طراحی مدل فرهنگ سازمانی سبز با رویکرد ارتقاء رفاه اجتماعی در بانک سپه
شایسته واردی
1
(
استادیار، گروه اقتصاد، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسالمی، قائمشهر، ایران.
)
علی رمضانخواه
2
(
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قائشمهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
)
سید حسین نسل موسوی
3
(
استادیار، گروه حسابداری، واحد قائشمهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
)
اسدالله مهرآرا
4
(
استادیار، گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
)
عین الله دیری
5
(
استادیار، گروه آمار، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, بانک سپه, رفاه اجتماعی, رفتار سبز, ارزش سبز,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل فرهنگ سازمانی سبز با رویکرد ارتقاء رفاه اجتماعی در بانک سپه میباشد. روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) است. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان، روسا و مدیرانی است که در امر فرهنگ سازمانی سبز دخیل بوده و به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری به تعداد 46 خبره انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد، مدیران میانی و دست اندرکاران و کارمندان شعب بانک سپه استان مازندران به تعداد آنها 1134 نفر بوده و از این بین تعداد ۳۸۴ نفر بر مبنای فرمول کوکران و به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته برمبنای نتایج مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روش صوری و روایی محتوایی آن با شاخص CVR و روایی سازه پرسشنامه توسط تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها ابتدا با بهرهگیری از تکنیک کدگذاری و نرم افزار MAXQDA اقدام به شناخت کدها و متغیرها نموده شد و سپس از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان داد، مدل فرهنگ سازمانی سبز با رویکرد ارتقاء رفاه اجتماعی دارای چهار بعد اصلی، ۳۳ معیار و ۱۲۹ شاخص میباشد که شامل ساختار سبز، رفتار سبز، ارزشها و ایدئولوژی سبز و مدیریت سبز به ترتیب بیشترین اهمیت را در فرهنگ سازمانی سبز در بانک سپه دارند.