrong, Michael. "Strategic human resource management: a guide to action." (2006).
Armstrong, m. (2006). Performance Management: key strategies and practical guidelines. London, UK: Kogan Page Limited
Chan D , Schmitt N. (2015). Situational judgment and job performance. Human Performance, 15: 233254.19
Bititci, U. S., Mendibil, K., Nudurupati, S., Garengo, P., & Turner, T. (2006). Dynamics of performancenmeasurement and organisational culture.International Journal of Operations & ProductionManagement, 26 (12), 1325-1350.
Elzinga, T., Albronda, B., & Kluijtmans, F. (2008). Behavioral factors influencing performance man agement systems' use. International Journal ofProductivity and Performance Management, 58 (6), 508 – 522
Ezenwakwelu, C., & Etukokwu, C. (2021). The role of performance management system in improving employee performance: a case study of federal public sector employees in Enugu State, Nigeria. International Journal of Public Sector Performance Management, 7 (1), 116-138.
Halachmi, A. (2005). Performance measurement is only one way of managing performance. International Journal of Productivity and Performance Management, 54 (7), 502 – 516.
Kaplan, Robert S., and David P. Norton. "The strategy-focused organization."Strategy and Leadership 29.3 (2001): 41-42.
Maley, J. F., Marina, D., & Moeller, M. (2020). Employee performance management: charting the field from 1998 to 2018. International Journal of Manpower.
Sajini, R., Binoosh, S., & Subeshkar, S. (2006). The Importance of Behavioral Factors for the Effective Use of Performance Management System in the Context of Hindustan Latex Limited. NCTT, pp1-4.
https://employees.tamu.edu, Performance Management Model (PCER),2023.
https://www.workhuman.com/A Modern Performance Management Model. August 9, 2022
https://eloomi.com. Performance Management Models: Reflective vs Check-In.2023.