-
المقاله
1 - Comparison of Organizational Social Cohesion Model between Telecommunication of Isfahan and Shahid Montazeri Power PlantIranian Sociological Review , العدد 36 , السنة 10 , بهار 2020The present research has been conducted in two quantitative and qualitative sections. In the qualitative section, and based on Grounded Theory, the organizational social coherence model was presented. In the quantitative section, the data obtained from the questionnaire أکثرThe present research has been conducted in two quantitative and qualitative sections. In the qualitative section, and based on Grounded Theory, the organizational social coherence model was presented. In the quantitative section, the data obtained from the questionnaires was analyzed at two levels of descriptive and inferential statistics including structural equations and through the SPSS and Warp PLS software. According to the results of the research model, the goals orientation (0.880) in the strategy section, organizing (0.855) in the category orientation section, the social coherence workgroup (0.854) in the context section, organizational harmony (0.895) in the causal conditions section, the political behaviors management (0.934) in the intervener section, and conflict management (0.916) in the consequences section had the highest impact coefficient. From the results of the goodness of fit index, the score of GOF index of the research model was obtained equal to 0.613, which indicates the strong desirability of the model. Also, according to the comparison performed, it was specified that the proposed model has the ability to distinguish social coherence in organizations with different coherence. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - شناسایی مؤلفههای فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیانمدیریت فرهنگی , العدد 49 , السنة 14 , پاییز 1399مقدمه و هدف پژوهش: دانشگاه بهعنوان یک نهاد اجتماعی بر قواعد مشخص و فرهنگ خاص خود متکی است. از این منظر، فرهنگ دانشگاهی به نظام باورها، انتظارات و اعمال فرهنگی دربارۀ اینکه چگونه باید به نحو دانشگاهی عمل کرد، گفته میشود لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات اساتید دانش أکثرمقدمه و هدف پژوهش: دانشگاه بهعنوان یک نهاد اجتماعی بر قواعد مشخص و فرهنگ خاص خود متکی است. از این منظر، فرهنگ دانشگاهی به نظام باورها، انتظارات و اعمال فرهنگی دربارۀ اینکه چگونه باید به نحو دانشگاهی عمل کرد، گفته میشود لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات اساتید دانشگاه فرهنگیان دربارهی مؤلفههای فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش پژوهش: از رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی از طریق مصاحبه عمیق بدون ساختار با تعداد 16 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب گردیده بودند، انجام گردیده و در تحلیل دادهها از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی استفاده نموده است. یافتهها: یافتهها حاکی از دستیابی به هفت مولفهی اصلی فرهنگ دانشگاهی است. تحت عنوان: هویت ملی و مذهبی، ارزشهای فرهنگی، ارتقای ارزشهای پژوهشی، آموزشی، فعالیتهای فرهنگی، تقویت فرهنگ مادی، هنجارهای دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان میباشد ارتقای ارزشهای که هر یک از این ابعاد مقولههای فرعی مربوط به خود را به صورت کامل در پژوهش بیان میدارد. نتیجه گیری: ابعاد فرهنگ دانشگاهی مطرح شده در این مقاله میتواند بهعنوان ملاکی برای سنجش فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - نقش مؤلفههای سرمایۀ اجتماعی بر رضایت زناشویی دانشجویان متأهلدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1393هدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (اعتماد، احترام، ارزشهای اخلاقی، همکاری، مسؤولیتپذیری، احساس امنیت، مشارکت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی) بر رضایت زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) در سال 1390 بود. پژوهش مطالعهای توصیفی- أکثرهدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (اعتماد، احترام، ارزشهای اخلاقی، همکاری، مسؤولیتپذیری، احساس امنیت، مشارکت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی) بر رضایت زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) در سال 1390 بود. پژوهش مطالعهای توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان متأهل به تعداد 1150نفر بود که از این تعداد نمونهای 288 نفری با استفاده از فرمول حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد رضایت زناشویی انریچ (1979) با 47 سؤال که پایایی عاملهای آن توسط السون و السون (1999) در دامنهای بین 48/0 تا 90/0 و مهدویان (1376) بین 50/0 تا 87/0 برآورد گردیده است؛ و پرسشنامه محققساخته سرمایه اجتماعی با 51 سؤال و ضریب آلفای 75/0 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای مختلف سرمایه اجتماعی شامل اعتماد متقابل زوجین، احترام متقابل، تعاون، ارزشهای اخلاقی، مسؤولیتپذیری، احساس امنیت، مشارکت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی بر رضایت زناشویی تأثیر معنی داری دارند (0001/0 ( P≤ . تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی تأثیرانواع ارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی پایه سوم ابتدایی دانشآموزان شهرستان لردگانپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1391هدف این تحقیق، بررسی تأثیر انواع ارزشیابی برپیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی دردرس علوم تجربی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان لردگان را به تعداد 1983 نفر در سال تحصیلی 90 ـ 89 در بر میگیرد. برای اجرای این پژوهش از میا أکثرهدف این تحقیق، بررسی تأثیر انواع ارزشیابی برپیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی دردرس علوم تجربی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان لردگان را به تعداد 1983 نفر در سال تحصیلی 90 ـ 89 در بر میگیرد. برای اجرای این پژوهش از میان کلاسهای پسرانه و دخترانه، هر یک 18کلاس به طور خوشهای ـ تصادفی انتخاب گردید و از بین آنها 6 کلاس به ارزشیابی توصیفی، 6 کلاس به ارزشیابی توصیفی ـ کمی و 6 کلاس به ارزشیابی کمی اختصاص یافت.گروههای آزمایشی شامل 18 کلاس دانشآموزان دختر و 18 کلاس دانشآموزان پسر است. در مجموع 36کلاس، گروه آزمایشی این تحقیق بودند و از هر یک از مدارس پسرانه و دخترانه 5 کلاس به طور تصادفی در گروه گواه قرار گرفتند. روش تحقیق نیمه تجربی و از نوع کاربردی و ابزار آن پرسشنامه 40 سؤالی بودکه روایی آن توسط معلمان پایه سوم ابتدایی تأیید شد و ضریب پایایی بر اساس روش آلفای کرانباخ 86% به دست آمد. نتایج نشان داد که دانشآموزان گروههای آزمایشی مشمول طرح ارزشیابی توصیفی وتوصیفی ـ کمی، نسبت به گروههای گواه که این طرح ارزشیابی را دریافت نکرده بودند، پیشرفت بیشتری در درس علوم نشان دادند. (p < 0.001). بین پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی در گروههای آزمایشی وگروههای گواه از نظر جنسیت، تفاوت معناداری نیز وجود داشت که در آن دختران پیشرفت بهتری داشتند. (p < 0.001) تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تحلیل جایگاه جامعه پذیری در کتب علوم اجتماعی دوره متوسطه بر اساس آراء تربیتی استاد شهید مرتضی مطهریپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1396این پژوهش به دنبال بررسی جامعهپذیری در کتابهای درسی علوم اجتماعی دورة متوسطه بر اساس آرای شهید مطهری بوده است. کتب شهید مطهری و چهار کتاب علوم اجتماعی دورة متوسطه بهعنوان جامعة آماری و به شیوة تمامشماری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و واحد تحلیل پاراگراف بوده است. أکثراین پژوهش به دنبال بررسی جامعهپذیری در کتابهای درسی علوم اجتماعی دورة متوسطه بر اساس آرای شهید مطهری بوده است. کتب شهید مطهری و چهار کتاب علوم اجتماعی دورة متوسطه بهعنوان جامعة آماری و به شیوة تمامشماری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و واحد تحلیل پاراگراف بوده است. بر اساس یک روش ترکیبی، از روش تحلیل محتوای کیفی برای بررسی آرای شهید مطهری استفاده شد. بهمنظور تأمین روایی چکلیست از نظر متخصصان و ممیزی بیرونی و برای پایایی ابزار از سنجش همبستگی درونی یافتهها در کتابهای مختلف استفاده شد. چهار بعد اصلی احساس تعلق اجتماعی، پذیرش نقش و مسئولیتپذیری، گفتگو و ارتباطات اجتماعی و سنجشگرانه اندیشی و سیزده مقوله زیرین استخراج گردید. سپس، بر اساس چارچوب کدگذاری بر مبنای مؤلفهها و مقولات مستخرج از تحلیل کیفی، به بررسی میزان استفاده از این مؤلفهها با قابلیتهای روش تحلیل عاملی اکتشافی و با نرمافزار PASW20 در کتب درسی علوم اجتماعی پرداخته شد. نتایج حاصل نشان میدهد در بسیاری از دروس این کتب، مؤلفههای مذکور مورد توجه قرار نگرفته است. بخشی از این نتایج به ماهیت دروس جامعهشناسی که در مورد آشنایی با این رشته است مربوط است، ولی بخشی نیز حاکی از کمتوجهی به این آموزهها در تدوین کتب درسی مرتبط است. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - ضرورتهای آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفههای تعلیموتربیت چندفرهنگیپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1398وجود تنوع نژادی، قومی، زبانی، فرهنگی، در کشورهای مختلف، نظامهای تربیتی آنها را متعهد نموده تا پاسخی درخور و شایسته به پدیده تنوع و تکثر جوامع خود بدهند و به نحوی شایسته در برنامة آموزشی مورد توجه واقع شوند. تربیت چندفرهنگی، رویکردی است که در پاسخ به تنوع و تکثر فرهنگی أکثروجود تنوع نژادی، قومی، زبانی، فرهنگی، در کشورهای مختلف، نظامهای تربیتی آنها را متعهد نموده تا پاسخی درخور و شایسته به پدیده تنوع و تکثر جوامع خود بدهند و به نحوی شایسته در برنامة آموزشی مورد توجه واقع شوند. تربیت چندفرهنگی، رویکردی است که در پاسخ به تنوع و تکثر فرهنگی در یک جامعه و نظام تربیتی آن اتخاذ میشود. این مطالعه با هدف بررسی چیستی و دلایل توجه به برنامه درسی چند فرهنگی و شناسایی مؤلفههای آن انجام گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از همة منابع در دسترس در حوزة تعلیموتربیت چندفرهنگی موجود در کتابخانه چاپی و الکترونیک (پایگاههای اطلاعات علمی معتبر) استفاده شد و با بهکارگیری نظام مقولهای قیاسی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش ضمن مشخص کردن ضرورتهای تعلیموتربیت چندفرهنگی (واقعیتهای اجتماعی جامعة ایران، منزلت و کرامت انسانی و لزوم احترام به فرهنگ همة انسانها، فقدان آموزش چندفرهنگی در نظام تربیتی کنونی، جهانیشدن و الزامات آموزشی ناشی از آن، ضرورتهای تربیتِ معلمان آشنا به آموزش چندفرهنگی) نشان داد که توجه به برنامة درسی چندفرهنگی در آموزش، در شرایط کنونی جهانی و ملی یک ضرورت اجتنابناپذیر است و در پایان مؤلفههای آموزش چندفرهنگی مورد شناسایی قرار گرفتند که بهطور خلاصه میتوان موارد زیر را اشاره نمود: آموزش ضد تبعیض نژادی، پذیرش تنوع و تکثر، همزیستی مسالمتآمیز با گروههای دیگر، رعایت عدالت تربیتی، انعطاف در برنامههای درسی، تنوع در استفاده از روشهای تدریس، تنوع در استفاده از مواد آموزشی، حق حفظ زبانهای اقلیت. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - مقایسه عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش اموزان شاهد و غیر شاهد دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهانپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1385 -
المقاله
8 - عملکرد دبیران فیزیک دبیرستانهای شهرستان نجف اباد از دیدگاه دانش اموزان و مدیرانپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1384 -
المقاله
9 - عوامل موثر ارتقاء فرهنگکار برای زنان سرپرستخانوار بر اساس تحلیل ساختاری-تفسیریعلوم اجتماعی , ستأتي المقالات قريبًابا توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی أکثربا توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی مدل تحلیل ساختاری- تفسیری (ISM) عوامل موثر ارتقاء فرهنگ کار برای زنان سرپرست خانوار می باشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل 12 نفر از متخصصان مدیریت فرهنگی می باشند که از بین دانشیاران دانشگاه از طریق نمونه گیری همگن انتخاب شدند. روش این پژوهش به صورت ترکیبی مبتنی بر روش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی ابتدا بر اساس روش ارزیابی انتقادی (CASP) مرتبط ترین تحقیقات مربوط به موضوع فرهنگ کار دسته بندی و بر اساس روش امتیاز فراوانی در تحقیقات انتخاب شده، 18 عامل موثر بر ارتقا فرهنگ کار زنان بی سرپرست در قالب 5 مولفه فرعی مشخص گردیدند و مورد تحلیل دلفی قرار گرفتند. سپس در بخش کمی ابتدا شاخص های تایید شده کد گذاری و بر اساس ماتریس متقابل بین مشارکت کنندگان (12 نفر نخبه) تحقیق توزیع گردید و با تشکیل ماتریس مخروطی، مدل ساختاری-تفسیری طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد، مدل طراحی شده شامل 11 سطح می باشد که مهمترین و تاثیر گذارترین عامل فرهنگ کار برای زنان بی سرپرست، اصلاح قانون کار به عنوان شاخص مولفه فرعی هنجارهای فرهنگی می باشد و کم اثرترین شاخص بر ارتقای فرهنگ کار، آگاهی بخشی به عنوان یکی از شاخص های مولفه فرعی آموزه های رسانه ای می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - عوامل موثر ارتقاء فرهنگکار برای زنان سرپرستخانوار بر اساس تحلیل ساختاری-تفسیریعلوم اجتماعی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1398با توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی أکثربا توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی مدل تحلیل ساختاری- تفسیری (ISM) عوامل موثر ارتقاء فرهنگ کار برای زنان سرپرست خانوار می باشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل 12 نفر از متخصصان مدیریت فرهنگی می باشند که از بین دانشیاران دانشگاه از طریق نمونه گیری همگن انتخاب شدند. روش این پژوهش به صورت ترکیبی مبتنی بر روش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی ابتدا بر اساس روش ارزیابی انتقادی (CASP) مرتبط ترین تحقیقات مربوط به موضوع فرهنگ کار دسته بندی و بر اساس روش امتیاز فراوانی در تحقیقات انتخاب شده، 18 عامل موثر بر ارتقا فرهنگ کار زنان بی سرپرست در قالب 5 مولفه فرعی مشخص گردیدند و مورد تحلیل دلفی قرار گرفتند. سپس در بخش کمی ابتدا شاخص های تایید شده کد گذاری و بر اساس ماتریس متقابل بین مشارکت کنندگان (12 نفر نخبه) تحقیق توزیع گردید و با تشکیل ماتریس مخروطی، مدل ساختاری-تفسیری طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد، مدل طراحی شده شامل 11 سطح می باشد که مهمترین و تاثیر گذارترین عامل فرهنگ کار برای زنان بی سرپرست، اصلاح قانون کار به عنوان شاخص مولفه فرعی هنجارهای فرهنگی می باشد و کم اثرترین شاخص بر ارتقای فرهنگ کار، آگاهی بخشی به عنوان یکی از شاخص های مولفه فرعی آموزه های رسانه ای می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - سبکهای مدیریت بدن زنان با رویکردهای اجتماعی- فرهنگی (با رویکرد ترکیبی)مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1397این پژوهش به منظور تبیین سبکهای مدیریت بدن با رویکردهای اجتماعی-فرهنگی در بین شهروندان زن در شهر تهران صورت گرفته است. روش تحقیق ترکیبی (مرحله اول کیفی و مرحله دوم کمی) بوده است. در مرحله اول، ۳۵۰ منبع چاپی و دیجیتالی در حوزه سبک زندگی و مدیریت بدن و ظاهرآرایی بانوان ب أکثراین پژوهش به منظور تبیین سبکهای مدیریت بدن با رویکردهای اجتماعی-فرهنگی در بین شهروندان زن در شهر تهران صورت گرفته است. روش تحقیق ترکیبی (مرحله اول کیفی و مرحله دوم کمی) بوده است. در مرحله اول، ۳۵۰ منبع چاپی و دیجیتالی در حوزه سبک زندگی و مدیریت بدن و ظاهرآرایی بانوان با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع هدفمند برای این تحقیق انتخاب شدند. روش شناسی پژوهش حاضر روش شناسی کیفی (تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی) است و از تکنیک فیشها، فرمها و جداول محقق ساختهای و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نظام مقولهای استقرایی استفاده شد.در مرحله دوم، با بهره گیری از روش کمی (توصیفی-پیمایشی) از 384 نفر از شهروندان زن در شهر تهران با ابزار پرسشنامه، نظرخواهی به عمل آمد. روش نمونه گیری دراین مرحله احتمالی از نوع خوشهای چند مرحلهای بوده است. روایی و پایایی در هر دو مرحله مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss و AMOS استفاده گردید. یافتههای به دست آمده، در قالب دو سبک مدیریت بدن (ابزاری شدن و هویت بابی) و تاکید بر تاثیر رویکردهای اجتماعی و فرهنگی بر سبکهای مدیریت بدن بوده است. البته در رویکرد اجتماعی خود نمایشی و در رویکرد فرهنگی بدن به عنوان سرمایه نمادین بیشترین سهم را در سبک مدیریت بدن شهروندان زن در شهر تهران داشته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی برای دانشگاه فرهنگیان اصفهانمطالعات میان فرهنگی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1399این تحقیق با هدف طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و از نوع تحقیقات آمیخته متوالی است که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انتخاب 16 نفر از اساتید هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به روش گلوله برف أکثراین تحقیق با هدف طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و از نوع تحقیقات آمیخته متوالی است که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انتخاب 16 نفر از اساتید هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به روش گلوله برفی انجام شد و تا اشباع کامل ادامه یافت و ابعاد و مؤلفههای فرهنگ دانشگاه کدگذاری و مشخص شده، تبدیل به پرسشنامه گردید. پرسشنامه بخش کمی که از نوع تحقیقات توصیفی است و بهروش پیمایشی انجام گرفت در بین 351 دانشجو که با روش نمونهگیری طبقهبندی در دسترس مشخص شدند، توزیع گردید و از طریق روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی در محیط نرمافزارLISREL ، تناظر بین مؤلفهها و ابعاد فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان بررسی و در نهایت مدل فرهنگ دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان در ۷ بعد هویت ملی و مذهبی، ارزشهای فرهنگی، ارتقای ارزشهای پژوهشی، ارتقای ارزشهای آموزشی، فعالیتهای فرهنگی، تقویت فرهنگ مادی و هنجارهای دانشگاهی با 25 زیر مفهوم تأیید گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - شناسایی مولفه های نظام ارزشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در فرهنگ دانشگاهیرهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 11 , تابستان 1399هدف این پژوهش، شناسایی نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق مورد استفاده از نوع کیفی در نظر گرفته شد. حوزه پژوهش، اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که نمونه پژوهشی به تعداد پانزده نفر از اعضای زن و مر أکثرهدف این پژوهش، شناسایی نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق مورد استفاده از نوع کیفی در نظر گرفته شد. حوزه پژوهش، اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که نمونه پژوهشی به تعداد پانزده نفر از اعضای زن و مرد شاغل در پست هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از شیوه گلوله برفی[1] انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. پس از اشباع داده ها، تحلیل آن ها با روش استقرایی از نوع تحلیل مضمون، از طریق کد گذاری و مقوله بندی با استفاده از روش گلیزر[2] و استراوس[3] انجام گردید. سپس با بهره گیری از تکنیک دلفی[4] و تشکیل گروه تخصصی 30 نفره خبرگان، توافق بر سر مقولات، تم ها و ابعاد به دست آمد و دسته بندی مورد اعتبار یابی قرار گرفت. متغیرهای حاصل از مطالعه شامل: ارزش های خیرخواهی، ارزش های اخلاقی، ارزش های اجتماعی، ارزش های ایمنی، ارزش های مادی، ارزش های علمی، ارزش های ابزاری و ارزش های غائی بوده است. نتایج پژوهش بیانگر وجود متغیرهای مساعد در نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
[1] Snowball sample or chain sample
[2] Glaser
[3] Strauss
[4] Delpi technique تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ی ارزشها و هنجارها برای دانش آموزان دوره ی راهنمایی تحصیلیرهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1389این پژوهش با هدف بررسی مولفههای فرهنگ شهروندی در حیطهی ارزشها و هنجارها به روش توصیفی – پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقهی 4 و دانشگاههای دولتی یزد، اصفهان، تهران، مشهد و شیراز در رشتههای علوم تربیتی، أکثراین پژوهش با هدف بررسی مولفههای فرهنگ شهروندی در حیطهی ارزشها و هنجارها به روش توصیفی – پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقهی 4 و دانشگاههای دولتی یزد، اصفهان، تهران، مشهد و شیراز در رشتههای علوم تربیتی، جامعهشناسی و روانشناسی بالغ بر 283 نفر بوده است 4. از بین جامعهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با حجم نمونه، در نرم افزار اکسل تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساختهی تدوین مولفههای فرهنگ شهروندی در دو حیطهی ارزشها و هنجارها با مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است. برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی صوری، محتوایی و سازه 0/ (تحلیل عامل) استفاده شد. اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 92 برآورد گردید که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی، تک متغیره و آزمون خی دو برآورد شد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که بعد T آزمون ارزشها دارای 17 زیر مولفه است که از این میان، " ترجیح مصالح جمعی بر مصالح فردی " با بار 0 کمترین مقدار را / 0 بیشترین ضریب و مولفهی " حفظ محیط زیست " با بار عاملی 4 / عاملی 77 به خود اختصاص داده است. در بعد هنجارها بیشترین بار عاملی مربوط به مولفههای" قدرت حل 0 و کمترین / تعارض در مواجهه با دیگران " و " توانایی اظهار نظر در میان جمع " با بار عاملی 72 0 بوده است. در ابعاد جمعیت / بار عاملی مربوط به مولفهی " مسئولیتپذیری "با بار عاملی 31 شناختی بین نظرات پاسخگویان تفاوتی مشاهده نگردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی پاسخی به مطالبات دانشآموزان اقلیتهای قومی و مذهبیرهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 2 , تابستان 1390هدف از این پژوهش، مطالعهی " نقش بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (تنوع قومی- نژادی و تنوع دینی- مذهبی) مدیران دبیرستانهای شهر شاهین شهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت قومی و مذهبی در سال تحصیلی 89-1388" بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و نمونهی آما أکثرهدف از این پژوهش، مطالعهی " نقش بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (تنوع قومی- نژادی و تنوع دینی- مذهبی) مدیران دبیرستانهای شهر شاهین شهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت قومی و مذهبی در سال تحصیلی 89-1388" بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و نمونهی آماری 384 دانش آموز پسر و دختر و 54 مدیر و معاون از دبیرستانهای شهر شاهین شهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که به روش نمونه گیری طبقه ای و متناسب با حجم از بین 7982 دانش آموز و 110 مدیر و معاون انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامهی محقق ساختهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی در دو بخش جمعیتشناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 72 پرسش بسته پاسخ برای مدیران و پرسشنامهی محقق ساختهی مشارکت اجتماعی دانش آموزان، شامل دو بخش جمعیت شناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 25 پرسش بسته پاسخ طرح ریزی گردید. پایایی پرسشنامه-ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) برای پرسشنامهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی و (83/0) برای پرسشنامهی مشارکت اجتماعی بدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادند که مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای قومی کمتر از دانش آموزان فارس و مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای دینی کمتر از دانش آموزان مسلمان شیعه بود. میانگین مشارکت اجتماعی دانش آموزان بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع دینی- مذهبی و بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع قومی- نژادی مدیران، متفاوت و معنادار بود. تفاصيل المقالة