-
المقاله
1 - طراحی مدل خط مشی گذاری بازخط مشیگذاری عمومی در مدیریت , العدد 41 , السنة 12 , بهار 1400زمینه: قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، کاهش اعتماد عمومی و سرخوردگی سیاسی گردیده و حوزه سیاست گذاری را ملزم به باز مهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومت ها گردد. بر این اساس در سال های اخیر أکثرزمینه: قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، کاهش اعتماد عمومی و سرخوردگی سیاسی گردیده و حوزه سیاست گذاری را ملزم به باز مهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومت ها گردد. بر این اساس در سال های اخیر مدل خط مشی گذاری باز به سرعت در حال جایگزینی با مدل های سنتی می باشد که شناخت ابعاد آن می تواند راهگشای بهره گیری از آن باشد.هدف: طراحی مدل خط مشی گذاری باز هدف اصلی این پژوهش است تا بتواند به عنوان راهنمای عمل سیاستگذاران مورد استفاده قرار گیرد.روش: این پژوهش با بهره گیری از روش فراترکیب تفسیری- انتقادی[1] ضمن بررسی سیستماتیک و انتقادی منابع یافت شده در زمینه خط مشی گذاری باز به انتخاب 37 منبع از میان حدود 500 منبع یافت شده پرداخته و با اختصاص 250 کد به 827 بخش از منابع مورد بررسی در نرم افزار MAXQDA2020 به تجزیه و تحلیل پرداخته است.یافته ها: 250 کد تعیین شده در 29 تم و در نهایت در پنج بعد داده باز، نوآوری باز، خط مشی گذاری باز، اعتماد و دولت باز تقسیم بندی شدند که گویای ابعاد مدل مورد نظر می باشند.نتیجه: بهره گیری از اصول دولت باز (شفافیت، مشارکت و همکاری) و پرداختن به داده باز و نوآوری باز، ضمن تقویت خط مشی گذاری باز که همانا باز تر کردن فرایند سیاستگذاری و نقش دادن به مردم در تمامی مراحل چرخه سیاست گذاری می باشد، اعتماد عمومی را بازسازی نموده و بهبود عملکرد حکومت را تقویت می کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - رابطه تعهد سازمانی، درک از فضیلت سازمانی و تعللورزی در کار با توجه به نقش متغیرهای جمعیتشناختیخط مشیگذاری عمومی در مدیریت , العدد 21 , السنة 7 , تابستان 1395زمینه:بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهادی است حکومتی که اکثریت مشتریان و اربابرجوع آن از اقشار محروم و آسیبپذیر روستایی میباشد که عمده فعالیت خود را در روستاها، مناطق آسیبدیده از سوانح طبیعی و مناطق محروم شهری به انجام میرساند. بیشک انتظار این قشر از جامعه را نمیتوان أکثرزمینه:بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهادی است حکومتی که اکثریت مشتریان و اربابرجوع آن از اقشار محروم و آسیبپذیر روستایی میباشد که عمده فعالیت خود را در روستاها، مناطق آسیبدیده از سوانح طبیعی و مناطق محروم شهری به انجام میرساند. بیشک انتظار این قشر از جامعه را نمیتوان در چارچوب خاص مقررات اداری برآورد نمود و نیاز به نهادی است که پرسنل آن از تعهد سازمانی و درک از فضیلت سازمانی بالا و همچنین کمترین اهمالکاری در کار برخوردار باشند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین متغیرهای تعهد سازمانی، درک از فضیلت سازمانی و تعلل ورزی در کار با توجه به نقش متغیرهای جمعیتشناختی بود. روش تحقیق:از نظر نوع تحقیق؛ کاربردی و از نظر ماهیت؛ توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان دیپلم به بالای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان بودند. از ابزار پرسشنامه و آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف وضریب همبستگی پیرسون برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. یافتهها:بین هر سه متغیر؛ فضیلت سازمانی، تعهد سازمانی و تعللورزی در کار کارکنان رابطه معنیداری وجود داشت. با بررسی متغیرهای جمعیتشناختی در میزان و نوع رابطه متغیرهای تحقیق، نتیجه مشابه حاصل گردید و تنها متغیر تحصیلات باعث معنیدار نشدن رابطه بین فضیلت سازمانی و تعللورزی در کار گردید. نتایج بررسی رابطه بین ابعاد متغیرها نیز نشان داد که فضیلت سازمانی و بعد خوشبینی- اعتماد- همدردی با تعهد مستمر رابطه معنیداری ندارند و همین نتیجه با اعمال متغیرهای جمعیتشناختی بهعنوان متغیر تعدیلکننده مشاهده گردید. در بررسی رابطه تعللورزی با ابعاد تعهد سازمانی نیز مشاهده شد که بین تعهد عاطفی و مستمر با تعللورزی رابطه معنیداری وجود دارد که این نتیجه با اعمال متغیرهای جمعیتشناختی نیز مشاهده گردید و تنها دو متغیر سن و تحصیلات منجر به از بین رفتن رابطه تعهد عاطفی و تعللورزی گردیدهاند. درنهایت در رابطه تعللورزی در کار و فضیلت سازمانی مشاهده شد که هر دو بعد فضیلت سازمانی با تعللورزی رابطه معنیداری دارند و همانند قبل تنها متغیر تحصیلات باعث معنیدار نشدن رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و تعللورزی در کار گردید. نتیجهگیری: بهمنظور کاهش تعللورزی در کار کارکنان باید اقداماتی را جهت افزایش درک از فضیلت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اتخاذ نمود که یکی از این اقدامات میتواند روش آموزش از طریق سرایت عملکرد باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Comparison of Organizational Social Cohesion Model between Telecommunication of Isfahan and Shahid Montazeri Power PlantIranian Sociological Review , العدد 2 , السنة 10 , بهار 2020The present research has been conducted in two quantitative and qualitative sections. In the qualitative section, and based on Grounded Theory, the organizational social coherence model was presented. In the quantitative section, the data obtained from the questionnaire أکثرThe present research has been conducted in two quantitative and qualitative sections. In the qualitative section, and based on Grounded Theory, the organizational social coherence model was presented. In the quantitative section, the data obtained from the questionnaires was analyzed at two levels of descriptive and inferential statistics including structural equations and through the SPSS and Warp PLS software. According to the results of the research model, the goals orientation (0.880) in the strategy section, organizing (0.855) in the category orientation section, the social coherence workgroup (0.854) in the context section, organizational harmony (0.895) in the causal conditions section, the political behaviors management (0.934) in the intervener section, and conflict management (0.916) in the consequences section had the highest impact coefficient. From the results of the goodness of fit index, the score of GOF index of the research model was obtained equal to 0.613, which indicates the strong desirability of the model. Also, according to the comparison performed, it was specified that the proposed model has the ability to distinguish social coherence in organizations with different coherence. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - سناریوهای آینده صنعت بانکداریدانش سرمایهگذاری , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1402تغییرات نیازها، رفتارها و انتظارات مشتریان، روندهاى تغییرات فناورى دیجیتال، روندهاى تغییرات کسب وکار بانکدارى و ظهور رقباى غیربانکى (فین تکها)، تشدید رقابت در بازار بین بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی، تغییر مدلهاى قیمت گذارى و هزینه هاى تمام شده ى خدمات بانکدارى، تغیی أکثرتغییرات نیازها، رفتارها و انتظارات مشتریان، روندهاى تغییرات فناورى دیجیتال، روندهاى تغییرات کسب وکار بانکدارى و ظهور رقباى غیربانکى (فین تکها)، تشدید رقابت در بازار بین بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی، تغییر مدلهاى قیمت گذارى و هزینه هاى تمام شده ى خدمات بانکدارى، تغییر اکوسیستم فعالیت بانکها و ضوابط و مقررات جدید، بانکها را با چالش مواجه نموده است. ظهور شبکه های توزیع شده ای مانند بلاک چین با ایجاد شفافیت در تراکنش ها و مشارکت باز عملیات، فرآیند های بانکی و تجاری را به سمت یک چارچوب جهانی خودکار، هماهنگ و بدون اطمینان حرکت داده است؛ در حالی که با هدف کاهش واسطه ها، خطر حذف بانکها یا کاهش مشتریان را نیز به بانکها گوشزد می کند. تحقیق پیش رو با طرح سوال "سناریوهای آینده صنعت بانکداری ایران کدامند؟ " با مطالعات کتابخانه ای و ترکیب دو رویکرد کیفی و کمی عدم قطعیت های بحرانی شوارتز و تحلیل آثار بر گذر به بررسی صنعت بانکداری پرداخته و با إحصاء چهار سناریوی ققنوس اوج می گیرد معماران مشغول-داروغه ها بیدار شهر فرنگ و شهر سوخته و تحلیل و شناسایی عوامل و پیشرانهای تاثیر گذار بر صنعت بانکداری، راه را برای ترسیم آینده صنعت بانکداری کشور و ایجاد و حفظ مزیت رقابتی آنها هموار نموده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - طراحی الگویی جهت تلطیف روابط قدرت در سازمانهای دولتی ایرانرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1398یکی از روندهای بسیار شگفتی که در سازمانهای امروزی در حال شکلگیری است، قدرتمندسازی یا مشارکت در قدرت است. برچسبهای این روند مدیریت مشارکتی، تصمیمگیری مشارکتی و تفویض است. هر نامی که به این روند گذاشته شود در ماهیت فراگرد آن تفاوتی ایجاد نمیکند. ماهیت این روند عدم تم أکثریکی از روندهای بسیار شگفتی که در سازمانهای امروزی در حال شکلگیری است، قدرتمندسازی یا مشارکت در قدرت است. برچسبهای این روند مدیریت مشارکتی، تصمیمگیری مشارکتی و تفویض است. هر نامی که به این روند گذاشته شود در ماهیت فراگرد آن تفاوتی ایجاد نمیکند. ماهیت این روند عدم تمرکز در قدرت است.هدف پژوهش بررسی الگوی تلطیف روابط قدرت در سازمانهای دولتی ایران است. تلطیف به معنی اعمال قدرت نرم و باورپذیرتر نمودن قدرت میباشد. پژوهش با سه روش مختلف به این موضوع پرداخته است سه روش شامل: مصاحبه، دلفی و پیمایشی است. جامعه آماری به ترتیب اساتید دانشگاهی، خبرگان و کارکنان رسمی و پیمانی سازمانهای دولتی ایران است. همچنین روش نمونهگیری به ترتیب نمونهگیری هدفمند، مبتنی فازی و تصادفی است. برای آنالیزهای آماری پژوهش از نرمافزارهای Lisrel و Amus و SPSS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد از بین 4 بعد تلطیف روابط قدرت (عوامل مربوط به مهارتهای ارتباطی مدیران، حمایت عاطفی از کارکنان، مدیریت ارزشها و باورهای سازمانی، اخلاق و معنویسازی محیط کار)، مهارتهای ارتباطی مدیران با ضریب استاندارد 97/0 و آماره تی (19/26) در رتبه اول و عوامل اخلاق و معنویسازی محیط کار با ضریب استاندارد 84/0 و آماره تی 68/20 در رتبه چهارم قرار گرفت. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری و تدوین نقشه راه (مورد مطالعه: استان اصفهان)نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابتپذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظهای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمیدهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل أکثرمطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابتپذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظهای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمیدهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در استفاده از گردشگری بهعنوان عامل توسعه اقتصادی پایدار در هر منطقه است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استان اصفهان و تدوین نقشه راه پیادهسازی آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعهای، از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر طرح تحقیق، آمیخته اکتشافی است. در مرحله اول تحقیق کلیه پژوهشهای منتشر شده مرتبط با موضوع تحقیق با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که حاصل آن شناسایی و دستهبندی 9 استراتژی توسعه منابع انسانی بود. سپس با نظرخواهی از 10 خبره و تحلیل آنها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، این استراتژیها سطحبندی و روابط بین آنها تعیین شد. نتایج نشان داد در پایینترین سطح، استراتژی طراحی مدل شایستگیهای مشاغل گردشگری و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر دیگر استراتژیها داشته و در بالاترین سطح استراتژی تعریف و اعطای جوایز تعالی دارای بیشترین وابستگی بود. در نهایت، با بکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی، استراتژیها اولویتبندی شدند. یافتهها نشان داد استراتژیهای طراحی مدل شایستگیهای مشاغل، ارائه آموزشهای همگانی و تخصیص یارانهها و ارائه تخفیف دورههای آموزشی به ترتیب مهمترین استراتژیهای توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری در استان اصفهان محسوب میشوند. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - تعیین نقش استراتژی بر مدیریت عملکرد سازمانهای فرهنگیمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397سازمانهای فرهنگی دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از سایر سازمانها مجزا کرده و به طبع آن، استفاده از الگوها و مدلهای مرسوم در مدیریت عملکرد برای آنها نمیتواند منتهی به نتیجه مناسب گردد. تحقیق حاضر باهدف شناسایی نقش استراتژی و مؤلفههای کلیدی مؤثر آن بر مدیریت ساز أکثرسازمانهای فرهنگی دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از سایر سازمانها مجزا کرده و به طبع آن، استفاده از الگوها و مدلهای مرسوم در مدیریت عملکرد برای آنها نمیتواند منتهی به نتیجه مناسب گردد. تحقیق حاضر باهدف شناسایی نقش استراتژی و مؤلفههای کلیدی مؤثر آن بر مدیریت سازمانهای فرهنگی و تعیین ارزش و اولویت هر مؤلفه انجام شد. روش تحقیق بهصورت آمیخته کیفی و کمی انجام گردید. مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی منابع و مقالات ارائهشده در سالهای 2014 و 1393 به بعد انجام شد و مرحله کمی از روش دلفی فازی انجام شد که جامعه آماری آن را تعداد 50 نفر از استادان، مدیران و کارشناسان فرهنگی تشکیل داده و حجم نمونه برابر 12 نفر واجدین شرایط دلفی بودند. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی بر اساس مراحل تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری و مقولهبندی دادهها استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل محتوا بهصورت دلفی فازی در معرض نظرات خبرگان قرار گرفت و با روشهای دلفی فازی مثلثی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و اولویتبندی گردید. نتایج بیانگر این است که استراتژی در سازمانهای فرهنگی از نوع استراتژی خودجوش (نوظهور) است و کنشها، اهداف و مأموریتهای سازمان را تبیین مینمایند. از طرفی داشتن استراتژی برای این سازمانها داری نقش نمادین قدرت و عقلانیت است. سایر مؤلفههای کلیدی استراتژی به ترتیب میزان تأثیرگذاری بر عملکرد سازمانهای فرهنگی عبارت از: تدوین استراتژی (29/6)، ارزیابی استراتژی (19/6) و اجرای استراتژی (95/5) هستند. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری و تدوین نقشه راه (مورد مطالعه: استان اصفهان)فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابتپذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظهای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمیدهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل أکثرمطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابتپذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظهای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمیدهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در استفاده از گردشگری بهعنوان عامل توسعه اقتصادی پایدار در هر منطقه است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استان اصفهان و تدوین نقشه راه پیادهسازی آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعهای، از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر طرح تحقیق، آمیخته اکتشافی است. در مرحله اول تحقیق کلیه پژوهشهای منتشر شده مرتبط با موضوع تحقیق با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که حاصل آن شناسایی و دستهبندی 9 استراتژی توسعه منابع انسانی بود. سپس با نظرخواهی از 10 خبره و تحلیل آنها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، این استراتژیها سطحبندی و روابط بین آنها تعیین شد. نتایج نشان داد در پایینترین سطح، استراتژی طراحی مدل شایستگیهای مشاغل گردشگری و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر دیگر استراتژیها داشته و در بالاترین سطح استراتژی تعریف و اعطای جوایز تعالی دارای بیشترین وابستگی بود. در نهایت، با بکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی، استراتژیها اولویتبندی شدند. یافتهها نشان داد استراتژیهای طراحی مدل شایستگیهای مشاغل، ارائه آموزشهای همگانی و تخصیص یارانهها و ارائه تخفیف دورههای آموزشی به ترتیب مهمترین استراتژیهای توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری در استان اصفهان محسوب میشوند. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - عوامل موثر ارتقاء فرهنگکار برای زنان سرپرستخانوار بر اساس تحلیل ساختاری-تفسیریعلوم اجتماعی , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050با توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی أکثربا توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی مدل تحلیل ساختاری- تفسیری (ISM) عوامل موثر ارتقاء فرهنگ کار برای زنان سرپرست خانوار می باشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل 12 نفر از متخصصان مدیریت فرهنگی می باشند که از بین دانشیاران دانشگاه از طریق نمونه گیری همگن انتخاب شدند. روش این پژوهش به صورت ترکیبی مبتنی بر روش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی ابتدا بر اساس روش ارزیابی انتقادی (CASP) مرتبط ترین تحقیقات مربوط به موضوع فرهنگ کار دسته بندی و بر اساس روش امتیاز فراوانی در تحقیقات انتخاب شده، 18 عامل موثر بر ارتقا فرهنگ کار زنان بی سرپرست در قالب 5 مولفه فرعی مشخص گردیدند و مورد تحلیل دلفی قرار گرفتند. سپس در بخش کمی ابتدا شاخص های تایید شده کد گذاری و بر اساس ماتریس متقابل بین مشارکت کنندگان (12 نفر نخبه) تحقیق توزیع گردید و با تشکیل ماتریس مخروطی، مدل ساختاری-تفسیری طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد، مدل طراحی شده شامل 11 سطح می باشد که مهمترین و تاثیر گذارترین عامل فرهنگ کار برای زنان بی سرپرست، اصلاح قانون کار به عنوان شاخص مولفه فرعی هنجارهای فرهنگی می باشد و کم اثرترین شاخص بر ارتقای فرهنگ کار، آگاهی بخشی به عنوان یکی از شاخص های مولفه فرعی آموزه های رسانه ای می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - عوامل موثر ارتقاء فرهنگکار برای زنان سرپرستخانوار بر اساس تحلیل ساختاری-تفسیریعلوم اجتماعی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1398با توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی أکثربا توجه به تغییرات سریع جهانی در قرن حاضر، توسعه ی اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای تغییرات فرهنگی جوامع در عرصه های مختلف همچون صنعت، اقتصاد و ... بوده است و زنان نیز به عنوان بخشی از یک جامعه میتوانند نقش مهمی در اشتغال در یک جامعه داشته باشند. هدف این پژوهش طراحی مدل تحلیل ساختاری- تفسیری (ISM) عوامل موثر ارتقاء فرهنگ کار برای زنان سرپرست خانوار می باشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل 12 نفر از متخصصان مدیریت فرهنگی می باشند که از بین دانشیاران دانشگاه از طریق نمونه گیری همگن انتخاب شدند. روش این پژوهش به صورت ترکیبی مبتنی بر روش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی ابتدا بر اساس روش ارزیابی انتقادی (CASP) مرتبط ترین تحقیقات مربوط به موضوع فرهنگ کار دسته بندی و بر اساس روش امتیاز فراوانی در تحقیقات انتخاب شده، 18 عامل موثر بر ارتقا فرهنگ کار زنان بی سرپرست در قالب 5 مولفه فرعی مشخص گردیدند و مورد تحلیل دلفی قرار گرفتند. سپس در بخش کمی ابتدا شاخص های تایید شده کد گذاری و بر اساس ماتریس متقابل بین مشارکت کنندگان (12 نفر نخبه) تحقیق توزیع گردید و با تشکیل ماتریس مخروطی، مدل ساختاری-تفسیری طراحی گردید. نتایج پژوهش نشان داد، مدل طراحی شده شامل 11 سطح می باشد که مهمترین و تاثیر گذارترین عامل فرهنگ کار برای زنان بی سرپرست، اصلاح قانون کار به عنوان شاخص مولفه فرعی هنجارهای فرهنگی می باشد و کم اثرترین شاخص بر ارتقای فرهنگ کار، آگاهی بخشی به عنوان یکی از شاخص های مولفه فرعی آموزه های رسانه ای می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - طراحی مدل امنیت فرهنگی کشور در شبکههای اجتماعی مجازی با تاکید بر رسانههای اجتماعیمطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1397در این پژوهش به منظور مدل سازی امنیت فرهنگی کشور در شبکههای اجتماعی مجازی با تاکید بر رسانههای اجتماعی، با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی؛ با شناسایی 930 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 374 شاخص اصلی؛ در هفت بعد و 28 مولفه، تبیین و در ادامه با است أکثردر این پژوهش به منظور مدل سازی امنیت فرهنگی کشور در شبکههای اجتماعی مجازی با تاکید بر رسانههای اجتماعی، با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی؛ با شناسایی 930 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 374 شاخص اصلی؛ در هفت بعد و 28 مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحلهای با استفاده از نظر 22 نفر از خبرگان علمی و اجرایی مدل کیفی امنیت فرهنگی کشور در شبکههای اجتماعی مجازی با تاکید بر رسانههای اجتماعی در هفت بعد تقویت اعتماد و اعتبار رسانهای، وفاداری مخاطب به رسانه خبری، امپریالیسم رسانهای، تقویت اخلاق حرفهای رسانهای، امنیت فرهنگی، تقویت آموزههای دینی و رسانههای اجتماعی ارائه شد. در مرحله دوم تحقیق، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 242 نفر برآورد شد و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای لوین، آزمون تی تست، تحلیل عاملی تاییدی، به وسیله نرم افزارهایSpss وLisrel صورت گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل ابعاد بیانگر آن بود که از بین ابعاد امنیت فرهنگی با میانگین (94/0) و وفاداری مخاطب به رسانه خبری با میانگین (64/0) کمترین تاثیر را در امنیت فرهنگی کشور در شبکههای اجتماعی مجازی را داشته و پاسخ دهندگان با وضعیت موجود مولفههای دیگر در سوالات مذکور رضایت ندارند ونظرات منفی دارند وهمه ی مولفهها در امر امنیت فرهنگی کشور در شبکههای اجتماعی مجازی از قابلیت بهبود بالایی برخوردار میباشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی برای دانشگاه فرهنگیان اصفهانمطالعات میان فرهنگی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1399این تحقیق با هدف طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و از نوع تحقیقات آمیخته متوالی است که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انتخاب 16 نفر از اساتید هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به روش گلوله برف أکثراین تحقیق با هدف طراحی الگوی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و از نوع تحقیقات آمیخته متوالی است که در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد و با انتخاب 16 نفر از اساتید هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به روش گلوله برفی انجام شد و تا اشباع کامل ادامه یافت و ابعاد و مؤلفههای فرهنگ دانشگاه کدگذاری و مشخص شده، تبدیل به پرسشنامه گردید. پرسشنامه بخش کمی که از نوع تحقیقات توصیفی است و بهروش پیمایشی انجام گرفت در بین 351 دانشجو که با روش نمونهگیری طبقهبندی در دسترس مشخص شدند، توزیع گردید و از طریق روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی در محیط نرمافزارLISREL ، تناظر بین مؤلفهها و ابعاد فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان بررسی و در نهایت مدل فرهنگ دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان در ۷ بعد هویت ملی و مذهبی، ارزشهای فرهنگی، ارتقای ارزشهای پژوهشی، ارتقای ارزشهای آموزشی، فعالیتهای فرهنگی، تقویت فرهنگ مادی و هنجارهای دانشگاهی با 25 زیر مفهوم تأیید گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - تحلیل تأثیر پیشایندها بر پیامدهای نوآوری باز(مطالعه موردی: مؤسسات آموزش عالی)نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1398بهطور کلی، هدف از این پژوهش، تحلیل تأثیر پیشایندهای نوآوری باز بر پیامدهای آن در مؤسسات آموزش عالی می باشد. این پژوهش پیامدها و پیشایندهای شناسایی شده در مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده و از طریق SEM(مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) تأثیر پیشایندهای نوآوری أکثربهطور کلی، هدف از این پژوهش، تحلیل تأثیر پیشایندهای نوآوری باز بر پیامدهای آن در مؤسسات آموزش عالی می باشد. این پژوهش پیامدها و پیشایندهای شناسایی شده در مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده و از طریق SEM(مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) تأثیر پیشایندهای نوآوری باز را بر پیامدهای آن تحلیل نموده است. به این منظور دانشگاههای منتخب استان اصفهان، برای مطالعه درنظر گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد1490 نفر بودند، که بعنوان نمونه تعداد306 نفرتعیین گردیدکه ازاین تعداد در نهایت306پرسشنامه جمع آوری شد. روائی محتوائی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان(7نفر)مورد بررسی قرارگرفت. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی نیز استفاده گردید. با توجه به اینکه مقدار معناداری T در رابطه بین پیشایندهای نوآوری باز و پیامدهای نوآوری باز، بزرگتر از 96/1 بدست آمد، بنابراین ضریب اثر 791/0 در سطح اطمینان 95% معنادار بوده و تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته در مدل اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت که نشان از تاثیرگذاری متغیر مستقل بر متغیر وابسته پیامدهای نوآوری باز و همچنین برازش بسیار خوب مدل با دادهها دارد. نقاط قوت و ضعف، موقعیت و جایگاه هر دانشگاه بررسی گردید و شکافهای بین مهارتهای داخلی و منابع مورد نیاز برای برقراری روابط توسعه مشترک شناسایی شد. ارتباطات مناسب و روشن بین دانشگاه و صنعت برقرار گردید و نیازهای کارکنان و دانشجویان در راستای رسیدن به موفقیت در دانشگاه ها نیازسنجی شد و در نتیجه ی این نیازسنجی، از مشارکت کارکنان و دانشجویان بهره برده و سپس نیازها تأمین گردید تا مدیران بستری فراهم نمایند برای همکاری با شبکه های دانشی مانند مراکز پژوهشی با رویکرد ایجاد شبکه و ارتباطات دانشی و فناوری با برگزاری همایش علمی و شناسایی افراد مهم هر حوزه دانشی. تفاصيل المقالة