اعتبارسنجی الگوی اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه
الموضوعات :محمد محمود هادی صالح التمیمی 1 , محمد نقی ایمانی 2 , مريم هاشم حمد هاشم البدری 3 , اصغر شریفی 4 , محمدعلی نادی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استاديار گروه علوم تربيتي، واسط، عراق.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
5 - استاد گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران
الکلمات المفتاحية: اعتبارسنجی, نقش نظارتی, مدیران مدارس, تعلیم و تربیت.,
ملخص المقالة :
هدف: مدیران نقش مهمی در اداره مدارس دارند. از این رو اجرای نقش نظارتی مدیران می تواند به بهبود نظام آموزش کمک نماید. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه در استان واسط عراق بود.
روش: این پژوهش از نظر روش کمی- توصیفی و از نظر هدف پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه استان واسط عراق بوده است که حجم نمونه 200 نفر براساس جدول مورگان – گرجسی و با روش نمونه گیری تصادقی شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پرسشنامه حاضر شامل 68 گویه است که شامل ابعاد و مؤلفههای اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه در استان واسط عراق است. برای محاسبه پایایی ابزار پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 84/0 شد. جهت تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آموس استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که ضرائب کواریانسی بین سازههای پژوهش، انحراف استاندارد، نسبت بحرانی و سطوح معناداری آن معنادار است. با توجه به سطوح معناداری بدست آمده از کواریانس بین داده ها برای تمامی سازه های پژوهشکه کمتر از 05/0 میباشد (P-value < 0/05).
نتیجهگیری: میتوان گفت که سازه های پژوهش قادر به ارائه یک مدل اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه در استان واسط عراق میباشند.
بحری کمیشانی، ابوالقاسم، ذوالفقاری زعفرانی، رشید، شهرکی پور، حسن. (1398). الگوی مفهومی ارزیابی و نظارت بر عملکرد آموزشی دانشکدههای فنی و حرفهای با تأکید بر منابع انسانی، آموزش عالی ایران، ۱۱ (۲): 143-167.
رضوی، منیر سادات، ایمانی، محمد نقی، شریفی، اصغر. (1400). مطالعه تطبیقی نقش نظارتی مدیران مدارس ابتدایی در ایران، کره جنوبی و ژاپن، فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 5(1): 1738-1764.
صفرزاده، حسین، تدین، اعظم، حرمحمدی، مریم. (1392). بررسی تأثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی(مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس)"، مجله طلوع بهداشت، 11(4): 63-50.
طاهري عبدالمحمد، طهماسبي پور نجف، صادقي کهمينه معصومه. (1397). بررسی رابطه ساختار سازمانی با انگیزش شغلی کارکنان شرکت گاز بیدبلند، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3): 40-61.
منوريان، عباس. (1378). سازمان هاي متناسب با عصر اطلاعات، نشریه مديريت دولتي، 11 (1): 123-102.
هچ، ماری جو. (1387). تئوری سازمان: مدرن، نمادین ـ تفسیری و پست مدرن؛ ترجمه حسن دانایی فرد، تهران: نشرافکار.
عبادی، رحیم. (1384). فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. تهران، مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
علی نیا، الهه. (1382). آموزش الکترونیکی، سازمان سنجش آموزش کشور. گزارش.
عطاران، محمد. (1383). فناوری اطلاعات بستر اصلاحات در آموزش و پرورش. موسسه توسعه فناوری آموزش مدارس هوشمند.
عطاران، محمد. (1385). دانشگاه مجازی، بازخوانی روایتهای موجود. مجموعه مقالات همایش یادگیری الکترونیکی، دانشگاه زنجان، 3 و 4 خورداد.
عباس زادگان، عبدالحسین. (1385). اندازه گیری بازگشت سرمایه آموزش: با یک هزینه ناچیز، فصل نامه مدیرت نوین.
عباسیان، عبدالحسین؛ جنت، مرتضی. (1388). اثربخشی آموزش، انتشارات آبگین رایان. تهران.
عطاران، محمد؛ آیتی، محسن. (1388). اصول برنامه درسی مبتنی بر فاوا، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 3(12): 15-47.
عباسیان، عبدالحسین. (1385). اثربخشی دوره های آموزشی ( مدل کرک پاتریک). مجله تدبیر، 91 (3): 144-113.
فتحی واجارگاه، کورش. (1390). برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران: سمت.
Abreu, A., Cardoso, A. P., & Rocha, J. (2019). Teachers’ perception of the Head of Department’s performance and pedagogical supervision (Perceção dos professores sobre o desempenho do Coordenador de Departamento Curricular e supervisão pedagógica). Millenium, Journal of Education, Technologies, and Health, 2(3), 47-59.
ADEOYE, M. A. (2023). Effective School Supervision: Challenges and Prospects for Educational Supervision in Secondary Schools. Pakistan Journal of Educational Research and Evaluation (PJERE), 11(1).
Heeringa, J., Mutti, A., Furukawa, M. F., Lechner, A., Maurer, K. A., & Rich, E. (2020). Horizontal and vertical integration of health care providers: a framework for understanding various provider organizational structures. International journal of integrated care, 20(1).
Hinde, Elizabeth R. (2004). 'School culture and change: An examination of the effects of school culture on the process of change', Essays in Education, 12: 1-12.
Kolawole, A. O. (2012). Comparative study of instructional supervisory roles of secondary school principals and inspectors of the ministry of education in Lagos State, Nigeria. European Scientific Journal, 8(28).
Lope Pihie, Zaidatol Akmaliah, Afsaneh Bagheri, and Soaib Asimiran. (2014). 'Entrepreneurial Leadership Behaviour among School Principals: Perspectives from Malaysian Secondary School Teachers', Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 22.
Lorenzo Caliendo. (2017). Exporting and Organizational Change،CEPR Discussion Paper No. DP12177
Memduhoğlu, H. B., & Zengin, M. (2012). Implementability of instructional supervision as a contemporary educational supervision model in Turkish education system. Journal of Theoretical Educational Science, 5(1), 131-142.
Meutstege, K., Vrielink, M., van Geel, M., & Visscher, A. J. (2023, October). A cognitive task analysis of the teacher skills and knowledge required for differentiated instruction in secondary education. In Frontiers in Education, 8(3), 1171554.
Morsky, B., & Akçay, E. (2019). Evolution of social norms and correlated equilibria. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(18), 8834-8839.
Olorode, O. A., & Adeyemo, A. O. (2012). Educational Supervision: concepts and practice with reference to Oyo state, Nigeria. The Nigerian journal of research and production, 20(1): 19-28.