ارائه الگوی عدالت اطلاعاتی در نظام آموزش وپرورش دولتی ایران
الموضوعات :زهره السادات ابن الشهیدی 1 , بدری شاه طالبی 2 , محمد علی نادی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - عضو هیات علمی
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد اصفهان( خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: عدالت اطلاعاتی, نظام آموزش و پرورش, نظریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی عدالت اطلاعاتی در آموزش و پرورش دولتی ایران به روش کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد کدگذاری سه مرحلهای انجام و بر این مبنا مقولههایی شناسایی و از طریق مقایسه مداوم بین آنها ارتباط برقرار گردید، مشارکت کنندگان این پژوهش متخصصان و کارشناسان نظام آموزشی و مدیریت آموزشی در کشور بودند .این پژوهش بر مبنای روش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری به منظور رسیدن به اشباع نظری و با تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با ۳۵ نفر از متخصصان در آموزش و پرورش و مدیریت آموزشی مدارس انجام شد. اعتبار مدل بدست آمده با استفاده از شاخصCVR سنجیده شد همچنین کیفیت یافته ها و مقولات به دست آمده مورد تأیید متخصصان و اساتید دانشگاهی قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد که تمایل فزاینده به سازمان ناب همراه با رشد و توسعه فردی، رویکردهای برابری خواهانه و همچنین ارزش محوری در جامعه به عنوان عوامل علی می توانند بر عدالت اطلاعاتی اثر گذاشته و به عبارت دیگر ضرورت عدالت اطلاعاتی را توجیه می نمایند. توسعه سامانه های اطلاعاتی و استقرار مدیریت مشارکتی و همچنین فرهنگ سازمانی و ناکارآمدی ارتباطات و مالکیت گرایی از عوامل زمینه ای شناخته شد. رشد و توسعه اخلاق مداری اطلاعاتی، شفاف سازی اطلاعاتی و حمایتگری نهادی بر راهبردهای عدالت اطلاعاتی درآموزش و پرورش اثرگذار هستند. در صورتی که عدالت اطلاعاتی به مفهوم اصلی کلمه در نظام آموزشی استقرار یابد، می توان شاهد پیامدهایی چون کاهش قطبی سازی سازمانی، رشد خودکارآمدی و ادراک برازندگی شغلی در سازمان بود.