طراحی الگوی جامع هوش استراتژیکبه عنوان ابزار برنامهریزی راهبردی مالی ( مطالعه موردی شهرداری تهران )
الموضوعات :مریم آرام سرشت 1 , محمدرضا باقر زاده 2 , اسداله مهر آرا 3 , مجتبی طبری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی،واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائمشهر، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, هوش, استراتژیک, C41, جامع, مالی. طبقه بندی JEL: L1,
ملخص المقالة :
این پژوهش مولفههای مرتبط با هوش استراتژیک شامل هوش مدیریت اطلاعات، هوش کسب و کار، هوش رقابتی، هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کلان محیطی، هوش مرتبط با بازار و مدیریت دانش را بررسی نموده و در نهایت مدل جامعی برایتسهیل برنامهریزی راهبردی مالی در شهرداری تهران ارائه مینماید. جهت دستیابی به مدل تحقیق، با استفاده از روش فراترکیب و بررسی مبانی نظری مولفههای مرتبط با هوش استراتژیک مشخص شده،سپسبا روش تحلیل محتوا و انجام مصاحبه با استفاده از تکنیک نمونهگیریهدفمند و دستیابی به اشباع نظری و حذف مولفههای غیرمرتبط، مدل جامعی برایتسهیل برنامهریزی راهبردی مالی در شهرداری تهران ارائه گردید. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. پرسشنامهای که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ0.80 اندازهگیری شده، در نمونه آماری متشکل از 265 نفر که به روش طبقهای/نسبتی در دسترس نمونهگیری شده است توزیع گردید و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار AMOS صورت گرفت. یافتههانشان داد، مولفههای هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کسب و کار، هوش مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش و هوش کلان محیطی اجزای مدل هوش استراتژیک در درون شهرداری تهران بوده و رابطه معنیداری بین هوش استراتژیک و مولفههای مذکور وجود دارد.
1) الوانی،مهدی (۱۳۷۴). «مدیریتعمومی». تهران: نشرنی.
2) پیرایش، ر و علی پور، و. (1391). بررسی رابطهی بین هوش رقابتی و اثربخشی استراتژیهای بازاریابی در بین بانکهای دولتی و خصوصی استان زنجان. مجله مدیریت بازرگانی، 12(4)، 15- 16.
3) حسینی، ی.، سلیمی فرد، خ.، یدالهی، ش. (1391). طراحی مدلی برای اندازه گیری هوشمندی استراتژیک سازمانی و اندازه گیری میزان آن در بین شرکتهای استفاده کننده از نرم افزارهای هوشمندی کسب و کار. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، 2(1)، 21
4) رؤوف، ع . (1389). هوش چیست؟ سالنامه مدارس کارآمد، 72-92-(8).
5) سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (1382). ارزیابی عملکرد، دفتر بهبود مدیریت و ارزیابی عملکرد، معاونت امور مدیریت و منابع انسانی.
6) سلطانی، حسن؛ کشاورز، یوسف؛ اصول سرپرستی و سرپرستی سازمان، انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ دهم، زمستان 1387، صفحه 47
7) کاظمیان، غقربانیزاده،و میرکاظمیان، م. (1393). ارزیابیفرآیندتدوینطرحجامعراهبردیساختاریشهرتهران. وزارتعلوم،تحقیقاتوفناوری، دانشگاهعلامهطباطبایی، دانشکدهمدیریتوحسابداری.
8) هنسون،جریسورولا،اومانا. (1388).تکنولوژیهایجدیددرکشورهایدرحالتوسعه،ترجمهداوودحیدری، دفترمطالعاتوبرنامهریزیرسانهها،27و122.
9) Abuzaid, A. N. (2017). Exploring the impact of strategic intelligence on entrepreneurial orientation: A practical study on the Jordanian diversified financial services companies. International Management Review, 13(1), 72-84.
10) Agha, S., Atwa, E., & Kiwan, S. (2014). The impact of strategic intelligence on firm performance and the mediator role of strategic flexibility: An empirical research in biotechnology industry. International Journal of Management Science, 1(5), 65-72.
11) Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001) Review: Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25, 107-136.
12) Anastrain, N. (2013). Strategic intelligence role in the management of organizations. The USV Annals of Economics and Public Administration, 2(18), 109-116.
13) Aydiner, A.S., et al. (2019), Information system capabilities and firm performance: Opening the black box through decision-making performance and business-process performance, International Journal of Information Management, Volume 47, August 2019, Pages 168-182.
14) Azma, F.; mostafapour, M. A.; & Rezaei, H. (2012). The application of information technology and its relationship with organizational intelligence. Procedia Technology. 1, 94 – 97.
15) Bansal, H.S, Mendelson, M.B., Sharma, B. (2001). The impact of internal marketing activities on external marketing outcomes. Journal of Quality Management 6 (2001) 61–76.
16) Boikanyo, H. (2016). Investigating strategic intelligence as a management tool in the mining industry. Thesis of Phd in Business Administration at the Potchefstroom Campus of the North – West University.
17) Booker, Q. E., Kitchens, F. L., & Rebman, C. M. (2008). Examining the Use of Competitive Intelligence in Steffing Municipal Police Departement: An Exploratory Study. Issues in Information Systems, 9(2), 530-537.
18) CityAlliance. (2006). city developement strategy guidelines: driving urban performance. CityAlliance2006.
19) Coyne, J. W., & Bell, P. (2011). The role of strategic intelligence in anticipating transnational organised crime: A literary review. International Journal of Law, Crime and Justice, 39(1), 60-78.
20) Dixon, N. M. (1999). The Organizational Learning Cycle: How We Can Learn Collectively, 2nd ed., New York: McGraw-Hill, pp. .07-07
21) Doré, T., Makowski, D., Malézieux, E., G. Munier-Jolain, N., Tchamitchian, M., et al. (2011) Facing up to the paradigm of ecological intensification in agronomy: Revisiting methods, concepts and knowledge. European Journal of Agronomy, Elsevier, 34 (4), 10.1016/j.eja.2011.02.006.
22) Drury-Grogan, M.L. (2014), “Performance on agile teams: relating iteration objectives and critical
23) decisions to project management success factors”, Information and Software Technology, Vol. 56 No. 5,
24) pp. 506-515.
25) Evgeniou, T., & Cartwright, P. (2005). Barriers to information management. European Management Journal, 23(3), 293-299.
26) Foshay, N., & Kuziemsky, C. (2014). Towards an implementation framework for business intelligence in healthcare. International Journal of Information Management, 34(1), 20-27.
27) Gabber, H. (2007). Competitive intelligence topology analyzes for improved plan operation. Industrial Management and Data Systems, 107(2), 198-236.
28) Grigori, D., Casati, F., Castellanos, M., Dayal, U., Sayal, M., & Shan, M. C. (2004). Business process intelligence. Computers in industry, 53(3), 321-343.
29) Gupta, S., et al., (2019) "Impact of IS agility and HR systems on job satisfaction: an organizational information processing theory perspective", Journal of Knowledge Management, https://doi.org/10.1108/JKM-07-2018-0466.
30) Guichard, J. L. (2011). An Application of Ancient Chinese Philosophical Beliefs of Leadership as Defined Within Sun Tzu's The Art of War: Creating an Instrument to Measure the Strategic Intelligence of a Leader (Doctoral dissertation, Regent University).
31) Hill, C. (2008). International business: Competing in the global market place. Strategic Direction.
32) Johns, P., & Van Doren, D. C. (2010). Competitive intelligence in service marketing. Marketing Intelligence & Planning.
33) Kruger, J. P. (2010). A study of strategic intelligence as a strategic management tool in the long-term insurance industry in South Africa (Doctoral dissertation, University of South Africa).
34) Kuosa, T. (2011). Different approaches of pattern management and strategic intelligence. Technological Forecasting and Social Change, 78(3), 458-467.
35) Laudon, J. P., & Laudon, J. P. (2007). Business information systems. Harcourt Brace College Publishers.
36) Liao, S.H., & Wu, C.H., (2009). The Relationship among Knowledge Management, Organizational Learning, and Organizational Performance, International Journal of Business and Management, Vol.4, NO,4, P.64-76.
37) Liebowitz, J. (2006). Strategic intelligence: business intelligence, competitive intelligence, and knowledge management. Auerbach Publications.
38) Maccoby, M., & Scudder, T. (2011). Strategic intelligence: A conceptual system of leadership for change. Performance Improvement, 50(3), 32-40.
39) Marchand, D. & Hykes, A. 2007. Leveraging what your company really knows: A process view of strategic intelligence,’ in M. Xu (ed.), Managing strategic intelligence - techniques and technologies, Idea Group Inc., University of Portsmouth. Pp. 1–13.
40) McGonagle, J.J., and Vella, C.M., 1999. The Internet Age of Competitive Intelligence. Westport, CT.: Quorum.
41) Michaeli R.,& Simon L. (2008). An illustration of Bayes, theorem and its use as a decision-making aid for competitive intelligence and marketing analysts, European Journal of Marketing, 42(7/8): 804-813.
42) Nofal, M. I. & Yusof, Z. M. (2015, August). Critical success factors enhancing enterprise resource planning systems implementation in Jordanian SMEs. In International Conference on Electrical Engineering and Informatics (ICEEI), 2015.
43) Pearce, J.A & Robinson, R.B. (2005). Strategic Management: Formulation, Implementation and Control. 9th Edition. McGraw-Hill.
44) Rading, A. (2004). Knowledge Management: The Success in Information -Based Global Economy. Translated by Mohammad Hossein Latifi. Tehran: Samt Publication. (In Persian)
45) René, P. and Kruger, J.P. (2011). A study of strategic intelligence as a strategicmanagement tool in the long-term insurance industry in SouthAfric. European Business Review, 23(6), 609 – 631.
46) Resto, G. (2010), Orgenizational intelligence. attitudes and habits of Hispanic entrepreneurs in the process of decision-making and business performance, humanities and Social sciences.vol. /is. 70/ 12A (4766),0419- 4209
47) Richard L.; Russell, P. (2007). Sharpening Strategic Intelligence: Why the CIA Gets It Wrong and What Needs to Be Done to Get It Right, Cambridge University Press, 237.
48) Rouach D and Santi P. (2001). Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes, European Management Journal, 19: 552-559.
49) Tripp, J.F., Riemenschneider, C. and Thatcher, J.B. (2016), “Job satisfaction in agile development teams: agile development as work redesign”, Journal of the Association for Information Systems, Vol. 17 No. 4, pp. 267-307.
50) Pirttimaki, V. (2007). Business Intelligence as A Managerial Tool in Large Finnish Companies. Doctoral Dissertation, Tampere, P35.
51) Sharifzadegan, M., Joudi Gollar, P., & Azizi, H. (2011). Assessing the strategic plan of Tehran by sustainable development approach, using the method of "Strategic /environmental Assessment" (SEA). 2011 International Conference on Green Buildings and Sustainable Cities (pp. 186-195). Procedia Engineering 21.
52) Shujahat, M., Sousa, J. S., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M. and Muhammad Umera, M., Translating the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivityJournal of Business Research Available online 8 November 2017.
53) Stewart, G. L., &. Brown, K. G. (2011). Human Resource Management; Linking Strategy to Practice. New York: John Wiley.
54) Turban, E. Aronson, J.E. Liang, T. and Sharda, R. (2007). Decision Support and Business Intelligence Systems. 8th Edition. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall.
55) Turban, E., Sharda, R. & Delen, D. (2010). Decision support and business intelligence systems. 9th ed., NJ: Prentice Hall Press.
56) Wilensky, H. (1967). Organizational Intelligence, New York, NY.
57) Yulia, Aspinall. (2011). Competitive intelligence in the biopharmaceutical industry: The key elements, Business Information Review, 28(2): 101-104.
58) Zhang, X. & Majid, Sh. & Foo, S. (2012). Library and Information Science Trends and Research: Asia-Oceania, 2 (6): 125-147.
یادداشتها