فهرس المقالات سعید تابش


  • المقاله

    1 - تدوین مدل مبتنی بر تفکر استراتژیک مدیریت منابع انسانی ورزش ایران
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 7 , السنة 3 , تابستان 1402
    هدف: هدف از انجام تحقیق تدوین مدل تفکر استراتژیک مدیریت منابع انسانی ورزش ایران می باشد. روش شناسی: روش پژوهش از نوع کیفی؛ فلسفۀ پژوهش، تفسیری؛ استراتژی پژوهش روش نظریه داده بنیاد و رویکرد پژوهش به روش استقرائی و هدف پژوهش اکتشافی می باشد. از روش‌های نمونه‌گیری گلوله بر أکثر
    هدف: هدف از انجام تحقیق تدوین مدل تفکر استراتژیک مدیریت منابع انسانی ورزش ایران می باشد. روش شناسی: روش پژوهش از نوع کیفی؛ فلسفۀ پژوهش، تفسیری؛ استراتژی پژوهش روش نظریه داده بنیاد و رویکرد پژوهش به روش استقرائی و هدف پژوهش اکتشافی می باشد. از روش‌های نمونه‌گیری گلوله برفی و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه‌گیری از جامعه پژوهش که اساتید و خبرگان مدیریت و مدیریت ورزشی بودند. مصاحبه با صاحب‌نظران و خبرگان به‌عنوان نقطه شروع فرایند جمع‌آوری داده‌های این پژوهش در نظر گرفته شد. افراد مصاحبه شوند شامل 15 نفر بودند که به شکل نظری هدفمند انتخاب شدند. با کدگذاری باز، محوری و گزینشی با یکپارچه سازی مقوله های کشف شده از تمام مصاحبه شوندگان، مقوله های اصلی و فرعی را شناسایی شد. یافته ها: نتایج گویای آن است که 179 گزاره مفهومی اولیه در این کدگذاری ها بدست آمد. طبق نتایج حاصل از تحقیق در میان عوامل علی مقوله های اقتصادی، فرهنگی و فردی شناسایی شد، مقو له مدیریت قوی به عنوان اصلی ترین راهبرد، تصمیم گیری بهینه به عنوان پیامد اصلی و عوامل زیر ساختی و حمایت همه جانبه به عنوان مقوله های زمینه ای و مداخله گر مد نظر قرار گرفت. نتیجه گیری: به طور کلی پیشنهاد می‌گردد سازمان ها با توجه بیشتری به کارکنان از طریق افزایش انگیزه و بالابردن سطح آگاهی و دانش کارکنان در جهت بالابردن اطلاعات کارکنان در زمینه تفکر استراتژیک کوشا باشند. همچنین جایگاه سازمانی خود را نسبت به رقبا متمایز و نسبت به آنها برتری ایجاد کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل موانع تامین مالی باشگاه‌های فوتبال ساحلی ایران
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397
    امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیران باشگاه‌های ورزشی، مبحث تامین مالی می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از روش کیو (ترکیبی از دو روش کیفی و کمی) موانع تامین مالی باشگاه‌های فوتبال ساحلی ایران شناسایی شدند. پس از بررسی ادبیات تحقیق و انجام مصاحبه با 25 نفر از نخبگان دا أکثر
    امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیران باشگاه‌های ورزشی، مبحث تامین مالی می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از روش کیو (ترکیبی از دو روش کیفی و کمی) موانع تامین مالی باشگاه‌های فوتبال ساحلی ایران شناسایی شدند. پس از بررسی ادبیات تحقیق و انجام مصاحبه با 25 نفر از نخبگان دانشگاهی، مدیران ورزشی، مربیان، داوران و ورزشکاران باشگاه‌های فوتبال ساحلی، مدیران و کارشناسان بنگاه‌های اقتصادی، 30 مانع برای باشگاه‌های فوتبال ساحلی شناسایی شد. این موانع توسط 25 نفر از مشارکت‌کنندگان شامل نخبگان دانشگاهی، مدیران ورزشی، مربیان، داوران و ورزشکاران باشگاه‌های فوتبال ساحلی، مدیران و کارشناسان بنگاه‌های اقتصادی رتبه‌بندی شدند. در پایان با استفاده از تحلیل عاملی کیو، دیدگاه‌های مختلف (الگوهای ذهنی) مشارکت‌کنندگان نسبت به موانع تامین مالی شناسایی‌شده و بر این اساس پنج الگوی ذهنی که در مجموع 90 درصد از واریانس کل را تبیین می‌نمودند، شناسایی شد. الگوهای ذهنی پاسخ‌دهندگان به ترتیب، نبود حق پخش تلویزیونی، خلاء و ابهامات قانونی جذب اسپانسر در باشگاه‌های فوتبال ساحلی، مالکیت دولتی اکثر شرکت‌های تجاری در نتیجه فقدان ساختار رقابتی در بسیاری از صنایع کشور، عدم تناسب و هماهنگی برنامه‌های خصوصی‌سازی با قوانین کار و بیمه و تأمین عمده منابع مالی باشگاه‌های حرفه‌ای توسط نهادهای دولتی به دلیل نوع مالکیت باشگاه‌های فوتبال ساحلی به عنوان مهم‌ترین موانع تامین مالی باشگاه‌های فوتبال ساحلی ایران شناخته شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تحلیل چالش‌های اقتصادی باشگاه‌های فوتبال مازندران
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1399
    در میان ورزش‌ها فوتبال پرطرفدارترین، پربیننده‌ترین و هیجان‌انگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب می‌شود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاین‌رو هدف از تحقیق حاضر تحلیل چالش‌های اقتصادی باشگاه‌های فوتبال مازندران می‌باشد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که ازن أکثر
    در میان ورزش‌ها فوتبال پرطرفدارترین، پربیننده‌ترین و هیجان‌انگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب می‌شود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاین‌رو هدف از تحقیق حاضر تحلیل چالش‌های اقتصادی باشگاه‌های فوتبال مازندران می‌باشد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی، مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس نمونه پژوهش انتخاب شد. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالش‌های اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالش‌های شناسایی‌شده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ‌ماندند. در مرحله نهایی رتبه‌بندی چالش‌های شناسایی‌شده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینه‌ای لیکرت انجام شد. برای رتبه‌بندی چالش‌ها از آزمون فریدمن در قالب نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نبود قوانین شفاف در خصوصی‌سازی با میانگین رتبه‌ای 82/25، مؤثرترین و عدم استقبال تماشاگران از مسابقات فوتبال با میانگین رتبه‌ای 02/14، کم اثرترین چالش اقتصادی باشگاه‌های فوتبال مازندران می‌باشد. به مدیران ورزشی کشور و استان مازندران پیشنهاد می‌گردد با توجه به اولویت‌های ارائه‌شده در این تحقیق و تحقیقات مشابه اقدام به برنامه‌ریزی‌های استراتژیک نمایند تا درنهایت موجبات رشد و پیشرفت اقتصادی باشگاه‌های فوتبال را شاهد باشیم. تفاصيل المقالة