فهرس المقالات اسدالله مهرارا


  • المقاله

    1 - طراحی و ارزیابی مدل آموزش سبز با تکیه بر توسعه پایدار با استفاده از تکنیک دیمتل- دالالا
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل آموزش سبز با تکیه بر توسعه پایدار با استفاده از تکنیک دیمتل – دالالا صورت گرفته است. روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بوده است. جامعه آماری پژوهش17 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که باتوجه به تعداد کم جامعه آماری از روش سرشماری اس أکثر
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل آموزش سبز با تکیه بر توسعه پایدار با استفاده از تکنیک دیمتل – دالالا صورت گرفته است. روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بوده است. جامعه آماری پژوهش17 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که باتوجه به تعداد کم جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد. برای شناخت ابعاد مدل، ابتدا با بهره گیری از تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان اقدام به شناخت مولفه‌های مرتبط با آموزش سبز در محیط‌های آموزشی شده و سپس با بهره گیری از تکنیک DEMATEL – DALALA به سنجش وضعیت ارتباطی و شناسایی روابط علی معلولی برای مولفه‌ها اقدام شد. در ادامه با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری به ارزیابی مدل پرداخته شد. نتایج قسمت کیفی تحقیق منجر به شناسایی 14 شاخص آموزش سبز شد. علاوه براین، تمامی شاخص‌های آموزش سبز با چهار عامل توسعه پایدار (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیستی) ارتباط مستقیم و مثبت داشته و بالاترین شدت ارتباط نیز مرتبط با بعد سیاسی بوده است. براساس تکنیک دیمتل، آموزش سبز بر تمام ابعاد اثرگذار است و از بعد اقتصادی تاثیر می‌پذیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی عوامل مؤثر بر اجرایی شدن نظام مدیریت دانش
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1397
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل مؤثر بر اجرایی شدن نظام مدیریت دانش انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران و معاونان شهرداری‌های شرق استان مازندران (110 نفر) در سال 1397 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوک أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل مؤثر بر اجرایی شدن نظام مدیریت دانش انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران و معاونان شهرداری‌های شرق استان مازندران (110 نفر) در سال 1397 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 92 نفر محاسبه شد که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته مدیریت دانش (52 گوی‌های) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی این ابزار توسط متخصصان تأیید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 84/0 محاسبه شد. داده‌ها با آزمون‌های فریدمن و تی به کمک نرم‌افزار SPSS-20 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که عوامل فرایند دانشی، یادگیری سازمانی و ارتباطات بیشتر از حد متوسط، عوامل محیط و اقدامات انگیزشی کمتر از حد متوسط و عامل منابع انسانی در حد متوسط بودند. همچنین عوامل فرایند دانشی، یادگیری سازمانی، ارتباطات، منابع انسانی، محیط و اقدامات انگیزشی به‌ترتیب با میانگین 83/4، 51/4، 32/4، 64/3، 99/1 و 47/1 دارای بیشترین تأثیر بر اجرایی شدن نظام مدیریت دانش بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - چالش‌های اجرای ساز و کار جانشین پروری در سازمان عمومی(مورد مطالعه- شهرداری تهران)
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    جانشین پروری به عنوان یک سازوکار ارزشمند در پیشرفت و بهبود سازمان‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. پرورش مدیران را به صورتی برنامه‌ریزی می‌کند که توانایی و شایستگی مدیران هم‌راستا با تحولات و تغییرات محیطی و همچنین پیشرفت سازمان باشد. شهرداری‌ به عنوان یک سازمان عمومی أکثر
    جانشین پروری به عنوان یک سازوکار ارزشمند در پیشرفت و بهبود سازمان‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. پرورش مدیران را به صورتی برنامه‌ریزی می‌کند که توانایی و شایستگی مدیران هم‌راستا با تحولات و تغییرات محیطی و همچنین پیشرفت سازمان باشد. شهرداری‌ به عنوان یک سازمان عمومی که وظایف متعددی را داراست از جمله سازمان‌هایی است که توجه به اصل جانشین پروری در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. با درک این اهمیت؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش های اجرای ساز و کار جانشین پروری در سازمان عمومی انجام گرفت. برای انجام پژوهش حاضر از 20 نفر از صاحب‌نظران دانشگاهی، مدیران و کارشناسان شهرداری در حوزۀ منابع انسانی مصاحبه به عمل آمد و داده‌ها از مصاحبه‌ها استخراج شد. تحقیق حاضر از نظر نوع و ماهیت کاربردی و روش آن نیز توصیفی_تحلیلی است. نمونه‌گیری این پژوهش مطابق با روش‌های کیفی، نمونه‌گیری هدفمند محسوب می‌شود. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Maxqda و روش گراندد تئوری استفاده شد. یافته‌های پزوهش نشان داد چهار مانع مدیریتی، ساختاری، فرآیندی و فرهنگی اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی شهرداری تهران در فرآیند جانشین‌پروری در شهرداری به شمار می‌آیند. بنابراین تدوین نظام جانشین پروری و تهیه برنامه‌های آموزشی و صرفه بودجه برای دوره‌های آموزشی کاربردی و تدوین قوانین در راستای همسو نمودن مدیران با نظام جانشنی پروری موضوعاتی است که بایستی در راستای دستیابی به الگوی بهینه جانشین پروی مورد توجه قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - An Appropriate Corporate Governance Model at Iran Insurance Company
    Journal of System Management , العدد 1 , السنة 7 , زمستان 2021
    Insurance Corporate Governance Code 93 was communicated to the insurance industry of Iran in 2017. However, as the only Iranian governmental insurance organization, Iran Insurance Company has a different corporate governance structure in the insurance industry of Iran. أکثر
    Insurance Corporate Governance Code 93 was communicated to the insurance industry of Iran in 2017. However, as the only Iranian governmental insurance organization, Iran Insurance Company has a different corporate governance structure in the insurance industry of Iran. The present study aims to propose a good corporate governance model at Iran Insurance Company. This study is applied research in terms of objectives and descriptive-survey research based on a combined methodology in terms of data collection. Semi-structured interviews were performed with fifteen experts. The final model was proposed through thematic analysis and the Delphi model with five components, including board effectiveness, transparency and disclosure, ownership institution, beneficiary management, and monitoring. The model was examined by delivering questionnaires to a total of 201 senior and middle-level managers and agency directors at Iran Insurance Company. The Kolmogorov–Smirnov test was utilized to determine data distribution, while the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test and Bartlett’s test were used to examine measurement sample suitability. Also, the partial least square (PLS) method was employed for modeling in Smart PLS. The components were ranked through the Shannon entropy approach. The results demonstrated that board effectiveness had the largest importance among other components. The board structure and composition showed the highest weight. Among the components of board effectiveness, the separation of the chairman and CEO had the highest importance. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - Investigating the Dimensions of the Customer Relationship Model Based on Banking Policies in Maskan Bank
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , العدد 1 , السنة 4 , بهار 2020
    Effective customer relationship management has become a significant challenge in business competition. Organizations need information about who their customers are, what their expectations and needs are, and how their needs should be realized. So, the aim of this study أکثر
    Effective customer relationship management has become a significant challenge in business competition. Organizations need information about who their customers are, what their expectations and needs are, and how their needs should be realized. So, the aim of this study is to investigate the relationships between the dimensions of the customer relationship model based on banking policies in Maskan bank. The current research study is applied in terms of purpose, it is descriptive of correlational type in terms of nature, and is of survey type in terms of method. The statistical population included all employees of Maskan Bank branches in Tehran including 2153 people. The sample size was estimated to be 327 people based on Cochran's formula that were selected by multi-stage relative cluster sampling. Based on the study of research literature and survey of experts, in order to collect information, 76 questions were prepared in the form of 15 indicators and 5 components (causal, contextual, intervening, strategic, and consequences). The calculated CVR value for each item was more than 0.42, so the content validity was confirmed. Cronbach's alpha coefficient of variables was higher than 0.7, indicating good reliability. Structural equation modeling using Amos software was used to analyze the data. The results indicated that at a significant level higher than 1.96, the path coefficients of the variable causal conditions on the main category equal to 0.49, the main category variable on strategies (solutions) was equal to 0.44, the variable of the contextual conditions on the strategies (solutions) was equal to 0.16, the variable of intervening conditions on strategies (strategies) was equal to 0.61, the variable of strategies (strategies) on consequences (outcomes) was estimated to be 0.63. It can be stated that all relationships were positive and significant. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - Investigating the Factors Affecting Performance-Based Budgeting to Promote Commercial Public Transparency and Accountability
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , العدد 1 , السنة 4 , بهار 2020
    Governments' application of a new operational budgeting method requires that they and their subsidiaries be transparent, accountable to, and take responsibility against people. The commercial public concerned with health centers, hospitals, etc., and it is natural that أکثر
    Governments' application of a new operational budgeting method requires that they and their subsidiaries be transparent, accountable to, and take responsibility against people. The commercial public concerned with health centers, hospitals, etc., and it is natural that transparency and accountability of medical universities with regard to the costs incurred and revenues earned are seen to be their most basic demands. Therefore, this article aimed to investigate the factors affecting performance-based budgeting to improve public transparency and accountability. The present study was applied in terms of objectives, descriptive in terms of the nature of a survey correlation. The statistical population was comprised of the staff at Mazandaran University of Medical Sciences (1906 people). The sample volume was estimated to be 322 people based on Cochran's formula as they were selected by multi-stage relative stratified sampling method. To collect information, a researcher-made questionnaire was provided based on the literature review and research background, and a survey of subject-related experts was conducted involving 82 items. The face and content validity of the items were confirmed by experts. Cronbach's alpha was also estimated to be greater than 0.7, which indicated the internal consistency of the items and confirmed the reliability. To analyze the data, structural equation modeling (SEM) was used via Emus software. The findings illustrated that considering the value of t above 1.96, the standard path coefficients were as follows: causal condition variable on the main category was 0.40, main category variable on strategies (guidelines) 0.50, underlying condition variable on strategies (guidelines) 0.51, intervening variable conditions on strategies (guidelines) 0.32, and strategies variable (guidelines) on the results (outcomes) 0.83, indicating the positive and significance of these relationships. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شناسایی شاخصه ها ی مدیریت استعداد در سازمان گمرک ج.ا.ا ( به روش آمیخته)
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1399
    در این پژوهش، هدف ارائه مدلی جامع مدیریت استعداد برای سازمان گمرک می‌باشد. برای انجام پژوهش با توجه نیاز به استخراج شاخصه‌های بومی و تخصصی سازمان گمرک، پس از دسته بندی مبانی نظری و پیشینه تجربی موجود از یک تحقیق کیفی داده بنیاد نیز استفاده شد. لذا پس از انجام مصاحبه به أکثر
    در این پژوهش، هدف ارائه مدلی جامع مدیریت استعداد برای سازمان گمرک می‌باشد. برای انجام پژوهش با توجه نیاز به استخراج شاخصه‌های بومی و تخصصی سازمان گمرک، پس از دسته بندی مبانی نظری و پیشینه تجربی موجود از یک تحقیق کیفی داده بنیاد نیز استفاده شد. لذا پس از انجام مصاحبه به روش نمونه‌گیری هدفمند 139 مؤلفه یافت شد که جهت غربالگری با استفاده از نظر خبرگان با توجه به مزیت‌های روش دلفی-فازی آن انتخاب نمودیم. با روش هدفمند 20 نفر از خبرگان انتخاب شدند. پس از 4 مرحله فازی زدایی تعداد 54 شاخصه باقی ماند. جهت ارائه مدل از الگوی سه‌شاخه‌ای میرزایی اهرنجانی اقتباس گردید که با اضافه نمودن یک بعد دیگر به شکل چهار لایه‌ای ارائه شد. مدل در سازمان گمرک از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده بین کارکنان توزیع شد که 367 نمونه برگشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. از طریق تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم‌افزار اکسپرت چویس: 1. شناختی/ادراکی (467/0) 2. ساختاری/ نهادی (277/0) 3. محیطی/ موقعیتی (16/0) 4. رفتاری/ کارکردی (095/0) رتبه‌بندی شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ارائه الگوی کاهش مشکلات نظام برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان با استفاده از روش دلفی فازی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1401
    هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی کاهش نارسایی‌های برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان سازمان تامین اجتماعی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و براساس رویکرد تحقیق در شیوه گرده‌آوری داده‌ها، تحقیق آمیخته به شمار می‌رود. در بخش کیفی پژوهش، مشارکت‌کنندگان شامل 24 نفر از خبرگان بودند ک أکثر
    هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی کاهش نارسایی‌های برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان سازمان تامین اجتماعی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و براساس رویکرد تحقیق در شیوه گرده‌آوری داده‌ها، تحقیق آمیخته به شمار می‌رود. در بخش کیفی پژوهش، مشارکت‌کنندگان شامل 24 نفر از خبرگان بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌های بخش کیفی از مصاحبه نیمه‌ساختارمند استفاده شد و داده‌ها از طریق نرم افزار MAXQDA کدگذاری و با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه‌وتحلیل شد. روایی و پایایی داده‌ها از طریق آزمون قابلیت بررسی شد. در بخش کمی، ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود و طی دو مرحله نظرسنجی دلفی فازی تجزیه و تحلیل داده صورت گرفت. با استفاده از روش آزمون مجدد، آلفا کرونباخ 783% برآورد گردید و به منظور برازش الگوی استخراج شده، از روش دیمتل استفاده گردید. جامعه آماری در این مرحله کارکنان حوزه منابع سازمان تأمین اجتماعی بودند که با استفاده از جدول مورگان 364 نفر تعیین و نمونه به شیوه تصادفی ساده انتخاب شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که الگوی برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان سازمان با 7 مشکل اصلی مواجه است که نارسایی و ناکارآمدی نطام برنامه‌ریزی آموزشی، فقدان نظام ارزشیابی، نگاه کوتاه‌مدت به برنامه‌های آموزشی کارکنان سازمان جزو مهمترین مشکلات و نارسایی‌های سازمان بودند. نتایج نحقیق نشان می‌دهد که مولفه‌های استخراجی مدل تحقیق، مورد تائید جامعه قرار دارند. سازمان می‌تواند از طریق شناسایی نارسایی‌ها، عوامل موثر بر آن و راهکارهای ارائه شده در این پژوهش، برنامه‌ریزی لازم را جهت کاهش نارسایی‌های الگوی برنامه‌ریزی آموزشی کارکنان انجام دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایران
    مدیریت سبز , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1402
    هدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعه‌ای، به لحاظ گردآوری داده‌ها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده‌ است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) ا أکثر
    هدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعه‌ای، به لحاظ گردآوری داده‌ها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده‌ است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) انجام شد، جامعه آماری در مرحله کیفی اساتید دانشگاه و مدیران ارشد سازمان یاد شده ، و در مرحله کمی شامل 340 نفر ازکارشناسان می‌باشد. در مرحله کیفی تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختارمند با روش تحلیل مضمون (با نرم افزار MaxQDA ) انجام گرفت در ادامه برای تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل تماتیک استقرایی استفاده شد. نتیجه مصاحبه‌ها با 12 نفر از خبرگان، که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند 9 تم اصلی برای طراحی الگو بود. در مرحله کمی از مدل-سازی تفسیری استفاده و 9 عامل حاصله سطح‌بندی گردیده و گراف ISM با 9 عامل طراحی شد. در ادامه با استفاده از ابزار پرسشنامه و با کمک نرم افزار Smart PLS معنی‌داری روابط میان عوامل بررسی گردید. اعتبار داده‌ها و پرسشنامه از دیدگاه اساتید، و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ تایید شد. نتایج: 2 عامل برون سازمانی و خط‌مشی سبز از مدل حذف و 7 عامل: درون سازمانی، اجتماعی و اقتصادی، تغییرات محیطی، ارزیابی سبز، ارزش‌های استراتژیکی، ارزش‌های بلند مدت، الزامات سازمانی در طراحی الگوی استقرار ساز وکار فناوری اطلاعات سبز تائید شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران
    مدیریت سبز , العدد 9 , السنة 3 , زمستان 1402
    مفهوم سبز مفهوم جدیدی در مدیریت سازمان هاست. تصمیم‌گیری سبز بر تصمیماتی که در محدودیت‌های محیطی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی در بهبود کیفیت زندگی است، اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران انجام شده است. جامعه‌آماری تحقیق تعدا أکثر
    مفهوم سبز مفهوم جدیدی در مدیریت سازمان هاست. تصمیم‌گیری سبز بر تصمیماتی که در محدودیت‌های محیطی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی در بهبود کیفیت زندگی است، اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران انجام شده است. جامعه‌آماری تحقیق تعداد 32 نفر از خبرگان شعب بانک تجارت می‌باشد. جمع آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه دلفی با اجزای استاندارد صورت پذیرفت، 4 متغیر اصلی و 11 متغیر فرعی مدل سازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. در این تحقیق از تکنیک (SLR)، مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین ارتباطات بین متغیرها و جامعیت مدل با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داده است که مدل نهایی این پژوهش دارای 4 بعد، 11مؤلفه است که بعد نوآوری سازمانی شامل مولفه‌های (تجهیزات، آموزش، حمایت) و تعهد سازمانی شامل مولفه‌های(تعهد عاطفی، تعهد هنجاری، تعهد مستمر) ، بعد رهبری سازمانی ( عملکرد، تصمیم گیری، مدیریت) و بعد استراتژی سازمانی شامل مولفه‌های(استراتژی راهبری و فرهنگ سازی) می باشد و در پایان پیشنهاد شده است شعب بانک تجارت با بکارگیری رهبری درست و صحیح و مدیریت کارکنان و مشتریان و استفاده از ایده‌های نوآورانه و تنظیم استراتژی متناسب با اهداف سازمان و بالابردن تعهد کارکنان می‌تواند در جهت پیاده سازی مدیریت سبز در شعب بانک تجارت در کل کشور گام موثر بردارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی مدل فرهنگ سازمانی سبز با رویکرد ارتقاء رفاه اجتماعی در بانک سپه
    مدیریت سبز , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فرهنگ سازمانی سبز با رویکرد ارتقاء رفاه اجتماعی در بانک سپه می‌باشد. روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان، روسا و مدیرانی است که در امر فرهنگ سازمانی سبز دخیل بوده‌ و به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به أکثر
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فرهنگ سازمانی سبز با رویکرد ارتقاء رفاه اجتماعی در بانک سپه می‌باشد. روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان، روسا و مدیرانی است که در امر فرهنگ سازمانی سبز دخیل بوده‌ و به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری به تعداد 46 خبره انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد، مدیران میانی و دست اندرکاران و کارمندان شعب بانک سپه استان مازندران به تعداد آنها 1134 نفر بوده و از این بین تعداد ۳۸۴ نفر بر مبنای فرمول کوکران و به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته برمبنای نتایج مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش صوری و روایی محتوایی آن با شاخص CVR و روایی سازه پرسشنامه توسط تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها ابتدا با بهره‌گیری از تکنیک کدگذاری و نرم افزار MAXQDA اقدام به شناخت کدها و متغیرها نموده شد و سپس از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان داد، مدل فرهنگ سازمانی سبز با رویکرد ارتقاء رفاه اجتماعی دارای چهار بعد اصلی، ۳۳ معیار و ۱۲۹ شاخص می‌باشد که شامل ساختار سبز، رفتار سبز، ارزش‌ها و ایدئولوژی سبز و مدیریت سبز به ترتیب بیشترین اهمیت را در فرهنگ سازمانی سبز در بانک سپه دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - چالش‌های اجرای ساز و کار جانشین پروری در سازمان عمومی(مورد مطالعه- شهرداری تهران)
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    جانشین پروری به عنوان یک سازوکار ارزشمند در پیشرفت و بهبود سازمان‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. پرورش مدیران را به صورتی برنامه‌ریزی می‌کند که توانایی و شایستگی مدیران هم‌راستا با تحولات و تغییرات محیطی و همچنین پیشرفت سازمان باشد. شهرداری‌ به عنوان یک سازمان عمومی أکثر
    جانشین پروری به عنوان یک سازوکار ارزشمند در پیشرفت و بهبود سازمان‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. پرورش مدیران را به صورتی برنامه‌ریزی می‌کند که توانایی و شایستگی مدیران هم‌راستا با تحولات و تغییرات محیطی و همچنین پیشرفت سازمان باشد. شهرداری‌ به عنوان یک سازمان عمومی که وظایف متعددی را داراست از جمله سازمان‌هایی است که توجه به اصل جانشین پروری در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. با درک این اهمیت؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش های اجرای ساز و کار جانشین پروری در سازمان عمومی انجام گرفت. برای انجام پژوهش حاضر از 20 نفر از صاحب‌نظران دانشگاهی، مدیران و کارشناسان شهرداری در حوزۀ منابع انسانی مصاحبه به عمل آمد و داده‌ها از مصاحبه‌ها استخراج شد. تحقیق حاضر از نظر نوع و ماهیت کاربردی و روش آن نیز توصیفی_تحلیلی است. نمونه‌گیری این پژوهش مطابق با روش‌های کیفی، نمونه‌گیری هدفمند محسوب می‌شود. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Maxqda و روش گراندد تئوری استفاده شد. یافته‌های پزوهش نشان داد چهار مانع مدیریتی، ساختاری، فرآیندی و فرهنگی اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی شهرداری تهران در فرآیند جانشین‌پروری در شهرداری به شمار می‌آیند. بنابراین تدوین نظام جانشین پروری و تهیه برنامه‌های آموزشی و صرفه بودجه برای دوره‌های آموزشی کاربردی و تدوین قوانین در راستای همسو نمودن مدیران با نظام جانشنی پروری موضوعاتی است که بایستی در راستای دستیابی به الگوی بهینه جانشین پروی مورد توجه قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - بررسی عوامل موثر در پیاده سازی برنامه مهندسی مجدد در بانک صادرات استان مازندران
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1391
    یکی از شناخته ترین راهبردهای دگرگونسازی کسب و کار، مهندسی مجدد است که در پیاده سازی آن در سازمان ها مشکلاتی وجود دارد. این مقاله با هدف بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی فرایند مهندسی مجدد، عوامل موفقیت مهندسی مجدد را بصورت پنج عامل انسانی، سازمانی، اجرایی، محیطی، زمینه ای أکثر
    یکی از شناخته ترین راهبردهای دگرگونسازی کسب و کار، مهندسی مجدد است که در پیاده سازی آن در سازمان ها مشکلاتی وجود دارد. این مقاله با هدف بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی فرایند مهندسی مجدد، عوامل موفقیت مهندسی مجدد را بصورت پنج عامل انسانی، سازمانی، اجرایی، محیطی، زمینه ای و تکنولوژی اطلاعات را شناسایی نموده است. پرسشنامه با طیف لیکرت طراحی و پس از اطمینان از روایی و پایایی، بین 94 نفر از مدیران، سرپرستان، مشاوران و کارشناسان ارشد به عنوان خبرگان جامعه آماری (بانک صادرات استان مازندران) توزیع گردید و با استفاده از آزمون t و با کمک نرم افزارspss نتایج بدست آمده نشان می دهد که عامل انسانی مهمترین و تکنولوژی اطلاعات ضعیف ترین عامل در موفقیت اجرا و استقرار فرایند مهندسی مجدد بوده و عواملسازمانی، اجرایی، محیطی و زمینه ای در ردیفهای بعدی تأثیر گذاری قرار دارند. برای عوامل، زمینه ای هم ایجاد توان تصمیم گیری، انجام کارهای پروژه و شغلی به عنوان مهمترین عوامل می باشد که باید به ترتیب اولویت به آنها توجه گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - مدل مدیریت استعداد در سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1398
    امروزه سازمان گمرک بواسطه ضرورت همگامی با شیوه‌های اداری و سیستمی روز دنیا و همچنین تعامل و ارتباط سازنده با سازمان‌های هم‌جوار ، با برخی مسائل اساسی روبه‌رو شده است. این مسائل بیشتر در زمینه جذب، پرورش و نگهداشت استعدادها بوده که منجر به بالا رفتن اهمیت بحث مدیریت استع أکثر
    امروزه سازمان گمرک بواسطه ضرورت همگامی با شیوه‌های اداری و سیستمی روز دنیا و همچنین تعامل و ارتباط سازنده با سازمان‌های هم‌جوار ، با برخی مسائل اساسی روبه‌رو شده است. این مسائل بیشتر در زمینه جذب، پرورش و نگهداشت استعدادها بوده که منجر به بالا رفتن اهمیت بحث مدیریت استعداد در این سازمان دولتی گردیده است. هدف از این تحقیق ارائه مدل جامع مدیریت استعداد سازمان گمرک است. در راستای انجام این پژوهش و به منظور استخراج شاخص‌های بومی و تخصصی سازمان گمرک، ابتدا پیشینه تجربی موجود مطالعه شد. نویسندگان پس از مطالعه دقیق پیشینه‌ها به 139 شاخص دست‌ یافتند که جهت غربالگری، از نظر 20 خبره و روش دلفی-فازی استفاده شد. پس از چهار مرحله فازی‌زدایی تعداد 54 شاخص باقی ماند که نتایج تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرم‌افزار اکسپرت چویس نشان داد به ترتیب ابعاد 1. جذب استعداد (0/467) 2. حفظ استعداد (0/227) 3. کنترل و مدیریت مجدد استعداد (0/16) 4. بهسازی استعداد (0/095) در سازمان گمرک از اهمیت برخوردارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - آسیب‌شناسی نظام برنامه‌ریزی نیروی انسانی سازمان تامین اجتماعی
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1402
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی مشکلات و نارسایی‌های نظام برنامه‌ریزی منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی بود؛ تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی ، و از نظر شیوه گرده‌آوری داده‌ها تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) به شمار می‌رود؛ بر این اساس، ابتدا روش کیفی تحلیل محتوا استفاد شد و سپس از ت أکثر
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی مشکلات و نارسایی‌های نظام برنامه‌ریزی منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی بود؛ تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی ، و از نظر شیوه گرده‌آوری داده‌ها تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) به شمار می‌رود؛ بر این اساس، ابتدا روش کیفی تحلیل محتوا استفاد شد و سپس از تکنیک دلفی به‌منظور کسب اجماع گروهی خبرگان استفاده شد. در این پژوهش، مشارکت‌کنندگان تعداد 24 نفر، متشکل از مدیران سازمان تامین اجتماعی متخصص در زمینه برنامه‌ریزی منابع انسانی و خبرگان و صاحب‌نظران دانشگاهی متخصص در زمینه برنامه‌ریزی منابع انسانی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع گوله برفی و نمونه‌گیری موارد مطلوب انتخاب شدند. در بخش کیفی، ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و در بخش کمی، پرسشنامه مبتنی بر بخش کیفی بود که طی دو مرحله نظرسنجی دلفی فازی اجرا شد. داده‌ها از طریق نرم‌افزار‌ SPSS 19 و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی (میانگین- انحراف معیار- واریانس- چولگی) و آمار استنباطی (ضریب کندال- آزمون T تک نمونه‌ای) تجزیه‌وتحلیل گردید. یافته‌های تحقیق ۱۵ آیتم را به‌عنوان مهمترین مشکلات موجود در نظام برنامه‌ریزی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی شناسایی نمود. بر اساس میزان اهمیت و اولویت، فقدان الگوی مناسب برنامه‌ریزی منابع انسانی، عدم نظارت، کنترل و بازخورد در برنامه‌ ریزی منابع انسانی و ناکارآمدی نظام ارزشیابی و ارزیابی کارکنان از مهمترین مشکلات نظام برنامه‌ریزی منابع انسانی در سازمان تأمین اجتماعی تلقی می‌شوند که شایان توجه بیشتری می‌باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - ارائه مدل توسعه پایدار در سازمان های مردم نهاد (NGOs) با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401
    هدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی مولفه‌های مدل توسعه پایدار در سازمان‌های مردم نهاد با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. این تحقیق به لحاظ نوع داده‌ها، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) است که در مرحله کیفی از تحلیل مضمون و درمرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد‌. جا أکثر
    هدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی مولفه‌های مدل توسعه پایدار در سازمان‌های مردم نهاد با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. این تحقیق به لحاظ نوع داده‌ها، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) است که در مرحله کیفی از تحلیل مضمون و درمرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد‌. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و مدیران مؤسسات مردم نهاد همکار کمیته امداد می‌باشد. که تعداد 30 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. و در بخش کمی، جامعه آمار تحقیق شامل کلیه مدیران سازمان‌های مردم نهاد تحت نظارت کمیته امداد می‌باشد که تعداد آنها 258 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 155 نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه است که از نظرات خبرگان و آلفای کرانباخ برای بررسی روایی و پایایی استفاده شد نتایج: ابعاد و مولفه های مدل توسعه پایدار در سازمان های مردم نهاد (NGOs) با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی شامل 6 بعد: عدالت، نگاه فرا ملی، زیرساخت، فرهنگ ، بهداشت ، بومی - اسلامی است . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - شناسایی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع بانکی و ارائه مدل تطبیقی Comparative study of effective factors on equipping banking resources and model presentation
    اقتصاد مالی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1400
    بانک‌ها در اقتصاد امروز جایگاه برجسته‌ای دارند. بر همین اساس و با توجه به الزام بانک‌ها به اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، این تحقیق در جستجوی ارائه مدلی مناسب جهت تجهیز منابع بانکی مبتنی بر رویکرد بانکداری اسلامی بوده است. نمونه آماری تحقیق مشتمل بر دو گروه أکثر
    بانک‌ها در اقتصاد امروز جایگاه برجسته‌ای دارند. بر همین اساس و با توجه به الزام بانک‌ها به اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، این تحقیق در جستجوی ارائه مدلی مناسب جهت تجهیز منابع بانکی مبتنی بر رویکرد بانکداری اسلامی بوده است. نمونه آماری تحقیق مشتمل بر دو گروه بانک‌های ایرانی و بانک‌های کشورهای اسلامی بود که بانک‌های ایرانی طی دوره زمانی (1398-1391) و بانک‌های کشورهای اسلامی طی دوره زمانی (2019-2012) با برخورداری از بالاترین سطح منابع مالی برخوردار بودند؛ مورد بررسی قرار گرفته اند. برای تخمین مدل از روش پیشرفته اقتصادسنجی گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده شده است. نتایج تطبیقی بیانگر آن بوده است که شاخص‌های تورم، نرخ ارز، مطالبات غیرجاری و نرخ سپرده قانونی تأثیر منفی و معنی‌دار و شاخص‌های تولید ناخالص داخلی، سپرده قرض‌الحسنه، سپرده سرمایه‌گذاری، بازده سرمایه و بازده دارایی تأثیر مثبت و معنی‌دار در بانک‌های ایرانی و بانک‌های بین‌المللی بر تجهیز منابع بانکی دارد.Comparative study of effective factors on equipping banking resources and model presentationHamid GolizadehMohammad Reza BagherzadehAssadollah MehraraYousef Gholipour KananiMahshid ShahcheraBanks have a prominent place in today's economy. Accordingly, different approaches in banking are used to equip and optimize the allocation of bank resources. Accordingly, and considering the requirement of banks to implement the law on interest-free banking operations in Iran, this study sought to provide a suitable model for equipping banking resources based on the Islamic banking approach. The statistical sample of the research includes two groups of Iranian banks and banks of Islamic countries that Iranian banks and banks of Islamic countries during the period (2012-2019) that had the highest level of financial resources; was examined. Also, to estimate the model, the advanced generalized torque econometrics (GMM) method has been used. Indicators affecting the equipping of banking resources were extracted using experimental studies and finalized byinterviewand Delphi method by banking and academic experts. The results show that inflation, exchange rate, non-current receivables and legal deposit rates have a negative effect and the indicators of GDP, Interest-free deposit, investment deposit, return on investment and return on assets have a positive effect on Iranian and international banks in equipping banking resources. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - طراحی الگوی جامع هوش استراتژیکبه عنوان ابزار برنامه‌ریزی راهبردی مالی ( مطالعه موردی شهرداری تهران )
    اقتصاد مالی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1399
    این پژوهش مولفه‌های مرتبط با هوش استراتژیک شامل هوش مدیریت اطلاعات، هوش کسب و کار، هوش رقابتی، هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کلان محیطی، هوش مرتبط با بازار و مدیریت دانش را بررسی نموده و در نهایت مدل جامعی برایتسهیل برنامه‌ریزی راهبردی مالی در شهرداری تهر أکثر
    این پژوهش مولفه‌های مرتبط با هوش استراتژیک شامل هوش مدیریت اطلاعات، هوش کسب و کار، هوش رقابتی، هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کلان محیطی، هوش مرتبط با بازار و مدیریت دانش را بررسی نموده و در نهایت مدل جامعی برایتسهیل برنامه‌ریزی راهبردی مالی در شهرداری تهران ارائه می‌نماید. جهت دستیابی به مدل تحقیق، با استفاده از روش فراترکیب و بررسی مبانی نظری مولفه‌های مرتبط با هوش استراتژیک مشخص شده،سپسبا روش تحلیل محتوا و انجام مصاحبه با استفاده از تکنیک نمونه‌گیریهدفمند و دستیابی به اشباع نظری و حذف مولفه‌های غیرمرتبط، مدل جامعی برایتسهیل برنامه‌ریزی راهبردی مالی در شهرداری تهران ارائه گردید. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. پرسشنامه‌ای که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ0.80 اندازه‌گیری شده، در نمونه آماری متشکل از 265 نفر که به روش طبقه‌ای/نسبتی در دسترس نمونه‌گیری شده است توزیع گردید و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار AMOS صورت گرفت. یافته‌هانشان داد، مولفه‌های هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کسب و کار، هوش مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش و هوش کلان محیطی اجزای مدل هوش استراتژیک در درون شهرداری تهران بوده و رابطه معنی‌داری بین هوش استراتژیک و مولفه‌های مذکور وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - بررسی مدیریت منابع انسانی بانک مسکن با نقش مدیریت دولتی نوین
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    با توجه به پیشرفت‌هاى فناورى در راستاى تحقق خواست جامعه و سازمان‌هاى دولتى باید ساختار خود را متناسب با این پیشرفت‌ها متحول نموده و نوسازى نمایند. هدف از این پژوهش مدل مدیریت منابع انسانی بر اساس رویکرد مدیریت دولتی نوین می‌باشد. در پژوهش حاضر برای جمع‎آوری داده&lrm أکثر
    با توجه به پیشرفت‌هاى فناورى در راستاى تحقق خواست جامعه و سازمان‌هاى دولتى باید ساختار خود را متناسب با این پیشرفت‌ها متحول نموده و نوسازى نمایند. هدف از این پژوهش مدل مدیریت منابع انسانی بر اساس رویکرد مدیریت دولتی نوین می‌باشد. در پژوهش حاضر برای جمع‎آوری داده‎ها از روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه‎های عمیق، نیمه ساختار یافته و استفاده از نظر 12 خبره و در بخش کمی از پرسشنامه اطلاعات جمع‌آوری گردید. مصاحبه‌های انجام شده به روش کدگذاری سه مرحله ای (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) ، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در بخش کیفی تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه‌ها ادامه یافت و در بخش کمی نیز 391 نفر از مشتریان بانک مسکن حجم نمونه را تشکیل دادند و پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. درنهایت مولفه‌های مدیریت منابع انسانی بر اساس رویکرد مدیریت دولتی نوین (اصل خصوصی سازی، اصل تمرکز زدایی، اصل کوچک سازی، اصل مدیریت گرایی ، بوروکراسی زدایی) تنظیم و پیشنهاد گردید. همچنین پژ تفاصيل المقالة