-
المقاله
1 - ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی حسابداری مدیریت در ایران: از دیدگاه اساتید و دانشجویان این رشتهحسابداری مدیریت , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1401هدف پژوهش حاضر ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت در ایران با استفاده از عناصر 9 گانه برنامه درسی در الگوی فرانسیس کلاین (1991) است. نمونه آماری این تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان از ترم سوم تا فارغ التحصیلان رشته حسابداری مدیریت است که به روش انتساب أکثرهدف پژوهش حاضر ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت در ایران با استفاده از عناصر 9 گانه برنامه درسی در الگوی فرانسیس کلاین (1991) است. نمونه آماری این تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان از ترم سوم تا فارغ التحصیلان رشته حسابداری مدیریت است که به روش انتساب متناسب در نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند و46 نفر از مدرسین رشته حسابداری مدیریت که به روش هدفمند انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد از دیدگاه اساتید، در برنامه درسی رشته حسابداری مدیریت عناصر هدف، فعالیت های یادگیری و گروه بندی در سطح نامطلوب؛ عناصر محتوا، راهبردهای تدریس، زمان، ارزشیابی و مواد و منابع آموزشی در سطح متوسط و عنصر مکان نیز در سطح مطلوب قرار دارد. از دید دانشجویان نیز عناصر گروه بندی، مواد و منابع آموزشی در سطح متوسط و مابقی عناصر در سطح مطلوب قرار دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تأثیر آموزش حسابداری مدیریت به شیوه شبیهسازی ایفای نقش، بر یادگیری و یادداری دانشجویانحسابداری مدیریت , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1400در سالهای اخیر، تعداد قابلتوجهی از مراجع علمی و حرفهای حسابداری IFAC)، CPA، AECC،(ICAA خواستار توسعه طیف گسترده ای از مهارتهای لازم، در دانشآموختگان حسابداری و متنوع کردن رویکرد فراگیرمحور در آموزش بوده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزشی شبیهسازی ایف أکثردر سالهای اخیر، تعداد قابلتوجهی از مراجع علمی و حرفهای حسابداری IFAC)، CPA، AECC،(ICAA خواستار توسعه طیف گسترده ای از مهارتهای لازم، در دانشآموختگان حسابداری و متنوع کردن رویکرد فراگیرمحور در آموزش بوده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزشی شبیهسازی ایفای نقش، بهعنوان یک روش تدریس فراگیر محور، در کلاس درس حسابداری مدیریت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان حسابداری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ میباشد. نمونه آماری تحقیق شامل دو گروه حسابداری مدیریت جمعاً ۶۰ نفر (۳۱ نفر گروه آزمایش و ۲۹ نفر گروه کنترل) است که توسط یک استاد واحد آموزشدیدهاند. یافته های پژوهش حاکی از یادگیری و یادداری بهتر دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. همچنین نتایج نظرسنجی از دانشجویان (از طریق پرسشنامه) نشان از اثربخشی این روش آموزشی در تقویت مهارت های کلامی و ارتباطی آنها، افزایش انگیزه و یادگیری بهتر مفاهیم بنیادی حسابداری مدیریت دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Evaluation of effectiveness virtual mathematics teaching based on manipulative on mathematical learning in 6th grade elementary male students in 5th districts of Tehran in Covid-19 pandemicCurriculum Research Journal , ستأتي المقالات قريبًاPurpose:In this regard the purpose of this study was to evaluation of effectiveness virtual mathematics teaching based on manipulative on mathematical learning in 6th grade elementary male students in 5th districts of Tehran in Covid-19 pandemic. Methodology: This study أکثرPurpose:In this regard the purpose of this study was to evaluation of effectiveness virtual mathematics teaching based on manipulative on mathematical learning in 6th grade elementary male students in 5th districts of Tehran in Covid-19 pandemic. Methodology: This study is a quasi-experimental research with pre-test and posttest experimental and control groups, in order to investigate the changes before and after applying the intervention in the experimental group and compare it with the control group. The population of this study included all 6th grade elementary male students in 5th districts of Tehran in the academic year 2021-2022. The sampling method was available sampling and the sample included 72 sixth grade elementary male students of Azadegan primary school which were randomly divided into experimental and control groups (36 students in each group). Findings: The results showed that as compared to the students in the control group who did not receive this program, teaching the experimental group that received this program by using the virtual mathematics teaching based on manipulative had a significant impact leading to an increase in the mathematical learning of the students (F=17.327, P<0.001). In other words, after adjusting the pre-test scores, the factor had a significant effect on the items being tested between the two groups. Conclusion: It can be suggested that the teaching based on manipulative can be used to teach virtual mathematics in primary schools. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - Evaluation of the effectiveness of virtual mathematics teaching based on manipulative mathematical learning in 6th-grade elementary male students in 5th districts of Tehran in Covid-19 pandemicCurriculum Research Journal , العدد 9 , السنة 3 , پاییز 1401Purpose: One of the problems of elementary school teachers is mathematics teaching that it has become a serious challenge in the Covid-19 pandemic, which has led to the quarantine of students and subsequent virtual education. The main purpose of mathematics teaching is أکثرPurpose: One of the problems of elementary school teachers is mathematics teaching that it has become a serious challenge in the Covid-19 pandemic, which has led to the quarantine of students and subsequent virtual education. The main purpose of mathematics teaching is to shape the conceptual understanding of mathematics.Methodology: This study is a quasi-experimental research with pre-test and post-test experimental and control groups, in order to investigate the changes before and after applying the intervention in the experimental group and compare it with the control group. The population of this study included all 6th-grade elementary male students in the 5th district of Tehran in the academic year 2021-22. The sampling method was available sampling and the sample included 72 sixth-grade elementary male students of primary school who were randomly divided into experimental and control groups (36 students in each group).Findings: The results showed that as compared to the students in the control group who did not receive this program, teaching the experimental group that received this program by using the virtual mathematics teaching based on manipulation had a significant impact leading to an increase in the mathematical learning of the students.Conclusion: According to the obtained results, in this educational approach, discovering solutions to problems and solving exercises by the students themselves effectively helps to improve their learning, thus it can be suggested that the teaching based on manipulation can be used to teach virtual mathematics in primary schools. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - نگاه آیندهپژوهانه؛ حلقۀ مفقوده در مطالعات مؤسسات آموزشی: بررسی موردی توسعۀ حرفهای مدیران مدارسمطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1402در آغاز قرن بیست و یک، بیش از هر زمان دیگری، نیاز بهآموزش و پرورش آیندهنگر احساس شد. آموزش و پرورش آیندهنگر بر اساس آیندهنگری و با توجه به شرایط آتی، افقهای آینده را ترسیم میکند. پژوهش کنونی با هدف بررسی ضرورت نگاه آیندهپژوها أکثر
در آغاز قرن بیست و یک، بیش از هر زمان دیگری، نیاز بهآموزش و پرورش آیندهنگر احساس شد. آموزش و پرورش آیندهنگر بر اساس آیندهنگری و با توجه به شرایط آتی، افقهای آینده را ترسیم میکند. پژوهش کنونی با هدف بررسی ضرورت نگاه آیندهپژوهانه در مؤسسات آموزشی با بررسی موردی توسعۀ حرفهای مدیران مدارس مقطع ابتدایی انجام شد. پژوهش کیفی و کاربردی و با روش مرور نظامند انجام شد. ابتدا پیشینههای نظری و پژوهشی مرتبط با توسعۀ حرفهای مدیران مدارس بررسی شد و پس از آن پژوهشهای خارجی از سالهای 2013- 2023 و پژوهشهای داخلی از سالهای 1394 الی 1400 با توجه به محتوای پژوهش به طور دقیق بررسی و مرتبطترین پژوهشها انتخاب شدند. یافتههای 24 پژوهش خارجی و 25 پژوهش داخلی تحلیل شد. بر اساس یافتهها 30 مؤلفۀ محوری پرتکرار تشخیص داده شد که در توسعۀ حرفهای مدیران مدارس مؤثر بودند. پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشتر وضعیت موجود را در نظر گرفته و برای بالا بردن سطح توسعۀ حرفهای مدیران مدارس نتایج و یافته های خود را در قالب الگوها یا پیشنهادات مطرح کردهاند و دغدغۀ آینده های محتمل را نداشتهاند و در صورت داشتن این دغدغه با رویکرد آیندهپژوهی این مسأله را بررسی نکرده اند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی پاسخی به مطالبات دانشآموزان اقلیتهای قومی و مذهبیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 2 , تابستان 1390هدف از این پژوهش، مطالعهی " نقش بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (تنوع قومی- نژادی و تنوع دینی- مذهبی) مدیران دبیرستانهای شهر شاهین شهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت قومی و مذهبی در سال تحصیلی 89-1388" بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و نمونهی آما أکثرهدف از این پژوهش، مطالعهی " نقش بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (تنوع قومی- نژادی و تنوع دینی- مذهبی) مدیران دبیرستانهای شهر شاهین شهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت قومی و مذهبی در سال تحصیلی 89-1388" بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و نمونهی آماری 384 دانش آموز پسر و دختر و 54 مدیر و معاون از دبیرستانهای شهر شاهین شهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که به روش نمونه گیری طبقه ای و متناسب با حجم از بین 7982 دانش آموز و 110 مدیر و معاون انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامهی محقق ساختهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی در دو بخش جمعیتشناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 72 پرسش بسته پاسخ برای مدیران و پرسشنامهی محقق ساختهی مشارکت اجتماعی دانش آموزان، شامل دو بخش جمعیت شناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 25 پرسش بسته پاسخ طرح ریزی گردید. پایایی پرسشنامه-ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) برای پرسشنامهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی و (83/0) برای پرسشنامهی مشارکت اجتماعی بدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادند که مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای قومی کمتر از دانش آموزان فارس و مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای دینی کمتر از دانش آموزان مسلمان شیعه بود. میانگین مشارکت اجتماعی دانش آموزان بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع دینی- مذهبی و بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع قومی- نژادی مدیران، متفاوت و معنادار بود. تفاصيل المقالة