شناسایی مولفه های نظام ارزشی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در فرهنگ دانشگاهی
الموضوعات :
علیرضا پرنیان
1
,
محبوبه سادات فدوی
2
,
آذر قلی زاده
3
1 - مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، خوراسگان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
تاريخ الإرسال : 07 الأحد , جمادى الأولى, 1440
تاريخ التأكيد : 27 الإثنين , ذو الحجة, 1441
تاريخ الإصدار : 03 السبت , محرم, 1442
الکلمات المفتاحية:
اعضای هیأت علمی,
نظام ارزشی,
ارزش های خیرخواهی,
ارزش های علمی,
ارزش های غایی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، شناسایی نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق مورد استفاده از نوع کیفی در نظر گرفته شد. حوزه پژوهش، اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند که نمونه پژوهشی به تعداد پانزده نفر از اعضای زن و مرد شاغل در پست هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از شیوه گلوله برفی[1] انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. پس از اشباع داده ها، تحلیل آن ها با روش استقرایی از نوع تحلیل مضمون، از طریق کد گذاری و مقوله بندی با استفاده از روش گلیزر[2] و استراوس[3] انجام گردید. سپس با بهره گیری از تکنیک دلفی[4] و تشکیل گروه تخصصی 30 نفره خبرگان، توافق بر سر مقولات، تم ها و ابعاد به دست آمد و دسته بندی مورد اعتبار یابی قرار گرفت. متغیرهای حاصل از مطالعه شامل: ارزش های خیرخواهی، ارزش های اخلاقی، ارزش های اجتماعی، ارزش های ایمنی، ارزش های مادی، ارزش های علمی، ارزش های ابزاری و ارزش های غائی بوده است. نتایج پژوهش بیانگر وجود متغیرهای مساعد در نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
[1] Snowball sample or chain sample
[2] Glaser
[3] Strauss
[4] Delpi technique
المصادر:
Abdullatif, M.(1999), Psychological Review of the Transformation of Values, (Translated by: Seyyed Hossein Seyyedi), Tehran, Ghods Razavi Publication, First Edition. (in Persian)
Andrea, Vaneeta- marie, D. & Gosling, D. (2005), Improving Teaching and Learning, A Whole Institution Approach, Open University Press.
Azad Ermaki, T. Ghiyasvand, A. (2012), Sociology of Cultural Change in Iran, Tehran,An. (in Persia)
Beyrami M., Shafiei Surak, S. (2014), "Identifying and Analyzing Values in PhD Students", Psychology and Religion, seventh year, number three, sequential 27, fall 2014, pp. 27-46. (in Persia)
Bourdieu, C . (2017), Academic Person, (Translated by: Hassan Chavashian), Publishing Pars, First Printing. (in Persia)
Cieciuch, J. & Schwartz, S,. H. (2012), “The Number of Distinct Basic Values and Their Structure Assessed by PVQ-40”, Journal of Personality Assessment, 94, pp: 321-328.
Danaii fard, H., Alwani, S. M., Azar, A., (2013), Methodology of Qualitative Research in Management: A Comprehensive Approach, Saffar Publication, Third Edition. (in Persian)
Elmi, M. (2009), “Students' Value Orientation and Priorities and Their Relationship with the Social Class”, Applied Sociology, Year 20, Number 2, Summer 2009, pp: 107-132. (in Persian)
Faramarzi, D (1999), "Circular Structure Theory of Schwartz Values", Cultural Research Letter, No. 14 & 15, Autumn and Winter, pp. 107-130. (in Persian)
Farasatkhah, M. (2017), Time and Untimely University in Iran (New and Critical Debates on University Studies, Science Studies and Higher Education), Agah Publication, Second Edition. (in Persian)
Farasatkhah, M. (2009), University and Higher Education, Global Perspectives and Iranian Issues, Publishing Ney. (in Persian)
Fazeli, N.(2017), Culture and University, Sales, Third Edition. (in Persian)
Gholipur A (2016), Sociology of Organizations: A Sociological Approach to Organization and Management, Tehran, Samt. (in Persian)
Gorkchian, N; Arasteh, H; Jafari, P, (2004), Encyclopedia of Higher Education, Encyclopedia of the Encyclopedia of Farsi, p. 546. (in Persian)
Hatch, c. M. (2015), Organization Theory: Modern, Symbolic and Postmodern Perspective, (translated by: Hasan Danaiifard), Mehraban Publishing Institute, Tehran.(in Persian)
Homer, P. & Kahle, L. (1988), “A Structural Equation Test of the Value- Attitude-Behavior Hierarchy”, Journal Personality and Social Psychology, 54, pp: 638-646.
Inglehart, R., (1994) Cultural Change in Advanced Cultural Societies, (Translated by: Maryam Watar), Tehran, Kavir Publishing. (in Persia).
Khanifar, H., Matin, H., Hassanzadeh M. (2012), "Presentation of the Conceptual Model of Work Values within the Framework of the Islamic Value System", Scientific-Research Journal of Management of Organizational Culture, 10(1), pp. 61-96. (in Persian)
Legoherel, P. & et al. (2009), “Culture, Time Orientation and Exploratory Buying Behavior”, Journal of International Cons umer Marketing, 21, pp: 93-107.
Liaqhat, R (2002), "Investigating the Effect of Providing Advisory Services on the Change in the Value Systems of Offender Women", Journal of Psychology, 22 (2), Summer. (in Persian)
Lie,M. & Cai, L. A. (2011), “The Effect of Personal Values on Travel Motivation and Behavioral Intention”, Journal of Travel Research, 51, pp:473-487.
Malekian, M. (2015), In the windmill and guardian of the tulip, Tehran, Negahe moaser. (in Persian)
Masen, P. H. and et al, (2015), Child Growth and Personality, (translated by: Mahshid Yasayi), Markaz publication. (in Persian)
Morhed, Griffin,(2016) Organizational Behavior, (Translated by: Seyyed Mehdi Alvani and Gholamreza Memarzadeh), Morvaridl Publications. (in Persian)
Nabavi, M. H.,(2016), Islamic Management, Book Garden Institute. (in Persian)
Niazazari, K., Taghvaii Yazdi, M. (2010), Organizational Culture in the 3rd Millennium; Shiveh Publications. (in Persian)
Niazazi, K., Esmaeili Shad, B., Rabiei, M. (2011), Policymaking and Public Policy Process in the Educational System, Mehr Al-Nabi Publications. (in Persian)
Ozer, O. (2009), “Investigation the Intrinsic and Extrinsic Work Values of 10thGrade Students in Science– Oriented Charter Schools”, A Dissertation Presented to the Facualty of the College of Education, University of Houston.
Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. Free Press, New York.
Sadra, A. & Ghanbari, A. (2008), Values Governing the Iranian Society, Strategic Research Institute, Autumn. (in Persian)
Sahami, S. (2008), "Value Priorities of Students", Social Sciences Research, Second Year, No. 2, Summer, pp. 157-172. (in Persian)
Schwartz, S. H. & Bardi, A. (2001), “Extending the Cross-Cultural Validity of the The Theory of Basic Human Values?” Journal of Social Issuse, 50, pp: 19-45.
Schwartz, S. H. (2006), Basic Human Values: Theory Measurement, and Application, Revue Franc¸aise de Sociologie, 47, pp. 249–288.
Stevenson, L., Bayreli, E., (2014) Thousands of Science Speeches on Scientists, Values and Society, (Translated by: Meysam Mohammad Amini), Farhang Nashre No, First Edition. (in Persia).
Tavakkoli, M. (1999), "Values: Concepts and Means of Measurement", Cultural Research Letter No. 14 and 15, pp. 131-166. (in Persia)
Vahlkhani M., Sa'adatfar H., Rahimi A. (2013), "Identification of Employees Values Based on Allport Value System Theory (Case Study: Shahrekord University of Medical Sciences)", Shahrekord University of Medical Sciences Journal, Number 6, February and March, pp: 150- 158. (in Persian)
_||_