تاثیر رسانهها بر ارتقای نگرش ارباب رجوع و گرایش آنها به خدمات همراه اول
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیشایان بصیر 1 , محمد رضا آزاده دل 2 , مریم اوشک سرائی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: رسانه اجتماعی, تمایل به خرید, اثربخشی تبلیغات, نگرش برند, رسانه سنتی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مطالعه سنجش و تحلیل تاثیر رسانهها بر تقویت و توانمندی نگرش اربابرجوع و تمایل آنها به خدمات و محصولات همراه اول از منظر مصرفکننده است. مبنای پژوهش مقاله حاضر آزمون مدل مستخرج به روش تحقیق کیفی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی بوده که به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری مطالعه را مشتریان شرکت همراه اول در استان گیلان تشکیل میدهند. از میان مشتریان این شرکت، تعداد 325 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای توصیف متغیرها از نرم افزار SPSS22 و آزمون فرضیه های مدل تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری، از نرم افزار Smart PLS8.5 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که در رسانه سنتی بین عوامل علّی و پدیده و بین راهبردها و پیامد رابطه وجود دارد. همچنین برای رسانه اجتماعی بین عوامل علّی و پدیده، همه روابط به غیر از رابطه بین مقوله نقش و جایگاه رسانه با ویژگی رسانه تائید شدند. نتایج به صورت کلی بیانگر این است که پیامدهای استفاده از رسانههای سنتی و اجتماعی با هم بر نگرش ارباب رجوع در تمایل به مراجعه و استفاده از خدمات همراه اول موثر است. نتیجه مهم در این نوشتار بر اهمیت بیشتر رسانه سنتی در مقابل رسانه های نوین تاکید دارد و اینگونه می توان به مدیران جامعه آماری توصیه نمود که همزمان با انجام تعاملات رابطه مدار با ارباب رجوع در حوزه خدمات مربوطه جایگاه رسانه ها را بین آنان ترویج نموده و نگرش مصرف کننده از خدمات را در شرایط رقابتی سخت هدایت نمود.
The main purpose of this study is to measure and analyze the impact of media on strengthening and empowering the attitude of patrons and their desire for services and products from the perspective of consumers. This study is applied in terms of purpose, which was done by descriptive-correlation method. The statistical population of the study is made up of the customers of the IR-MCI . 325 people were selected as a statistical sample. Smart PLS8.5 was used to describe the variables using SPSS and to test the hypotheses of the research model from structural equation modeling. The results showed that in traditional media there is a relationship between causal factors and phenomena and between strategies and consequences. Also, for social media between the causal factors and the phenomenon, all relationships except the relationship between the category of role and position of the media were confirmed with the characteristics of the media. The results generally indicate that the consequences of using traditional and social media together are effective on the client's attitude in the desire to visit and use the services of the IR-MCI. The important result in this article emphasizes the greater importance of traditional media compared to modern media, and in this way, it is possible to recommend the managers of the statistical society to promote the position of the media among them at the same time as conducting relationship-oriented interactions with clients in the field of relevant services. Guided the consumer's attitude towards services in tough competitive
اعظمی، محسن.، آزادی، وحید.، آینه، معصومه. (1397). بررسی تأثیر فعالیت¬های بازاریابی رسانه¬های اجتماعی درک شده بر قصد خرید مصرف¬کننده. فصلنامة جامعه¬شناسی آموزش و پرورش، 7 (7): 197-181.
اعوانی، عاطفه.، رشیدی، احتشام.، برمکی، حسن. (1401). بررسی تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی بر ارتباطات سازمانی و عملکرد کارکنان (مورد مطالعه: شرکت بیمه پارسیان (. دوفصلنامه پژوهشهای روانشناختی در مدیریت، 8 (2): 219-203.
جوادی بورا، علی.، هاشم¬نژاد ابرسی، فاطمه. (1396). بررسي تاثیر میزان استفاده از رسانه هاي جمعي بر میزان اعتماد اجتماعي دانشجویان دانشگاه ازاد قائم شهر در سال 1396. دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی، 3 (5): 111-126.
درودی، هما. (1392). نقش پیام تبلیغاتی رسانه براساس مدل (A.I.D.A) بر روی رفتار مصرف کننده؛ (در فروشگاه های عرضه کننده لوازم خانگی، غرب تهران). مطالعات رسانه¬ای. 4 (21): 111-118.
دهدشتی شاهرخ، زهره.، نائلي، مریم. (1399). تاثیر تلاشهای بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر ارزش ویژه ارباب رجوع در برندهای لوکس مورد مطالعه: برند درسا. پژوهش¬های مدیریت در ایران، 24 (1): 33-57.
ذکایی، محمدسعید.، حسنی، محمدحسین. (1394). رسانههای اجتماعی: مفهومسازی و گونهشناسی (مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران). فصلنامه پژوهش و هاي ارتباطي، 22 (4): 77-95.
رحیم نیا، فریبرز.، رمضانی، یوسف.، زرگران، سحر. (1398). تأثیر تعامل کاربران در رسانه های اجتماعی بر قصد خرید به واسطة نگرش نسبت به برند و هنجارهای ذهنی. فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، 9 (1): 213-232.
رشيد، علي اصغر.، خداپرست، سياوش.، بخشعلي¬پورِ، وحيد. (1401). تأثير جوامع برندي مبتني بر رسانههاي اجتماعي بر عناصر جامعه و اعتماد و وفاداري به برند (مطالعه موردي: برند آديداس). دانش¬شناسي (علوم كتابداري و اطلاع رساني و فناوري اطلاعات)، 15 (58):. 56-45.
شیرخدایی، میثم.، شاهی، محبوبه.، نجات، سهیل.، محمودی نسب، سحر. (1396). بررسي تاثير رسانه هاي اجتماعي بر شکل گيري اعتماد و وفاداري به برند در جامعه برند (مطالعه موردي: شبکه اجتماعي اينستاگرام). تحقیقات نوین، 7 (3): 106-124.
صلواتیان، سیاوش.، روح بخش، مهناز.، درفشی، احمدرضا. (1397). عوامل مؤثر بر بازاریابی فیلمهای سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی. مطالعات فرهنگ ارتباطات، 19 (41): 151-175.
عبدالوند، محمدعلی.، هنري شریف، الهام. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداري و تعهد به نام و نشان تجاري (برند) رسانه هاي اجتماعی. مجله مدیریت توسعه و تحول، (24): 69-80.
عزیزیان، محمد.، مزیدی شریف آبادی، علی محمد.، اسلامی، حسین. (۱۳۹۹). بررسی عوامل در به کارگیری رسانه های اجتماعی با تاکید بر روابط عمومی متروی شهر تهر ن. فصلنامه علمی جامعه شناسی سیاسی ايران، 3 (1): 542 -509.
عقیلی، سیدوحید.، قاسم زاده عراقی، مرتضی. (1394). رسانه¬های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالش¬ها. مطالعات توسعه اجتماعي ايران، 8 (1): 21-36.
علیائی، امید.، امینیان، مقداد. (1394). نگرش برند و قصد خرید ارباب رجوع در شبکه اجتماعی مورد مطالعه: شرکت سایپا در مازندران. کنفرانس بین المللی پژوهش¬های نوین در مدیریت، اقتصاد وحسابداری.
فخاری، مجتبی.، ناصرالاسلامی، علیرضا.، رضاجویی، فرشید. (1393). بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر قصد خرید مصرف گنندگان. کنفرانس بین المللی توسعه و تعالی کسب و کار.
فرهنگی، علی¬اکبر.، عباس¬پور، عباس.، بورقانی فراهانی، سهیلا.، عباچیان قاسمی، رضا. (1393). تحلیل تاثیر رسانه¬های اجتماعی بر نگرش ارباب رجوع نسبت به نام تجاری و قصد خرید از شرکت: مطالعه موردی شرکت ایران خودرو. جهانی رسانه، 9 (2): 236-251.
فیضی، زهرا.، غفاری آشتیانی، پیمان. (1397). بررسي تأثير محتواي رسانه هاي اجتماعي بر قصد خريد با توجه به نقش ميانجي نفوذ اجتماعي هنجاري و اطلاعاتي و ارتباط با مشتري (مشتريان فروشگاه نوين چرم از طريق شبکه اجتماعي اينستاگرام (. مدیریت بازاریابی، 13 (41): 1-20.
کروبی، مهدی. (1388). ارزيابي نگرش جامعه كارشناسان بازاريابي در مورد تاثير تبليغات رسانهاي در فعاليت هاي جهانگردي. رفاه اجتماعی، 10 (37): 383-408.
کفاش پور، آذر.، رحیم¬نیا، فریبرز.، فنایی خیرآباد. (1395). بررسی تاثیر رسانههای اجتماعی بر قصد خرید آنلاین. سومین همایش بینالمللی مدیریت رسانه، اسلام¬شهر.
معینی، حسین.، جامی پور، مونا.، ابراهیمی دلاور، فاطمه. (1396). تاثير قابليت هاي تجارت اجتماعي بر نگرش مشتريان به خريد بهواسطه اعتماد (مطالعه موردي: کاربران اينستاگرام). مدیریت بازرگانی، 9 (1): 173-192.
مقدس، مصطفی.، کلاته سیفری، معصومه. (1396). تحلیل تأثیر رسانه ها بر نگرش ارباب رجوع نسبت به نام تجاری و قصد خرید (مطالعه موردی: شرکت تولیدکننده پوشاک ورزشی مجید). مجلة مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی پاییز، 6 (17): 63-72.
نقی زاده خوئی، نادر.، معتمدی، نگار.، وزیری گهر، حمیدرضا. (1401). بررسی نقش رسانه های اجتماعی در رضایت مشتری با نقش تعدیل گری تبلیغات پیشبردی )مطالعه موردی: مشتریان فروشگاه های برند پوشاک کت و شلوار مردانه ایرانی در شهر تهران). فصلنامه مدیریت بازرگانی و علم اطلاعات، 1 (۱): ۹۵-۱۱۶.
وحدتی، حجت اله.، حکاک، محمد.، حسنوند، زهرا. (۱۴۰۱). تأثیر رسانه های اجتماعی بر قصدخرید برندهای جعلی: با نقش میانجی نگرش و سبک زندگی. فصلنامه مطالعاترسانه هاي نوين، ۸ (۹۲): 343-333.
Abzari, M., Ghassemi, R. A., & Vosta, L. N. (2014). Analysing the effect of social media on brand attitude and purchase intention: The case of Iran Khodro Company. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 822-826.
Beatriz, B., A., Rachel, G,. (2023). Social media platforms and challenges for democracy, rule of law and fundamental rights. Policy Department for Citizens’ Rights and Constitutional Affairs Directorate-General for Internal Policies.
Chen, L. (2014). The influence of social media on cosumer behavior: An empirical study on factors influencing consumer purchase intention, bachelor thesis, AARHUS university, China.
Dhingra A. (2023). Impact Of social media On Consumer Behaviour and Preference. International Journal for Multidisciplinary Research (IJFMR). 5 (2): 1-8.
Di Pietro, L., Di Virgilio, F., & Pantano, E. (2012). Social network for the choice of tourist destination: attitude and behavioural intention. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 3 (1): 60-76.
Fazio A., Reggiani, T., Scervini, F. (2023). Social media charity campaigns and pro-social behaviour. Evidence from the Ice Bucket Challenge. Journal of Economic Psychology.96: 102624.
Gunawan, D.D., Huarng, K.H. (2015) Viral Effects of Social Network and Media on Consumers’ Purchase Intention. Journal of Business Research, 68: 2237-2241.
Hajli, MN. (2014). The role of social support on relationship quality and social commerce. Technological Forecasting and Social Change, 87: 17-27.
Khuong, M., Huong, T. (2016). The Influence of Social Media Marketing on Vietnamese Traveller’s Purchase Intention in Tourism Industry in Ho Chi Minh City. Journal of Economics, Business and Management,. 4 (4): 280-285.
Kiran, P., Shanmugam, V. (2016). Analysing the Role of User Generated Content on Consumer Purchase Intention in the New Era of Social Media and Big Data. Indian Journal of Science and Technology, 9 (43): 1-7.
Maceli, K.M., Baack, D.W., & Wachter, M.K. (2015). The impact of gender on electronic word-of-mouth communication. Academy of Marketing Studies Journal, 19 (3): 281-295.
O’Neill, B. (2023). Research for CULT Committee – The influence of social media on the development of children and young people, European Parliament, Policy Department for Structural and Cohesion Policies, Brussels.
Samuel, H., Aurellia, J. (2017). Ad-Creativity, Internal Consumer Response, and Purchase Intention: An Evaluation upon Ardiles “Flash Mom” TV Ad. SHS Web of Conferences, DOI: 10.1051/ SHS Web of Conferences 33, 00043 (2017) shsconf/20173300043
Stephen, A.T., Galak, J. (2009). The complementary roles of traditional and social media in driving marketing performance. working paper, INSEAD, Fontainebleau.
Wang, S.W., Hsiu-Ying Kao, G., & Ngamsiriudom, W. (2017). Consumers' attitude of endorser credibility, brand and intention with respect to celebrity endorsement of the airline sector. Journal of Air Transport Management, 60 (C): 10-17.
Wong, A. (2023). How social capital builds online brand advocacy in luxury social media brand communities. Journal of Retailing and Consumer Services, 70 (10), 23-46.
Wanta, W., Hu, Y.W. (1994). Time-Lag Differences In The Agenda-Setting Process: An Examination Of Five News Media. International Journal of Public Opinion Research.
Yu, X., Nguyen, B., Han, S.H., Chen, C.-H. S., & Li, F. (2015). Electronic CRM and perceptions of unfairness. Information Technology and Management, 16 (4): 351-362.