فهرس المقالات اکرم فراوانی


  • المقاله

    1 - On the Relationships of Iranian EFL Learner’s Crystallized and Fluid Intelligences with their Vocabulary Size
    Journal of Teaching English Language Studies (JTELS) , العدد 4 , السنة 8 , بهار 2023
    The aim of the present study was to investigate the relationships of Iranian EFL Learner’s Crystallized and Fluid Intelligences with their Vocabulary Size. The Participants of the study were 100 male and female learners from Islamic Azad University of Mashhad in T أکثر
    The aim of the present study was to investigate the relationships of Iranian EFL Learner’s Crystallized and Fluid Intelligences with their Vocabulary Size. The Participants of the study were 100 male and female learners from Islamic Azad University of Mashhad in TEFL course that are ranged from 20 to 40 years old. To administer the study, an experimental and quantitative analysis was conducted and the relationship between variables was measured using three instruments namely, Baddeley’s (1968) Grammatical reasoning Test for Fluid intelligence, Persian C-Test (2015) for crystalized intelligence, and Nation’s (2012) vocabulary size Test. Data were analyzed using SPSS version 21. First, correlational analyses were conducted to find out correlation coefficients between the variables. Then, multiple coefficient tests were done to find Beta weight of variables. The results obtained from correlational analyses showed that there is a significant relationship between crystallized intelligence and vocabulary size, while there is no significant relationship between learners’ fluid intelligence and their vocabulary size. Besides, regression analyses showed that the model consisting of both crystallized and fluid intelligences explains a small but significant portion (8%) of the variance in vocabulary size. It was also concluded that fluid intelligence does not significantly predict vocabulary size, but crystallized intelligence significantly predicts vocabulary size. The study implies that crystalized intelligence should be considered in language learners’ curriculum to achieve the teaching and learning purposes. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ی ارزشها و هنجارها برای دانش آموزان دوره ی راهنمایی تحصیلی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1389
    این پژوهش با هدف بررسی مولفههای فرهنگ شهروندی در حیطهی ارزشها و هنجارها به روش توصیفی – پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقهی 4 و دانشگاههای دولتی یزد، اصفهان، تهران، مشهد و شیراز در رشتههای علوم تربیتی، أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی مولفههای فرهنگ شهروندی در حیطهی ارزشها و هنجارها به روش توصیفی – پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقهی 4 و دانشگاههای دولتی یزد، اصفهان، تهران، مشهد و شیراز در رشتههای علوم تربیتی، جامعهشناسی و روانشناسی بالغ بر 283 نفر بوده است 4. از بین جامعهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با حجم نمونه، در نرم افزار اکسل تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساختهی تدوین مولفههای فرهنگ شهروندی در دو حیطهی ارزشها و هنجارها با مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است. برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی صوری، محتوایی و سازه 0/ (تحلیل عامل) استفاده شد. اعتبار ابزار اندازهگیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 92 برآورد گردید که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی، تک متغیره و آزمون خی دو برآورد شد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که بعد T آزمون ارزشها دارای 17 زیر مولفه است که از این میان، " ترجیح مصالح جمعی بر مصالح فردی " با بار 0 کمترین مقدار را / 0 بیشترین ضریب و مولفهی " حفظ محیط زیست " با بار عاملی 4 / عاملی 77 به خود اختصاص داده است. در بعد هنجارها بیشترین بار عاملی مربوط به مولفههای" قدرت حل 0 و کمترین / تعارض در مواجهه با دیگران " و " توانایی اظهار نظر در میان جمع " با بار عاملی 72 0 بوده است. در ابعاد جمعیت / بار عاملی مربوط به مولفهی " مسئولیتپذیری "با بار عاملی 31 شناختی بین نظرات پاسخگویان تفاوتی مشاهده نگردید.   تفاصيل المقالة