اعتبار سنجی مدل پارادایمی دوسوتوانی سازمانی در زیست بوم مدیریت آموزشی ایران
الموضوعات :منصور زند 1 , بدری شاه طالبی 2 , محمد علی نادی 3
1 - کارشناس مسئول آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش اصفهان
2 - عضو هیات علمی
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: اکتشاف, بهره برداری, دوسوتوانی سازمانی,
ملخص المقالة :
عصر پست مدرن و تغییرات شگرف هر زمانی و هر مکانی آن؛ الزامات خاصی را برای سازمانها ایجاد نموده؛ مانایی؛ ماندگاری و میرایی سازمان را بدان منقاد و وابسته نموده است.در این هماوردی سازمانی آنچه بقا را تضمین و تاب آوری را فزونی می بخشد پیوند بین اکتشاف و بهره برداری است که در ادبیات سازمانی از آن به دوسوتوانی تعبیر می شود. زیست بوم جدید مدیریت آموزشی به شدت و باشتاب درحال تحول است.در چنین شرایطی سازمان های آموزشی موفق، بهترین هایی را که در اختیاردارند با بهترین های آینده ادغام می کنند تا متفاوت با وضع موجود و با نگاه به فرصت های بی بدیل نوآورانه آینده با تحولات همراه شوند. پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی مولفه های دوسوتوانی سازمانی به روش توصیفی ازنوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران مدارس دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم کل کشور دراستان های اصفهان،تهران،خراسان رضوی،کرمانشاه و فارس تشکیل داد که از این تعداد به روش نمونه گیری سهمیه ای تعداد 372 نفربرای شرکت درپژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با 216 گویه در مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود که روایی محتوایی آن توسط تعدادی از صاحبنظران موضوعی و روایی صوری آن توسط تعدادی از پاسخگویان تایید شد.پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل97/0برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ازرویکرد مدل سازی معادلات ساختاری کوواریانس محور استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مدل پژوهش ذیل مولفه های احصا شده شامل توسعه محیط رقابتی، تطور مفهوم بالندگی، فقدان انگیزش در حوزه نوآوری، ساختار غیرقابل انعطاف، فقدان منابع، وجود رهبران ، جهانی شدن و بینش سازمانی، افزایش پهنای باند فردی و سازمانی، توسعه فراموشی سازمانی و فرهنگ مبتنی بر هوشیاری، توسعه بازاریابی، بقای سازمانی، ارتقای سطح رضایت و توسعه پایدار از برازش مطلوب بر خوردار است.