فهرس المقالات محمدعلی نادی


  • المقاله

    1 - ارائه‌ی مدل غلبه بر سایش اجتماعی مسئولین بخش‌های بالینی بیمارستان‌های شهر اصفهان (پژوهش کیفی)
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 37 , السنة 11 , پاییز 1399
    مقدمه: سایش اجتماعی مسئولین بخش های بالینی در عملکرد مناسب آنان دخیل است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی غلبه بر سایش اجتماعی مسئولین بخش های بالینی بیمارستان های شهر اصفهان بود. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری و تحلیل داده ها، کیفی و بر مبنای نظریۀ داده بنیا أکثر
    مقدمه: سایش اجتماعی مسئولین بخش های بالینی در عملکرد مناسب آنان دخیل است. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی غلبه بر سایش اجتماعی مسئولین بخش های بالینی بیمارستان های شهر اصفهان بود. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری و تحلیل داده ها، کیفی و بر مبنای نظریۀ داده بنیاد است. ابزار جمع‌آوری داده ‌‌ها، مصاحبه نیمه‌ ساختاریافته بود که داده ها پس از مصاحبه با 16 نفر از خبرگان، شامل مسئولین بخش های بالینی بیمارستان های شهر اصفهان به اشباع رسید. در تحلیل داده های کیفی با کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 16 مقوله اصلی، 39 مقوله فرعی و 79 مفهوم به دست آمد. باورپذیری و اعتباریابی الگو توسط متخصصان و از طریق محاسبه شاخص لاوشه تأیید شد. یافته‌ها: پدیده سایش اجتماعی مسئولین بخش های بالینی در اثر عواملی نظیر عدم تامین نیاز های سلامت روان کارکنان، حسادت سازمانی، ادراک از بی عدالتی سازمانی و پاسخگویی ایجاد می گردد. راهبرد هایی از قبیل ایجاد سازمان یادگیرنده، ترویج تفکر عدالت محوری، تسهیل تعاملات سازمانی، بستر سازی رفتار شهروندی فردی سازمانی و خودگردانی بیمارستان ها در غلبه بر سایش موثر بوده و سلامت سازمانی و بهره وری منابع انسانی را به دنبال دارد. عوامل شخصیتی، شرایط اقتصادی، عوامل اجتماعی، قوانین برون سازمانی و عوامل سازمانی بر اجرای راهبردها تاثیرگذار می باشد. نتیجه‌گیری: روابط میان عوامل پدید آورنده ی سایش اجتماعی مسئولین بخش های بالینی، راهبرد های غلبه بر آن و پیامد های اجرای راهبردها در قالب مدل پارادایمی بر اساس تئوری داده بنیاد ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی مولفه‌های دانشگاه آینده و ارائه الگوی مناسب برای دانشگاه‌ها با استفاده از روش آمیخته
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های دانشگاه آینده و ارائه الگوی مناسب برای دانشگاه‌ها با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. بر اساس مولفه‌های به دس أکثر
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های دانشگاه آینده و ارائه الگوی مناسب برای دانشگاه‌ها با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. بر اساس مولفه‌های به دست آمده در بخش کیفی، پرسشنامه 176 گویه ای ساخته شد. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، از روایی صوری، روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد. نمونه آماری در بخش کمی از 181 نفر از اعضای هیات علمی رشته علوم تربیتی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کل کشور تشکیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی تاییدی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که ابزار سنجش از اعتبار عاملی برخوردار بود. همچنین مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ به منظور سنجش همبستگی درونی مضامین پایه بالاتر از 7/0 گزارش شد، در نتیجه ابزار سنجش مربوط به این مفاهیم از دقت اندازه گیری کافی برخودار بود. یافته‌های حاصل از تحلیل مضمون منجر به طراحی مدل دانشگاه آینده با 12 مضمون سازمان دهنده و 26 مضمون پایه گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 64 , السنة 17 , تابستان 1402
    هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه بود. روش: روش این پژوهش تحلیل مضمون بر پایه روش استرلینگ بود. با مطالعه دقیق منابع معتبر داخلی و خارجی و یادداشت برداری از نکات کلیدی و مرتبط، مصادیق درهم تنیدگی شغلی با کمک نرم افزار Maxqda10 ا أکثر
    هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه بود. روش: روش این پژوهش تحلیل مضمون بر پایه روش استرلینگ بود. با مطالعه دقیق منابع معتبر داخلی و خارجی و یادداشت برداری از نکات کلیدی و مرتبط، مصادیق درهم تنیدگی شغلی با کمک نرم افزار Maxqda10 استخراج گردید. یافته ها: در بررسی اولیه متون و منابع، 572 مضمون پایه استخراج که پس از تخلیص و ادغام 134 مضمون پایه، در قالب 11 مضمون سازمان دهنده و چهار مضمون فراگیر سازمان دهی شدند. مضامین فراگیر شامل همراستایی ارزش ها، جامعه پذیری، عدالت محوری و حرفه گرایی بود. هم چنین مضامین سازمان دهنده به صورت توجه به ارزش های شخصی، توجه به ارزش های سازمانی، مشارکت سازمانی، تعامل پذیری فرد با اجتماع، تخصیص عادلانه منابع سازمانی، رعایت حقوق فردی، رعایت حقوق اجتماعی، رعایت حقوق سازمانی، حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های فردی، حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های سازمانی و حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های اجتماعی دسته بندی شد. نتیجه گیری: این پژوهش مدل کامل و جامع درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه را ارائه کرد. این مدل می تواند، در دسترس مسئولین و مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد و از نتایج آن به منظور بهبود درهم تنیدگی شغلی معلمان و دبیران استفاده شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تدوین مدل مبتنی بر تفکر استراتژیک مدیریت منابع انسانی ورزش ایران
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 7 , السنة 3 , تابستان 1402
    هدف: هدف از انجام تحقیق تدوین مدل تفکر استراتژیک مدیریت منابع انسانی ورزش ایران می باشد. روش شناسی: روش پژوهش از نوع کیفی؛ فلسفۀ پژوهش، تفسیری؛ استراتژی پژوهش روش نظریه داده بنیاد و رویکرد پژوهش به روش استقرائی و هدف پژوهش اکتشافی می باشد. از روش‌های نمونه‌گیری گلوله بر أکثر
    هدف: هدف از انجام تحقیق تدوین مدل تفکر استراتژیک مدیریت منابع انسانی ورزش ایران می باشد. روش شناسی: روش پژوهش از نوع کیفی؛ فلسفۀ پژوهش، تفسیری؛ استراتژی پژوهش روش نظریه داده بنیاد و رویکرد پژوهش به روش استقرائی و هدف پژوهش اکتشافی می باشد. از روش‌های نمونه‌گیری گلوله برفی و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه‌گیری از جامعه پژوهش که اساتید و خبرگان مدیریت و مدیریت ورزشی بودند. مصاحبه با صاحب‌نظران و خبرگان به‌عنوان نقطه شروع فرایند جمع‌آوری داده‌های این پژوهش در نظر گرفته شد. افراد مصاحبه شوند شامل 15 نفر بودند که به شکل نظری هدفمند انتخاب شدند. با کدگذاری باز، محوری و گزینشی با یکپارچه سازی مقوله های کشف شده از تمام مصاحبه شوندگان، مقوله های اصلی و فرعی را شناسایی شد. یافته ها: نتایج گویای آن است که 179 گزاره مفهومی اولیه در این کدگذاری ها بدست آمد. طبق نتایج حاصل از تحقیق در میان عوامل علی مقوله های اقتصادی، فرهنگی و فردی شناسایی شد، مقو له مدیریت قوی به عنوان اصلی ترین راهبرد، تصمیم گیری بهینه به عنوان پیامد اصلی و عوامل زیر ساختی و حمایت همه جانبه به عنوان مقوله های زمینه ای و مداخله گر مد نظر قرار گرفت. نتیجه گیری: به طور کلی پیشنهاد می‌گردد سازمان ها با توجه بیشتری به کارکنان از طریق افزایش انگیزه و بالابردن سطح آگاهی و دانش کارکنان در جهت بالابردن اطلاعات کارکنان در زمینه تفکر استراتژیک کوشا باشند. همچنین جایگاه سازمانی خود را نسبت به رقبا متمایز و نسبت به آنها برتری ایجاد کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - الگوی تحلیل مسیر روابط بین نوعدوستی، نگرش ها و باورها با رفتار اجتماعی مطلوب در بین دانشجویان دختر
    نشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 4 , السنة 6 , پاییز 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نوعدوستی، نگرش ها و باورها با رفتار اجتماعی مطلوب مبتنی بر تحلیل مسیر در بین دانشجویان دختر شهر اصفهان بود. این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاههای آزاد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در زمستان أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نوعدوستی، نگرش ها و باورها با رفتار اجتماعی مطلوب مبتنی بر تحلیل مسیر در بین دانشجویان دختر شهر اصفهان بود. این پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاههای آزاد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در زمستان 1394 بود. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مبتنی بر سهم، 378 دانشجوی دختر انتخاب شدند. آزمودنی ها به ابزارهای پژوهش، شامل رفتار اجتماعی مطلوب جهانی راشتون و همکاران(1981)، باورهای عادلانه نسبت به جهان، خود و دیگران که شامل 3 زیر مقیاس باورهای عادلانه عمومی دالبرت و همکاران(1987)، باورهای دنیای عادلانه جهانی لایپکوس(1991) و باورهای دنیای ناعادلانه دالبرت و همکاران(2001) و پرسشنامه گرایشهای اجتماعی مطلوب تجدید نظر شده کارلو و همکاران(2003) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین نوعدوستی، نگرش کمک نسبت به دیگران، نگرش کمک نسبت به امور خیریه، باورهای عادلانه عمومی، باورهای عادلانه جهانی و باورهای ناعادلانه با رفتارهای اجتماعی مطلوب رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بعلاوه نتایج تحلیل مسیر مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری نیز از اثر مستقیم نوعدوستی بر نگرش ها، باورهای عادلانه جهانی و رفتارهای اجتماعی مطلوب و اثر غیر مستقیم نوعدوستی بر باورهای عادلانه عمومی، ناعادلانه جهانی و رفتارهای اجتماعی مطلوب حمایت کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی نقش تعدیل کنندگی ایدئولوژی اخلاقی در رابطه بین رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1396
    ین پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی ایدئولوژی اخلاقی در رابطه رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی در بین مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان. به روش همبستگی و جامعه آماری 263 نفر به شیوه سر شماری به اجرا درآمد برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد که أکثر
    ین پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی ایدئولوژی اخلاقی در رابطه رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی در بین مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان. به روش همبستگی و جامعه آماری 263 نفر به شیوه سر شماری به اجرا درآمد برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد که شامل73 گویه و 7 زیر مقیاس بود. کلیه مدیران به پرسشنامه ها به صورت خود گزارش دهی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با کمک بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و نرم افزار ماد پراب مبتنی بر روش آندره اف هایس و با آماره های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی انجام شد یافته ها نشان داد بین متغیر های پیش بین با دلبستگی شغلی رابطة معنادار وجود دارد. در رابطه رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی با دلبستگی شغلی ایدئولوژی اخلاقی مدیران نقش تعدیل کنندگی ایفا می کند. (05/0>P). تعامل عدالت سازمانی با نسبیت گرایی اخلاقی3درصد و با ایده آل گرایی اخلاقی25 درصد از واریانس دلبستگی شغلی را تبیین می کند و تنها تعامل ایده آل گرایی اخلاقی و عدالت سازمانی برای دلبستگی شغلی معنادار شده است. تعامل رهبری اخلاقی با نسبیت گرایی اخلاقی12 درصد و با ایده آل گرایی اخلاقی25 درصد از واریانس دلبستگی شغلی را تبیین می کند. بر این اساس هرچه فلسفه اخلاقی ایده آل گرایی در فرد بیشتر باشد اثر عدالت سازمانی بر دلبستگی شغلی بیشتر است و در نهایت رهبری اخلاقی در تعامل با ایدئولوژی اخلاقی دلبستگی شغلی را افزایش می دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - The Identification of Components of Customer Orientation Culture in Iranian Educational System
    Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 1 , بهار 2019
    The purpose of this study was to identify components of customer orientation culture in the educational system of Iran. The method of research was qualitative. The scope of study included all articles submitted to reputable databases and websites from 2000 to 2015, rega أکثر
    The purpose of this study was to identify components of customer orientation culture in the educational system of Iran. The method of research was qualitative. The scope of study included all articles submitted to reputable databases and websites from 2000 to 2015, regarding the customer orientation culture, which were indexed therein. The complete research scope consisted of 52 articles from databases and websites as follows: thirty-nine articles, nine theses, and four books. All resources were examined through a survey method. Data collection was carried out by making use of thematic analysis, and 608 themes were identified. Research reliability of 0.99 was obtained by making use of Holsti’s method. Finally, two comprehensive themes of parameters were identified: first, optimization Strategy with such organizing themes such as strategic approach to customers, developing organizational knowledge, improving customer service, employee recruitment and enhancement, management attitude, adopting proper procedures and addressing complaints; and second, customer intimacy strategy with such organizing themes such as valuing customers, creating the sense of reliance in customers, considering moral issues, encouragement and persuasion, cooperation culture, and tangible factors were identified. A total of 57 basic themes and 13 organizing themes were derived. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - Extracting Educational Supervision components to formulate an Appropriate Model
    Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 2018
    The aim of this study was to investigates the parameters of educational supervision in selected countries, including: (America, Japan, Canada, Australia, England and France) in order to the characteristics of educational supervision models in those countries where educa أکثر
    The aim of this study was to investigates the parameters of educational supervision in selected countries, including: (America, Japan, Canada, Australia, England and France) in order to the characteristics of educational supervision models in those countries where education is currently underway based on available documents from previous research findings, upstream regulations, structure and educational site. The Mixed research method was used in order to answer the main question of this research.The participants consisted of the school principals and educational groups from all selected countries that have advanced educational system. By dividing the country into five regions which finally led to only10 provinces with random cluster sampling method andsample-size of 380 people (of the principals and educational groups) based on Morgan table and using factorial analysis Level I& II who were selected randomly based on the results obtained from the research, educational supervisionmodel was approved and found to be valid and reliable so it can be implemented it in educationalsystem of the country. This model was designed with 42 itemsand six parameters (Educational leadership, educational management, quality of education, teaching and learning, research and social support). These 42 items actually were the consideredsubcomponentsdesigned in supervision models in form of a researcher-made questionnaire presented to the sample statistic population.Teaching – Learning as a highly-approved parameter and social support as a lowly-approved parameter were verified in a significant range from strong to weak. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی
    پژوهشنامه ادبیات تعلیمی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    مطالعۀ حاضر با هدف ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی به انجام رسید. روش پژوهش، تحلیل مضمون به‌عنوان یکی از روش‌های رویکرد کیفی است. داده‌های پژوهش شامل منابع و متون مرتبط با فرهنگ و ادبیات ایرانی است که از طریق تکنیک تحلیل متن و ب أکثر
    مطالعۀ حاضر با هدف ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی به انجام رسید. روش پژوهش، تحلیل مضمون به‌عنوان یکی از روش‌های رویکرد کیفی است. داده‌های پژوهش شامل منابع و متون مرتبط با فرهنگ و ادبیات ایرانی است که از طریق تکنیک تحلیل متن و با توجه به فرایند تحلیل داده در روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که شادی در فرهنگ و ادبیات ایرانی دربارۀ دو مضمون فراگیر اصلی شادی بیرونی (آفاقی) و شادی درونی (انفسی) قابلیت صورت‌بندی دارد. شادی بیرونی شامل زیست جهان شاد و بهْ زیستن و شادی درونی دربرگیرندۀ ایستار، منش و پویش معطوف به شادی است. ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد بر مبنای مضامین شادی در فرهنگ و ادبیات ایرانی مستلزم توجه به ابعاد و مؤلفه‌های شادی بیرونی و شادی درونی و لحاظ نمودن این ابعاد در رابطه با ارکان و مؤلفه‌های اصلی مدرسه است که در قالب برنامۀ درسی معطوف به شادی، کارکنان آموزشی و اجرایی مدارس به‌مثابۀ آموزشگران شادی، محیط مدرسه با نشاط و دانش‌آموزان شاد زیست نمود پیدا می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران
    علوم ورزش , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1399
    هدف از اجرای پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است. قلمروی پژوهش تحقیق شامل کارشناسان و ذینفعان محیط نزدیک و دور حوزه ورزش دانش آموزی بود. از روش نم أکثر
    هدف از اجرای پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه پایدار مشارکت ورزش دانش آموزی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است. قلمروی پژوهش تحقیق شامل کارشناسان و ذینفعان محیط نزدیک و دور حوزه ورزش دانش آموزی بود. از روش نمونه‌گیری، گلوله برفی مبتنی بر رویکرد نظری استفاده شد و تا رسیدن مقوله‌ها به اشباع نظری ادامه یافت و تعداد 20 مصاحبۀ نیمه ساختار مند و اکتشافی انجام گرفت. اعتبار یافته‌ها با روش‌های تطبیق توسط اعضا، بررسی شد. نتایج تحلیل داده‌ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی به مفاهیم مجزا تفکیک شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که فرایند کد گذاری در چارچوب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: عوامل زمینه‌ای مانند بسترسازی زیر ساخت‌های سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص، شرایط علّی مانند ایجاد نگرش ورزش خواهی و نوع دوستی در بین دانش آموزان، پدیده مرکزی به مؤلفه‌هایی از جمله توسعه کل نظام ورزش با ورزش تربیتی، عوامل مداخله‌گر مانند وجود موازی‌کاری در سازمان‌های ورزشی و راهبردهایی همچون اصلاح و تسهیل قوانین و مقررات جذب حامیان مالی و خیرین و پیامدهایی مانند رسیدن به عزت و اقتدار ملی شناسایی و استخراج گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که هم افزایی و مشارکت خانواده‌ها، سازمان‌ها و نهادها، باعث پویایی دانش آموزان و نشاط اجتماعی می‌شود و بستر را برای تأمین منابع مالی و توسعه زیر ساختی حوزه ورزش دانش‌آموزی فراهم می‌نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط ساختاری رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی مدیران)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1396
    این پژوهش با هدف تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط بین رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی به اجرا درآمد. روش پژوهش علّی- همبستگی و جامعه آماری آن کلیه مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان به تعداد 263 نفر بود. حجم نمونه و جامع أکثر
    این پژوهش با هدف تبیین نقش تعدیل کنندگی دلبستگی به تغییر در روابط بین رهبری اخلاقی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی به اجرا درآمد. روش پژوهش علّی- همبستگی و جامعه آماری آن کلیه مدیران مدارس جنوب غربی شهر اصفهان به تعداد 263 نفر بود. حجم نمونه و جامعه برابر انتحاب شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه بودکه پایایی آن با آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیه وتحلیل داده‌ها با کمک بسته آماری در علوم اجتماعی نسخه 22 و حداقل مربعات جزئی انجام شد. بین متغیر های پیش بین با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و هر سه متغیر دلبستگی به تغییر و رهبری اخلاقی و رضایت شغلی قابلیت پیش بینی عملکرد سازمانی را دارند. معادلات ساختاری نشان داد رهبری اخلاقی با رضایت شغلی، عملکرد سازمانی و رفتار شهروندی سازمان رابطه معنادار و مستقیم دارد. با وجود نقش تعدیل‌کنندگی دلبستگی به تغییر در هر سه رابطه فقط رابطه‌ی بین رهبری اخلاقی و رضایت شغلی تحت تأثیر این نقش قرار دارد. شاخص های نیکویی برازش مدل مؤید برازش مطلوب بود. با توجه به تأثیر رهبری اخلاقی بر عملکرد سازمانی راهکارهای توسعه و دست یابی مدیران به شیوه ی اعمال انواع مدیریت مبتنی بر رهبری اخلاقی در سازمانها پیگیری شود. مدیران برای افزایش عملکرد سازمانی به دنبال مشارکت کارکنان در فرآیند تغییرات درون سازمانی و نوآورانه باشند و شیوه های مختلف افزایش رضایت شغلی را در ابعاد مادی و معنوی فراهم نمایند. توسعه رفتار شهروندی سازمانی با آموزش و تشویق کارکنان برای افزایش عملکرد سازمانی را در اولویت قرار دهند. واژه های کلیدی : دلبستگی به تغییر، رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، رهبری اخلاقی، عملکرد سازمانی تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - تدوین الگوی مفهومی مشارکت والدین و بررسی اثربخش آن درمدیریت مدرسه: پژوهش ترکیبی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 72 , السنة 18 , پاییز 1402
    هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مشارکت والدین و بررسی اثربخشی آن درمدیریت مدرسه بود که با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. محیط پژوهش مرحله کیفی کلیه مقالات علمی – پژوهشی خارجی، داخلی ،کتب، پایان نامه، همایش های بین المللی و اسناد بالا دستی بود. نمونه گیری هدفم أکثر
    هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مشارکت والدین و بررسی اثربخشی آن درمدیریت مدرسه بود که با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. محیط پژوهش مرحله کیفی کلیه مقالات علمی – پژوهشی خارجی، داخلی ،کتب، پایان نامه، همایش های بین المللی و اسناد بالا دستی بود. نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن پژوهشگر به اشباع نظری ادامه یافت. روایی با روش ممیزی کردن از سوی داورانجام شد برای روایی محتوایی از نظر متخصصان برای بررسی کیفی محتوا استفاده گردید. سنجش پایایی با ضریب پایایی هولستی انجام شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون (آتراید-استرلینگ) استفاده شد، نتایج تحلیل یافته ها منجر به شناسایی مضمون فراگیر (تعامل والد – مدرسه)، پنج مضمون سازمان دهنده( رهیافت عملی تعامل، فرهنگ سازی تعامل، تمهیدات سازمانی، مدیریت تعامل، همسوسازی نگرش و عملکرد) و سی مضمون پایه گردید.جامعه آماری در بخش کمی، مدیران دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم بود. نمونه گیری خوشه ای با استفاده از فرمول کوهن مانیون انجام و 535 نفر از مدیران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه محقق ساخته بر اساس یافته های بخش کیفی، شامل 120 گویه بود. در بخش کمی از روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، روایی صوری و محتوایی استفاده گردید.برای سنجش پایایی از روش پایایی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. ارزيابي الگو با استفاده از الگوی معادله ساختاری و تحلیل عاملی مرتبه دوم انجام شد. نتایج نشان داد الگوهای اندازه گیری از برازش مطلوب برخوردارند، با قرار گرفتن همه این عوامل در مدل اصلی، مدل مذکور نیز از برازش مطلوب برخوردار بود. تفاصيل المقالة